Gå til innhold

Sitte på med venner..Bensinpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere betalt bensinpenger til venner for en 3 timers kjøretur? Som skal samme vei og som tilbød å gi skyss? 

Anonymkode: 39387...008

Skrevet

Ja, det hadde jeg gjort som takk for turen

Anonymkode: 3c3c1...171

Skrevet

For tre timer hadde jeg det ja. Enten vippset penger, spandert noe mat underveis på kjøreturen eller en annen gest tilpasset mottaker. 

Anonymkode: f162b...b2b

Skrevet

Hvor mye hadde dere vippset?

hi

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Minst 200

Anonymkode: 7a515...f94

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Hvor langt er det?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt er det?

Vet ikke helt, men tar ca 3 timer, så ihvertfall 20 mil.

hi

Skrevet

I min verden er det vanlig at sjåføren slipper å betale for bensin.

Så jeg ville tastet inn fra og til i ruteplanleggeren til 1881 eller naf og sett hvor mange kilometer det er og hva som må betales i bompenger. Så hadde jeg ganget antall kilometer med ca bensin/dieselpris og plusset på bompenger før jeg delte summen på antall passasjerer og rundet opp til nærmeste femtilapp. Det hadde jeg vippset sjåføren som stiller med bil og kjører, slitasje på bil og jobben med å kjøre blir dennes bidrag.

Anonymkode: 6322a...7b6

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I min verden er det vanlig at sjåføren slipper å betale for bensin.

Så jeg ville tastet inn fra og til i ruteplanleggeren til 1881 eller naf og sett hvor mange kilometer det er og hva som må betales i bompenger. Så hadde jeg ganget antall kilometer med ca bensin/dieselpris og plusset på bompenger før jeg delte summen på antall passasjerer og rundet opp til nærmeste femtilapp. Det hadde jeg vippset sjåføren som stiller med bil og kjører, slitasje på bil og jobben med å kjøre blir dennes bidrag.

Anonymkode: 6322a...7b6

Det var mye greier. 

Hadde jeg invitert noen til å sitte på så hadde jeg ikke tatt betalt. Skulle bare mangle. Er hyggelig med selskap uten at de skal betale for en 3 timers tur. 

Anonymkode: 1077d...96e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke helt, men tar ca 3 timer, så ihvertfall 20 mil.

hi

Jeg hadde gitt en 200 lapp eller spandert mat hvis dere spiser underveis

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde gitt en 200 lapp eller spandert mat hvis dere spiser underveis

200 kroner 😂 Så kjekt at man slipper å betale for å kjøre sin egen bil et sted man likevel måtte dra til.

Skrevet
1 minutt siden, Tøystykke skrev:

200 kroner 😂 Så kjekt at man slipper å betale for å kjøre sin egen bil et sted man likevel måtte dra til.

Kommer an på hvor mye drivstoff og hvilken type drivstoff og hva prisen på dette er det. Og om det er bompenger/ferje osv. 

Skrevet
2 minutter siden, Tøystykke skrev:

Nå sa hva jeg ville gjort. Om du ville ha sittet på uten å gi noe, er det opp til deg.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde dere betalt bensinpenger til venner for en 3 timers kjøretur? Som skal samme vei og som tilbød å gi skyss? 

Hvis personen tilbød å gi skyss nei. Hvis jeg spurte om å få sitte på ville jeg det ja.

Skrevet

Ville betalt litt ja, det har noe med hvordan man fremstår. Trenger ikke være å betale hele turen, men i det minste halvparten. Sånn for å ikke virke kjip...

Anonymkode: e4043...b6d

Skrevet

Jeg ble med ei bemidlet venninne på tur, hun tryglet om at jeg måtte bli med fordi hun ville ikke reise uten meg. Jeg var midt i samlivsbrudd og hadde nesten ikke råd til mat. Etter turen spurte jeg hva hun skulle ha. Hun ønsket 700+ ferje. Det var 2,5 t hver vei.

