Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 Har søkt 50% uføre. Fikk i dag beskjed om at behandlingstiden var opp til 6 mnd. Er selvsagt veldig spent på om dette går gjennom, så føler det er utrolig lenge å vente. Håper det går noe fortere. Hvor lenge tok din søknad? Anonymkode: 24eef...44b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 Heldig du som "bare" har 6 mnd behandlingstid. Her er det 8 mnd behandlingstid, jeg har ventet i 3 1/2 mnd nå. Anonymkode: f654e...61f
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 For meg tok det 5 dager, men tror ikke det er så vanlig. Jeg ble 100% ufør da. Det de sier på nav her er at det er veldig sjelden nav sentralt går imot det som blir anbefalt lokalt, det blir stoppet lokalt om det er grunner til ikke å ikke få det gjennom. Men tror det er litt forskjell på dette også fra sted til sted. Vet om en til som er ufør, han måtte vente noen måneder. Først tok det vel 3-4 mnd før nav sentralt tok kontakt fordi de hadde noen spørsmål rundt uttalelsene til fastlegen, så han måtte sende et skriv å svare på det. Så tok det 3-4 mnd igjen før det ble godkjent. Han ble også 100% ufør. Anonymkode: c5b49...9e1
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 Fikk avslag etter fire dager. Da hadde de ikke en gang lest hverken søknaden eller dokumentasjonen som var vedlagt. Fikk dem til å behandle det på nytt - fikk så en henvendelse som sa at de måtte ha noe fra en av spesialistene jeg har vært med, at de ikke kunne behandle søknaden uten. Neste dag, før jeg hadde fått kontakt med spesialist, fikk jeg atter en gang avslag (uten at de hadde fått noe fra spesialist). Nå har jeg noen få måneder igjen av aap, så må det søkes igjen. Da risikerer jeg å havne på sosialkontoret for å overleve. Både Nav lokalt og legeerklæringer har visst at jeg dessverre ikke er i stand til å jobbe, at jeg er så dårlig at ikke en gang arbeidsutprøving har vært aktuelt i det hele tatt siden jeg begynte på aap, og at jeg har blitt dårligere disse årene og at jeg risikerer å bli mye dårligere om jeg må ut i arbeidsutprøving. Så selv om Nav lokalt og leger er skjønt enige, så kan man altså få avslag - selv uten at det er gjort en god vurdering av søknaden. Man søker jo ikke selv en gang, det er jo Nav selv som bestemmer dette og begrunner og som gjør det ut fra legeerklæringer og historikk. Så at de bruker tid på det er langt å foretrekke, Hi, om de faktisk gjør den jobben de skal gjøre, selv om ventetiden og usikkerheten er vanskelig. Anonymkode: 6b07b...873
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 Her var det 8 mnd behandlingstid. Måtte vente i litt over 5 mnd. Fikk da innvilget 100%. Anonymkode: ed903...881
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #6 Skrevet 27. mai 2019 Ventet i 2 mnd nå, er 8 mnd behandlingstid her. Anonymkode: b5802...46e
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #7 Skrevet 27. mai 2019 Jeg ventet 8 mnd, så måtte jeg klage pga en misforståelse og måtte vente 8 nye mnd. Hadde heldigvis buffer, men kontoene var rimelig skrapa til slutt. 😛 Anonymkode: 73f60...e44
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #8 Skrevet 27. mai 2019 Jeg fikk beskjed om 8 mnd. behandlingstid, men fikk godkjent 100% etter 5 mnd. Anonymkode: fb1a2...4ff
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #9 Skrevet 27. mai 2019 Her fikk jeg beskjed om 6 mnd. behandlingstid. Tok 6 uker. Anonymkode: 26f0b...cf5
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #10 Skrevet 27. mai 2019 Fikk beskjed om 4 mnd behandlingstid. Når det var igjen 2 uker, fikk jeg beskjed om at det hadde økt til 8 mnd. Fikk svar etter 5 mnd. Innvilget 100% Anonymkode: 26e20...9f8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #11 Skrevet 27. mai 2019 Var 8 mnd behandlingstid. Fikk innvilget 50% ufør etter 4 mnd. Anonymkode: 2575b...8c0
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #12 Skrevet 27. mai 2019 Takker for svar. Håper jeg også får svar litt før. Anonymkode: 24eef...44b
Toneelise Skrevet 28. mai 2019 #13 Skrevet 28. mai 2019 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Takker for svar. Håper jeg også får svar litt før. Anonymkode: 24eef...44b 3 uker her.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #14 Skrevet 28. mai 2019 Fikk beskjed at behandlingstiden var 8 mnd. Fikk innvilget 55 % ufør etter 7 mnd. Anonymkode: d63d2...665
