Gå til innhold

Slanke seg med lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Har lavt stoffskifte og prøver å gå ned i vekt. Har prøvd alt, vekta står bom stille. Uansett. Jeg trener kondisjon og styrke tre til fire ganger i uka, har kuttet betydelig ned på mengde mat, men neida. Ingenting hjelper. Går opp av å gå på levaxin, men kan ikke akkurat kutte den ut. For å holde vekta må jeg ligge på rundt 1200 kalorier om dagen, for å slanke meg - rundt 800-1000. Det er jo ikke et liv. Men jeg ønsker jo å se slank og spenstig ut. Noen med samme erfaring?

Anonymkode: d3b08...9ac

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144372193-slanke-seg-med-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har lavt stoffskifte og prøver å gå ned i vekt. Har prøvd alt, vekta står bom stille. Uansett. Jeg trener kondisjon og styrke tre til fire ganger i uka, har kuttet betydelig ned på mengde mat, men neida. Ingenting hjelper. Går opp av å gå på levaxin, men kan ikke akkurat kutte den ut. For å holde vekta må jeg ligge på rundt 1200 kalorier om dagen, for å slanke meg - rundt 800-1000. Det er jo ikke et liv. Men jeg ønsker jo å se slank og spenstig ut. Noen med samme erfaring?

Er du helt sikker på ditt kaloriinntak ? Tar du med ALT? Drikke osb. Jeg har lavt stoffskifte. Så skal ikke være noen problem å slanke deg

Anonymkode: 3b65c...dc2

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt sikker på ditt kaloriinntak ? Tar du med ALT? Drikke osb. Jeg har lavt stoffskifte. Så skal ikke være noen problem å slanke deg

Ja, tar med alt. Drikker hovedsakelig vann og svart te uten sukker. Har kuttet ut is, godteri osv. Så ja, er sikker.  

Eksempel på daglig kaloriinntak, i går:

Frokost: 1 kopp svart kaffe, salat med mager gulost, isbergsalat, tomat, reddik og agurk. 

Lunsj: to kyllingspyd krydret med svart pepper

Middag: ovnsbakt laks med urter og rotgrønnsaker, 1 liten porsjon

Kvelds: salat med tunfisk, mais, hjertesalat og agurk. 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, tar med alt. Drikker hovedsakelig vann og svart te uten sukker. Har kuttet ut is, godteri osv. Så ja, er sikker.  

Eksempel på daglig kaloriinntak, i går:

Frokost: 1 kopp svart kaffe, salat med mager gulost, isbergsalat, tomat, reddik og agurk. 

Lunsj: to kyllingspyd krydret med svart pepper

Middag: ovnsbakt laks med urter og rotgrønnsaker, 1 liten porsjon

Kvelds: salat med tunfisk, mais, hjertesalat og agurk. 

Tror du spiser for lite. Hvor lenge har du spist så lite?

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To uker. Før det spiste jeg mer, og vekta bare økte. 

Men hvor mye er 1 liten porsjon? Veier du maten? Har du salat uten dressing, og hva bruker du til å steke maten i?

Men uansett, kan dette umulig være mange nok kalorier til at du øker i vekt av det, så jeg er enig i at det e rlitt merkelig. Men du har jo bare holdt på i 2 uker, kanskje litt mer tålmodighet må til?

Anonymkode: d892f...128

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hvor mye er 1 liten porsjon? Veier du maten? Har du salat uten dressing, og hva bruker du til å steke maten i?

Men uansett, kan dette umulig være mange nok kalorier til at du øker i vekt av det, så jeg er enig i at det e rlitt merkelig. Men du har jo bare holdt på i 2 uker, kanskje litt mer tålmodighet må til?

...åja, ser at du skrev måneder. Hm, da forstår jeg din frustrasjon

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke dressing på salaten, steker maten i olje eller baker. 1 liten porsjon er en laksefilet og håndfull med rotgrønnsaker. Veier ikke maten nei, ønsker ikke å utvikle ortoreksi. 

Ja, jeg har samme erfaring. Jeg la plutselig på meg  ti kilo på to uker. Det viste seg da at jeg hadde fått for lavt stoffskifte. Begynte med levaxin, dette er syv år siden . Men samme hva jeg gjør , så går ikke de ti kiloene av igjen . Og hvis jeg skriver ut bare bittelitt, så øker den. Helt umulig å slanke seg. Har hørt flere som har/har hatt det slik. Noen av dem sier de har fått en stoffskiftemedisin i tillegg til levaxin, og da har det løsnet vektmessig. Denne får man visstnok hos spesialist og er vanskelig å dosere, så jeg har fått nei til denne hos min fastlege. 

