Gå til innhold

40/60 deling... har jeg rett på bidrag ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i alle år etter bruddet mottat 3000 kr mnd i bidrag fra eks, har derfor også stått for alt av klær og utstyr noe som var helt greit.

Nå i dag etter en krangel sier han at han ikke vil betale mer. 

Er det noen vits for meg å kontakte nav ?

Anonymkode: 9d91d...b18

Skrevet

Ja absolutt. Men kommer an på hvilken inntekt dere har b

Anonymkode: ac637...27b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har i alle år etter bruddet mottat 3000 kr mnd i bidrag fra eks, har derfor også stått for alt av klær og utstyr noe som var helt greit.

Nå i dag etter en krangel sier han at han ikke vil betale mer. 

Er det noen vits for meg å kontakte nav ?

Er det du som har 40?

Anonymkode: 70b9d...23e

Skrevet

Nei jeg har 60. HI

Skrevet

synes det er tragisk at dagen foreldre tenker kun penger og på seg selv når det kommer til barnefordelinger og barnebidrag

Anonymkode: f91ec...b98

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

synes det er tragisk at dagen foreldre tenker kun penger og på seg selv når det kommer til barnefordelinger og barnebidrag

Det er helt feil at foreldre kun tenker penger og på seg selv når det kommer til barnefordeling. Alle foreldre skal bidra økonomisk til sine barn, og så lenge hi har barna 60 % av tiden regnes hun som hovedforsørger og da skal far betale bidrag. Nå har man spesialtilfeller hvor samværsforelder tjener så dårlig at han/hun blir bidragsudyktig, eller de tilfeller hvor hovedomsorgsforeldet har betraktelig høyere lønn en samværsforelder. Men generelt skal den som har barna 40 % betale barnebidrag, og den slm har barna 60 % betale alle utgifter.

Anonymkode: 71083...d55

Skrevet

Fordelingen 60/40 er jo helt i grenseland da, det må jeg bare si. Har en kompis som har barnet sitt 40 %, og sikkert mer enn det. Han betaler bidrag til barnemoren. Og det er jo noe hun har krav på. Men jeg stusser likevel over at han er den eneste som må betale, når han i praksis har ungen sin 50/50 uansett. 

Anonymkode: 0bda0...053

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordelingen 60/40 er jo helt i grenseland da, det må jeg bare si. Har en kompis som har barnet sitt 40 %, og sikkert mer enn det. Han betaler bidrag til barnemoren. Og det er jo noe hun har krav på. Men jeg stusser likevel over at han er den eneste som må betale, når han i praksis har ungen sin 50/50 uansett. 

Det er egentlig sånn at den som mottar bidrag skal betale alle regningene rundt barnet, fritidsaktiviteter, sykkel og annet sporstutstyr, klær osv. Samværsforelder skal bare betale for mat og hygieneartikler når barnet er der også dekker bidraget alt det andre.

Om far betaler halvparten av alle regninger/utgifter, og betaler bidrag, da betaler han for mye.

Som jeg tolker hi vil ikke far betale noen ting, og da kan hun kreve bidrag. Hadde han betalt halvparten av alt, hatt egne klær til ungen hos seg osv, hadde det ikke vært nødvendig med bidrag.

Anonymkode: 2852d...b35

Skrevet

Han er den eneste som betaler? Betyr det at han betaler barnebidrag, barnehage/SFO, forsikring, gaver mm, pluss mat, bolig, strøm, kommunale avgifter for de 20 % som mor har barnet mer enn han? Hvis det ikke er slik så betaler begge, og bidraget er nok relativt lite i forhold til utgiftene mor har.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt feil at foreldre kun tenker penger og på seg selv når det kommer til barnefordeling. Alle foreldre skal bidra økonomisk til sine barn, og så lenge hi har barna 60 % av tiden regnes hun som hovedforsørger og da skal far betale bidrag. Nå har man spesialtilfeller hvor samværsforelder tjener så dårlig at han/hun blir bidragsudyktig, eller de tilfeller hvor hovedomsorgsforeldet har betraktelig høyere lønn en samværsforelder. Men generelt skal den som har barna 40 % betale barnebidrag, og den slm har barna 60 % betale alle utgifter.

Jeg og pappaen har barna 50/50. Barna har fast adresse hos meg, og dermed får jeg utvidet barnetrygd. Jeg får også en liten andel barnebidrag. Det er så lite at jeg får laveste sum bidragsforskudd. Jeg betaler ALLE fritidsaktiviter, mobiltelefoner, barneforsikring, sommer-leirer mm. Synes det er rett og rimelig at han er med å betaler siden han har høyere inntekt. Anser meg ikke som egoistisk av den grunn. Tvert i mot så tenker jeg at dette gagner barna. Ferdig med det. 

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg og pappaen har barna 50/50. Barna har fast adresse hos meg, og dermed får jeg utvidet barnetrygd. Jeg får også en liten andel barnebidrag. Det er så lite at jeg får laveste sum bidragsforskudd. Jeg betaler ALLE fritidsaktiviter, mobiltelefoner, barneforsikring, sommer-leirer mm. Synes det er rett og rimelig at han er med å betaler siden han har høyere inntekt. Anser meg ikke som egoistisk av den grunn. Tvert i mot så tenker jeg at dette gagner barna. Ferdig med det. 

man er forskjellig... her krever jeg ingenting, har god råd,men far som har langt mindre enn meg ønsker betale 3500 i mnd, hadde ikke vert nødvendig, her har vi 50/50 og delt foreldreansvar,men jeg betaler alt av klær og slike ting, men rett og rimlig det

Skrevet

Jeg og Pappan har også 50-50 og vi setter inn 3000 kr på en barnekonto vi begge har kort til. Derfra går betaling til fritidsaktiviteter, sykler, mobil etc. Tidligere SFO. Vi har selv ansvar for klær hjemme med mindre det er ytterklær de tar med seg frem og tilbake. Det går fra barnekontoen. Fungerer utmerket. 

Anonymkode: b3ed5...3a0

Skrevet

Hi her. I min sak er det slik at far ikke vil betale noe mer, hverken fritidsaktiviteter, utstyr, klær osv, derfor må jeg søke om bidrag. Kan nevne at far har 3 ganger så høy inntekt som meg, så skal bare mangle at han er med på utgiftene. Jeg har vel ikke fått barn alene?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hi her. I min sak er det slik at far ikke vil betale noe mer, hverken fritidsaktiviteter, utstyr, klær osv, derfor må jeg søke om bidrag. Kan nevne at far har 3 ganger så høy inntekt som meg, så skal bare mangle at han er med på utgiftene. Jeg har vel ikke fått barn alene?

Eh. I hovedinnlegget skriver du at han betaler 3 000 i bidrag. Hvorfor skriver du plutselig nå at du må søke etter bidrag? Han betaler jo bidrag!

Anonymkode: 0c328...7cd

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh. I hovedinnlegget skriver du at han betaler 3 000 i bidrag. Hvorfor skriver du plutselig nå at du må søke etter bidrag? Han betaler jo bidrag!

Fordi far sier at han ikke vil betale lenger, noe hi og har skrevet i hovedinnlegget

Anonymkode: 70b9d...23e

Skrevet
På 29.5.2019 den 17.24, Anonym bruker skrev:

HI skriver jo at han ikke vil betale bidrag mer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...