Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #1 Skrevet 27. juni 2019 Jeg googler og leser, men har gått meg vill i all informasjon. Vi ønsker oss hund. Vi har to barn over 10 år og jeg er så usikker på hvilken rase som passer oss. Vi er aktive, men vil gjerne ha en litt bedagelig anlagt hund som ikke stresser med mindre den får 5 timers tur hver dag. En time morgen og kveld fast pluss småturer vil den uansett få, men i hverdagen har vi ikke tid til veldig mye mer utover det. Vi har stor inngjerdet hage og jobber ofte hjemmefra. Den må tåle lange fjellturer/skiturer, vi er mye på hytta. Skal ikke brukes til jakt. Jeg ønsker meg helst ikke så mye pelsstell, men noe går bra. Eldste sønnen vil nok engasjere seg veldig i hunden, lære triks ol., men hunden blir de voksnes ansvar. Bare så det er sagt. Vi har tenkt på japansk spisshund, jeg heller mer mot cavalier. Eller noe helt annet! Kan ikke så mye om de forskjellige rasene, så setter veldig pris på erfaringer dere måtte komme med. Vi skal gå på kurs når vi kommer så langt, først må vi finne ut hvilken rase vi ønsker oss. Blir veldig glad for svar😄 Anonymkode: 639f5...a38
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #2 Skrevet 27. juni 2019 Cocker spaniel. Men mye pelsstell. Dansk svensk gårdshund. Mye hund i liten kropp, tåler mye aktivitet men ikke kravstor. Mellompuddel. Egentlig ikke likt den rasen så godt men etter naboen kjøpte en slik er jeg solgt. Den er så fin med ungene. Welsh corgie, vokst opp med de. Også mye hund i liten kropp. De synes jeg er kule. Parson russel. En mildere utgave av Jack russel. Anonymkode: 7fe36...09f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #3 Skrevet 27. juni 2019 Lapphund (svensk eller finsk) - godt varierte hunder som godt takler en dag på sofsen og 13 timers fjelltur neste dagen. Lettlærte hunder som tar ting kjapt, men er ikke glad i terping. Mye pels, men ikke la deg skremme, mine blir dusja to ganger i året og børsta deretter (gjorde det selv før jeg tok ryggen, nå betaler jeg hundefrisør), til gjengjeld er det minimal røyting ellers i året. Bruker de til agility og trekk sommer som vinter. Anonymkode: e730b...63f
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #4 Skrevet 27. juni 2019 Jeg har lyst på finsk lapphund https://dyrebar.no/raser/hund/finsk-lapphund/ Anonymkode: f7175...3ac
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #5 Skrevet 27. juni 2019 Tusen takk for mange gode tips! Nå har jeg litt å lese meg opp på. Takk😄 Anonymkode: 639f5...a38
DetYrer Skrevet 27. juni 2019 #6 Skrevet 27. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har lyst på finsk lapphund https://dyrebar.no/raser/hund/finsk-lapphund/ Anonymkode: f7175...3ac de bjeffer HELE tiden. Og er brukshunder, så krever mye.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #7 Skrevet 27. juni 2019 Labrador? Eller golden. Anonymkode: ccde9...889
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #8 Skrevet 27. juni 2019 Vi har staffordshire bull terrier, aktive som valper, bedagelig som voksne. Medium trim, ikke pelsstell, bedagelig inne, aktive ute. Snill og god mot barn:) Anonymkode: 51596...1a7
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #9 Skrevet 27. juni 2019 Vi har Australian Cobberdog og er utrolig fornøyd. Lettlært, elsker barn, godt gemytt, rolig, men liker å gå langt når hun får lov. De må børstes et par ganger i uken og klipper en gang i kvartalet, men til gjengjeld røyter de ikke og lukter ikke typisk hund. Anonymkode: 39929...1f2
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2019 #10 Skrevet 27. juni 2019 10 minutter siden, DetYrer skrev: de bjeffer HELE tiden. Og er brukshunder, så krever mye. Jeg har en som bjeffer på alt, og en som aldri bjeffer, treening har mye å si. Men brukshundbiten er dessverre godt avlet ut av dem. Gjennomsnittlig aktiv familiehund vil jeg si. 15-20 min tissetur om morran, 30 min tissetur når jeg kommer hjem og 1-2 timers tur på kvelden så er de fornøyd. Trener vi dropper vi kveldsturen 😊 Lapsk vallhund derimot, da er vi over på brukshund ala toller, border collie og retriever 😊 Anonymkode: e730b...63f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå