Gå til innhold

Hva innebærer det egentlig å være lettere psykisk utviklingshemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser stadig dette begrepet brukt, men jeg vet egentlig ikke hva det innebærer. Hva kjennetegner mennesker med lettere psykisk utviklingshemning? 

Anonymkode: 19f1d...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med en IQ lavere enn 70, vil diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet settes. Med IQ på 55 eller lavere, vil moderat psykisk utviklingshemmet være betegnelsen. Med såpass lav IQ som 69 vil man ha utfordringer på de fleste områder. I tillegg til lav intelligens har disse menneskene ofte sosiale, motoriske, språklige og ADL-utfordringer. 

Anonymkode: d41f8...b4e

Skrevet

Psykisk utviklingshemming deles i 4 grader, lett, moderat, alvorlig og dyp. Lett PU innebærer at personen har reduserte kognitive evner og scorer til et viss nivå på tester. De kan også ha vansker med det sosiale, språk, motorikk, men i lettere grad. Å ha diagnosen lett PU innebærer at personen trenger tilrettelegging, oppfølging og støtte til mye, men at de fungerer godt nok til å mestre mye selv også. 

Anonymkode: 79f90...c16

Skrevet

Asperger?

Anonymkode: 38846...239

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Asperger?

Nei, disse diagnosene er ikke forenlige.

Anonymkode: deaff...480

Skrevet

Asperger er ikke psykisk utviklingshemming 

Anonymkode: 4b0c0...151

Skrevet

Har et familiemedlem som fikk den diagnosen for noen år siden, noe jeg ikke helt skjønner. Det merkes ikke i det hele tatt at hn har diagnosen. Selv mener jeg det er måten hn er blitt oppdratt på og omsorgssvikt som har resultert i at hn er som hn er.

Anonymkode: d5643...015

Skrevet

Kjenner en jente på 18 som er lettere psykisk utviklingshemmet. Hun har slitt litt på skolen og mangler nok litt antenner. Men eller virker hun som hvilken som helst 18 åring. Bor på hybel, studerer og klarer seg veldig fint selv. Hun fikk diagnosen for kun få år siden. 

Anonymkode: 948bb...8e6

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har et familiemedlem som fikk den diagnosen for noen år siden, noe jeg ikke helt skjønner. Det merkes ikke i det hele tatt at hn har diagnosen. Selv mener jeg det er måten hn er blitt oppdratt på og omsorgssvikt som har resultert i at hn er som hn er.

Anonymkode: d5643...015

Jeg forstår ikke helt... Omsorgssvikt kan vel skape en hemming av den psykiske utviklingen? Jeg har jobbet med barn som er født friske, men har blitt så totalt neglisjert gjennom oppveksten (særlig den første tilknytningen) at de har blitt psykisk utviklingshemmet. Jeg ser ikke at det skulle være så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 0abec...5ae

Skrevet

Jeg har en bror som er lettere psykisk utviklingshemmet. 

Man merker det mest kognitivt. Han fungerer greit i hverdagen, men man merker det med at han ikke ser verden på samme måte som andre. Han er mer «innsnevret» i tankegangen, får ikke til å tenke mer abstrakt og se ting på forskjellig vis. 

- Sliter i skolesammenheng, er ikke på samme nivå som jevnaldrende generelt i alle fag.

- Fungerer dårlig sosialt, sliter med å lese sosiale koder, mye krangler og diskusjoner. - Får ikke til alt som er med en husholdning, må ha oppfølging/hjelp mtp økonomi, husvask og personlig hygiene.

Han får liksom til en del alene, men ikke alt fullt ut. Er litt «hjelpesløs» uten noen til å rettlede. Han spør om hjelp til mye han ikke forstår eller får til. Jeg tror folk hadde blitt litt overrasket over at han har diagnosen selv om han kanskje ses på som litt rar. Han har jobb selv om han også har mulighet til uføretrygd (innvilget av nav, men han velger å jobbe i stede), kjæreste, mange venner og stor omgangskrets, aktiv i idrett, osv. 

Jeg kjenner til to andre voksne med samme diagnose og de er ganske lik min bror. Får til å bo for seg selv og klarer seg greit, men kommer liksom til kort på en del områder. 

Anonymkode: 2b016...5fd

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke helt... Omsorgssvikt kan vel skape en hemming av den psykiske utviklingen? Jeg har jobbet med barn som er født friske, men har blitt så totalt neglisjert gjennom oppveksten (særlig den første tilknytningen) at de har blitt psykisk utviklingshemmet. Jeg ser ikke at det skulle være så vanskelig å forstå?

Jeg er HI, og jeg spurte fordi jeg ikke vet hvilken type utviklingshemninger som gjør at det betegnes som psykisk. Tilknytningstraumer kan få store følger, det vet jeg. Men det går vel ut over emosjonell og sosial utvikling, ikke kognitiv? Er det uansett psykisk utviklingshemning? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser stadig dette begrepet brukt, men jeg vet egentlig ikke hva det innebærer. Hva kjennetegner mennesker med lettere psykisk utviklingshemning? 

Lav IQ. 

Anonymkode: 0e5c9...f2e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Asperger?

Den aspergen jeg kjenner har hvertfall ikke lav intelligens! 

Anonymkode: bb0b5...131

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er HI, og jeg spurte fordi jeg ikke vet hvilken type utviklingshemninger som gjør at det betegnes som psykisk. Tilknytningstraumer kan få store følger, det vet jeg. Men det går vel ut over emosjonell og sosial utvikling, ikke kognitiv? Er det uansett psykisk utviklingshemning? 

Så lav IQ at den gir funksjonsutfordringer, betegnes som psykisk utviklingshemming.

Det finnes medfødte utviklingsforstyrrelser, ulike psykiske lidelser, tilknytningsforstyrrelser og mer- men alt dette er noe fullstendig annet enn psykisk utviklingshemming.

https://naku.no/kunnskapsbanken/diagnose-psykisk-utviklingshemming-icd-10

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Den aspergen jeg kjenner har hvertfall ikke lav intelligens! 

Anonymkode: bb0b5...131

Ett av kriteriene for diagnosen aspergers er IQ i normalområdet eller over. 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig du blander sammen årsaksforhold her. IQ er svært arvelig, og foreldre med så lav IQ at de ikke klarer å fungere selv, vil gjerne slite med å ta godt vare på barna sine. Omsorgssvikt er ikke en av ulike mulige årsaker til psykisk utviklingshemning etter det jeg kjenner til, men omsorgssvikt vil naturligvis gjerne gi mange ekstrautfordringer kognitivt, emosjonelt og fysisk.

Skrevet
18 hours ago, Anonym bruker said:

Lav IQ. 

dette stemmer ikke helt. jeg ble født med en hjertefeil og fikk en liten hjerneskadet og jeg er det, men har 150 i iq

Anonymkode: 0f1de...adb

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

dette stemmer ikke helt. jeg ble født med en hjertefeil og fikk en liten hjerneskadet og jeg er det, men har 150 i iq

Anonymkode: 0f1de...adb

De som har diagnosen lettere psykisk utviklingshemming har under 70 i IQ, så det kan nesten ikke stemme. Hvordan har du sjekket at du har 150 i IQ?

Anonymkode: 8b08f...557

Skrevet
23 timer siden, Merdee skrev:

Så lav IQ at den gir funksjonsutfordringer, betegnes som psykisk utviklingshemming.

Det finnes medfødte utviklingsforstyrrelser, ulike psykiske lidelser, tilknytningsforstyrrelser og mer- men alt dette er noe fullstendig annet enn psykisk utviklingshemming.

https://naku.no/kunnskapsbanken/diagnose-psykisk-utviklingshemming-icd-10

Så det går kun på IQ, ikke andre typer intelligens?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det går kun på IQ, ikke andre typer intelligens?

Ja, det går rett og slett på poengscore på iq. Det gjør at du kan falle innenfor diagnosen og klare deg fint, selv om du aldri blir professor, samtidig som naboen kan ha to poeng mer og falle utenfor diagnosekriteriet uten å være selvhjelpt i hverdagen engang. 

Anonymkode: db8e6...a1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...