Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #1 Skrevet 30. mai 2019 Har du hatt en arbeidsplass med en sjef eller nærmeste leder som ikke har behandlet deg og andre på arbeidsplassen greit? Hva gjorde du? Sa du opp uten ny jobb i bakhånd og håpte det løste seg? Sykemelding? Holdte ut? Hvor lenge? Har en sjef som begynner å minne meg mer og mer om en psykopat. Og som gjør at jeg virkelig ikke burde være der lenger å godta all møkka. Men jeg lurer egentlig på hva andres erfaringer er i en slik situasjon. Del erfaringer og tips, om alt i fra hvordan takle det så lenge man står i det, til hva man burde/ikke burde gjøre 😬🙏🏻 Anonymkode: 3fd68...d39
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #2 Skrevet 30. mai 2019 Ja, kommer på to som har vært ekstreme (spesielt nå som jeg selv er leder og vet hvordan man egentlig skal lede) Første søkte jeg meg videre mens jeg "holdt ut", og tok ut restferie i oppsigelsesperioden. Andre måtte jeg be om overflytting. (en annen i mellomleder stilling kom med tilnærmelser jeg ikke ønsket å etterkomme, og leder ønsket ikke å gjøre noe med det.) En siste var bare en fjott, uten formell kompetanse og agerte mest på synsing og egne følelser. Slik uproffesjonalitet ønsket jeg ikke å jobbe innunder, og søkte meg videre i annen stilling mens jeg var i jobben. Syntes å sykemelde seg blir feil, med mindre man faktisk er syk. Som regel evner man å stå i det til man har fått seg ny jobb. Det ser også bedre ut i en intervju runde om man gjør det. Skal innrømme at jeg ville stusset om en jobbsøker til meg hadde vært sykemeldt i arbeidsforholdet man står i... Anonymkode: 751a5...6b0
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #3 Skrevet 30. mai 2019 Jobbet med en leder som systematisk trakasserte meg og andre. Kjempet lenge, og gikk til leder over henne, tillitsvalgt og verneombud. Organisasjonen holdt en beskyttende hånd over henne.Jeg ble syk av det, og sykemeldt. Søkte meg til ny jobb. Mitt beste råd er; kom deg vekk! Det blir ikke bedre! Anonymkode: 4369b...0f9
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #4 Skrevet 30. mai 2019 Jeg holdt ut. Mange sluttet. Vedkommende slet psykisk, ble paranoid, manipulerte ansatte, kjørte folk ned psykisk.osv. Tillitsvalgt forsøkte å få til prosesser på arbeidsplassen - noe som ikke virket. Det ble også forsøkt å gå til leder på neste nivå, men der ble alt avvist. Til slutt ble det så grelt at selv lederen på neste nivå skjønte at det var noe, og lederen vår valgte selv å si opp. Men de siste årene var det virkelig tungt å gå på jobb. Jeg er nå på en arbeidsplass hvor lederen bare er almindelig inkompetent, er konfliktsky og tror at folk ikke gjør jobben sin om de ikke blir kontrollert hele tiden. Slitsomt. Jeg blir ikke lei meg om vedkommende får lyst på en annen jobb, men ledere blir man ikke kvitt bare fordi de ikke er gode til jobben sin. Ta vare på deg selv. Om du har mulighet så søk deg til en annen jobb. Anonymkode: a97d6...d52
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2019 #5 Skrevet 30. mai 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, kommer på to som har vært ekstreme (spesielt nå som jeg selv er leder og vet hvordan man egentlig skal lede) Første søkte jeg meg videre mens jeg "holdt ut", og tok ut restferie i oppsigelsesperioden. Andre måtte jeg be om overflytting. (en annen i mellomleder stilling kom med tilnærmelser jeg ikke ønsket å etterkomme, og leder ønsket ikke å gjøre noe med det.) En siste var bare en fjott, uten formell kompetanse og agerte mest på synsing og egne følelser. Slik uproffesjonalitet ønsket