Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 Uff stod med store røde bokstaver og sånn jeg forstår så skal dette være under 200 eller 300. Så er veldig redd nå. Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Må sies at jeg har hatt vekslende smerte i høyre bein lenge nå. Har tenkt blodpropp men det er dype smerter og ikke hevelse. Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Skrevet 7. juni 2019 Er du bekymret ringer du legevakten! Anonymkode: 900a7...5fb
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 Men haster det bare fordi blodprøve er forhøyet? Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 Fikk du tilsendt svarene? De hadde kontaktet deg om det var noe farlig. Jeg fikk telefon fra fastlege om at jeg måtte komme umiddelbart, og ble sendt derfra til sykehus. Enkelte leger er så ufattelig dårlig på kommunikasjon at de aldri burde jobbet med mennesker. Anonymkode: 77d82...9b1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 Det eneste jeg finner når jeg googler denne blodprøven er treff fra sånne naturmedisinske senter og små-alternative allergiklinikker, så jeg ville ikke lagt så mye vekt på den. Anonymkode: 8c034...2d8
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Fikk du tilsendt svarene? De hadde kontaktet deg om det var noe farlig. Jeg fikk telefon fra fastlege om at jeg måtte komme umiddelbart, og ble sendt derfra til sykehus. Enkelte leger er så ufattelig dårlig på kommunikasjon at de aldri burde jobbet med mennesker. Anonymkode: 77d82...9b1 Var det en annen type prøve enn meg? Håper det ❤Helt enig med deg. Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Det eneste jeg finner når jeg googler denne blodprøven er treff fra sånne naturmedisinske senter og små-alternative allergiklinikker, så jeg ville ikke lagt så mye vekt på den. Anonymkode: 8c034...2d8 Alle de andre prøvene mine er perfekte. Alle er midt på. Bare denne med rød skrift og stjerne. Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 Høy konsentrasjon ansees å gi økt risiko for arteriosklerotisk hjerte-karsykdom. Det er lite som kan gjøres for å påvirke konsentrasjonen av lipoprotein (a). Således sees ingen effekt av livsstils- og kostforandringer eller av behandling med kolesterolsyntesehemmere. Hvis s-lipoprotein (a) er høy, er det desto viktigere at behandlingen tar sikte på å redusere eventuelle andre risikofaktorer. Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #10 Skrevet 8. juni 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var det en annen type prøve enn meg? Håper det ❤Helt enig med deg. Anonymkode: 21319...d65 Det hadde ikke noe med de verdiene du nevner å gjøre 😊 Det var noe annet.. Anonymkode: 77d82...9b1
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2019 #11 Skrevet 8. juni 2019 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det hadde ikke noe med de verdiene du nevner å gjøre 😊 Det var noe annet.. Anonymkode: 77d82...9b1 Så bra ♥️ Håper alt er bra med deg nå? Skal høre med legen. Typisk at det er såå lang helg 😅 Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2019 #12 Skrevet 9. juni 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Så bra ♥️ Håper alt er bra med deg nå? Skal høre med legen. Typisk at det er såå lang helg 😅 Anonymkode: 21319...d65 Alt bra nå 😊 Lykke til 😊 Anonymkode: 77d82...9b1
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2019 #13 Skrevet 14. juni 2019 Da har jeg vært hos legen. Alle andre kolesterolprøver så bra ut unntatt denne s-lpa. Han mener jeg må begynne på kolesteroltabletter MEN et stort men. Jeg leste dette: Lp(a)-lipoprotein både hos yngre pasienter som får arteriosklerotiske hjerneslag og hos eldre som får kardioemboliske slag, og høyt serumnivå alene antas å være en uavhengig risikofaktor (5, 6). Statiner og andre medikamenter som reduserer LDL-nivået endrer ikke Lp(a)-lipoproteinnivået. Det kan imidlertid være viktig å avdekke et høyt nivå av Lp(a)-lipoprotein, da identifiserte høyrisikopasienter bør redusere alle andre risikofaktorer som lar seg modifisere. Så hvem tror jeg på? Legen? Det står klart å tydelig at statiner og andre medisiner som reduserer ldl nivået ikke reduserer s-lpa nivået. Så hvorfor skal jeg putte i meg medisiner med masse bivirkninger. Skal sies at jeg er slank, veltrent, spiser meget sunt. Denne er høy grunnet arv. Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2019 #15 Skrevet 15. juni 2019 På 14.6.2019 den 7.55, Anonym bruker skrev: Da har jeg vært hos legen. Alle andre kolesterolprøver så bra ut unntatt denne s-lpa. Han mener jeg må begynne på kolesteroltabletter MEN et stort men. Jeg leste dette: Lp(a)-lipoprotein både hos yngre pasienter som får arteriosklerotiske hjerneslag og hos eldre som får kardioemboliske slag, og høyt serumnivå alene antas å være en uavhengig risikofaktor (5, 6). Statiner og andre medikamenter som reduserer LDL-nivået endrer ikke Lp(a)-lipoproteinnivået. Det kan imidlertid være viktig å avdekke et høyt nivå av Lp(a)-lipoprotein, da identifiserte høyrisikopasienter bør redusere alle andre risikofaktorer som lar seg modifisere. Så hvem tror jeg på? Legen? Det står klart å tydelig at statiner og andre medisiner som reduserer ldl nivået ikke reduserer s-lpa nivået. Så hvorfor skal jeg putte i meg medisiner med masse bivirkninger. Skal sies at jeg er slank, veltrent, spiser meget sunt. Denne er høy grunnet arv. Anonymkode: 21319...d65 Selv hadde jeg ikke begynt på statiner på dette grunnlaget. Er det fastlegen din som har sagt at du bør begynne på statiner? Jeg ville tatt kontakt med f.eks. dr. Erik Hexeberg (spesialist i indremedisin) ved Hexeberg-klinikken, eller Lindbergklinikken, og fått en second opinion. Bor du langt unna vil jeg tro det er mulig å sende inn prøvesvarene dine og så ha en telefonkonsultasjon, om du ikke har mulighet til å dra dit. Statiner har så mye bivirkninger og noen alvorlige også, at det er ikke noe som bør gis ut så lettvint som det altfor mange leger gjør. Spesielt ikke siden man oftest kan få ned høyt kolesterol ved livsstilsendring, som kun har positive "bivirkninger". For din del, om det heller ikke har effekt på ditt høye nivå, så bør man jo ikke starte på det. Jeg ville fått en second opinion fra noen som virkelig kan dette, da er det også lettere for fastlegen å forholde seg til det. Anonymkode: 7b039...d55
monty12 Skrevet 15. juni 2019 #16 Skrevet 15. juni 2019 (endret) Jeg har også høye verdier av lipoprotein a. Arvelig belastet. Som deg har jeg helt fint kolesterol, er godt trent og har null vektproblemer. Fastlegen min henviste meg til kardiolog på Ullevål for å.då.en vurdering av en spesialist. Han var klar på at dette ikke kan behandles; altså kan ingen medisiner senke nivået av lp(a). Jeg ble anbefalt å sørge for å holde andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer i sjakk, som å unngå røyking, overvekt, sunt kosthold osv. Ville ikke uten videre begynt med kolesterolsenkende medisiner hadde jeg vært deg. Be eventuelt om henvisning til spesialist. Endret 15. juni 2019 av monty12
Anonym bruker Skrevet 30. september 2019 #17 Skrevet 30. september 2019 På 15.6.2019 den 18.50, monty12 skrev: Jeg har også høye verdier av lipoprotein a. Arvelig belastet. Som deg har jeg helt fint kolesterol, er godt trent og har null vektproblemer. Fastlegen min henviste meg til kardiolog på Ullevål for å.då.en vurdering av en spesialist. Han var klar på at dette ikke kan behandles; altså kan ingen medisiner senke nivået av lp(a). Jeg ble anbefalt å sørge for å holde andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer i sjakk, som å unngå røyking, overvekt, sunt kosthold osv. Ville ikke uten videre begynt med kolesterolsenkende medisiner hadde jeg vært deg. Be eventuelt om henvisning til spesialist. Takk tråden min forsvant. Fant den igjen nå. Har du fått sjekket hos kardiolog? Hva er sunt kosthold for deg? ♥️ hvilken spesialist skal jeg be om henvisning til? Kun kardiolog? Jeg sliter mye med pusten og press i brystet så vil sjekke dette opp nærmere. Tror ikke dette er angst da det er et konstant trykk hele døgnet også i søvn. Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 30. september 2019 #18 Skrevet 30. september 2019 På 15.6.2019 den 16.36, Anonym bruker skrev: Selv hadde jeg ikke begynt på statiner på dette grunnlaget. Er det fastlegen din som har sagt at du bør begynne på statiner? Jeg ville tatt kontakt med f.eks. dr. Erik Hexeberg (spesialist i indremedisin) ved Hexeberg-klinikken, eller Lindbergklinikken, og fått en second opinion. Bor du langt unna vil jeg tro det er mulig å sende inn prøvesvarene dine og så ha en telefonkonsultasjon, om du ikke har mulighet til å dra dit. Statiner har så mye bivirkninger og noen alvorlige også, at det er ikke noe som bør gis ut så lettvint som det altfor mange leger gjør. Spesielt ikke siden man oftest kan få ned høyt kolesterol ved livsstilsendring, som kun har positive "bivirkninger". For din del, om det heller ikke har effekt på ditt høye nivå, så bør man jo ikke starte på det. Jeg ville fått en second opinion fra noen som virkelig kan dette, da er det også lettere for fastlegen å forholde seg til det. Anonymkode: 7b039...d55 Er dette privat? Takk for tips Anonymkode: 21319...d65
Anonym bruker Skrevet 30. september 2019 #19 Skrevet 30. september 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er dette privat? Takk for tips Anonymkode: 21319...d65 Ja, det er privat. Anonymkode: 7b039...d55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå