Gå til innhold

Takeaway gravid

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke unnet meg et eneste måltid med takeaway siden jeg fant ut at jeg var gravid. Nå 12 uker.

Hva tenker dere? Man vet ingenting om hygiene og råvarene som brukes, og det gjør meg veldig skeptisk!!

Kunne så gjerne tenke meg ein tempura maki sushi! Men man skal vell ikke spise sushi heller :(
Eller frityrstekt scampi/kongereker, men skal vell ikke spise scampi heller...

Anonymkode: 23b82...19f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144370310-takeaway-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan man spise takeaway når man er gravid😅 Kjære deg, du skal da ikke bli helt hysterisk. 

Sushi er greit å holde seg unna. Men er mye annet du kan spise. 

Anonymkode: e8a91...774

Gravide kan spise sushi, men man skal unngå tunfisk. Tempura er null problem, det er jo stekt!

Anonymkode: ad6c5...032

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gravide kan spise sushi, men man skal unngå tunfisk. Tempura er null problem, det er jo stekt!

TS: Men det stemmer at man ikke skal spise kokt scampi? Mener å ha lest det? Kunne virkelig tenkt meg friterte scampi fra kinaresturangen borti gaten, men har ikke turt. Ris skal man jo være forsiktig med til vanlig pga bakterier..

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TS: står flere plasser at man skal være forsiktig med rå laks som man ikke vet holdbarheten på. Som sushilaks og røkelaks. Vet jo ikke det på en sushiresturang. 

Er det ok å kjøpe rå sushilaks og spise det som sashimi? Da vet man selv holdbarheten?

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TS: står flere plasser at man skal være forsiktig med rå laks som man ikke vet holdbarheten på. Som sushilaks og røkelaks. Vet jo ikke det på en sushiresturang. 

Er det ok å kjøpe rå sushilaks og spise det som sashimi? Da vet man selv holdbarheten?

All fisk som benyttes i sushi i restauranter i Norge, MÅ være fryst på forhånd. Kjøper du takeaway her i landet, er det altså trygt for gravide :)

Jeg har spist takeaway mat gjennom hele mitt svangerskap, og det er ikke noe problem. Bare vær obs på gjennomstekt kjøtt :) Jeg har holdt meg unna sushi, selv om legen min mente sushi var ok. Du skal der i mot ikke spise tunfisk eller scampi (selv om den er stekt/kokt). 

Jeg kjøpte salma laks og lagde sashimi hjemme :) Salma laksen er utrolig fersk og har kort holdbarhet, det skal derfor ikke rekke å produseres farlige bakterier innenfor holdbarhetsdatoen som salma har. Så det skal være helt trygt å spise :)

Anonymkode: eb31e...29e

Jeg har spist takeaway mat gjennom hele mitt svangerskap, og det er ikke noe problem. Bare vær obs på gjennomstekt kjøtt :) Jeg har holdt meg unna sushi, selv om legen min mente sushi var ok. Du skal der i mot ikke spise tunfisk eller scampi (selv om den er stekt/kokt). 

Jeg kjøpte salma laks og lagde sashimi hjemme :) Salma laksen er utrolig fersk og har kort holdbarhet, det skal derfor ikke rekke å produseres farlige bakterier innenfor holdbarhetsdatoen som salma har. Så det skal være helt trygt å spise :)

TS: Da tror jeg at jeg må prøve meg på hjemmelaget sashimi. Men fryste du den først da?

Og hva med fritert scampi? Siden den ikke skal spises stekt eller kokt?

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TS: Men det stemmer at man ikke skal spise kokt scampi? Mener å ha lest det? Kunne virkelig tenkt meg friterte scampi fra kinaresturangen borti gaten, men har ikke turt. Ris skal man jo være forsiktig med til vanlig pga bakterier..

Det er ingen grunn til å være forsiktig med ris som sådan, men man skal være forsiktig med ris som man ikke har oversikt over hvor lenge har vært oppbevart etter koking. 

Annonse

Det er ingen grunn til å være forsiktig med ris som sådan, men man skal være forsiktig med ris som man ikke har oversikt over hvor lenge har vært oppbevart etter koking. 

TS: Nettopp. Kan ikke vite hvor lenge de har oppbevart risen etter koking på restaurant. Selv om man kanskje skulle kunne anta at de koker ny for hver gang? Selv om det høres litt misvisende ut det også.

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TS: Da tror jeg at jeg må prøve meg på hjemmelaget sashimi. Men fryste du den først da?

Og hva med fritert scampi? Siden den ikke skal spises stekt eller kokt?

Jeg fryste ikke salma laksen først da nei :) Det skal ikke være nødvendig. På salma laksen står det både slaktedato og utløpsdato. Salmalaks har kun holdbarhet på et par dager, og det rekker derfor ikke å dannes farlig bakterier i løpet av denne korte tiden. Men du må jo gjerne fryse den først hvis du føler deg tryggere av det. 

Så hvis du bare kjøper sushi ris, chilimajones og eventuelt sjøgress er det lett å lage sushi/sashimi med salma laks hjemme :)

Sånn som jeg har forstått det skal du holde deg helt unna scampi uansett behandling. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fryste ikke salma laksen først da nei :) Det skal ikke være nødvendig. På salma laksen står det både slaktedato og utløpsdato. Salmalaks har kun holdbarhet på et par dager, og det rekker derfor ikke å dannes farlig bakterier i løpet av denne korte tiden. Men du må jo gjerne fryse den først hvis du føler deg tryggere av det. 

Så hvis du bare kjøper sushi ris, chilimajones og eventuelt sjøgress er det lett å lage sushi/sashimi med salma laks hjemme :)

Sånn som jeg har forstått det skal du holde deg helt unna scampi uansett behandling. 

Hvorfor skal man holde seg helt unna scampi? Gjelder det reker og?

Anonymkode: 0f4f7...fe0

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man holde seg helt unna scampi? Gjelder det reker og?

Anonymkode: 0f4f7...fe0

Googla litt på nytt nå, ser ut som scampi tydeligvis er greit. Men i følge Lerøy sine nettsider sier de nei til kokt scampi grunnet bakterier. Men er du usikker så spør legen din :) Siden du er gravid kan du sende mail til legen din via e-konsultasjon på Helsenorge.no uten at det koster deg noe. Brukte det mye i mitt svangerskap :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...