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #15 Skrevet 28. mai 2019 Fikk innvilget etter 5,5 mnd. 8 mnd behandlingstid her. Du går å gleder deg til svar og håper på å få den innvilget, men forbered deg på en slags sorg i tillegg. Anonymkode: a8844...6ae
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #16 Skrevet 28. mai 2019 På 27.5.2019 den 17.58, Anonym bruker skrev: For meg tok det 5 dager, men tror ikke det er så vanlig. Jeg ble 100% ufør da. Det de sier på nav her er at det er veldig sjelden nav sentralt går imot det som blir anbefalt lokalt, det blir stoppet lokalt om det er grunner til ikke å ikke få det gjennom. Men tror det er litt forskjell på dette også fra sted til sted. Vet om en til som er ufør, han måtte vente noen måneder. Først tok det vel 3-4 mnd før nav sentralt tok kontakt fordi de hadde noen spørsmål rundt uttalelsene til fastlegen, så han måtte sende et skriv å svare på det. Så tok det 3-4 mnd igjen før det ble godkjent. Han ble også 100% ufør. Anonymkode: c5b49...9e1 Jeg er kjempenervøs, for min fastlege sier at Nav har blitt kjempestrenge og at han har nesten ikke hatt noen pasienter det siste året, som har fått søknad godkjent, de har måtte anke, men har fått godkjent da. Anonymkode: f654e...61f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #17 Skrevet 28. mai 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er kjempenervøs, for min fastlege sier at Nav har blitt kjempestrenge og at han har nesten ikke hatt noen pasienter det siste året, som har fått søknad godkjent, de har måtte anke, men har fått godkjent da. Anonymkode: f654e...61f Det gjør legene mer skjerpet. Jeg kjenner en som er lege og han sier at alt de har klagd på tii nav siste året har de med i søknadene nå. Nav har jo gjerne en grunn for anslaget, noe som mangler i utredning eller avklaring, så han jeg kjenner sier at for å slippe alt papirarbeidet en klage jo er så venter de i dag med å søke til alt og litt til av avklaring, samtaler, behandling osv er gjort. Dette er i samarbeid med nav, de vil også gjerne slippe avslag og påfølgende klager. Så det som går gjennom til søking hos nav i dag, for et år siden og for 5 år siden er ganske forskjellig. Men nav skal fungere som en "sil" som stopper de som olle er 100% avklart fra å søke. Krysser fingrene for at du har en dyktig saksbehandler hos nav, så ordner det seg nok. Anonymkode: c5b49...9e1
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #18 Skrevet 29. mai 2019 8 mnd behandlingstid. Og de brukte temmelig nøyaktig 8 mnd. Fikk innvilget 100 % uføre 😀 Anonymkode: 9ef45...c22
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #19 Skrevet 29. mai 2019 Hjelpes meg så mange uføre det er her. Anonymkode: 5d6ff...1cc
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #20 Skrevet 29. mai 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hjelpes meg så mange uføre det er her. Anonymkode: 5d6ff...1cc Hjelpes meg så lite smart du er Anonymkode: f654e...61f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #21 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hjelpes meg så mange uføre det er her. Anonymkode: 5d6ff...1cc Det er kanskje vi som har tid til sånt. Anonymkode: 73f60...e44
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #22 Skrevet 29. mai 2019 På 27.5.2019 den 18.17, Anonym bruker skrev: Fikk avslag etter fire dager. Da hadde de ikke en gang lest hverken søknaden eller dokumentasjonen som var vedlagt. Fikk dem til å behandle det på nytt - fikk så en henvendelse som sa at de måtte ha noe fra en av spesialistene jeg har vært med, at de ikke kunne behandle søknaden uten. Neste dag, før jeg hadde fått kontakt med spesialist, fikk jeg atter en gang avslag (uten at de hadde fått noe fra spesialist). Nå har jeg noen få måneder igjen av aap, så må det søkes igjen. Da risikerer jeg å havne på sosialkontoret for å overleve. Både Nav lokalt og legeerklæringer har visst at jeg dessverre ikke er i stand til å jobbe, at jeg er så dårlig at ikke en gang arbeidsutprøving har vært aktuelt i det hele tatt siden jeg begynte