Gå til innhold

Buffer konto..har dere det???..hvor mye har dere der??? Og når bruker dere penger derifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det dersom vaskemaskinen trenger reparasjon? 

Dersom dere får fartsbot? 

Dersom mannen blir 50 og fortjener noe extra fint? 

Dersom det er dags for sørvis på bilen?? 

Anonymkode: 6353c...f29

Skrevet

Har en. Sparer 4000kr per mnd. Tar av denne ofte. Restskatt på 15 K, storhandling av klær til familien *2 per år, og ellers når det kniper på regningskonto. Har ca 80 000 der nå etter skatt 😬 spart i 5 år ca så bruker en del.

Anonymkode: 1f50c...d52

Skrevet

Vi har 1-2 ganger vår samlede nettoinntekt der som en sikkerhet. Utover det sparer vi det vi kan når vi kan på den kontoen (ekstra lønn, feriepenger, til gode på skatten, fast sparetrekk osv). Det som er over det beløpet vi har satt som minimum bruker vi når det er behov for det. Nye møbler, telefon, varmepumpen som røk osv. Vi har spart ganske mye i perioder, så har da også brukt av de pengene til å betale ned billån når det har vært nok til det. Men lar det som nevnt alltid stå igjen 1-2 ganger vår samlede nettoinntekt som en sikkerhet.

Anonymkode: 848ff...5b0

Skrevet

Buffer konto = sparekonto. Har 140.000 kr.

Bruker den kun dersom brukskontoen er tom. Sjeldent det skjer, men det skjer...

Anonymkode: 33390...8c4

Skrevet

Jeg har en månedslønn på bufferkontoen. Er alene med to barn og det går sånn ca akkurat rundt hver måned, sånn mer eller mindre. Tar egentlig aldri ut av den. Den skal ikke brukes, i teorien. Vanlig serviceintervall på bilen planlegges inn i budsjettet. Om vaskemaskinen tok kvelden hadde jeg kjøpt en veldig rimelig brukt og eventuelt spart til en ny om jeg ikke likte den brukte. Nå har jeg ikke en mann, og han skulle i hvert fall ikke fylt 50 ved sitt neste runde tall. Men det hadde aldri verden gått fra den kontoen til bursdager!

Anonymkode: 77c68...a43

Skrevet

Jeg har rundt 500.000 kr på sparekonto og mannen rundt 200.000 kr. I tillegg har vi felles kontoer med alt fra 30.000 kr til 80.000 kr. Disse er øremerkede prosjekter/regninger/hytte etc. 

Anonymkode: a41f4...20e

Skrevet

Jeg har en, den står vel sånn ca i 0. Service har jeg ikke råd til. Får jeg store uventede utgifter må jeg nok ut på låneren

Anonymkode: 94bfa...7e0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har rundt 500.000 kr på sparekonto og mannen rundt 200.000 kr. I tillegg har vi felles kontoer med alt fra 30.000 kr til 80.000 kr. Disse er øremerkede prosjekter/regninger/hytte etc. 

Godt du fikk fortalt hvor mye dere har på alle andre kontoer da, selv om du vel ikke svarte på det hun spurte om

Skrevet

Vi har ingen bufferkonto for øyeblikket i form av sparekonto. Vi har 65 000,- disponibelt på et rammelån vi har til oppgradering av bolig og litt andre ting. Var opprinnelig på 300 000,- før vi begynte renovering av bad, bygging av terrasse mm. 2 barn på SFO koster oss 7000,- i mnd nå, håper å spare mesteparten av disse når vi er ferdig der om 2 år. Savner en bufferkonto men ikke enkelt å bygge opp synes jeg. 

Anonymkode: 38d74...326

Skrevet

På bufferkontoen står det pr. akkurat nå 101.000. 

Men nå har vi også ganske brukbart på lønnskontoene våre, så jeg tror vi slipper å bruke av bufferen om vaskemaskinen skulle ryke. Det går en god del ut av lønnskontoene når maling av huset skal betales, samt en bil på EU-kontroll, men jeg tror vi skal berge oss gjennom. 😉

Likevel  - det er kjekt å ha litt i bakhånd. Uventede utgifter er aldri stas. 

Anonymkode: a22f3...a91

Skrevet

Bufferkonto og sparekonto er ikke det samme her i huset. Bufferkonto har et par netto månedslønner stående. Sparekonto/fond skal derfor i teorien slippe å brukes til uforutsette utgifter. Bruker vi av buffer setter vi inn igjen til vi er på beløp før vi sparer videre i andre ting.

Anonymkode: 4b04d...e0a

Skrevet

Sparekonto: 230 000.

Står og 15 000 ekstra på regningskontoen.

Anonymkode: b9561...de8

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det dersom vaskemaskinen trenger reparasjon? 

Dersom dere får fartsbot? 

Dersom mannen blir 50 og fortjener noe extra fint? 

Dersom det er dags for sørvis på bilen?? 

Trenger ikke buffer til dette. Nei, jeg har ikke bufferkonto. 

Anonymkode: 667cb...c8e

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt du fikk fortalt hvor mye dere har på alle andre kontoer da, selv om du vel ikke svarte på det hun spurte om

Viktig å skryte av det vet du... 

Skrevet

har vel ca 100.000 , brukes kun hvis noe ryker

Anonymkode: 4469b...e16

Skrevet

Bufferkonto = sparekonto. Har vel ca 100.000 der. Resten av det vi sparer settes i fond.

bruker sjelden av bufferkontoen, men har den til slikt som større reparasjoner av bil, hvitevarer, restskatt etc.

Anonymkode: ecc3b...1e6

Skrevet

Jeg tenker at buffer og sparekonto er forskjellig....

Skrevet

Vi har rammelån der vi betaler mye mer enn vi trenger. Anser det derfor som buffer selv om det er lånte penger. Kjøpte nettopp en bil til 400k, disponibel er det ca 300k. Og bare så at det er sagt, lånet er under halvparten av boligens verdi.

Skrevet

Vi har en felles regningskonto, og der setter vi inn litt mer enn vi faktisk bruker på regninger hver måned. Vi tar derfra når vi har felles regninger som må betaler, som f.eks bilverksted o.l. Vi bruker også bufferen om vi må kjøpe ny vaskepaskin og slike ting. Vi brukte opp hele bufferen i fjor sommer da vi måtte reparere noe på kloakken. Men den sparer seg jo opp igjen da vi har faste trekk hver måned fra lønnskonto

Vi bruker ikke bufferkontoen til gaver og slike ting, det bruker vi egne lommepenger til.

Sparepenger brukes ikke som buffer.

Anonymkode: 814e7...be6

Skrevet

Vi har også rammelån. Restgjeld er ca 25% av boligens verdi, så vi har en mye å gå på. Alt ekstra ev feriepenger, bonuser og skattepenger går inn på lånet. I tillegg har vi hver vår lønnskonto. Alt av større utgifter som vi ikke klarer å dekke med lønnskonto tar vi fra rammelånet.

Anonymkode: 82ebd...af8

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Viktig å skryte av det vet du... 

Skryte på en side som anonym? 🤔 javel 

jeg svarte på HI og fordi jeg har mer penger enn gjennomsnittet så er det selvfølgelig mitt svar som gnisser ekstra hos dere andre 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skryte på en side som anonym? 🤔 javel 

jeg svarte på HI og fordi jeg har mer penger enn gjennomsnittet så er det selvfølgelig mitt svar som gnisser ekstra hos dere andre 

Det gnisset fordi du ikke svarte på det hi spurte om

Skrevet

Jeg holder på å lage meg en nå. Vi tømte alt da vi kjøpte nytt hus og bil. Har nå hele 8000 kroner og er veldig stolt av det:)💪🏻

Anonymkode: e699e...6b0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gnisset fordi du ikke svarte på det hi spurte om

Hva er det jeg ikke svarer på som alle andre svarer på? Jeg har penger på forskjellige kontoer som jeg kan betale hva enn det måtte være. Sparekonto på helt uforutsette ting og de andre kontoene med ting som er forventet. Er de andre svarene her veldig mye mer spesifikke? Er det fordi jeg kaller det sparekonto og ikke bufferkonto? 🤔

Det gnisser ikke fordi du mener jeg ikke svarte på spørsmålet, det gnisser fordi du mener jeg svarte kun for å skryte. Men greit, kun de som har lite penger kan svare på spørsmålet om man har buffer. 

Skrevet

Vi prøver å spare opp til buffer hver mnd, og skal bli flinkere. Har alltid løst seg på et vis når vaskemaskina har tatt kveld, har fått uforutsette utgifter og lignende. Vi har nok mer sparepotensiale enn det vi egentlig tror, og har nok også de 2-3 siste årene brukt 50-100 000,- av egen lomme til bygging av hytte (etter at lånet var oppbrukt) Har nå når vi kommer fra ferie 25 000,- på bufferkontoen, men har gått litt mer enn planlagt på ferie, så må derfor bruke ca 15 000,- av dette til regninger og mat før neste lønning.

Mannen har fått lite penger siden januar pga rot med nav, og i den forbindelse ser jeg at vi faktisk har sparepotensiale til 5-10 000,- hver mnd med normal lønn. Det hadde jeg ikke trodd gikk an faktisk.

Planen er å spare mye fremover, da vi har konfirmant til våren, og det koster jo litt, både i klær og selskap.

Anonymkode: 804e0...7fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...