Anonymkode: 0572b...bf8

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg kommer til å betale. Ville gjerne høre om det er vanlig. 

hi

Skrevet

Jeg er vant med at sjåføren fyller opp tanken før turen starter. Det beløpet man bruker på bensin underveis, inkl. å fylle opp tanken igjen på enden av turen, deles mellom passasjerene. Og så må jo selvfølgelig inkludere eventuelle bompenger og ferjepenger. Bom og ferje deles også på sjåføren. 

En venninne av meg "insisterte" en gang på at jeg skulle sitte på med henne en plass jeg hadde tenkt å ta buss/tog. Da ga jeg beskjed om at dersom hun veldig gjerne ville ha selskap, kunne jeg sitte på, men da kom jeg til å betale henne det som jeg ellers ville ha betalt i buss og tog, selv om det var mindre enn bensin og bompenger. Men hadde jeg spurt henne om å sitte på, hadde jeg selvfølgelig tilbud meg å betale bensin. Det er alltid greit å avtale sånne ting på forhånd,så slipper man uventa overraskelser fordi man har forskjellige forventninger i forhold til betaling. "Vi deler å utgiftene" er altfor vagt, for det kan være alt fra bare bensin til reelle kjøreutgifter. 

Skrevet

Hadde ikke betalt noe som helst, men hadde kjøpt inn mat/drkke til turen jeg tenkte vi kunne kost oss med i fellesskap. Hadde betalt for meg selv på ferje etc. Mine venner hadde opplevd det som uhøflig om jeg satte igang et utregningssystem for å finne ut "min andel". Helt merkelig å skulle betale for å sitte på, når vedkommende skal dit uansett (!) og det er en engangs-greie er holdningen i min krets. Men, vi er en gjeng med greit bemidlede venninner :) Kanskje er saken annerledes om man har så dårlig råd at man ikke kan tillate seg å være raus?

Anonymkode: 542ab...3f5

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke betalt noe som helst, men hadde kjøpt inn mat/drkke til turen jeg tenkte vi kunne kost oss med i fellesskap. Hadde betalt for meg selv på ferje etc. Mine venner hadde opplevd det som uhøflig om jeg satte igang et utregningssystem for å finne ut "min andel". Helt merkelig å skulle betale for å sitte på, når vedkommende skal dit uansett (!) og det er en engangs-greie er holdningen i min krets. Men, vi er en gjeng med greit bemidlede venninner :) Kanskje er saken annerledes om man har så dårlig råd at man ikke kan tillate seg å være raus?

Det har ikke noe med økonomi å gjøre. Det har noe med at en venn var grei og tok deg med og at man da slenger over en 200 lapp som takk for turen. 

Skrevet

Spandere mat underveis har jeg gjort tidligere, men denne gangen skal vi ikke stoppe. Jeg er i 40 årene også om det har noe å si 🙂 

Men som sagt; jeg skal betale.

hi

Skrevet

I  min verden er ikke dette vanlig. Hadde jeg invitert noen til å sitte på, hadde jeg aldri forventet at vedkommende skulle betale meg noe for det. En koselig prat, et smil og en is på veien hadde vært nok som takk.

Anonymkode: fba62...a46

Skrevet

Hvis en fyr inviterer deg med ut på middag, betaler du da? Selvfølgelig ikke! Han får betale for å nyte ditt selskap. På samme måte når du sitter på med noen. Jeg betaler aldri hvis noen inviterer meg med på tur.

Anonymkode: 80f6f...dbf

Skrevet

Jeg tilbyr meg alltid og betale bensin, ferge etc og om de sier nei så insisterer jeg på og få betale hvertfall mat og drikke og evenruell parkering underveis.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke noe med økonomi å gjøre. Det har noe med at en venn var grei og tok deg med og at man da slenger over en 200 lapp som takk for turen. 

Jeg vil absolutt si det har noe med økonomi å gjøre! Om man har greit med penger og skal samme vei er man smålig om man ikke tar med en passasjer i et engangstilfelle uten å forvente betaling for turen. Og så vil jeg si passasjeren er uhøflig om de ikke tar med noe snacks/drikke sjåføren. Jeg hadde ramla av stolen om noen hadde krevd/forventet betaling og tilsvarende forsøkt å gi meg penger for en tretimers biltur hvor vi skulle samme sted. Det hadde jeg sett på som særs uhøflig og smålig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...