Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #26 Skrevet 4. juli 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Tittel og fornavn . Bør ikke stå mer når det skal være synlig Anonymkode: 311ba...2cb Hvorfor sier du det? Bør ikke pasienter vite hvem som steller dem, kommer inn i hjemmet deres og generelt kan vite mye om en? Har de ikke faktisk krav på å vite? Hvor ofte skjer det at pasienter tar kontakt på privaten? Jeg kan til en viss grad skjønne det i psykiatrien, men utenom det er det arrogant og dårlig gjort. Jeg er spl i hjemmesykepleien og vi har kort med bilde, fullt navn og arb.sted som skal være godt synlig for pasientene. De har selvsagt rett til å vite hvem vi er. Noe annet er ganske hinsides om man tenker seg om. Anonymkode: 162d8...db2
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #27 Skrevet 5. juli 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor sier du det? Bør ikke pasienter vite hvem som steller dem, kommer inn i hjemmet deres og generelt kan vite mye om en? Har de ikke faktisk krav på å vite? Hvor ofte skjer det at pasienter tar kontakt på privaten? Jeg kan til en viss grad skjønne det i psykiatrien, men utenom det er det arrogant og dårlig gjort. Jeg er spl i hjemmesykepleien og vi har kort med bilde, fullt navn og arb.sted som skal være godt synlig for pasientene. De har selvsagt rett til å vite hvem vi er. Noe annet er ganske hinsides om man tenker seg om. Anonymkode: 162d8...db2 Vel... jeg har jobbet i helsevesenet i 25 år. De første tre årene hadde jeg navneskilt med fullt navn. I løpet av den tiden ble jeg kontaktet privat mellom 20 og 30 ganger. Flere av de henvendelsene var direkte ubehagelig. Det er ikke greit synes jeg. Og nei, jeg jobbet ikke i psykiatrien. Anonymkode: aac00...af2
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #28 Skrevet 5. juli 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor sier du det? Bør ikke pasienter vite hvem som steller dem, kommer inn i hjemmet deres og generelt kan vite mye om en? Har de ikke faktisk krav på å vite? Hvor ofte skjer det at pasienter tar kontakt på privaten? Jeg kan til en viss grad skjønne det i psykiatrien, men utenom det er det arrogant og dårlig gjort. Jeg er spl i hjemmesykepleien og vi har kort med bilde, fullt navn og arb.sted som skal være godt synlig for pasientene. De har selvsagt rett til å vite hvem vi er. Noe annet er ganske hinsides om man tenker seg om. Anonymkode: 162d8...db2 Jeg er også sykepleier i hjemmesykepleien, og jeg kan ikke forstå hvorfor noen skal måtte vite etternavn? Hvorfor det skal være synlig? Jeg legitimerer meg på forespørsel men de færreste trenger å vite mer enn fornavnet mitt. Du sier pasienten har rett til å vite hvem jeg er, vel det vet de. De vet jeg heter Anne, at jeg er sykepleier, at jeg har rent rulleblad og at jeg er ansatt i kommunen. Det er det de trenger å vite rent profesjonelt. Ønsker de å vite mer kan jeg legitimere meg. De fleste vet mer om meg fordi vi snakker sammen, men da er det mitt valg. Anonymkode: cc054...dc2
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #29 Skrevet 5. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vel... jeg har jobbet i helsevesenet i 25 år. De første tre årene hadde jeg navneskilt med fullt navn. I løpet av den tiden ble jeg kontaktet privat mellom 20 og 30 ganger. Flere av de henvendelsene var direkte ubehagelig. Det er ikke greit synes jeg. Og nei, jeg jobbet ikke i psykiatrien. Anonymkode: aac00...af2 I mine snart 20 år har jeg opplevd at to kollegaer har opplevd det hver sin gang, og det var helt ufarlig. Jeg har vanskelig for å tro at du har opplevd det så mange ganger. 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er også sykepleier i hjemmesykepleien, og jeg kan ikke forstå hvorfor noen skal måtte vite etternavn? Hvorfor det skal være synlig? Jeg legitimerer meg på forespørsel men de færreste trenger å vite mer enn fornavnet mitt. Du sier pasienten har rett til å vite hvem jeg er, vel det vet de. De vet jeg heter Anne, at jeg er sykepleier, at jeg har rent rulleblad og at jeg er ansatt i kommunen. Det er det de trenger å vite rent profesjonelt. Ønsker de å vite mer kan jeg legitimere meg. De fleste vet mer om meg fordi vi snakker sammen, men da er det mitt valg. Anonymkode: cc054...dc2 Her er det pålagt å alltid ha legetimasjonen synlig alltid, pasientene skal være trygg på at de vet hvem de slipper inn til seg. Spesielt etter at det har vært flere som har laget seg falske id'er for å komme inn. Dette var også grunnleggende på sykepleien. Hvorfor skal ikke pasienter få vite hvem man er? Anonymkode: 162d8...db2
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #30 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: I mine snart 20 år har jeg opplevd at to kollegaer har opplevd det hver sin gang, og det var helt ufarlig. Jeg har vanskelig for å tro at du har opplevd det så mange ganger. Anonymkode: 162d8...db2 Like fullt så skjedde det. Jeg har ingen glede av å lyve om sånt. Anonymkode: aac00...af2
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #31 Skrevet 5. juli 2019 Jeg har også både fornavn, etternavn og tittel. Våre navn er jo lett tilgjengelig i journal så hvorfor ikke ha det på skiltet også. Jeg hadde før bare fornavnet mitt og tittel. Men så var det et par pasienter som reagerte negativt på det, og da har jeg endret til mitt hele navn slik at man er åpen fra starten. Det er rart hvordan alt kan tolkes den ene veien eller den andre. Jeg tenker at pasientene må utlevere seg så utrolig mye at det gjør ingenting om de har hele navnet mitt. Jeg har ingen problem med å slette venneforespørsler på FB eller annet. Anonymkode: 10612...cfd
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #32 Skrevet 5. juli 2019 Fornavn og tittel. Ser ikke noe grunn til at pasienter skal vite etternavnet mitt. Dessuten har de mer enn nok med å huske fornavnet. Anonymkode: 71faa...4c3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #33 Skrevet 5. juli 2019 Fornavn og stillingstittel. Jeg hadde hele navnet før, men opplevde stadig at pasienter hadde problemer med å lese det, fordi bokstavene ble for små. Da var mulighetene enten ferre bokstaver eller større skilt. Et større skilt er jeg redd ville komme i veien, så jeg valgte ferre bokstaver. Anonymkode: d1ccd...cee
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #34 Skrevet 5. juli 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: I barneverntjenesten opplyser vi brukere om våre for- og etternavn, både på id-kort, i brev, vedtak osv. Ser ikke at det skulle være verre for helsepersonell. I fylkesnemnd og tingrett må vi i tillegg opplyse fødselsdato Anonymkode: 2a994...aab Går barnevernstjenesten inn under helsevesen? Anonymkode: 69644...52b
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #35 Skrevet 5. juli 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Går barnevernstjenesten inn under helsevesen? Anonymkode: 69644...52b Det går i alle fall under SOSIAL- og helsevesenet... Anonymkode: aac00...af2
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #36 Skrevet 5. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Går barnevernstjenesten inn under helsevesen? Anonymkode: 69644...52b Nei, men det er en gruppe som har mye brukerkontakt, veldig ofte i situasjoner som innebærer mye følelser for de som er involvert. De er tett på familier, har mye opplysninger om de de behandler sakene til og må ta avgjørelser som kan være vanskelige og vonde for de det angår. De så signere og presentere seg med fullt navn. Alltid. Det samme gjelder meg og mine kolleger i NAV. Vi er lett identifiserbare. Navnet vårt (hele) står på id-kortet vi er pålagt å bære synlig, det står under vedtaket ditt og det står på meldingene vi sender deg. Ja, det hender at vi blir kontaktet på privaten. Jeg har hatt kolleger som har fått trusler, som har sett brukere stå utenfor i gata der de bor, og jeg har blitt oppringt privat av en kar som syntes jeg hadde så hyggelig stemme i den samtalen vi hadde hatt tidligere på dagen, så han ville gjerne be meg ut. Det er en del av det å være i jobb. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke helsepersonell skal måtte presentere seg med fullt navn også. De fleste yrkesgrupper er i mer eller mindre grad utsatt for å bli sporet opp og kontaktet hjemme. Jeg tror ikke det hadde vært spesielt greit om f.eks NAV skulle gå over på helsepersonellpraksis. Jeg ser for meg følgende samtale: - Hei, du har kommet til NAV? - Jeg skal snakke med saksbehandleren min. Hun heter Anne og er veileder. - Et øyeblikk. Da har jeg 111 her som heter bare Anne, 53 som heter Anne med et navn bak og 31 som har Anne som andre fornavn. Jeg setter deg over til den som står øverst, jeg. Anonymkode: 8e589...f7c
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #37 Skrevet 5. juli 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men det er en gruppe som har mye brukerkontakt, veldig ofte i situasjoner som innebærer mye følelser for de som er involvert. De er tett på familier, har mye opplysninger om de de behandler sakene til og må ta avgjørelser som kan være vanskelige og vonde for de det angår. De så signere og presentere seg med fullt navn. Alltid. Det samme gjelder meg og mine kolleger i NAV. Vi er lett identifiserbare. Navnet vårt (hele) står på id-kortet vi er pålagt å bære synlig, det står under vedtaket ditt og det står på meldingene vi sender deg. Ja, det hender at vi blir kontaktet på privaten. Jeg har hatt kolleger som har fått trusler, som har sett brukere stå utenfor i gata der de bor, og jeg har blitt oppringt privat av en kar som syntes jeg hadde så hyggelig stemme i den samtalen vi hadde hatt tidligere på dagen, så han ville gjerne be meg ut. Det er en del av det å være i jobb. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke helsepersonell skal måtte presentere seg med fullt navn også. De fleste yrkesgrupper er i mer eller mindre grad utsatt for å bli sporet opp og kontaktet hjemme. Jeg tror ikke det hadde vært spesielt greit om f.eks NAV skulle gå over på helsepersonellpraksis. Jeg ser for meg følgende samtale: - Hei, du har kommet til NAV? - Jeg skal snakke med saksbehandleren min. Hun heter Anne og er veileder. - Et øyeblikk. Da har jeg 111 her som heter bare Anne, 53 som heter Anne med et navn bak og 31 som har Anne som andre fornavn. Jeg setter deg over til den som står øverst, jeg. Anonymkode: 8e589...f7c Nå er det jo ikke sånn at helsepersonell ikke oppgir fult navn, selv om det ikke alltid står fult navn på skiltet. Dersom en pasient har behov for, eller ønske om, å vite hele navnet, vil dette selvsagt bli opplyst. Skriv som sendes med pasienten signeres selvsagt med fult navn. Journalføring gjøres også under fult navn, og pas har her rett til innsyn. Navneskilt er de aller fleste steder kjøpt og betalt av den ansatte selv. De blir brukt for å gjøre det lettere for pasientene, det er ofte mange ansatte, og alle går likt kledd, så det å ha et navneskilt gjør hverdagen lettere. Til det bruket er ikke etternavnet nødvendig, men man kan selvsagt ha det med hvis man vil. Jeg har, som nevnt tidligere i tråden, tatt mitt vekk, fordi jeg ville at fornavnet skulle bli lettere å lese (plass til større bokstaver). Enkelte velger å ikke ha etternavn for å forebygge uønsket kontakt utenom arbeidstid. Det betyr ikke at pasientene ikke fått opplyst fult navn, det betyr bare at personen velger å ikke gå med fult navn åpent på brystet. Går man med fult navn på skiltet, risikerer man å bli kontaktet også av pasienter som man i utgangspunktet ikke har hatt noe å gjøre med. Jeg kjenner flere som har blitt kontaktet av pasienter som de ikke selv har behandlet, men som har sett dem i gangene, og lest navneskilt. Denne typen kontakt unngår man hvis fult navn ikke er synlig. Samtidig tror jeg det er større barrierer hos folk til å ta kontakt på bakgrunn av navn som de har fått tilgang til på annet vis enn gjennom navneskilt, jeg har vertfall ikke hørt om mange som har opplevd å bli kontaktet som ikke har hatt etternavn på skiltet, selv om det også skjer. Anonymkode: d1ccd...cee
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #38 Skrevet 5. juli 2019 Jeg har fullt navn, og jeg presenterer meg med fullt navn også, når jeg hilser på pasientene. Har aldri opplevd at noen har tatt kontakt «på privaten», heldigvis. Anonymkode: df5ef...d1d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #39 Skrevet 5. juli 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har fullt navn, og jeg presenterer meg med fullt navn også, når jeg hilser på pasientene. Har aldri opplevd at noen har tatt kontakt «på privaten», heldigvis. Anonymkode: df5ef...d1d Jeg har også et svært vanlig navn🤣 Anonymkode: df5ef...d1d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #40 Skrevet 5. juli 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, men det er en gruppe som har mye brukerkontakt, veldig ofte i situasjoner som innebærer mye følelser for de som er involvert. De er tett på familier, har mye opplysninger om de de behandler sakene til og må ta avgjørelser som kan være vanskelige og vonde for de det angår. De så signere og presentere seg med fullt navn. Alltid. Det samme gjelder meg og mine kolleger i NAV. Vi er lett identifiserbare. Navnet vårt (hele) står på id-kortet vi er pålagt å bære synlig, det står under vedtaket ditt og det står på meldingene vi sender deg. Ja, det hender at vi blir kontaktet på privaten. Jeg har hatt kolleger som har fått trusler, som har sett brukere stå utenfor i gata der de bor, og jeg har blitt oppringt privat av en kar som syntes jeg hadde så hyggelig stemme i den samtalen vi hadde hatt tidligere på dagen, så han ville gjerne be meg ut. Det er en del av det å være i jobb. Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke helsepersonell skal måtte presentere seg med fullt navn også. De fleste yrkesgrupper er i mer eller mindre grad utsatt for å bli sporet opp og kontaktet hjemme. Jeg tror ikke det hadde vært spesielt greit om f.eks NAV skulle gå over på helsepersonellpraksis. Jeg ser for meg følgende samtale: - Hei, du har kommet til NAV? - Jeg skal snakke med saksbehandleren min. Hun heter Anne og er veileder. - Et øyeblikk. Da har jeg 111 her som heter bare Anne, 53 som heter Anne med et navn bak og 31 som har Anne som andre fornavn. Jeg setter deg over til den som står øverst, jeg. Anonymkode: 8e589...f7c Da burde de ansatte i Nav gå med navneskilt med fullt navn og da, noe de ikke gjør Anonymkode: 9b1b1...a5a
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #41 Skrevet 5. juli 2019 På 4.7.2019 den 21.56, Anonym bruker skrev: Jo, de trenger å se etternavnet. Det er vanlig å presentere seg med fullt navn om det ikke foreligger sikkerhetsgrunner. Selv har jeg et fornavn jeg deler med 40 stk i norge og et etternavn jeg deler med noen få hundre, så jeg veit det meste om å bli funnet. Det er ikke verre enn å avvise forespørsler, på samme måte som min mann som er lærer nårhan kommer ut for foreldre uten antenner. Hadde du som mor funnet deg i at ditt barns lærer ikke ville oppgi etternavnet? Hvorfor skal en person som har tilgang til den mest sensitive informasjonen om deg kunne være anonym tilbake? Anonymkode: e99cc...f3a Hadde jeg delt etternavn med noen få hundre, så hadde det vært noe annet. Men mitt etternavn deler jeg med 14 andre, og vi er alle i slekt. Jeg er den eneste i hele Norge med mitt for og etternavn. Anonymkode: 9b1b1...a5a
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #42 Skrevet 5. juli 2019 På 4.7.2019 den 21.59, Anonym bruker skrev: Altså navneskilt og ikke nøkkelkort? Jeg jobber tett sammen med leger og har aldri sett en lege på sykehuset bruke navneskilt. Det har ihvertfall ikke mine lege-kolleger tid til. De er «heldige» hvis de får på seg skjorta/legefrakken riktig vei😊 Anonymkode: 69644...52b Jeg er lege på et av de største sykehusene på Østlandet. Her har alle navneskilt + nøkkelkort med fult navn og bilde. mange (både sykepleiere, leger og andre yrkesgrupper) pleier å ha nøkkelkortet snudd med bildet innover slik at pasienter ikke kan lese hele navnet. Anonymkode: 9c1c6...41f
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #43 Skrevet 5. juli 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er lege på et av de største sykehusene på Østlandet. Her har alle navneskilt + nøkkelkort med fult navn og bilde. mange (både sykepleiere, leger og andre yrkesgrupper) pleier å ha nøkkelkortet snudd med bildet innover slik at pasienter ikke kan lese hele navnet. Anonymkode: 9c1c6...41f Men har du/dere tid til å ta dette navneskiltet av og på hver dag? Arbeidstøyet skal jo skiftes hver dag så da må du jo både sette det på når du kommer på jobb og ta det av når du er ferdig for dagen. Jeg jobber på et relativt lite sykehus og her hadde legene aldri hatt tid til å fikle med det, så synes bare det høres rart ut at alle leger på din arbeidsplass (som du sier er stort) har tid til det🤷🏻♀️ Anonymkode: 69644...52b
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #44 Skrevet 5. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men har du/dere tid til å ta dette navneskiltet av og på hver dag? Arbeidstøyet skal jo skiftes hver dag så da må du jo både sette det på når du kommer på jobb og ta det av når du er ferdig for dagen. Jeg jobber på et relativt lite sykehus og her hadde legene aldri hatt tid til å fikle med det, så synes bare det høres rart ut at alle leger på din arbeidsplass (som du sier er stort) har tid til det🤷🏻♀️ Anonymkode: 69644...52b Hvor mange sekunder tar det å sette på skilt, det setter man jo fint mens man går. Anonymkode: 9b1b1...a5a
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #45 Skrevet 5. juli 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da burde de ansatte i Nav gå med navneskilt med fullt navn og da, noe de ikke gjør Anonymkode: 9b1b1...a5a Det gjør vi der jeg jobber, og de andre kontorene jeg har vært på. ID-kort med navn, hengende godt synlig, av sikkerhetsmessige årsaker. Anonymkode: 8e589...f7c
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #46 Skrevet 5. juli 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men har du/dere tid til å ta dette navneskiltet av og på hver dag? Arbeidstøyet skal jo skiftes hver dag så da må du jo både sette det på når du kommer på jobb og ta det av når du er ferdig for dagen. Jeg jobber på et relativt lite sykehus og her hadde legene aldri hatt tid til å fikle med det, så synes bare det høres rart ut at alle leger på din arbeidsplass (som du sier er stort) har tid til det🤷🏻♀️ Anonymkode: 69644...52b Seriøst? Hvor mye jobb mener du/de det er å ta av og på skiltet?🤔 Anonymkode: 162d8...db2
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #47 Skrevet 6. juli 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Men har du/dere tid til å ta dette navneskiltet av og på hver dag? Arbeidstøyet skal jo skiftes hver dag så da må du jo både sette det på når du kommer på jobb og ta det av når du er ferdig for dagen. Jeg jobber på et relativt lite sykehus og her hadde legene aldri hatt tid til å fikle med det, så synes bare det høres rart ut at alle leger på din arbeidsplass (som du sier er stort) har tid til det🤷🏻♀️ Anonymkode: 69644...52b Jøss. Hvor store never har disse legene deres egentlig, siden de åpenbart knoter så veldig med de skiltene? Det tar veldig liten tid å sette på et slikt skilt altså. Anonymkode: aac00...af2
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #48 Skrevet 6. juli 2019 På 5.7.2019 den 6.59, Anonym bruker skrev: Vel... jeg har jobbet i helsevesenet i 25 år. De første tre årene hadde jeg navneskilt med fullt navn. I løpet av den tiden ble jeg kontaktet privat mellom 20 og 30 ganger. Flere av de henvendelsene var direkte ubehagelig. Det er ikke greit synes jeg. Og nei, jeg jobbet ikke i psykiatrien. Anonymkode: aac00...af2 Da har du jammen meg vært uheldig. Vi bærer nøkkelkort med bilde, fullt navn og navn på avdeling. Har jobbet i spesialisthelsetjenesten, TSB, i 10 år. Siden jeg begynte har vi opplevd 2 ganger at ansatte har blitt kontaktet privat. Da via sosiale medier. Anonymkode: 45935...780
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #49 Skrevet 6. juli 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Men har du/dere tid til å ta dette navneskiltet av og på hver dag? Arbeidstøyet skal jo skiftes hver dag så da må du jo både sette det på når du kommer på jobb og ta det av når du er ferdig for dagen. Jeg jobber på et relativt lite sykehus og her hadde legene aldri hatt tid til å fikle med det, så synes bare det høres rart ut at alle leger på din arbeidsplass (som du sier er stort) har tid til det🤷🏻♀️ Anonymkode: 69644...52b Seriøst? 🤦♀️ Hvis man mener at det er mye jobb å sette på seg navneskilt hver dag, så tenker jeg at helsevesenet er feil sted å jobbe altså. Må da være en av de minst krevende ting å "fikle med" i løpet av en arbeidsdag. Anonymkode: 45935...780
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2019 #50 Skrevet 6. juli 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da har du jammen meg vært uheldig. Vi bærer nøkkelkort med bilde, fullt navn og navn på avdeling. Har jobbet i spesialisthelsetjenesten, TSB, i 10 år. Siden jeg begynte har vi opplevd 2 ganger at ansatte har blitt kontaktet privat. Da via sosiale medier. Anonymkode: 45935...780 Ja, jeg var nok det. Nå var det ikke fra forskjellige personer alt sammen, men fra 6 forskjellige personer om jeg ikke husker helt feil. Nå skal det sies at jeg er helsesekretær, og jeg har helt klart inntrykk av at folk generelt (både kolleger og pasienter, dessverre) har mindre respekt for oss enn feks leger og sykepleiere. Jeg ble kontaktet med forespørsel om date eller one night stand, og en ri Get meh privat og skjelte meg ut fordi jeg ikke kunne gi time til hen den dagen (det var faktisk ikke noen leger til stede på kontoret da) bl.a. Anonymkode: aac00...af2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå