Gå til innhold

Leddgikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har fått påvist leddgikt, uten å ha positive blodprøver? Kan dere i såfall fortelle meg litt om deres symptomer? :) 

Jeg har slitt med leddsmerter i flere år nå, men har aldri fått utslag på blodprøver. Nå har jeg hatt betennelse i flere fingerledd i ca 4-5 måneder; fortsatt ikke utslag på blodprøver. Jeg er litt frustrert nå, ikke fordi jeg ønsker å ha leddgikt eller annen gikt, men plagene er jo reelle, men så lenge jeg har ingen diagnose (og ingenting konkret vises på prøver) får jeg heller ingen ordentlig hjelp. Det kan jo selvfølgelig dreie seg om annen form for gikt, som artrose, men er ikke vanlig å henvise videre? Legen min tar bare prøver for leddgikt og når de viser ingenting, er det bare case closed liksom :( 

Anonymkode: 9bf76...03b

Fortsetter under...

Skrevet

Det hører med at jeg kommer fra en familie med mye leddgikt (og andre autoimmune sykdommer, har flere selv).

Skrevet

Jeg synes du skal be om henvisning til spesialist. Jeg står oppi det samme, og det er så mye forskjellig som kan være årsaken, ikke bare leddgikt. Jeg har tatt en haug med prøver på to ulike sykehus, samt CT, MR, røntgen og ultralyd. Fastlegen kan ikke utføre alle disse prøvene/undersøkelsene. Lykke til! 

Anonymkode: 455f5...adf

Skrevet

Be om henvisning til revamtolog, de har tatt helt andre prøver og flere prøve av meg der en fastlegen min tok.

Jeg har alltid forhøyet CRP og SR, regner med at fastlegen din har sjekket det flere ganger på deg? Hvis ikke må du få han til å gjøre det, mener jeg var innom og tok 1 gang i mnd en stund før han henviste meg til revmatologer.

Selv med cellegift, imurel og prednisolon innabords er de blodprøvene høye hos meg.

Lykke til, håper legen hører på deg og henviser seg videre. 

Anonymkode: ad2b8...481

Skrevet

Takk for gode svar! 😊

Jeg har vært hos revmatolog for 5 år siden, da ifm en annen autoimmun sykdom, for å utelukke at denne oppsto som sekundær symptom på revmatisme. Denne sykdommen er nå i dvale. 

Revmatologen fant ingenting utenom litt antydning til artrose i noen ledd, men mente at det var da ingenting å bekymre seg for med det første. Det skal sies at når jeg møtte henne var jeg så stappfull av steroider at jeg hadde ikke hatt vondt noen steder i flere måneder og slet dermed litt med å svare konkret på spørsmål om symptomer, fordi jeg husket rett og slett ikke hvordan det var.. Satt igjen med inntrykk av at hun mente at jeg hadde bare lav smerteterskel.. 😣

Siden denne gangen har symptomene bare blitt verre, jeg har i utgangspunktet alltid trodd at jeg har fibromyalgi, siden jeg har også hatt mye generelle smerter i muskler, muskelfeste etc (både mamma og min kusine har det og har samme symptomer). Men for ca ett år siden la jeg for første gang merke til noe rart med ett fingerledd, jeg hadde ikke smerter men det virket litt større og nesten litt "misfarget". Fwd til i februar/mars i år, da merket jeg plutselig at det var vondt å la hånden hvile på bordet og begynte å kjenne etter og da oppdaget jeg hevelse i to fingerledd (ikke det samme som i fjor) og at de var ømme å ta på. Dette kunne legen også bekrefte, altså han hadde et lite ultralydapparat og så at det var betennelse i leddområdet og at det var redusert bevegelse i leddet. Men det eneste han sa (mens jeg var der) var at om jeg fikk problemer med å bevege den kunne han henvise meg til sykehuset for kortisoninjeksjon. Og nå som prøvene ikke viste noe, er det liksom case closed.. eller jeg hadde litt forhøyet crp, men bare marginalt. Tror det lå på 6.

Skrevet

Be om henvisning til revmatolog.

Jeg har psoriasisartritt og har ingen utslag på blodprøver. Det er typisk for akkurat denne sykdommen. Diagnose satt på grunnlag av lang historie med væskefylte ledd og etter hvert forverring etter graviditeter med smerter og fatigue.

Anonymkode: 448b7...53a

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...