Gå til innhold

Ikke akseptert å ikke like å reise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har god råd og kan reise tilverdens ende, men jeg har ikke lyst. Jeg koser meg/Har det best hjemme. Det strever mange med å godta.

alle skal en helg her og der..... og et fint neitakk holder ikke. Kan ikke de som ikke har lyst, slippe? Det er blitt et veldig reisepraksis.... 

Anonymkode: 86b1f...742

Skrevet

Jeg er heller ikke noe glad i å reise.

Vil gjerne på ferie en gang i året da, men en hytte i Sverige eller et hotell i Danmark er langt nok for meg. Jeg synes også at i underkant av en uke er helt perfekt lengde på årets ferie.

Har enda ikke møtt noen som reagerer negativt på det da.

Anonymkode: 8b6a3...d17

Skrevet

Jeg hater å reise. Altså, jeg hater reiseveien og tiden. Når jeg er vel fremme så koser jeg meg da. Vi reiser på sommerferie, og det er det. Jeg kan også kjøpe meg de feriene jeg ønsker men trives best hjemme. Nå har vi mange fasiliteter hjemme da. Stor hage, masse ting å leke med for ungene. Svømmebasseng og stamp. Vi har frukttrær og bærbusker, stranda fem minutter unna samt noen parker i kort avstand. Vi har det supert hjemme. Ungene koser seg også godt hjemme. 

Anonymkode: 2062c...3fe

Skrevet

Så bra! Da sparer du klima og miljø samtidig. 

Anonymkode: b4569...405

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk reagerer negativt på det.

Selv elsker jeg å reise, men har da full forståelse for at ikke alle er som meg. 

Anonymkode: 9a8a3...ea3

Skrevet

Kan vel være at en ikke liker å reise kan virke lite interessert i å oppleve noe nytt, se nye ting osv.

Nå skal det sies at en ikke ser mye nytt ved å reise på en typisk syden/charterferie.

Skrevet
2 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Kan vel være at en ikke liker å reise kan virke lite interessert i å oppleve noe nytt, se nye ting osv.

Nå skal det sies at en ikke ser mye nytt ved å reise på en typisk syden/charterferie.

Men det må da være greit å ikke være så opptatt av dette?

Folk er så lite tolerante ovenfor det faktum at vi mennesker er forskjellige.

Anonymkode: b02d6...e45

Skrevet

Er det ikke akseptabelt altså? Eller er det bare noe man innbiller seg? Jeg liker å reise, men har aldri hørt at det ikke er akseptabelt å ikke like det? Skulle likt å vite hva slags folk som sier det til deg? 

Skrevet

Det har jeg også opplevd. Vi elsker å være hjemme,har stort og dyrt hus. Men det er her vi elsker og være hele gjengen. Får masse kommentarer på at om vi kjøpte noe billigere så kunne vi reist mere. Og det evige mase om sommerferie, spør ungene og de sier hjemme. Men nå er det blitt sånn at jeg føler at vi må reise på en tur bare for å få slutt på maset. Vi koser oss på tur også det er ikke det.

Har familie som reiser fra ungene når de er små for de må reise og oppleve, jeg tenker i mitt stille sinn at jeg er glad jeg heler prioterierte og oppleve ungene mine🙄

Anonymkode: 4aa2f...34e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har god råd og kan reise tilverdens ende, men jeg har ikke lyst. Jeg koser meg/Har det best hjemme. Det strever mange med å godta.

alle skal en helg her og der..... og et fint neitakk holder ikke. Kan ikke de som ikke har lyst, slippe? Det er blitt et veldig reisepraksis.... 

Anonymkode: 86b1f...742

Opplever litt det samme, er det feriedager eller langhelg så kommer det spørsmål om vi skal reise bort. Når jeg sier nei, trives best hjemme, så blir det litt stille. Vet ikke om de er klar over det, men det lager litt press. Reiser 2 ganger i året, synes det holder.

Anonymkode: a1128...5ab

Skrevet

Jeg synes nesten det er motsatt jeg, folk ser stygt på deg om du drar på helgeturer og andre reiser med fly. 

Dette med reising er vel et overflodsfenomen, har du hus, bil og alt annet så er neste steg å reise.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Opplever litt det samme, er det feriedager eller langhelg så kommer det spørsmål om vi skal reise bort. Når jeg sier nei, trives best hjemme, så blir det litt stille. Vet ikke om de er klar over det, men det lager litt press. Reiser 2 ganger i året, synes det holder.

Nei, DE lager ikke press, det er faktisk helt opp til deg selv hvordan du håndterer / tolker det. Jeg tenker at folk flest driter i hva andre gjør i ferien og helger. Man spør av interesse eller for å føre en samtale, ikke for å drive press. Om man ikke driver reisebyrå da og vil selge deg en tur. Det er lov å spørre!

Skrevet

Så bra at dere liker å være hjemme😊 Det er jo en veldig fin ting, det betyr at man har det bra i sitt eget liv, at ungene koser seg i egne omgivelser etc. Selv reiste jeg veldig mye før jeg fikk barn, men gikk lei etterhvert, og med veldig små unger var det ikke så fristende. 

Nå når de har blitt litt eldre, tenker jeg at unger har veldig godt av å se andre omgivelser enn de helt nære, vante. Jeg tenker ikke at man skal dra til Bali og Kambodsja hvert år eller at man skal ta fly, for den saks skyld. Men jeg synes det er viktig å introdusere dem for andre måter å leve livet på enn det livet man selv lever "i det store, dyre huset hjemme".

Om man blir værende i samme by femtito uker i året spiller vel egentlig ikke så stor rolle. Men ideelt sett tenker jeg da at man burde oppsøke miljøer man vanligvis ikke er en del av, som ikke bare er stranden og svømmebassenget og parken i nærheten. F.eks internasjonalt kulturhus, en bydel med andre mennesker enn det man er vant til eller lignende. 

Skrevet

Du får skylde på miljøbevissthet, så blir det sosialt akseptert. Flyskam er en hit for tiden! 

Jeg er ikke glad i å reise heller, men jeg skulle ønske jeg var det! Hver gang jeg drar til et sted bruker jeg all min tid på å grue meg til hjemreisen igjen. Jeg har flyskrekk. 

Anonymkode: 21384...83f

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det må da være greit å ikke være så opptatt av dette?

Folk er så lite tolerante ovenfor det faktum at vi mennesker er forskjellige.

Toleransen kommer ofte hånd i hånd med å ha sett og opplevd nye ting... så det argumentet biter jo seg selv i halen.

Anonymkode: 505a6...d56

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men nå er det blitt sånn at jeg føler at vi må reise på en tur bare for å få slutt på maset

Har du SÅ lite ryggrad, altså? 😂😂

Skrevet

Fet er flottest man trives hjemme. 

Men det er også viktig å se og oppleve andre deles av samfunnet og av verden en det trygge, store og dyre huset hjemme. Å se andre samfunn, andre kulturer, oppleve annen mat, annet klima og ikje minst annen økonomi er viktig. Faren er at man blir sneversynt hvis man kun får oppleve det nære og kjente. De skjer fleste har godt av å utvide horisonten sin nå og da og ikke minst godt av å se at ikke alle lever så privilegert som oss. 

Anonymkode: dc959...7ef

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Toleransen kommer ofte hånd i hånd med å ha sett og opplevd nye ting... så det argumentet biter jo seg selv i halen.

Neida. Folk som reiser mye kan helt fint være tolerante ovenfor de som ikke liker å reise. 

Dessuten tror jeg det er fullt mulig å utvikle toleranse uten å reise så mye og jeg da. Det er millioner av mennesker i verden som ikke har råd til å reise noen sinne. Tviler på at samtlige av disse er lite tolerante, mens rike vestlige utvikler mye toleranse på turene sine.

Skrevet
15 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Nei, DE lager ikke press, det er faktisk helt opp til deg selv hvordan du håndterer / tolker det. Jeg tenker at folk flest driter i hva andre gjør i ferien og helger. Man spør av interesse eller for å føre en samtale, ikke for å drive press. Om man ikke driver reisebyrå da og vil selge deg en tur. Det er lov å spørre!

Så enkelt er der ikke, selv om de ikke lager press bevisst, påvirker andres forventninger, det er ikke kun min subjektive opplevelse og tolkning som teller i en sosial interaksjon.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så enkelt er der ikke, selv om de ikke lager press bevisst, påvirker andres forventninger, det er ikke kun min subjektive opplevelse og tolkning som teller i en sosial interaksjon.

Jo, så enkelt er det faktisk. Da jeg var barn / tenåring, kunne jeg kanskje la meg påvirke av forventninger fra nære voksne rundt meg, som foreldre, lærere og andre "øvrighetspersoner" og kanskje en og annen venn. Men som voksen bestemmer jeg selv, gir beskjed om det og bruker ikke energi på å føle press. I alle fall ikke på egentlig ubetydelige ting som ferie og sånn ting. På andre områder kan jeg selvfølgelig føle mer eller mindre berettiget press, men da er det områder hvor jeg innerst inne vet at dette er noe jeg burde gjøre fordi de berører andre enn meg og mitt nærmeste og / eller fordi det er sånn man gjør, selv om jeg egentlig har lyst til å gjøre noe annet. Å reise på ferie hører ikke inn under det, så lenge det ikke går på å reise for å besøke slektninger som man bør besøke av forskjellige grunner.

Skrevet
12 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Jo, så enkelt er det faktisk. Da jeg var barn / tenåring, kunne jeg kanskje la meg påvirke av forventninger fra nære voksne rundt meg, som foreldre, lærere og andre "øvrighetspersoner" og kanskje en og annen venn. Men som voksen bestemmer jeg selv, gir beskjed om det og bruker ikke energi på å føle press. I alle fall ikke på egentlig ubetydelige ting som ferie og sånn ting. På andre områder kan jeg selvfølgelig føle mer eller mindre berettiget press, men da er det områder hvor jeg innerst inne vet at dette er noe jeg burde gjøre fordi de berører andre enn meg og mitt nærmeste og / eller fordi det er sånn man gjør, selv om jeg egentlig har lyst til å gjøre noe annet. Å reise på ferie hører ikke inn under det, så lenge det ikke går på å reise for å besøke slektninger som man bør besøke av forskjellige 

Vel, veldig fint for deg, men du kan ikke ta utgangspunkt i at alle er som deg, vi er forskjellig, noen er mindre sensitive enn andre, noen mer. Min opplevelse og følelser er like legitime som dine. Nå gir ikke nevnte situasjoner meg stort ubehag i hverdagen, men jeg kunne kjenne meg igjen i HIs beskrivelse og tør å erkjenne det, selv om det bare er på et anonymt forum.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, veldig fint for deg, men du kan ikke ta utgangspunkt i at alle er som deg, vi er forskjellig, noen er mindre sensitive enn andre, noen mer. Min opplevelse og følelser er like legitime som dine. Nå gir ikke nevnte situasjoner meg stort ubehag i hverdagen, men jeg kunne kjenne meg igjen i HIs beskrivelse og tør å erkjenne det, selv om det bare er på et anonymt forum.

Jo opplevelser og følelser hos folk er forskjellige. Men den harde fakta er at det er en selv som kan og må styre hvordan man lar seg påvirke av andre. Det er man selv som bestemmer om man vil ta det som press. Så enkelt og så vanskelig.

Skrevet
På 8.6.2019 den 16.30, Anonym bruker skrev:

Det har jeg også opplevd. Vi elsker å være hjemme,har stort og dyrt hus. Men det er her vi elsker og være hele gjengen. Får masse kommentarer på at om vi kjøpte noe billigere så kunne vi reist mere. Og det evige mase om sommerferie, spør ungene og de sier hjemme. Men nå er det blitt sånn at jeg føler at vi må reise på en tur bare for å få slutt på maset. Vi koser oss på tur også det er ikke det.

Har familie som reiser fra ungene når de er små for de må reise og oppleve, jeg tenker i mitt stille sinn at jeg er glad jeg heler prioterierte og oppleve ungene mine🙄

Anonymkode: 4aa2f...34e

Men du selv er jo ikke så tolerant. For min del må du gjerne være hjemme, men det er vel ikke noe bedre å tenke i ditt stille sinn at du prioriterer ungene dine? Underforstått at de som reiser mer enn deg ikke gjør det? 

Jeg liker å reise, i et travelt liv er en helg borte en pause i travelheten. For mannen og meg er det god investering i ekteskapet også. Det trenger på ingen måte å være en lang reise, sist var vi en natt på hotell to timers kjøring hjemmefra. 

På samme måte som jeg strever litt med å skjønne at noen kan være lykkelige som frivillige barnløse, synes jeg det er litt vanskelig å skjønne at noen ikke liker å reise. Og som at jeg synes det er vanskelig å skjønne at noen faktisk synes fiskegrateng er kjempegodt. Noe reisepress eller barnepress eller sushipress driver jeg dog ikke med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...