Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #1 Skrevet 1. juli 2019 Leste med stor overraskelse svarene i tråden om neglebiting, at så mange mente at HI bare måtte tåle dette. I min verden så praktiserer ikke folk, i hvert fall ikke voksne folk, uvaner foran andre. Vi oppdrar også barna slik. F.eks. raping, fising, pelle seg i nesen osv, er ting vi lærer dem å gjøre når de er alene. Neglebiting, plukke bort død hud mellom tærene osv, kommer i samme kategori. Det er ekkelt å se og høre på for dem rundt, så dette gjør man når man er alene. Å be noen slutte helt er selvsagt urimelig, deres kropp, deres valg, men i min verden er det normal høflighet og oppdragelse å ikke holde på slik foran andre. Når det gjelder partneren sin kan man selvfølgelig avklare litt hva som er akseptabelt, f.eks. raping, men at den som har uvanen alltid bør ta hensyn å holde denne for seg selv dersom den er til sjenanse og potensielt kan gå utover forholdet. Er dette SÅ uvanlig å mene? Virkelig? Anonymkode: a9955...106
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #2 Skrevet 1. juli 2019 Stor forskjell mellom raping o.l og neglebiting. Neglebiting er i min bok helt innafor Anonymkode: fa0eb...7e3
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #3 Skrevet 1. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stor forskjell mellom raping o.l og neglebiting. Neglebiting er i min bok helt innafor Anonymkode: fa0eb...7e3 Også hvis partneren din synes det er ekkelt og ber deg la være å gjøre det foran ham/henne? Vi har tross alt ulike oppfatninger av hva som er ekkelt og er i samme kategori. HI Anonymkode: a9955...106
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #4 Skrevet 1. juli 2019 Han liker ikke at jeg gjør det pga lydene når jeg tygger på neglen, men det går fint. Han piller og biter selv. Anonymkode: fa0eb...7e3
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #5 Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Han liker ikke at jeg gjør det pga lydene når jeg tygger på neglen, men det går fint. Han piller og biter selv. Anonymkode: fa0eb...7e3 Pirker han seg i nesa og spiser snørr også? Klør seg i rævva og lukter på fingrene også? En uvane er noe en ikke gjør foran andre. Til nøds gjør en det på toalettet, alene. Så vasker en hendene etterpå. Anonymkode: 1a1a5...8c0
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #6 Skrevet 1. juli 2019 Hvis du aldri blir utsatt for ting som raping, prumping, klø seg i øret osv vil du ofte oppfatte det som elkelt. Hvis du derimot blif oppdratt i en familie der det er vanlig vil du sansynligvis tenke på det som helt normalt. Jo mer du deffinerer som "ekkelt" og "privat" jo mer flere ting vil falle inn i den kategorien og jo flere ting vil barna dine reagere på som "ekkelt". Jeg hadde ikke orket å dele hus med noen som ikke tålte å høre en rap eller se noen bitd negler for eksempel. Anonymkode: 1fd0e...f7a
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leste med stor overraskelse svarene i tråden om neglebiting, at så mange mente at HI bare måtte tåle dette. I min verden så praktiserer ikke folk, i hvert fall ikke voksne folk, uvaner foran andre. Vi oppdrar også barna slik. F.eks. raping, fising, pelle seg i nesen osv, er ting vi lærer dem å gjøre når de er alene. Neglebiting, plukke bort død hud mellom tærene osv, kommer i samme kategori. Det er ekkelt å se og høre på for dem rundt, så dette gjør man når man er alene. Å be noen slutte helt er selvsagt urimelig, deres kropp, deres valg, men i min verden er det normal høflighet og oppdragelse å ikke holde på slik foran andre. Når det gjelder partneren sin kan man selvfølgelig avklare litt hva som er akseptabelt, f.eks. raping, men at den som har uvanen alltid bør ta hensyn å holde denne for seg selv dersom den er til sjenanse og potensielt kan gå utover forholdet. Er dette SÅ uvanlig å mene? Virkelig? Anonymkode: a9955...106 Jeg er helt enig med deg, og praktiserer det samme. Prøver å oppdra barna til det samme, og jobber med å balansere den fine linjen mellom å ikke påføre de skam, kunne le litt av seg selv og vite at alt er naturlig, men samtidig forklare at noe er privat. ... At det kommer en fis ukontrollert, ok - Men da sier man unnskyld meg. Klart det kan komme en rap når man drikker brus, igjen en liten latter og unnskyld meg. Å gjøre det med vilje er ikke ok, da går man for seg selv eller ut på badet. Nesepilling samme greia. Biting av negler er jo uhygienisk i min verden, så jeg legger klipperen lett tilgjengelig isteden. Kjefter ikke, men forklarer hvorfor. Og lærer de litt om sosiale normer. Samboeren og jeg har vært sammen i 10år,og har to barn sammen. Gjennom to fødsler, noen sykdomsrunder og teltturer så har vi jo sett sider hos hverandre vi kanskje gjerne skulle unngått 😂 Men uforskyldt... Klart vi tåler det hos hverandre, men for oss så er det mest av respekt for hverandre at man ikke viser alle kroppsfunksjoner. Vi er ens enige om at noen sider av kroppens merksnodige funksjoner kan vi forsøke å skjule for hverandre, og bevare litt mystikk i forholdet så langt det lar seg gjøre 😅 Vi praktiserer ikke "fritt frem", og det er jeg takknemlig for. Anonymkode: 98f1b...771
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 I min verden er ikke det å bite negler det samme som å for eksempel plukke seg i nesa og spise det etterpå. Neglebiting har som regel sammenheng med nervøsitet og usikkerhet, og da burde man heller jobbe med roten til problemet. Helt klart en irriterende uvane, men jeg har ikke rett til å diktere hva andre gjør. Og i den andre tråden var det jo til og med en som våget seg på å dra vekk hånden til en person på et møte på jobb, og be ham la være. Slikt gjør man ikke. Anonymkode: ded4f...d79
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du aldri blir utsatt for ting som raping, prumping, klø seg i øret osv vil du ofte oppfatte det som elkelt. Hvis du derimot blif oppdratt i en familie der det er vanlig vil du sansynligvis tenke på det som helt normalt. Jo mer du deffinerer som "ekkelt" og "privat" jo mer flere ting vil falle inn i den kategorien og jo flere ting vil barna dine reagere på som "ekkelt". Jeg hadde ikke orket å dele hus med noen som ikke tålte å høre en rap eller se noen bitd negler for eksempel. Anonymkode: 1fd0e...f7a Og hvis du vokser opp med at det er normalt vil du aldri fungere i sosiale sammenhenger med normalt veloppdratte mennesker. Anonymkode: afb26...734
Tøystykke Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Leste med stor overraskelse svarene i tråden om neglebiting, at så mange mente at HI bare måtte tåle dette. I min verden så praktiserer ikke folk, i hvert fall ikke voksne folk, uvaner foran andre. Vi oppdrar også barna slik. F.eks. raping, fising, pelle seg i nesen osv, er ting vi lærer dem å gjøre når de er alene. Neglebiting, plukke bort død hud mellom tærene osv, kommer i samme kategori. Det er ekkelt å se og høre på for dem rundt, så dette gjør man når man er alene. Å be noen slutte helt er selvsagt urimelig, deres kropp, deres valg, men i min verden er det normal høflighet og oppdragelse å ikke holde på slik foran andre. Når det gjelder partneren sin kan man selvfølgelig avklare litt hva som er akseptabelt, f.eks. raping, men at den som har uvanen alltid bør ta hensyn å holde denne for seg selv dersom den er til sjenanse og potensielt kan gå utover forholdet. Er dette SÅ uvanlig å mene? Virkelig? Anonymkode: a9955...106 Urimelig å be folk slutte? Virkelig? TOTALT uenig.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #11 Skrevet 1. juli 2019 Synes det virker som en veldig anstrengt familie HI har. Ingen tør gjøre noe som kan være antydning av ekkelt. Hvilken straff får baren hvis det skulle komme en fis eller en rap? Du vet mennesker promper i søvne? Anonymkode: 98adc...e06
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #12 Skrevet 1. juli 2019 Jeg syns folk som med stolthet erklærer at de er så åpne og tolerante at det både fises, rapes og pilles uhemmet i heimen er uappetittelige og ekle. Hadde mannen min ledd når han feis eller rapet (med vilje) hadde jeg mistet all lyst. Moren min syns det var veldig morsomt å fise, og jeg syns hun var ekkel når det gjaldt det helt fra jeg var veldig liten. Skjer det med et uhell sier man unnskyld meg, og det er ingen stor sak, men det er fullstendig mangel på folkeskikk å tvinge slike kroppsfunksjoner på andre helt unødvendig. Anonymkode: f4f44...f71
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #13 Skrevet 1. juli 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes det virker som en veldig anstrengt familie HI har. Ingen tør gjøre noe som kan være antydning av ekkelt. Hvilken straff får baren hvis det skulle komme en fis eller en rap? Du vet mennesker promper i søvne? Anonymkode: 98adc...e06 Haha, vi straffer jo ikke barna, bare forklarer dem at dette er noe vi ikke gjør foran andre. Skulle det slippe ut en rap likevel, f.eks., så lærer vi dem å si "unnskyld meg". Det er stor forskjell på å høflig kamuflere en utilsiktet rap og unnskylde seg for den, og å sitte å rape åpenlyst og nærmest med stolthet, til og med le av det. For meg handler det om normal folkeskikk, ingen jeg kjenner sitter og fiser, raper, peller nesen eller biter negler når de er sammen med folk. HI Anonymkode: a9955...106
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #14 Skrevet 1. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Leste med stor overraskelse svarene i tråden om neglebiting, at så mange mente at HI bare måtte tåle dette. I min verden så praktiserer ikke folk, i hvert fall ikke voksne folk, uvaner foran andre. Vi oppdrar også barna slik. F.eks. raping, fising, pelle seg i nesen osv, er ting vi lærer dem å gjøre når de er alene. Neglebiting, plukke bort død hud mellom tærene osv, kommer i samme kategori. Det er ekkelt å se og høre på for dem rundt, så dette gjør man når man er alene. Å be noen slutte helt er selvsagt urimelig, deres kropp, deres valg, men i min verden er det normal høflighet og oppdragelse å ikke holde på slik foran andre. Når det gjelder partneren sin kan man selvfølgelig avklare litt hva som er akseptabelt, f.eks. raping, men at den som har uvanen alltid bør ta hensyn å holde denne for seg selv dersom den er til sjenanse og potensielt kan gå utover forholdet. Er dette SÅ uvanlig å mene? Virkelig? Anonymkode: a9955...106 Det er nok heldigvis bare her inne folk er så ekle Anonymkode: fe7a0...d52
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #15 Skrevet 1. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis du aldri blir utsatt for ting som raping, prumping, klø seg i øret osv vil du ofte oppfatte det som elkelt. Hvis du derimot blif oppdratt i en familie der det er vanlig vil du sansynligvis tenke på det som helt normalt. Jo mer du deffinerer som "ekkelt" og "privat" jo mer flere ting vil falle inn i den kategorien og jo flere ting vil barna dine reagere på som "ekkelt". Jeg hadde ikke orket å dele hus med noen som ikke tålte å høre en rap eller se noen bitd negler for eksempel. Anonymkode: 1fd0e...f7a Sitter du på toalettet og bæsjer mens du har venninder på besøk, f.eks.? Sitter du og prater med de mens du driter? Hvis ikke så skjønner du jo at det er viktig med visse grenser altså. Anonymkode: 1a1a5...8c0
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #16 Skrevet 1. juli 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Pirker han seg i nesa og spiser snørr også? Klør seg i rævva og lukter på fingrene også? En uvane er noe en ikke gjør foran andre. Til nøds gjør en det på toalettet, alene. Så vasker en hendene etterpå. Anonymkode: 1a1a5...8c0 Nei, det ville vært ekkelt. Det å gnafse litt på fingrene er helt innenfor så lenge fingrene er rene. Anonymkode: fa0eb...7e3
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #17 Skrevet 1. juli 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, det ville vært ekkelt. Det å gnafse litt på fingrene er helt innenfor så lenge fingrene er rene. Anonymkode: fa0eb...7e3 Synes du ja, Jeg synes ikke det er innafor, det er ekkelt å både se på og høre på Anonymkode: fe7a0...d52
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #18 Skrevet 1. juli 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha, vi straffer jo ikke barna, bare forklarer dem at dette er noe vi ikke gjør foran andre. Skulle det slippe ut en rap likevel, f.eks., så lærer vi dem å si "unnskyld meg". Det er stor forskjell på å høflig kamuflere en utilsiktet rap og unnskylde seg for den, og å sitte å rape åpenlyst og nærmest med stolthet, til og med le av det. For meg handler det om normal folkeskikk, ingen jeg kjenner sitter og fiser, raper, peller nesen eller biter negler når de er sammen med folk. HI Anonymkode: a9955...106 De fleste oppegående mennesker beklager jo. Jeg synes det er fryktelig ekkelt om menn klør seg på pungen forresten. Anonymkode: 98adc...e06
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #19 Skrevet 1. juli 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Synes du ja, Jeg synes ikke det er innafor, det er ekkelt å både se på og høre på Anonymkode: fe7a0...d52 Så du synes det er like ille å grafse seg i rumpa foran partneren som å bite negler? I så fall har du et litt snodig syn på ting Anonymkode: fa0eb...7e3
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #20 Skrevet 1. juli 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du synes det er like ille å grafse seg i rumpa foran partneren som å bite negler? I så fall har du et litt snodig syn på ting Anonymkode: fa0eb...7e3 Ja, det synes jeg. At du syns det er snodig sier mer om deg enn om meg Anonymkode: fe7a0...d52
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #21 Skrevet 1. juli 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sitter du på toalettet og bæsjer mens du har venninder på besøk, f.eks.? Sitter du og prater med de mens du driter? Hvis ikke så skjønner du jo at det er viktig med visse grenser altså. Anonymkode: 1a1a5...8c0 Med min ene venninne kan jeg godt gjøre det og med familien også, men vi vet jo at det er mange som misliker det og lukker døren hvis det er andre i nærheten. Anonymkode: 1fd0e...f7a
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #22 Skrevet 1. juli 2019 Neglebiting er irriterende fordi det smattes og bråkes. En fis eller rap er OK hjemme i sofaen om det bare er oss. Rap skal man holde seg for munne og minimere lyden. Fis er OK så lenge ingen spiser. Anonymkode: a8c4a...650
Himmel og hav Skrevet 1. juli 2019 #23 Skrevet 1. juli 2019 Jeg kjenner at jeg er så glad for at en del av dere ikke er nære venner av meg. Det å ikke fise, rape, pelle nese, klø seg her og der og hva det nå er i andres selskap er så grunnleggende folkeskikk at jeg lurer på hva annet det skorter på. Det handler jo ikke om at man ikke gjør disse tingene, men at man ikke gjør de midt i sofaen med hele familien rundt seg. Satser dere som fiser og raper og plukker på at ungene deres skjønner forskjell på hjemme og alle andre steder? Jeg kan fortelle at det gjør de antagelig ikke. Jeg har tatt den biten av oppdragelsen med noen av vennene til ungene, som løfta på skinka ved middagsbordet eller rapa så det gjalla, og lo av det. Aktelsen for foreldrene sank betydelig da de forklarte at sånn gjorde de hjemme. Litt flaut å måtte bli oppdratt av andre, enten det er venners foreldre, lærere, venner eller kolleger (har vært med på det også.)
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #24 Skrevet 1. juli 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Med min ene venninne kan jeg godt gjøre det og med familien også, men vi vet jo at det er mange som misliker det og lukker døren hvis det er andre i nærheten. Anonymkode: 1fd0e...f7a Jeg skjønner ikke hvofor noen, vil sitte å snakke med noen som sitter å bæsjer heller jeg da Anonymkode: fe7a0...d52
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2019 #25 Skrevet 1. juli 2019 3 minutter siden, Himmel og hav skrev: Jeg kjenner at jeg er så glad for at en del av dere ikke er nære venner av meg. Det å ikke fise, rape, pelle nese, klø seg her og der og hva det nå er i andres selskap er så grunnleggende folkeskikk at jeg lurer på hva annet det skorter på. Det handler jo ikke om at man ikke gjør disse tingene, men at man ikke gjør de midt i sofaen med hele familien rundt seg. Satser dere som fiser og raper og plukker på at ungene deres skjønner forskjell på hjemme og alle andre steder? Jeg kan fortelle at det gjør de antagelig ikke. Jeg har tatt den biten av oppdragelsen med noen av vennene til ungene, som løfta på skinka ved middagsbordet eller rapa så det gjalla, og lo av det. Aktelsen for foreldrene sank betydelig da de forklarte at sånn gjorde de hjemme. Litt flaut å måtte bli oppdratt av andre, enten det er venners foreldre, lærere, venner eller kolleger (har vært med på det også.) Selvfølgelig enig i alt du sier. Kunne aldri falt meg inn å gjøre de tingene, eller at mine barn oppførte seg slik. Men for meg er det stor forskjell på det, og å bite negler. Anonymkode: ded4f...d79
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå