Gå til innhold

40 årsdag , hva er vanlig ?

Anbefalte innlegg

Skal feire min 40 årsdag snart , og lurer derfor på hva som er vanlig i et selskap ?  Har bestilt lokale , mens maten betaler hver gjest selv . Tenkte å kjøpe kake og kaffe av hotellet. (1500 kr )  Slik at j spandrer kake/kaffe på mine gjester. (Man kunne ta med egen kake, men må betale 60 kr pr pers) Pluss 200-300 kr for kaffen. Da lønner det seg å bestille ferdig kake , fra hotellet fant j ut. Mannen syntes j skal droppe kaka, siden det er så dyrt. Men j føler at j må spandere kake/kaffe når gjestene må betale maten sin selv. Han mener gjestene kan bestille seg dessert/kaffe selv. Hva mener dere ? 

Anonymkode: 4b951...44a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144371522-40-%C3%A5rsdag-hva-er-vanlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde nok ikke kommet viss jeg måtte betalt alt selv, er det et selskap, bør en jo betale for gjestene. Viss ikke må en bare ha det et annet sted.

Har vært i 40 årsdager og har ikke betalt for noe i noen av den, eneste er å ta med egen drikke( alkohol). Har vært mat, velkomst, dessert osv

Anonymkode: 80c5f...d7a

Haha. Seriøst. Så mannen mener det holder med en kaffekopp når man inviterer til fest. Han forventer sikkert at du skal få gaver også. Dette er noe av det kjipeste jeg har hørt altså. Kanskje bare droppe selskap om dere har så dårlig råd at dere ikke kan invitere folk på mat?

Ellers tenker jeg at dette muligens er trolling da dette temaet dukker opp et par ganger i året. Det ender alltid med krangel. Noen (meg) synes dette er kjipt. Andre synes dette er heeeeeelt OK. Noen vil da nekte å ta med gave og andre tar selvsagt med gave og mat/drikke. Og så sporer hele tråden av og alle krangler. Sug Lut kaller folk idioter og Miss Marple synes det bare er koselig å komme på fest selvom gildet må dekkes av egen lomme. 

Anonymkode: 8d447...313

Har dere invitert til fest også må gjestene betale maten selv?

Det høres da utrolig kjipt ut...

Jeg er 45 år og har vært i mange 40-års lag, og aldri har jeg opplevd at man må betale maten selv.

Det har vært ganske vanlig at man har med egen drikke, og jeg har vært i et par fester hvor det ikke har vært middag, bare fest med snacks og litt håndmat (da hjemme hos bursdagsbarnet, ikke i leid lokale). Men aldri har jeg vært i en fest hvor man selv må betale for maten.

Anonymkode: 32241...a4a

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal feire min 40 årsdag snart , og lurer derfor på hva som er vanlig i et selskap ?  Har bestilt lokale , mens maten betaler hver gjest selv . Tenkte å kjøpe kake og kaffe av hotellet. (1500 kr )  Slik at j spandrer kake/kaffe på mine gjester. (Man kunne ta med egen kake, men må betale 60 kr pr pers) Pluss 200-300 kr for kaffen. Da lønner det seg å bestille ferdig kake , fra hotellet fant j ut. Mannen syntes j skal droppe kaka, siden det er så dyrt. Men j føler at j må spandere kake/kaffe når gjestene må betale maten sin selv. Han mener gjestene kan bestille seg dessert/kaffe selv. Hva mener dere ? 

Du bestiller lokale på et hotell, og forventer at gjestene skal betale maten selv? Det er litt sært, ikke er det spesielt billig for gjestene heller sannsynligvis. Dette må være en tulletråd

Anonymkode: 5d4f4...85c

Regner også med at dette er et forsøk på trolling?

Hvis ikke er dette mildt sagt sært, Hi. Og det tror jeg de fleste gjestene dine også vil synes, enten de kommer eller ei...

Og den mannen, han virker mildt sagt gnien og helt uten sosiale antenner.

Anonymkode: f1f8e...e8c

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Seriøst. Så mannen mener det holder med en kaffekopp når man inviterer til fest. Han forventer sikkert at du skal få gaver også. Dette er noe av det kjipeste jeg har hørt altså. Kanskje bare droppe selskap om dere har så dårlig råd at dere ikke kan invitere folk på mat?

Ellers tenker jeg at dette muligens er trolling da dette temaet dukker opp et par ganger i året. Det ender alltid med krangel. Noen (meg) synes dette er kjipt. Andre synes dette er heeeeeelt OK. Noen vil da nekte å ta med gave og andre tar selvsagt med gave og mat/drikke. Og så sporer hele tråden av og alle krangler. Sug Lut kaller folk idioter og Miss Marple synes det bare er koselig å komme på fest selvom gildet må dekkes av egen lomme. 

Jeg tror det i trådene som har vært her tidligere har vært snakk om kurvfester, hvor folk har med seg litt mat hver og lager et koldtbord. Det kan være helt ok, selv om det nok er mer vanlig i 20-årene enn når du blir 40...

En fest hvor man bestiller lokale på et hotell og sier alle gjestene må bestille maten sin selv, det har jeg virkelig aldri hørt om før altså. Det må være det kjipeste jeg har hørt om på lenge.

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Seriøst. Så mannen mener det holder med en kaffekopp når man inviterer til fest. 

Nei, ikke det engang. Han mener gjestene kan bestille dessert/kaffe selv.

Anonymkode: 3e52c...82a

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at det følger ønskeliste med invitasjonen?

Annonse

Skulle til å svare at det verste jeg har vært borti var et lag hvor vi måtte betale «inngang» når vi kom for å dekke vertens utgifter. Men nå ser jeg jo at du er samme ulla. Ikke inviter til lag om du ikke har råd til å dekke mat, kaffe og kake til gjestene. Ok at gjester selv tar med alkohol feks om det er lov der. Brus/mineralvann er også noe du serverer. 

Noe annet er helt ekstremt smålig!!

Anonymkode: 73740...780

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ca 30 gjester, og det blir minst 12 -13 tusen kr . Pluss kake og kaffe . Er det ikke greit at gjestene selv dekker middagen , mens jeg står for kake/kaffe? 

Hi. 

Nei, jeg synes ikke det.

Du har rett og slett valgt et for dyrt sted å ha festen om det koster mer enn du kan betale...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ca 30 gjester, og det blir minst 12 -13 tusen kr . Pluss kake og kaffe . Er det ikke greit at gjestene selv dekker middagen , mens jeg står for kake/kaffe? 

Hi. 

Ikke når du inviterer på hotell nei, du kan virkelig ikke forvente at gjester skal betale flere hundre for mat i din 40 års dag

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi. 

Nei

Anonymkode: b57c7...abf

Nei, det er ikke greit å la gjester betale sin egen mat. Du kommer til å få stempel som gjerrig.

ha 40 års selskap hjemme for dine nærmeste venner og lag både mat og kaker  til de. Du legger opp til bryllupsfest med 30-40 stykk på hotell.

jeg hadde aldri kommet. Hva skrev du i innbydelsen?

Anonymkode: a4cf9...f2f

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi. 

Nei, hvorfor mener du det er greit? 

Jeg tenker at j skal ikke ha gaver , er nok at gjestene kommer . Så j har ingen ønskeliste . Nå ser j at mange mener, at det er frekt å gjerrig at j ikke betaler for maten . Men j har desverre ikke penger til å dekke det. Trodde det var greit jeg. Kanskje j skal opprette en gruppe på facebook å skrive at j ikke trenger gaver, men at de må betale for middagen selv. Og at det blir kake og kaffe etterpå som j dekker. Hørtes det greit ut ? Setter pris på at dere sier meninga deres. Takk . 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at j skal ikke ha gaver , er nok at gjestene kommer . Så j har ingen ønskeliste . Nå ser j at mange mener, at det er frekt å gjerrig at j ikke betaler for maten . Men j har desverre ikke penger til å dekke det. Trodde det var greit jeg. Kanskje j skal opprette en gruppe på facebook å skrive at j ikke trenger gaver, men at de må betale for middagen selv. Og at det blir kake og kaffe etterpå som j dekker. Hørtes det greit ut ? Setter pris på at dere sier meninga deres. Takk . 

Du vil jo uansett fremstå som veldig gjerrig da. De fleste kommer til å ta med gave uansett fordi det er folkeskikk, om de kommer da. Jeg hadde ikke dratt på en slik fest. Hadde lurt litt på hva tanken var liksom? Har ikke råd til fest så jeg får andre til å betale den for meg liksom?

Da ville jeg heller invitert færre hjem og servert dem noe der. 

Var en gang invitert til 40-årslag der alle gjestene måtte forhåndsbetale 150kr per pers, ta med eget drikke og gave til ca 500-1000kr. Og alt dette stod i invitasjonen. Jeg dukket ikke opp. Hadde det vært surpriseparty (som jeg først trodde det var) så hadde det vært noe annet, men å be om forhåndsbetaling fordi de ikke hadde råd til å feire ellers er frekt. 

Har også vært invitert i 40-årslag der alle fikk tre ting de måtte ta med for at det skulle bli god og variert mat. Jeg fikk eggerøre, roastbiff og en kartong med vin. Jeg dukket ikke opp.

Sist nå i sommer var jeg invitert i 40-årslag og fikk overnatting, mat, kaker og alkohol gratis. Alle andre måtte ta med egen alkohol, men fordi jeg måtte ta fly for å komme meg dit, så synes jubilanten at jeg hadde betalt nok. Jeg kom. 

Hadde aldri kommet om jeg måtte ut med flere tusen for å delta. Jeg driter ikke penger rett og slett.

Anonymkode: 91a6f...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...