Gå til innhold

Kan alle ha Hardangerbunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen tilknytning til Hardanger, men dette er jo landets vakreste bunad. Noen sa til meg at dette er en bunad alle kan bruke. Er det riktig?

Anonymkode: e232e...dc3

Skrevet

Ja, det kalles nasjonalbunaden

Anonymkode: 037d6...d3a

Skrevet

Alle kan bruke nasjonalbunaden. :)

Anonymkode: b24e7...ab5

Skrevet

I prinsippet, ja. 

Anonymkode: c6a87...e64

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I prinsippet, ja. 

Anonymkode: c6a87...e64

Hva mener du?

Anonymkode: e232e...dc3

Skrevet

Ja, det kan du, man kan vel i utgangspunktet velge akkurat den bunaden man vil ha. Har selv Hardangerbunad , da familien er fra Hardanger, men jeg synest også  den er den fineste. Har også venninner som har valgt seg andre bunader, ikke nødvendigvis fordi de er fra stedet bunaden hører til, men fordi de synest akkurat den de har valgt, er finest. 

Anonymkode: f0d92...6f8

Skrevet

Hardangerbunaden regnes som den første bunaden, den ble brukt i hele landet for å fremme den nasjonale følelsen den gangen.

Men at alle kan bruke den i dag synes jeg ikke, det er ikke en nasjonalbunad på den måten lenger. Du må regne med å få spørsmål om hvor du kommer fra, familien kommer fra osv om du bærer den. Veldig rart da å svare at jeg har denne bunaden for jeg likte den best...

Jeg skjønner ikke at folk kan føle seg hjemme i bunader de ikke har noen tilknytning til.

Anonymkode: f2ae9...556

Skrevet

Ja. Litt som at folk fra hele nord-Norge kan bruke Nordlandsbunad uten å ha tilknytning til Norland 

Anonymkode: cb9fc...ade

Skrevet

Ja, det kan du. Ingen problem. Alle kan gå med hvilken som helst bunad de selv vil.

Anonymkode: 8a90b...126

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan du. Ingen problem. Alle kan gå med hvilken som helst bunad de selv vil.

Anonymkode: 8a90b...126

Dette. 

Skrevet

Man bør jo helst ha tilknytning når man velger bunad, men det blir tydeligvis mindre og mindre vanlig å tenke slik. Men hvorfor velge en bunad som ser ut som en spar-kjøp bunad? Hvorfor ikke velge en vakker og litt mer spesiell? 

Anonymkode: bd043...9f7

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man bør jo helst ha tilknytning når man velger bunad, men det blir tydeligvis mindre og mindre vanlig å tenke slik. Men hvorfor velge en bunad som ser ut som en spar-kjøp bunad? Hvorfor ikke velge en vakker og litt mer spesiell? 

Har du sett Hardangerbunaden? Den er veldig dekorert og det blir brukt mye tid på alle detaljene. Det er veldig mange enklere bunader enn Hardangerbunaden. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hardangerbunaden regnes som den første bunaden, den ble brukt i hele landet for å fremme den nasjonale følelsen den gangen.

Men at alle kan bruke den i dag synes jeg ikke, det er ikke en nasjonalbunad på den måten lenger. Du må regne med å få spørsmål om hvor du kommer fra, familien kommer fra osv om du bærer den. Veldig rart da å svare at jeg har denne bunaden for jeg likte den best...

Jeg skjønner ikke at folk kan føle seg hjemme i bunader de ikke har noen tilknytning til.

Der er eg og. For 100 år sidan vart hardangerbunadaktige drakter brukt over heile landet, og om du har arva ei slik er det flott å bruke den.  Men "nasjonalen" vert ikkje brukt på same måte i dag. Hardingane har eit nært forhold til bunaden sin, og det er variasjonar mellom bygder og innan familiar.  Ein må rekne med spørsmål om kva tilknyting ein har.  For meg er det veldig snodig å velge ein tilfeldig bunad ut frå kva ein likar best.  Men vi i "bunadspolitiet" har ingen sanksjonsmoglegheiter, så folk gjer som dei vil. ;)

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sett Hardangerbunaden? Den er veldig dekorert og det blir brukt mye tid på alle detaljene. Det er veldig mange enklere bunader enn Hardangerbunaden. 

Ja, jeg har sett den og hadde den som barn. Valgte en mer spesiell for meg til konfirmasjonen. Med nærmere tilknytning. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har sett den og hadde den som barn. Valgte en mer spesiell for meg til konfirmasjonen. Med nærmere tilknytning. 

Da vet du nok også hvilket arbeid som ligger bak. Jeg er enig i at det er mer riktig i å velge en med tilknytning, men å sammenligne Hardangerbunaden med en billig festdrakt.... 😮

Skrevet

Jeg har Hardangerbunad, og bor på Vestlandet, men tilknytningen til Hardanger er tynn, altså. Jeg har den fordi jeg har arvet deler fra mor, mormor og oldemor. Resten er sydd i Hardanger av lokal syerske. Materialer har jeg fått i gave av en harding litt ut i slekten. Jeg føler meg hjemme i bunaden, og er stolt av den. 

Hvis jeg skulle gå ut og kjøpe en helt ny bunad ville jeg valgt bunad fra mannens hjemsted. Bunaden fra vårt felles hjemsted er dessverre ikke spesielt pen. 

Anonymkode: 8303b...51c

Skrevet

Kan? Sikkert. Bør? Neppe.

Anonymkode: 425fd...2ea

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sier at man bør det? Hardangerbunad ser ut som sparkjøp bunad ? Tullete sagt. 

Anonymkode: 70d2a...dbd

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hæ, tror ikke du aner noe særlig om hardangerbunaden altså. Eneste den har til felles med mange festdrakter er det røde livet (og hvite forkleet på en del barnebunader). Hardangerbunaden er jo nydelig med sine perlebroderier og den er veldig forseggjort.

Men jeg er enig i at man bør ha tilknytning til bunaden sin. Jeg har to bunader, en arvebunad etter farfar sin familie og en fra mitt hjemsted. Arvebunaden føler jeg meg overhodet ikke hjemme i, selv om jeg selvfølgelig kan bruke den som har hele farsslekten min på det stedet og har arvet den. Bunaden fra mitt hjemsted forteller hvor jeg har mine røtter ;) Håper dog at datteren min vil ha arvebunaden når hun blir konfirmert da, jeg synes det er stilig å ha en arvebunad brodert av oldeforeldre, så jeg er veldig lite konsekvent på dette merker jeg...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sier at man bør det? Hardangerbunad ser ut som sparkjøp bunad ? Tullete sagt. 

Anonymkode: 70d2a...dbd

De fleste med kunnskap om bunad vil mene at man bør ha tilknytning ;) Jeg syntes den ser litt kjip ut, tross mye arbeid bak. Som de aller fleste ekte bunader. Og nokså lik «butikkvarianter». Sannsynligvis er vel disse jeg tenker på kopiert av hardangerbunaden. 

Skrevet

Kjør på, tenker jeg. Tenk på Dronning Sonja og MM. De har mange bunader og bruker litt den de vil.

Anonymkode: 79534...7c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...