på aap, og at jeg har blitt dårligere disse årene og at jeg risikerer å bli mye dårligere om jeg må ut i arbeidsutprøving. Så selv om Nav lokalt og leger er skjønt enige, så kan man altså få avslag - selv uten at det er gjort en god vurdering av søknaden. Man søker jo ikke selv en gang, det er jo Nav selv som bestemmer dette og begrunner og som gjør det ut fra legeerklæringer og historikk. Så at de bruker tid på det er langt å foretrekke, Hi, om de faktisk gjør den jobben de skal gjøre, selv om ventetiden og usikkerheten er vanskelig. Anonymkode: 6b07b...873 Grunnen til at du får raskt avslag er fordi du ikke har gjennomført arbeidsutprøving. Etter nye retningslinjer så må du i det minste ha en samtale med konsulent fra arbeidsutprøvingen for å ha en uttalelse derfra, uansett om den bare sier at arbeidsutprøving er uaktuelt. Det hjelper ikke at nav-konsulenten sier det. Ventetiden på svar på søknad om uføre har ingenting med eventuelt vedtak, det kommer an på saksbehandleren og hvordan denne jobber seg gjennom sakene. Anonymkode: 17944...de3
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #23 Skrevet 29. mai 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Det gjør legene mer skjerpet. Jeg kjenner en som er lege og han sier at alt de har klagd på tii nav siste året har de med i søknadene nå. Nav har jo gjerne en grunn for anslaget, noe som mangler i utredning eller avklaring, så han jeg kjenner sier at for å slippe alt papirarbeidet en klage jo er så venter de i dag med å søke til alt og litt til av avklaring, samtaler, behandling osv er gjort. Dette er i samarbeid med nav, de vil også gjerne slippe avslag og påfølgende klager. Så det som går gjennom til søking hos nav i dag, for et år siden og for 5 år siden er ganske forskjellig. Men nav skal fungere som en "sil" som stopper de som olle er 100% avklart fra å søke. Krysser fingrene for at du har en dyktig saksbehandler hos nav, så ordner det seg nok. Anonymkode: c5b49...9e1 Tja, har bare snakket med henne en gang, og det var et møte på 10 min, og det eneste inntrykket jeg fikk var at hun var rimelig lei av jobben sin Anonymkode: f654e...61f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #24 Skrevet 29. mai 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Grunnen til at du får raskt avslag er fordi du ikke har gjennomført arbeidsutprøving. Etter nye retningslinjer så må du i det minste ha en samtale med konsulent fra arbeidsutprøvingen for å ha en uttalelse derfra, uansett om den bare sier at arbeidsutprøving er uaktuelt. Det hjelper ikke at nav-konsulenten sier det. Ventetiden på svar på søknad om uføre har ingenting med eventuelt vedtak, det kommer an på saksbehandleren og hvordan denne jobber seg gjennom sakene. Anonymkode: 17944...de3 I mitt tilfelle var det helt tydelig på måten svaret var formet at saksbehandler ikke hadde lest uføresøknaden. Hadde denne gjort det ville den i det minste formulert det første avslaget på en annen måte. Så jo, av og til har tiden det tar noe med hvilken jobb de gjør. Anonymkode: 6b07b...873
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #25 Skrevet 29. mai 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: I mitt tilfelle var det helt tydelig på måten svaret var formet at saksbehandler ikke hadde lest uføresøknaden. Hadde denne gjort det ville den i det minste formulert det første avslaget på en annen måte. Så jo, av og til har tiden det tar noe med hvilken jobb de gjør. Anonymkode: 6b07b...873 De leser ikke søknaden om de ser at noe mangler. De ser gjennom at reglene er fulgt, med dokumentasjon fra de menneskene som trengs, før de leser gjennom søknaden og vedleggene. Ser de at noe mangler får du automatisk avslag også kan du evt søke igjen senere med all dokumentasjon på plass. Samme som skjer om du f.eks søker uten å først få det godkjent lokalt av saksbehandleren der, da får man automatisk avslag, selv om retten på trygd kanskje er i orden. De har et regelverk å følge, så om noen gjør en dårlig jobb med å følge opp, og da er det gjerne saksbehandleren din lokalt som ikke har sørget for at alt ikke er på plass før du søker, så får du automatisk avslag. Anonymkode: c5b49...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå