Gå til innhold

Kan det være flåttbitt? Noen som har peiling??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 7 år fikk noe bitt i går når vi drev ute å bada hunden..Det var 3 stikk rett ved siden av hverandre og det klødde og det ble en liten runding..Det hadde blitt mye større ila natta og nå i kveld var det stort 5×6 cm.. Ringte legevakta men så lenge hun var i bra form så var det bare å se det an..Har ikke sett noe dyr,bare stikkene..

Nå sier en nabo at hun hadde blitt bitt av flått uten at den satt igjen i huden..

Tok å tegna rundt nå før å se om det er større i morgen tidlig..Det er en liten hevelse der og området er litt varmt, og det klør visst litt..

Hva tror dere??

20190630_213301.jpg

Anonymkode: 6ea16...ef9

Skrevet

Kan også være klegg, mygg og loppe... De kan se like ut. 

Det det i allefall ser ut som er at hun har reagert, og skal du til legen kan du jo spørre om antihistaminer kan være noe for henne. 

Btw de flottbitt jeg har sett som har krevd behandling ser mer ut som en "blink" (rød i midten, hvit ring rundt, og rød ring i kanten) 

Anonymkode: 76ca1...113

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at flått har bitt uten å sitte igjen (mye flått her). Vi har heller aldri fått hevelse og det har ikke klødd der flåtten har satt. Har bare vært en liten prikk akkurat der den satt. 

Jeg tipper på klegg. Eventuelt loppe. 

Anonymkode: fe544...d6d

Skrevet

Flåttbitt pleier ha en "inner sirkel", i mens utslettet litt utenfor det innerste er litt mindre rødt enn det i sentrum.

1317869563_flttbiteksempel.thumb.jpg.1b79875314f77afb7fa227b236bcf55d.jpg

Anonymkode: b7146...944

Skrevet

Sånn blir jeg ved kleggbitt..

Rød ring ved flåttbitt kommer vel først etter noen dager?

Anonymkode: 3cd15...f7b

Skrevet

Hun går på allergimedisiner daglig nå for pollenallergi..Men jeg ble så usikker når naboen så at hun hadde blitt bitt av flått men at den ikke satt igjen,så jeg måtte høre. For jeg mener at det sitter der og må tas ut..Det var 3 små røde prikker der i går kveld,så spørs om det er mygg/klegg eller loppebitt ja..Har aldri vært borti flått eller flåttbitt før, og hun har ikke gått i langt gress eller vært i noe kratt..

Hi 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun går på allergimedisiner daglig nå for pollenallergi..Men jeg ble så usikker når naboen så at hun hadde blitt bitt av flått men at den ikke satt igjen,så jeg måtte høre. For jeg mener at det sitter der og må tas ut..Det var 3 små røde prikker der i går kveld,så spørs om det er mygg/klegg eller loppebitt ja..Har aldri vært borti flått eller flåttbitt før, og hun har ikke gått i langt gress eller vært i noe kratt..

Hi 

Det er nok IKKE flått. 

Mest sannsynlig et bitt av en flue

Anonymkode: a3e19...902

Skrevet

Vi var hos legen med liknende stikk på barnet vårt ifjor. Lege sa at det ikke var flått, men at hun reagerte på stikket. 

Anonymkode: 055d5...c82

Skrevet

Det er ikke flått. 

Anonymkode: 37814...589

Skrevet

Jeg synes det ser ut som kleggbitt.

Anonymkode: 51dd2...6e8

Skrevet

Sønnen min kan se slik ut ved myggstikk. Det er tydeligvis en (eller flere) typer mygg han reagerer på (andre myggstikk ser vanligere ut). Jeg har sett slik ut en gang ved knott, men reagert verken før eller etter så vet ikke hvorfor jeg reagerte den ene gangen. 

Anonymkode: 94cfb...951

Skrevet

Jeg vil tippe loppe eller noe. Det ser absolutt ikke ut som flått. Jeg tror hun ville sagt fra om klegg, veps eller humle for de gjør så vondt. 

Anonymkode: f20fb...765

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil tippe loppe eller noe. Det ser absolutt ikke ut som flått. Jeg tror hun ville sagt fra om klegg, veps eller humle for de gjør så vondt. 

Anonymkode: f20fb...765

jeg har aldri merket at klegg gjør vondt, men det klør jo noe inni hampen da.

Anonymkode: 51dd2...6e8

Skrevet

Jeg syns klegg svir,men dette her begynte bare å klø..Klødde veldig idag tidlig men roet seg utover kvelden..Smurt på Eira ett par ganger idag..Hun har flere stikk som ikke er så store,ett er rundt og veldig rødt og hardt men ikke så stort. Så spørs om det er forskjell på myggen..

Hi

Skrevet

Jeg kan bli slik av både knott, mygg og klegg som din datter er. Jeg har reagert veldig fra jeg var lita, og også langt mer enn din datter, men det virker på meg som om ulike individ som har bitt kan gi ulik reaksjon hos meg, for jeg har observert at bitt der f.eks. mygg har bitt like lenge kan jeg reagere veldig forskjellig på.

Mest trolig er det noe slikt din datter har.

Men det er riktig som din nabo sier, at man kan få flåttbitt uten at flotten sitter igjen. Mener det er spesielt nymfene det kan skje med, om jeg husker rett. I tillegg kan reaksjon på flåttbitt være alt fra ingenting til den tradisjonelle ringen, noen kan også ligne vanlige myggbitt, det er store variasjoner. Derfor er det lurt at du har tegnet rundt, for da kan du holde øye med det noen dager fremover og se om rødheten går utover. Da jeg var lita og også nå så kan mine myggbitt bli større i hevelse både dagen etter og to dager etter, og da også rødheten, så ikke få panikk om det har gått utenom der du har tegnet i dag til i morgen.

Om flått er det viktig å vite at man kan få flåttbitt uten at den sitter igjen og også med utradisjonelle hudreaksjoner, og også ingen hudreaksjoner. Man skal ikke få panikk, men man bør være litt bevisst.

Anonymkode: b12ea...8a3

Skrevet

Det ser ikke ut til at det har blitt værre siden i går kveld! Det meste av merket jeg tegnet opp er borte,men der det er igjen har det ikke vokst..Og jeg ser nå en prikk som det ser ut til å veske bittelitt ut av og det sa hun på legevakta at det kunne gjøre...Det er varmt,men jenta er i form så da følger vi bare med på det i noen dager 😉Takk for alle svar!

Hi

20190701_060850.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...