Anonymkode: 4b448...b75

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lite? 

Hun spiser mer en jeg gjør i løped av en dag... Og jeg er helt normal. 

Har også lavt stoffskifte, men holder jevn vekt passende til høyden (50kg, drøyt halvannen meter høy). Spiser ca 1000 kalorier om dagen, og noen ganger mer (er svak for sjokolade). Men har ikke appetitt til mer. 

Anonymkode: eb418...802

Jeg har også lavt stoffskifte. 

Har forsøkt mye forskjellig. Selv om jeg spiser sunt og sjeldent skeier ut så ville ikke vekta ned. I tillegg var jeg på trening 4-5 ganger i uken.

men så begynte jeg på lavkarbo og alt har løsnet og jeg jar begynt å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 2d59b...1c2

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er stoffskiftet ditt bra regulert? Jeg har lavt stoffskifte og sliter veldig med vekta, men sliter og med  ustabile verdier. Forrige gang jeg var hos legen, sa han at det ikke var rart at jeg ikke går ned, for det var nesten helt umulig for meg å klare når stoffskiftet mitt er så ustabilt.

Anonymkode: d160b...968

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en kjent sak at det kan være veldig vanskelig å slanke seg når man har lavt stoffskifte

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har samme erfaring. Jeg la plutselig på meg  ti kilo på to uker. Det viste seg da at jeg hadde fått for lavt stoffskifte. Begynte med levaxin, dette er syv år siden . Men samme hva jeg gjør , så går ikke de ti kiloene av igjen . Og hvis jeg skriver ut bare bittelitt, så øker den. Helt umulig å slanke seg. Har hørt flere som har/har hatt det slik. Noen av dem sier de har fått en stoffskiftemedisin i tillegg til levaxin, og da har det løsnet vektmessig. Denne får man visstnok hos spesialist og er vanskelig å dosere, så jeg har fått nei til denne hos min fastlege. 

Er det Liothyronin du tenker på?

Ville prøvd lavkarbo. Kjenner mange med samme problemet når de har lavt stoffskifte. En i familien min har dette og hun har lagt på seg mye, og hun spiser faktisk veldig sunt, alltid vært opptatt av kosthold og trening, hun er helt fortvilet selv....

Anonymkode: 1a70f...abf

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville prøvd lavkarbo. Kjenner mange med samme problemet når de har lavt stoffskifte. En i familien min har dette og hun har lagt på seg mye, og hun spiser faktisk veldig sunt, alltid vært opptatt av kosthold og trening, hun er helt fortvilet selv....

Har gått på lavkarbo før i fire måneder. Null resultat. 

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du fortsatt ikke skjønt at det med å «spise for lite» skulle gjøre at man ikke går ner i vekt er tull? 

Har selv lavt stoffskifte og eneste måten jeg går ner i vekt på er å spise veldig lite. Ca 800 kcal /dag. Ikke veldig sunt men det funker. Må være knallhard m hva jeg spiser alltid for å ikke fyke opp i vekt. 

Anonymkode: 26ab2...414

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lavkarbo har ingen effekt på meg etter at jeg fikk lavt stoffskifte.

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lett på rævva i tillegg! Så går du ned skal du se.  Gått ned 35 kg med l.s normal kost,  inkl godteri i helger....

Anonymkode: 4d3ee...e11

Trener kondisjon og styrke opptil 5 ganger i uka allerede. 

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trener kondisjon og styrke opptil 5 ganger i uka allerede. 

Men trener du eller bare "trener" du? Ser utrolig mange som tror de trener, men egentlig bare mosjonerer lett.

Uansett, medisin eller ikke, holder du deg på 1200 kcal og ikke jukser skal du gå ned såfremt du ikke er tilnærmet dverg i høyde. Jeg vil gjette at øyemålet ditt ikke er helt kalibrert. Vei hver matvare og logg inntak ei uke eller to og se hva du faktisk spiser. Og logg alt, ikke hopp over småspisingen under matlaging osv. 

Anonymkode: 04843...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...