Gå til innhold

40 årsdag , hva er vanlig ?

Anbefalte innlegg

Finn eit rimelegare lokale og lag betasuppe eller noko, bak kaker sjølv, få mora di, søstera di og tanta di til å bake ei kvar, så kjem du langt. Mykje betre med rimeleg fest der ein kan spandere enn dyr fest der gjestene må betale sjølve.

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ca 30 gjester, og det blir minst 12 -13 tusen kr . Pluss kake og kaffe . Er det ikke greit at gjestene selv dekker middagen , mens jeg står for kake/kaffe? 

Hi. 

Anonymkode: 4b951...44a

Nei, det er ikke greit at de må betale mat og drikke til flere hundre kroner selv. Da må du finne et billigere lokale, eller ha det hjemme.

Anonymkode: 5d4f4...85c

Jeg er litt delt her. Tenker det kommer an på hva slags forhold du har til gjestene. Instinktivt tenker jeg at du bør betale all mat og drikke og kake. Men om du tydelig skriver i invitasjonen at du betaler feks drikke til maten, kaffe og kaker, og at gaven til deg er at de betaler middagen selv må det være greit. Har de mulighet til å velge middag selv eller blir det det samme på alle? Tenker det er lettere å betale selv om jeg kan velge et billigere alternativ og er sikker på å få noe jeg liker, feks.

Anonymkode: 073e4...103

Annonse

Jeg tror også at dette er trolling, men om det mot formodning skal være reelt, så er dette mitt svar:

Alt er i utgangspunktet ok så lenge gjestene får klar beskjed om hva de kan vente seg i invitasjonen. Hvordan du velger å feire og at gjestene må betale maten selv og også hvilke priser de kan forvente at maten ligger på. Og en veldig klar beskjed om at du ikke vil ha noen gave. At de blir med, er gave i seg selv. 

At jeg og flere med meg ville tenkt at det var merkelig og til og med dårlig valg å velge et hotell hvor maten ofte blir dyr, er en annen ting. Men vi kan jo bare velge å takke nei.

Om du bør stille med kaffe og kake? Tja. Men da ville jeg ikke tatt det som dessert, men som "Det serveres kaffe og kake kl...." Da kan jo folk ev velge å komme til kaffen.  

Jeg mener at det er helt ok å ha bursdagsfeiring selv om man har dårlig råd, men da hadde jeg heller brukt 1500 kr på å leie et enkelt lokale (om man ikke har plass hjemme) og invitert til "kurvfest" eller laget en enkel gryterett / suppe og bedt folk ta med drikke selv. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at j skal ikke ha gaver , er nok at gjestene kommer . Så j har ingen ønskeliste . Nå ser j at mange mener, at det er frekt å gjerrig at j ikke betaler for maten . Men j har desverre ikke penger til å dekke det. Trodde det var greit jeg. Kanskje j skal opprette en gruppe på facebook å skrive at j ikke trenger gaver, men at de må betale for middagen selv. Og at det blir kake og kaffe etterpå som j dekker. Hørtes det greit ut ? Setter pris på at dere sier meninga deres. Takk . 

Har du invitert gjester uten å gitt beskjed at de selv må betale for maten? Tenkte du å si fra at de måtte betale under middagen?

kutt ut hele hotellmiddagen. Inviter folk hjem til deg og lag skikkelig servering og fest.

Anonymkode: a4cf9...f2f

Jeg har ikke plass hjemme , og sia dette er på vintern blir det kaldt å grille slik som flere tipsa meg om. Jeg har nå sendt ut innvitasjon, å skrevet at hver gjest betaler for sin egen mat . De kan velge a la carte , eller ta en oppsatt meny. 

Hi

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke plass hjemme , og sia dette er på vintern blir det kaldt å grille slik som flere tipsa meg om. Jeg har nå sendt ut innvitasjon, å skrevet at hver gjest betaler for sin egen mat . De kan velge a la carte , eller ta en oppsatt meny. 

Hi

Har du invitert til fest et halvt år fram i tid??

Anonymkode: 73740...780

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Hva må hver gjest betale for maten da?

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Jeg hadde ikke kommet.

Vær også forberedt på at hotellet kan komme til å kreve deg for penger hvis det f.eks. bare kommer 15 og du har reservert lokale til 30 som alle skulle spise middag. Da vil hotellet tape tusenvis av kroner - og det må du regne med at de ønsker å få dekket. De vil jo også ha fått inn nok arbeidskraft på kjøkken og til servering for flere enn hva som kommer. Så hotellet vil ha rene utgifter på at færre enn avtalt kommer.

Du har ganske enkelt ikke råd til å ha en slik fest, Hi. Aksepter det og lag en fest du har råd til.

Hvorfor mente du at det var ok at alle skal betale for å komme i bursdagen din?

Anonymkode: f1f8e...e8c

Annonse

Man inviterer ikke til fest og ber gjestene betale selv. Jeg synes det er meget uhøflig, rett og slett. Legg opp til et lag du har råd til. Når man fyller førti er det faktisk forventet at man spanderer. Du må nedskalert, enten på antall gjester eller på opplegget. Jeg synes drikke til mat bør spanderes også. Selv sparte jeg en stund, for å kunne invitere 20 gjester til full middag med drikke til maten, drinker etc. Mange tok jo med ekstra drikke, men det var ikke noe jeg ba om. 

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Men det må da finnes et billigere lokale enn et hotell?

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Så lenge du har gjett beskjed på invitasjonen om at gjestene betalar sjølv, så er det greit nok. Eg svart får at det hadde vore lurare med billig lokale og rimelegare mat, men når invitasjonane allereie er sendt ut er det litt seint. Du får nok heilt sikkert ei fin feiring😊. Syns det vart så mange strenge svar her no.

Eg hadde nok tenkt at de var ein del av gåva og hatt med noko symbolsk som oppmerksomheit.Var eg deg eg ville nok baka kaker og tatt med og spandert kaffi. 

Du sier det hadde kostet deg ca 13 000kr for 30 gjester. Det vil si at hver enkelt må kjøpe seg mat for over 400kr. Ofte er man to, så tilsammen må hvert par betale nesten 900kr bare for maten. Tror du virkelig at alle disse hadde gitt en gave tilsvarende en slik sum? Dette må jo være en spøk... 

Anonymkode: d1ffc...f4e

Jeg var i et 50 årslag ifjor , der gjestene betalte sin egen mat og drikke. Ikke var det kake og kaffe etterpå . Tror dette blir mer og mer vanlig , eller hur ? Det var ingen som "klagde " . Vi betalte for hennes rom hele weekend , pluss middagen hennes og en spa behandling . Kosta vel  7000 kr . Vi i familen delte på det. 

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var i et 50 årslag ifjor , der gjestene betalte sin egen mat og drikke. Ikke var det kake og kaffe etterpå . Tror dette blir mer og mer vanlig , eller hur ? Det var ingen som "klagde " . Vi betalte for hennes rom hele weekend , pluss middagen hennes og en spa behandling . Kosta vel  7000 kr . Vi i familen delte på det. 

Ikke vanlig i min omgangskrets. 

Anonymkode: e0afc...850

Siste spørsmål først: Hva jeg mener? Hele opplegg er skikkelig kjipt.

Så første spørsmål: Hva er vanlig? Inviterer man til stort selskap står man for mat også.

Nok en som sender ut invitasjon er som egentlig bare er tigging etter gaver 🤮

Anonymkode: 06a37...777

Jeg lurer litt på hvorfor du i det hele tatt spør hva vi synes. Forumet er ganske enige at det er skikkelig kjipt, men du har jo allerede bestemt deg for å gjennomføre det på den måten uansett. Gjestene dine kommer nok ikke til å si noe direkte til deg, men de kommer til å tenke sitt og kanskje snakke seg imellom.

Hvorfor kan du ikke leie et billig grendahus eller lignende og lage noe billig mat selv? Ev. enkel catering?

Anonymkode: 3e52c...82a

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men det var vel ikke ikke sånn at dere fikk innbydelse fra jubilanten som inviterte dere i selskap, men dere måtte betale hotell og mat og spa for henne? 

Anonymkode: d92c9...db1

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ca 30 gjester, og det blir minst 12 -13 tusen kr . Pluss kake og kaffe . Er det ikke greit at gjestene selv dekker middagen , mens jeg står for kake/kaffe? 

Hi. 

Nope. 

Anonymkode: df217...c3a

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Jeg hadde ikke giddet å komme. 

Anonymkode: df217...c3a

Jeg sendt ut innvitasjon på Facebook. Nå har jeg laga en gruppe , hvor j skrev litt innfo. Det står at gjestene dekker maten sin selv , og evt overnatting . Mens j betaler kake og kaffe . Det er jo ingen bryllup , da hadde j selvfølgelig betalt alt . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...