Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #1 Skrevet 9. juni 2019 Det går veldig veldig mye sykdom her vi bor. Flere hundre ligger syke. Nå nekter sjefen oss å bruke egenmelding - godtatt fraværsgrunn er kun sykemelding. Er dette lov? Anonymkode: bd9b4...2a1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #2 Skrevet 9. juni 2019 Kommer jo helt an på. Har du brukt de opp feks? Eller gjelder det alle? Kanskje han ber om sykemelding fordi han ikke tror dere? Anonymkode: 2cc74...194
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #3 Skrevet 9. juni 2019 Bare hvis de er brukt opp, eller han mistenker at arbeidstaker misbruker de på en eller annen måte Anonymkode: 82adc...c4d
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #4 Skrevet 9. juni 2019 Arbeidsgiver har rett til å overstyre i hvisse tilfeller og kan bestemme at du ikke får bruke egenmelding hvis: d -du har brukt egenmelding fire ganger i løpet av en 12-måneders periodea -arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ditt ikke skyldes sykdom Men Arbeidsgiveren skal gi deg varsel når de fratar deg retten til å bruke egenmelding, slik at du kan uttale deg. Har du mistet retten til å bruke egenmelding, skal arbeidsgiveren vurdere dette på nytt etter seks måneder. I folketrygdloven kapittel 8, del II Arbeidstakere finner du reglene for egenmelding. Anonymkode: c0bcc...4ad
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #5 Skrevet 9. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Arbeidsgiver har rett til å overstyre i hvisse tilfeller og kan bestemme at du ikke får bruke egenmelding hvis: d -du har brukt egenmelding fire ganger i løpet av en 12-måneders periodea -arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ditt ikke skyldes sykdom Men Arbeidsgiveren skal gi deg varsel når de fratar deg retten til å bruke egenmelding, slik at du kan uttale deg. Har du mistet retten til å bruke egenmelding, skal arbeidsgiveren vurdere dette på nytt etter seks måneder. I folketrygdloven kapittel 8, del II Arbeidstakere finner du reglene for egenmelding. Anonymkode: c0bcc...4ad Forts... Som leder selv, hvis du er en av de som bor på den øya i Bergensområdet, ville jeg nok bedt om det selv. En slik mengde sykdom som er der nå kan ruinere bedrifter, og man må som leder gjøre det man kan. Noen arbeidstakere er faktisk så opportunistiske at de kan finne på å lyve for å få fri. Ved sykemelding vil det også i det store bildet bli mer synlig, hvis det i ettertiden vil bli søksmål mot kommunen pga drikkevannet og feil gjort slik at arbeidsgiver kan søke erstatning. Det er ikke verre en å ringe legekontoret da... 🤷♀️ Anonymkode: c0bcc...4ad
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #6 Skrevet 9. juni 2019 6 minutes ago, Anonym bruker said: Det er ikke verre en å ringe legekontoret da... 🤷♀️ Som lege blir jeg veldig oppgitt over dette. Du tenker at vi skal gi legetime for folk med migrene, omgangssyke eller feber? Tenk på dette neste gang du venter for å komme inn til lege. Viktig at akuttimen som forsinker din time gjøres pga paranoid arbeidsgiver! Anonymkode: 4784f...bb6
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #7 Skrevet 9. juni 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Som lege blir jeg veldig oppgitt over dette. Du tenker at vi skal gi legetime for folk med migrene, omgangssyke eller feber? Tenk på dette neste gang du venter for å komme inn til lege. Viktig at akuttimen som forsinker din time gjøres pga paranoid arbeidsgiver! Anonymkode: 4784f...bb6 Hmm... Og der frustrerer du meg som har jobbet i helsevesenet i mange år, og sett hvordan legevakten fylles opp av fastlegepasienter fordi fastlegekontoret ikke alltid forstår sin rolle. Utslett, omgangssyke, migrene, muskelstrekk etc er fastlegekontorets ansvarsområde. Dette er et typisk kommunalt problem i primærhelsetjenesten. La meg gjette, du er en av de som velger å ikke rykke ut heller fordi du ikke har kapasitet. Ref nye akuttforskriften. Nå er forøvrig situasjonen der jeg refererte til tidligere unik pr nå, og da burde kanskje fastlegekontoret gjøre som resten av helsetjenesten, sette på overtall bemanning for å kunne bistå sine pasienter og imøtekomme det økende behovet som vil oppstå. "paranoid arbeidsgiver" he he jeg må le. Snakk om navlebeskuelse,og lite ønske om å se i perspektiv. Anonymkode: c0bcc...4ad
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #8 Skrevet 9. juni 2019 Jeg for min del har ikke brukt en eneste egenmelding det siste året så jeg har ikke noe å frykte der. Men det frister lite å sitte på legekontoret å bruke legens tid på noe jeg kunne brukt en egenmelding eller to på. «Prisen» blir det samme for arbeidsgiver også for de betaler de første 16 dagene av en sykemelding uansett. HI Anonymkode: bd9b4...2a1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #9 Skrevet 9. juni 2019 Arb.giver har helt klart muligheten til å kreve dette. Er det Askøy det er snakk om, da tenker jeg at arb.giver er desperat for å holde hjulene igang siden så mange er syke. Det er jo også noen som legger seg lettere ned, eller som ser på dette som en mulighet til å "få fri", og at arb.giver ser at situasjonen nå er så prekær at den må hindre at dette skal skje. Ref. lederen som svarte over. Samtidig tenker jeg at det er rimelig håpløst om arbeidsgivere skal kreve sykemelding for ufarlige ting som ellers fint går på egenmelding, når tusenvis i kommunen er akutt syke og fastlegene sikkert har mer enn nok å følge opp disse. Dette er et dilemma, det kan bli snakk om erstatning som bedrifter som rammes hard kan være helt avhengig av, og da kreves legeerklæring/dokumentasjon - samtidig som legene egentlig må prioritere de som er så dårlig at de må til lege. Legens ansvar er å ta det akutte i en slik ekstrem situasjon, lederens rolle er å sikre arbeidsplassene. Helsevesenet er ikke dimensjonert for en slik krise, og det går utover alle. Så jeg tror dette er en sak hvor ingen vinner, uansett hvilken rett man har. Heller risikerer man at alle taper. Jeg tenker at i en slik ekstrem situasjon så må alle vise fleksibilitet. En halvløsning er kanskje å kontakte legen og informere om ev. sykdom slik at det blir journalført, uten at man tar opp timer hos legene i området som nok er overarbeidet som det er i denne situasjonen. Anonymkode: 77021...aa8
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #10 Skrevet 9. juni 2019 Legen må prioritere de som trenger legehjelp, sur sjef kommer langt ned på prioriteringslista. Tenk på alle på Askøy som faktisk er blitt så syke at de trenger at legen vurderer tilstanden. Skal kontoret rennes ned av de som faktisk er i stand til å tåle magesjau helt fint? Det er jo helt borti natta.. Anonymkode: 08596...289
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #11 Skrevet 9. juni 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legen må prioritere de som trenger legehjelp, sur sjef kommer langt ned på prioriteringslista. Tenk på alle på Askøy som faktisk er blitt så syke at de trenger at legen vurderer tilstanden. Skal kontoret rennes ned av de som faktisk er i stand til å tåle magesjau helt fint? Det er jo helt borti natta.. Anonymkode: 08596...289 Det er det jeg mener. I vårt hus er vi syke og løper på toalettet hver halvtime. Men...er ikke «syk nok» til å gå til legen. Men nå kreves det av sjefen. Merkelig syns jeg. Anonymkode: bd9b4...2a1
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #12 Skrevet 9. juni 2019 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er det jeg mener. I vårt hus er vi syke og løper på toalettet hver halvtime. Men...er ikke «syk nok» til å gå til legen. Men nå kreves det av sjefen. Merkelig syns jeg. Anonymkode: bd9b4...2a1 Ring sjefen. Spør om grunnen til at han ikke aksepterer egenmelding og forklar at du renner på do hver halvtime men helst ikke vil bry legen med det, siden denne helt sikkert har hendene fulle av alvorligere ting akkurat nå. Se hva han sier. Anonymkode: cbc9a...a3a
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #13 Skrevet 9. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Som lege blir jeg veldig oppgitt over dette. Du tenker at vi skal gi legetime for folk med migrene, omgangssyke eller feber? Tenk på dette neste gang du venter for å komme inn til lege. Viktig at akuttimen som forsinker din time gjøres pga paranoid arbeidsgiver! Anonymkode: 4784f...bb6 Ja, det synes jeg er helt greit at dere skal gjøre. Dere får godt betalt for hber pasient dere har på listene deres. At dere av og til får en krisesituasjon slik at dere må jobbe mye mer enn normalt i noen uker får dere bare godta. Slik er det for nesten alle selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 2d22b...09f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #14 Skrevet 9. juni 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det synes jeg er helt greit at dere skal gjøre. Dere får godt betalt for hber pasient dere har på listene deres. At dere av og til får en krisesituasjon slik at dere må jobbe mye mer enn normalt i noen uker får dere bare godta. Slik er det for nesten alle selvstendig næringsdrivende. Anonymkode: 2d22b...09f Jeg er ikke legen, men Askøy har vel 27 000 innbyggere. På kommunens hjemmeside står det oppgitt seks legekontor. Til nå er minst 2000 personer blitt akutt syke... Da må legene prioritere. En gjennomsnittlig fastlege jobber allerede 50-60 timer pr. uke, når det ikke er slike ekstremsituasjoner. Hvor mange timer i døgnet har en fastlege, tror du? Ville du gått til en lege som ikke har sovet på flere døgn? Det gjorde en jeg kjenner - han ble varig skadet... Anonymkode: 77021...aa8
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #15 Skrevet 9. juni 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke legen, men Askøy har vel 27 000 innbyggere. På kommunens hjemmeside står det oppgitt seks legekontor. Til nå er minst 2000 personer blitt akutt syke... Da må legene prioritere. En gjennomsnittlig fastlege jobber allerede 50-60 timer pr. uke, når det ikke er slike ekstremsituasjoner. Hvor mange timer i døgnet har en fastlege, tror du? Ville du gått til en lege som ikke har sovet på flere døgn? Det gjorde en jeg kjenner - han ble varig skadet... Anonymkode: 77021...aa8 Det holder å ringe inn til legen å gi beskjed og så få sykmeldingen når det er mulig å få time. Anonymkode: 2d22b...09f
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #16 Skrevet 9. juni 2019 Egenmelding 4 ganger på 12 mnd er ikke nødvendigvis så mye, hvis man f.eks har barn i barnehage så smittes man lett av alt som går i bhg det første året og et par omgangssyker samt litt annet er ikke usannsynlig å pådra seg. Jeg var sjuk støtt da første barnet gikk første året i bhg. Med nr 2 har det vært lite sykdom både for henne og for oss foreldre, vi er nok immune mot mye mer nå. Anonymkode: b204c...cd0
soleia Skrevet 9. juni 2019 #17 Skrevet 9. juni 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Forts... Som leder selv, hvis du er en av de som bor på den øya i Bergensområdet, ville jeg nok bedt om det selv. En slik mengde sykdom som er der nå kan ruinere bedrifter, og man må som leder gjøre det man kan. Noen arbeidstakere er faktisk så opportunistiske at de kan finne på å lyve for å få fri. Ved sykemelding vil det også i det store bildet bli mer synlig, hvis det i ettertiden vil bli søksmål mot kommunen pga drikkevannet og feil gjort slik at arbeidsgiver kan søke erstatning. Det er ikke verre en å ringe legekontoret da... 🤷♀️ Anonymkode: c0bcc...4ad For du trur ikkje at legekontoret har andre ting å ta seg av under ei slik krise enn å skrive hundrevis av sjukemeldingar, i tillegg til alle andre sjukdommar og oppfølging folk normalt sett måtte ha?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #18 Skrevet 9. juni 2019 Nei, arbeidsgiver kan ikke kreve dette på generelt grunnlag. Kun overfor enkeltarbeidstakere og ved begrunnet mistanke om misbruk av ordningen med egenmelding, jf. kravene listet opp over her. Anonymkode: ec029...8a7
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #19 Skrevet 10. juni 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hmm... Og der frustrerer du meg som har jobbet i helsevesenet i mange år, og sett hvordan legevakten fylles opp av fastlegepasienter fordi fastlegekontoret ikke alltid forstår sin rolle. Utslett, omgangssyke, migrene, muskelstrekk etc er fastlegekontorets ansvarsområde. Dette er et typisk kommunalt problem i primærhelsetjenesten. La meg gjette, du er en av de som velger å ikke rykke ut heller fordi du ikke har kapasitet. Ref nye akuttforskriften. Nå er forøvrig situasjonen der jeg refererte til tidligere unik pr nå, og da burde kanskje fastlegekontoret gjøre som resten av helsetjenesten, sette på overtall bemanning for å kunne bistå sine pasienter og imøtekomme det økende behovet som vil oppstå. "paranoid arbeidsgiver" he he jeg må le. Snakk om navlebeskuelse,og lite ønske om å se i perspektiv. Anonymkode: c0bcc...4ad Nei, det er ikke fastlegens ansvarsområde med mindre det er alvorlig og noe som behøver behandling. Alt dette går som oftest over helt av seg selv. Anonymkode: ebe22...1d2
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #20 Skrevet 10. juni 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Arb.giver har helt klart muligheten til å kreve dette. Er det Askøy det er snakk om, da tenker jeg at arb.giver er desperat for å holde hjulene igang siden så mange er syke. Det er jo også noen som legger seg lettere ned, eller som ser på dette som en mulighet til å "få fri", og at arb.giver ser at situasjonen nå er så prekær at den må hindre at dette skal skje. Ref. lederen som svarte over. Samtidig tenker jeg at det er rimelig håpløst om arbeidsgivere skal kreve sykemelding for ufarlige ting som ellers fint går på egenmelding, når tusenvis i kommunen er akutt syke og fastlegene sikkert har mer enn nok å følge opp disse. Dette er et dilemma, det kan bli snakk om erstatning som bedrifter som rammes hard kan være helt avhengig av, og da kreves legeerklæring/dokumentasjon - samtidig som legene egentlig må prioritere de som er så dårlig at de må til lege. Legens ansvar er å ta det akutte i en slik ekstrem situasjon, lederens rolle er å sikre arbeidsplassene. Helsevesenet er ikke dimensjonert for en slik krise, og det går utover alle. Så jeg tror dette er en sak hvor ingen vinner, uansett hvilken rett man har. Heller risikerer man at alle taper. Jeg tenker at i en slik ekstrem situasjon så må alle vise fleksibilitet. En halvløsning er kanskje å kontakte legen og informere om ev. sykdom slik at det blir journalført, uten at man tar opp timer hos legene i området som nok er overarbeidet som det er i denne situasjonen. Anonymkode: 77021...aa8 Det er feil. Arbeidsgiver har ikke en generell mulighet til å kreve dette. Anonymkode: ebe22...1d2
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #21 Skrevet 10. juni 2019 Jeg trodde også at arbeidsgiver kun kunne kreve sykemelding fra enkeltarbeidstakere som har mye fravær. Ellers syns jeg arbeidsgiver er uansvarlig. Et lite barn har faktisk omkommet, ved å belaste helsesystemet unødvendig bidrar en kanskje til at flere liv går tapt fordi det blir vanskeligere å få hjelp. Anonymkode: 408ee...114
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #22 Skrevet 10. juni 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke fastlegens ansvarsområde med mindre det er alvorlig og noe som behøver behandling. Alt dette går som oftest over helt av seg selv. Anonymkode: ebe22...1d2 Det er fastlegens oppgave å skrive ut sykmeldinger til pasienter som trenger det. Anonymkode: 2d22b...09f
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #23 Skrevet 10. juni 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er fastlegens oppgave å skrive ut sykmeldinger til pasienter som trenger det. Anonymkode: 2d22b...09f Poenget var var vel at de egentlig ikke trenger sykemelding. De kunne fint brukt egenmelding, men det nekter altså arbeidsgiveren. Da blir det stor belastning på fastlegene som allerede har mye å gjøre. Anonymkode: 86b85...0b8
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #24 Skrevet 10. juni 2019 Hvis det er Askøy det er snakk om, så kan det hende at de krever sykemelding for at helsevesenet skal kunne kartlegge omfanget av sykdomsutbruddet? Og kanskje finne ut helt sikkert hvor snitten kommer fra? Vet ikke jeg altså, bare en tanke... Anonymkode: f6094...458
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2019 #25 Skrevet 10. juni 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er Askøy det er snakk om, så kan det hende at de krever sykemelding for at helsevesenet skal kunne kartlegge omfanget av sykdomsutbruddet? Og kanskje finne ut helt sikkert hvor snitten kommer fra? Vet ikke jeg altså, bare en tanke... Anonymkode: f6094...458 I tillegg kan det være for å hindre videre smittespredning. Anonymkode: 2d22b...09f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå