Gå til innhold

Er det noen har som har sluttet med antiperspirant?

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow. 

Der traff hun visst ganske midt i det ømmeste punktet. 

Det er klart dere lukter. Alle kjenner det uansett hva du prøver å innbille deg selv. 

Anonymkode: 9fe33...5a3

Jøje meg... Har du ikke bedre hersketeknikker å komme med?

Anonymkode: 9d424...9b1

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt sa hun det 😂for en tilfeldighet. Første gang på jobb uten deo og det blir kommentert at det lukter godt? Kanskje det er deoen som har luktet vondt 🤪

Jeg er naturligvis nydusjet, som jeg alltid er når jeg går på jobb. Mulig det er den nye dusjoljen😊 Men jeg skjønner hva dere mener. Det var frykten for å stinke som gjorde at jeg nølte med å slutte. Deilig å oppdage at frykten var unødvendig. Men som jeg skrev skifter jeg topp relativt ofte (og har klinikktøy når jeg jobber med pasienter), og dusjer 2-3 ganger daglig. 

Anonymkode: ca6d3...9d6

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er naturligvis nydusjet, som jeg alltid er når jeg går på jobb. Mulig det er den nye dusjoljen😊 Men jeg skjønner hva dere mener. Det var frykten for å stinke som gjorde at jeg nølte med å slutte. Deilig å oppdage at frykten var unødvendig. Men som jeg skrev skifter jeg topp relativt ofte (og har klinikktøy når jeg jobber med pasienter), og dusjer 2-3 ganger daglig. 

Godt at du har funnet noe som fungerer for deg. 

Men du har et svært omfattende rengjøringsregime? Kan det være nødvendig å dusje og skifte tøy SÅ ofte? Om du har brukt deo 2-3 ganger hver dag er det jo ikke så rart at huden reagerer. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Godt at du har funnet noe som fungerer for deg. 

Men du har et svært omfattende rengjøringsregime? Kan det være nødvendig å dusje og skifte tøy SÅ ofte? Om du har brukt deo 2-3 ganger hver dag er det jo ikke så rart at huden reagerer. 

Jeg synes det er nødvendig. En kjapp dusj på morgenen med vask av armhuler, underliv og føtter. Morgendusjen tar vel de fleste? I tillegg dusjer jeg grundig etter jobb for å unngå å ta med smittestoff ut/hjem. Denne dusjen dropper jeg hvis jeg ikke har pasienter. Og deretter etter trening de dagene jeg trener. Byttet ikke topp så ofte før jeg sluttet med deo, men deodoranter har jo en funksjon, og dette er min måte å sikre at jeg ikke stinker på. 

Man trenger faktisk ikke å lukte fælt bare fordi man ikke bruker deo. Selvfølgelig vet jeg om jeg stinker svette. Merker det ganske tidlig om jeg begynner å bli klam under armene. Rask vask under armhulene og problemet er løst. 

Anonymkode: 83c5a...681

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Wow. 

Der traff hun visst ganske midt i det ømmeste punktet. 

Det er klart dere lukter. Alle kjenner det uansett hva du prøver å innbille deg selv. 

Man trenger da ikke lukte vondt selv om man ikke bruker deodorant hver dag. Kjæresten min sier alltid at jeg lukter så godt, tror ikke hun vet ikke at jeg ikke bruker deodorant engang. Og hadde hun syntes jeg luktet vondt, så hadde hun garantert sagt det.

Anonymkode: 7960e...df8

Det er jo uansett ikke den vanlige svetten som lukter. Lukten kpmmer fra bakteroene som bryter ned fett, talg og proteiner som er i svetten. Hvis du bruker klær av ull, lin eller bomull tar det ganske lang tid før lukten kommer. Bekteriene trives ikke så godt i de materialene. Om du deri.ot bruker klær av polyester går det fort. Der troves balterien godt. Det er derfor ganske tåplig at mye treni gstøy lages med nettopp polyester i en variant.

Jeg har også hørt en teori om at folk som vasker seg ofte med mye såpe har mer av den typen balterier som gir lukt enn de som bruker mindre såpe, fordi såpevasken tar kneklen på så mamge av de gode balteriene at "svettespiserene" ikke får konkuramse. Om det er roktog vet jeg ikke.

Anonymkode: 2df61...de5

Svetter svært lite, og har ikke brukt deo på 6 år. Sluttet da jeg gikk gravid for første gang og det var så mye snakk om alle skadelige stoffene som var i. Kjenner ingen svette under armene og lukter heller ikke. Vasker og dusjer og er generelt renslig. 

Anonymkode: b0b06...3a3

Jeg begynte også plutselig å reagere på vanlig deo. Sve og klødde noe grusomt!

Gikk så over til sånn krystall-deodorant...Fåes på helsekost. Hadde virkelig ikke trua, men jaggu meg har den effekt! Blir jo svett, men lukter ikke. 

Uansett - jeg har noen ganger ønske om å heller ikke risikere å bli våt under armene, så googlet litt og fant andre som ikke reagerte på Helena Rubinstein sin Nude. Og den reagerer ikke jeg heller på, selv om den er anti-perspirant. Går jo an å prøve :) Jeg kjøper den på blivakker.no

Anonymkode: 0ee01...60b

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg begynte også plutselig å reagere på vanlig deo. Sve og klødde noe grusomt!

Gikk så over til sånn krystall-deodorant...Fåes på helsekost. Hadde virkelig ikke trua, men jaggu meg har den effekt! Blir jo svett, men lukter ikke. 

Uansett - jeg har noen ganger ønske om å heller ikke risikere å bli våt under armene, så googlet litt og fant andre som ikke reagerte på Helena Rubinstein sin Nude. Og den reagerer ikke jeg heller på, selv om den er anti-perspirant. Går jo an å prøve :) Jeg kjøper den på blivakker.no

Anonymkode: 0ee01...60b

Tusen takk for tips! Jeg synes det fungerer fint uten, men det kan være kjekt å ha en deodorant som fungerer til situasjoner der man føler for litt ekstra «beskyttelse». Skal prøve denne😊

Jeg bruker heller ikke antiperspirant. I tillegg til andre argumenter nevnt i tråden er aluminiumklorid også forbundet med økt fare for blant annet brystkreft. 

Man kan fint bruke deodorant uten aluminiumklorid, for eksempel fra Vichy, Forever Living, La Roche Posay, Sebamed osv. 

Flere nettsider, f.eks. apotek1 har filter slik at du kan få opp deodoranter uten aluminiumklorid. 

Da jeg sluttet å bruke antiperspirant luktet jeg raskt og måtte vaske meg ofte. Det er jo ganske naturlig når man har lagt et lokk av aluminium på svettekjertlene i mange år, at det som slipper ut lukter vondt. Etter noen uker forsvant den stramme lukten. Jeg dusjer om morgenen, tar på deo uten aluminium, og jobber, lever og trener som normalt. Jeg lukter ikke mer nå enn jeg gjorde da jeg brukte antiperspirant. (Dusjer selvsagt etter trening). 

Anonymkode: aa218...19d

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...