Gå til innhold

Barn med elveblest-erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har et barn som er rimelig plaget med elveblest. Det kommer liksom i  perioder, og noen perioder er verre enn andre. I utgangspunktet trodde jeg at elveblest skyldtes allergi/sensitivitet overfor noe, men etter å ha lest meg litt opp på det så forstår jeg at det overhode ikke behøver å slik, men at det like sannsynlig kan skyldes virusinfeksjon f.eks.

Vi har tatt en generell blodprøve av henne hos fastlegen. Hos den første fastlegen viste den at hun reagerte på hest, men noen år senere tok hun blodprøve hos en annen fastlege som ikke klarte å finne noe. Gjennom den første fastlegen var vi mye i kontakt med spesialiser på barn og allergi, de mente at barn som var sensitive/allergiske kunne få utslag på blodprøver før eller senere. Det ville derfor være hensiktsmessig å ta blodprøve med jevne mellomrom sa de. Det burde gå 1-2 år mellom blodprøvene helt til de var ferdig med puberteten, sa spesialistene.

Nå har vi flyttet, og jenta mi har hatt hyppigere elveblestanfall. Hun har også hatt "usynlig" elveblest hvor hun fikk vansker med pusten blant annet. Hun plages med mye vondt i magen, kvalme, kløe, hodepine osv. Har tatt henne til legen, men de mener at det ikke er noe å gjøre for henne annet enn medisin siden blodprøven hun tok for et par år siden ikke ga utslag på noe. De vil heller ikke henvise henne. Hun har også vært plaget med sengevæting, og har fått hørt at dette kan ha noe med elveblesten å gjøre (pga at kroppen er overaktiv), og at kroppen produserer et stoff som gjør at det blir vanskelig å holde på urinen...

Det er mye allergier i vår familie, på begge sider, også hos oss foreldre og søsken. Hun er den eneste jeg trodde hadde "sluppet" unna.. Men nå begynner jeg å lure.. Tok meg 7 år å finne ut av eldste sin allergi (selvfølgelig i samråd med spesialist), og er nesten der at jeg lurer på om jeg må begynner med dagbøker og lignende for mitt andre barn som nå plages veldig. jeg er litt fortvilet...

Er det noen som har erfaring med barn og elveblest?

Jeg hadde selv elveblest en periode etter førstemann ble født. Dette ble behandlet med lys, og har egentlig  ikke hatt det siden... Jenta mi er egentlig i en helt annen kategori når det kommer til elveblest, hun har dette mye sterkere.

Hi

Anonymkode: e7713...7b8

Fortsetter under...

Skrevet

Dytter

Anonymkode: e7713...7b8

Skrevet

Jeg synes ikke noe om tråder om så alvorlige ting hos barn. Men du ser ut til å bruke helsevesenet og bare vil veksle erfaring. Jeg var som din datter. Mye elveblest uten forklaring, diffuse plager osv. Jeg fikk diagnose cøliaki for åtte år siden. Da jeg fikk diagnosen så sa legen det var rart ingen hadde tenkt på dette tidligere for alle mine symptomene pekte i den retningen. Magesmerter og mye av det du nevner. 

Er hun utredet for matallergier?

Anonymkode: 8115a...025

Skrevet

Blodprøver for allergi er egentlig ganske dårlige prøver, masse falske positive, og noen falske negative. Og det tester kun for en allergi/reaksjonsmåte, finnes jo andre måter å reagerer på. Så spørs det jo om det testes for det som hun egentlig reagerer på... Har hun blitt testet for midd, mugg (særlig siden dere nettopp har flyttet)? Hva med varme, kulde, aktivitet, berøring? Når det er sagt så kan det jo være at de aldri finner en årsak, og ender opp med å medisinere symptomene. Får hun faste medisiner?

Reagerer hun umiddelbart etter mat kan man mistenke mat og teste for det, hvis ikke er det mindre sannsynlig at man får napp på allergiblodprøver. Det kan jo også såklart være histaminreaksjon, og ikke allergi.

Det er også langfra sikkert at de andre plagene hun har henger sammen med elveblesten, man kan jo ha flere ting samtidig.

Anonymkode: 5b62a...e0d

Skrevet

Jeg er som din datter, men er ikke plaget med vondt i magen, hodepine og sengevæting. 

De kaller det for kronisk urticaria. Jeg har rødt og vanlege utslett på hele kroppen hver dag. I tillegg er alle lymfeknuter hovne, og tidvis er jrg også hoven i luftrør/svelg. Det eneste som hjelper for meg er kortison intravinøst, men dessverre går jeg på andre livsviktige medisiner som gjør at jeg ikke kan bruke denne typen kortison. Kanskje kortison tabletter/sprøyter/intravinøst kan hjelpe ditt barn?

du sier du selv har forsøkt lysbehandling, kan det hjelpe din datter? Jeg vil gjerne vite mer om denne type behandling da jeg ikke har forsøkt det.

Anonymkode: d2361...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...