Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #1 Skrevet 3. juli 2019 Er det noen her inne som har fÄtt pÄvist leddgikt, uten Ä ha positive blodprÞver? Kan dere i sÄfall fortelle meg litt om deres symptomer?  Jeg har slitt med leddsmerter i flere Är nÄ, men har aldri fÄtt utslag pÄ blodprÞver. NÄ har jeg hatt betennelse i flere fingerledd i ca 4-5 mÄneder; fortsatt ikke utslag pÄ blodprÞver. Jeg er litt frustrert nÄ, ikke fordi jeg Þnsker Ä ha leddgikt eller annen gikt, men plagene er jo reelle, men sÄ lenge jeg har ingen diagnose (og ingenting konkret vises pÄ prÞver) fÄr jeg heller ingen ordentlig hjelp. Det kan jo selvfÞlgelig dreie seg om annen form for gikt, som artrose, men er ikke vanlig Ä henvise videre? Legen min tar bare prÞver for leddgikt og nÄr de viser ingenting, er det bare case closed liksom  Anonymkode: 9bf76...03b
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #2 Skrevet 3. juli 2019 Det hĂžrer med at jeg kommer fra en familie med mye leddgikt (og andre autoimmune sykdommer, har flere selv). Anonymkode: 9bf76...03b
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #3 Skrevet 3. juli 2019 Jeg synes du skal be om henvisning til spesialist. Jeg stÄr oppi det samme, og det er sÄ mye forskjellig som kan vÊre Ärsaken, ikke bare leddgikt. Jeg har tatt en haug med prÞver pÄ to ulike sykehus, samt CT, MR, rÞntgen og ultralyd. Fastlegen kan ikke utfÞre alle disse prÞvene/undersÞkelsene. Lykke til! Anonymkode: 455f5...adf
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2019 #4 Skrevet 3. juli 2019 Be om henvisning til revamtolog, de har tatt helt andre prÞver og flere prÞve av meg der en fastlegen min tok. Jeg har alltid forhÞyet CRP og SR, regner med at fastlegen din har sjekket det flere ganger pÄ deg? Hvis ikke mÄ du fÄ han til Ä gjÞre det, mener jeg var innom og tok 1 gang i mnd en stund fÞr han henviste meg til revmatologer. Selv med cellegift, imurel og prednisolon innabords er de blodprÞvene hÞye hos meg. Lykke til, hÄper legen hÞrer pÄ deg og henviser seg videre. Anonymkode: ad2b8...481
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2019 #5 Skrevet 4. juli 2019 Takk for gode svar! đ  Jeg har vĂŠrt hos revmatolog for 5 Ă„r siden, da ifm en annen autoimmun sykdom, for Ă„ utelukke at denne oppsto som sekundĂŠr symptom pĂ„ revmatisme. Denne sykdommen er nĂ„ i dvale.  Revmatologen fant ingenting utenom litt antydning til artrose i noen ledd, men mente at det var da ingenting Ă„ bekymre seg for med det fĂžrste. Det skal sies at nĂ„r jeg mĂžtte henne var jeg sĂ„ stappfull av steroider at jeg hadde ikke hatt vondt noen steder i flere mĂ„neder og slet dermed litt med Ă„ svare konkret pĂ„ spĂžrsmĂ„l om symptomer, fordi jeg husket rett og slett ikke hvordan det var.. Satt igjen med inntrykk av at hun mente at jeg hadde bare lav smerteterskel.. đŁ Â Siden denne gangen har symptomene bare blitt verre, jeg har i utgangspunktet alltid trodd at jeg har fibromyalgi, siden jeg har ogsĂ„ hatt mye generelle smerter i muskler, muskelfeste etc (bĂ„de mamma og min kusine har det og har samme symptomer). Men for ca ett Ă„r siden la jeg for fĂžrste gang merke til noe rart med ett fingerledd, jeg hadde ikke smerter men det virket litt stĂžrre og nesten litt "misfarget". Fwd til i februar/mars i Ă„r, da merket jeg plutselig at det var vondt Ă„ la hĂ„nden hvile pĂ„ bordet og begynte Ă„ kjenne etter og da oppdaget jeg hevelse i to fingerledd (ikke det samme som i fjor) og at de var Ăžmme Ă„ ta pĂ„. Dette kunne legen ogsĂ„ bekrefte, altsĂ„ han hadde et lite ultralydapparat og sĂ„ at det var betennelse i leddomrĂ„det og at det var redusert bevegelse i leddet. Men det eneste han sa (mens jeg var der) var at om jeg fikk problemer med Ă„ bevege den kunne han henvise meg til sykehuset for kortisoninjeksjon. Og nĂ„ som prĂžvene ikke viste noe, er det liksom case closed.. eller jeg hadde litt forhĂžyet crp, men bare marginalt. Tror det lĂ„ pĂ„ 6. Anonymkode: 9bf76...03b
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2019 #6 Skrevet 5. juli 2019 Be om henvisning til revmatolog. Jeg har psoriasisartritt og har ingen utslag pÄ blodprÞver. Det er typisk for akkurat denne sykdommen. Diagnose satt pÄ grunnlag av lang historie med vÊskefylte ledd og etter hvert forverring etter graviditeter med smerter og fatigue. Anonymkode: 448b7...53a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