jeg ikke å jobbe innunder, og søkte meg videre i annen stilling mens jeg var i jobben. Syntes å sykemelde seg blir feil, med mindre man faktisk er syk. Som regel evner man å stå i det til man har fått seg ny jobb. Det ser også bedre ut i en intervju runde om man gjør det. Skal innrømme at jeg ville stusset om en jobbsøker til meg hadde vært sykemeldt i arbeidsforholdet man står i... Anonymkode: 751a5...6b0 Helt enig i at sykemelding ikke er en løsning altså. Ønsker ikke sykemelding, og søker aktivt på nye jobber. Men forholdene på jobb gjør at jeg sliter stort med søvn, å få i meg mat, fungere hjemme etter de dagene som virkelig har vært helt pyton. Så vanskelig å vite om jeg er heldig å få meg ny jobb innen en måned, eller et halvt år liksom.. 🤷🏼♀️ HI Anonymkode: 3fd68...d39
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 Jeg jobbet på en fantastisk fin arbeidsplass. Var godt miljø, oppgavene gikk unna som de skulle. Så, ble det ny leder på grunn av kommunesammenslåing. Da raknet alt. Da så jeg virkelig hvor mye leder har å si. Heldigvis fikk jeg meg annen jobb raskt, og de aller fleste søkte seg bort derfra. Trist hvordan ett menneske kan klare å ødelegge en hel avdeling, bare på grunn av elendig ledelse.. Anonymkode: d7c29...78d
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 Jobbet i flere år under en leder som aldri burde vært leder. Vi gikk fra å være en funksjonell avdeling der folk hadde sine ansvarsområder til å bli fratatt det meste av selvstendig ansvar og regelrett sjefet rundt. Den første til å fremheve seg selv om vi gjorde noe bra og enda kjappere til å skylde på oss andre om ting gikk dårlig. Hadde ingen empati eller sosiale antenner og lirket, lurte og holdt igjen ting for egen vinning. Ble etterhvert total gjennomtrekk og flere sykmeldinger på avdelingen. Tillitsvalgt og lederen til leder var inne i flere omganger, og heldigvis tok de affære til slutt, vi ble slått sammen med en annen avdeling og sjefen der fikk personalansvar for alle. Hele avdelingen fungerer mye bedre nå, og vi er tilbake til faktisk å ha ansvar for det vi driver med og en leder som tør å stole på oss og skjønner at han ikke kan alt så godt som oss som har gjort dette i åresvis. Det «morsomme» er at den tidligere lederen virkelig ikke evner å se at hun var på villspor. Total mangel på selvinnsikt der altså... Var mange ganger klar til å ta hatten min og gå, hadde det dukket opp en mulighet underveis, hadde jeg uten tvil tatt den. Men turte ikke si opp uten å ha ny jobb å gå til. Anonymkode: af946...2ab
ulenissen Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 Anbefaler deg å ta kontakt med fagforeningen din, gjerne hovedtillitsvalgt og ikke din tillitsvalgte på arbeidsplassen.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 Har hatt en leder som alltid fant en hakkekylling (først en som gikk ut i permisjon og da jeg kom inn brukte han meg som hakkekylling). Han utsatte alle ansatte for neglekt etc. Narsissist og ikke spesielt hyggelig. Jeg holdt ut til vi ble kvitt han etter en sammenslåing. Søkte annen jobb, men ble etter sammenslåingen da han ble borte. HR hørte endelig på hvor elendig han var som leder. Er det ingen utsyn til bytting av leder bør du komme deg vekk. Anonymkode: a7a8c...f08
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #10 Skrevet 31. mai 2019 6 timer siden, ulenissen skrev: Anbefaler deg å ta kontakt med fagforeningen din, gjerne hovedtillitsvalgt og ikke din tillitsvalgte på arbeidsplassen. Noen har hovedtillitsvalgt på arbeidsplassen altså. Anonymkode: 31a8b...47c
ulenissen Skrevet 31. mai 2019 #11 Skrevet 31. mai 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen har hovedtillitsvalgt på arbeidsplassen altså. Anonymkode: 31a8b...47c I så tilfelle finnes det nok en regionsleder eller lignende der aktuelle forbundet.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #12 Skrevet 31. mai 2019 I min første jobb som psykolog hadde jeg en elendig leder. Dessverre skjønte jeg ikke hvor dårlig før jeg byttet jobb. Mitt råd må være å bytte jobb. Å kjempe mot ledelse er sjeldent verdt det. Mange varslere får vansker av prosessen. Så selv om det er et kjipt råd, så redd seg selv. Anonymkode: 134e9...361
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #13 Skrevet 31. mai 2019 Jeg har hatt litt motsatt erfaring, men like giftig for arbeidsmiljøet allikevel. Her var sjefen konfliktsky. Gikk helt fint til det kom inn ett menneske som visste å utnytte dette. I flere år hadde jeg over dobbelt så stor arbeidsmengde som min kollega. Tok det opp flere ganger, i tillegg til flere episoder hvor kollegaen bevisst utnyttet sykedager og annet. Til og med et tilfelle hvor kollega ringte inn syk og ble observert på direktesending på TV flere timer kjøretur unna. Skjedde ingenting. Jeg ble stående igjen som den som sa i fra alene. Oppgaver ble ikke utført, tidsfrister ble ikke holdt og kollega har levert inn sykmelding rett før flere frister og satt oss andre i skikkelig dårlige situasjoner. Ble sett på som usympatisk og vanskelig fordi jeg ikke godtok skjevfordelingen. Alt jeg sa i fra om ble bare støy, da leder ikke tok tak i det. Fikk nok etter mange år med dette. Jeg sa opp så fort jeg fikk en annen jobb. Anonymkode: ed451...f95
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #14 Skrevet 31. mai 2019 Ledere er som alle andre. Det finnes gode og mindre gode ledere akkurat som det finnes gode og mindre gode ansatte. Desverre blir de aller fleste (mellom)ledere rekruttert fram eksisterende stab. At dj har vært en dyktig ansatt eller en god fagperson er ikke ensbetydende med at du blir en god leder. Kanskje snarere tvert imot. Det finnes ledere som hverken kan lede eller vil lede eller som har god nok kompetanse til å lede. Samtidig finnes det ansatte som ikke kjenner spillereglene, som ikke anerkjenner arbeidsgivers styringsrett eller som tror at ansatte har ubetingede rettigheter og null plikter. Kantastrofen blir gjerne total når du har fraværende ledelse og ansatte uten kontroll. Personlig ville jeg funnet meg en ny jobb dersom jeg ikke trivdes pga dårlig eller manglende ledelse. Anonymkode: e14f5...c9b
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2019 #15 Skrevet 31. mai 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ledere er som alle andre. Det finnes gode og mindre gode ledere akkurat som det finnes gode og mindre gode ansatte. Desverre blir de aller fleste (mellom)ledere rekruttert fram eksisterende stab. At dj har vært en dyktig ansatt eller en god fagperson er ikke ensbetydende med at du blir en god leder. Kanskje snarere tvert imot. Det finnes ledere som hverken kan lede eller vil lede eller som har god nok kompetanse til å lede. Samtidig finnes det ansatte som ikke kjenner spillereglene, som ikke anerkjenner arbeidsgivers styringsrett eller som tror at ansatte har ubetingede rettigheter og null plikter. Kantastrofen blir gjerne total når du har fraværende ledelse og ansatte uten kontroll. Personlig ville jeg funnet meg en ny jobb dersom jeg ikke trivdes pga dårlig eller manglende ledelse. Anonymkode: e14f5...c9b Vel oppsummert 👏🏻👏🏻 Anonymkode: ed451...f95
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå