GĂ„ til innhold

Dere som lager en killer pavlova. HjelpđŸ™đŸ»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske god pĂ„ baking, men av en eller annen grunn fĂ„r jeg ikke til pavlovabunnen😖 Jeg har prĂžvd ulike oppskrifter. Alle med sukker, eggehvite, maizena og eddik eller sitron. Ønsker seig bunn, men den blir bare ekkelt skummete inni. Hva gjĂžr jeg galt? 

Anonymkode: 2f993...6e9

Skrevet

Lang steketid. 70-80 min pĂ„ 80-100 graders varme. Krem av flĂžte og vaniljekesam. Pyntes med blĂ„bĂŠr, bringebĂŠr og smash 👌

Anonymkode: 7362b...e98

Skrevet

Jeg bruker oppskriften til Det sÞte liv, og den fungerer utmerket synes jeg. Steker bunnen dagen fÞr og lar den stÄ i ovnen til den skal pyntes neste dag.

Ser noen oppskrifter tar i maizena og eddig tidlig, men jeg har alltid fulgt oppskriften med Ă„ ta det i til slutt. Blir bra det...

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/pavlova-i-langpanne

Jeg fyller med 50/50 krem og vaniljekrem da, pluss masse bĂŠr og hakket sjokolade.

Har du tid er det kjempegodt Ä bruke eggeplommene til Ä lage en gul krem (samme som pÄ suksessterte) Ä ha pÄ kaken. FÞrst bunnen, sÄ et tynt lag gul krem, sÄ vanlig krem og bÊr pÄ toppen.

Anonymkode: 5c43d...fb3

Skrevet

Jeg lager den alltid dagen fÞr. Steker lenge og lar den stÄ i ovnen med dÞren pÄ glÞtt til dagen etter. Blir alltid sprÞ utenpÄ og seig inni :) 

Anonymkode: 3094a...d90

Skrevet

Tusen takk for tips. PrÞver oppskriften fra Det sÞte liv, tror ikke jeg har prÞvd den fÞr. Jeg pleier bare Ä skru av temperaturen i ovnen og la kaken stÄ til neste dag (med dÞren lukket). Pleier ogsÄ Ä ta i syre og maizena etter at marengsen er ferdigvispet. Men hvorfor blir den skummete? Steker jeg for kort tid? PÄ for lav temperatur?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips. PrÞver oppskriften fra Det sÞte liv, tror ikke jeg har prÞvd den fÞr. Jeg pleier bare Ä skru av temperaturen i ovnen og la kaken stÄ til neste dag (med dÞren lukket). Pleier ogsÄ Ä ta i syre og maizena etter at marengsen er ferdigvispet. Men hvorfor blir den skummete? Steker jeg for kort tid? PÄ for lav temperatur?

Pisker du lenge nok da? Marengsmassen er jo ikke skummete nÄr du har pisket lenge nok... 

Skrevet
44 minutes ago, Anonym bruker said:

DÞren pÄ glÞtt vel? 

Anonymkode: 84e21...0a5

Skrevet
Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker Nigella Lawsons's oppskrift pÄ bringebÊr (eller jordbÊr-)- og sjokoladepavlova, den blir alltid helt vidunderlig:

https://www.nigella.com/recipes/chocolate-raspberry-pavlova

Anonymkode: 83692...315

Her er video av hvordan hun gjÞr det: 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

DÞren pÄ glÞtt vel? 

Anonymkode: 84e21...0a5

Nei. Jeg lar den bare stĂ„. Skrur av varmen og lar den avkjĂžles i lĂžpet av natten. Mulig det er det jeg gjĂžr feil? Har lest i flere oppskrifter at det skal gjĂžres slik, men noe galt gjĂžr jeg i alle fallđŸ€·đŸ»â€â™€ïž

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pisker du lenge nok da? Marengsmassen er jo ikke skummete nÄr du har pisket lenge nok... 

Pisker minst et kvarter i kitchenaid’en. Kanskje jeg bruker for lav hastighet?đŸ€” Men den blir blank og fin, og virker seig nĂ„r jeg tar den over pĂ„ bakeplaten. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er video av hvordan hun gjÞr det: 

Takk! Skal se pĂ„ den😊

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker Nigella Lawsons's oppskrift pÄ bringebÊr (eller jordbÊr-)- og sjokoladepavlova, den blir alltid helt vidunderlig:

https://www.nigella.com/recipes/chocolate-raspberry-pavlova

Det er den jeg bruker ogsĂ„. Nigella er dronning av pavlova 😄

Skrevet

SĂ„g nettopp videoen av Nigella Lawson!! Gjett om eg skal laga den til 17. mai!! đŸ€€đŸ€€đŸ€€đŸ€€Â 

Skrevet

SpÞrsmÄl: i oppskrifta til Nigella Lawson stÄr det «balsamic vinegar». Har og lest om kvitvinseddik i andre oppskrifter. Eg har berre vanleg eddik og fant ikkje noko anna eddik pÄ butikken i dag. 

Kan eg bruke vanleg eddik? Ev blande den med noko som gir same effekt?

Skrevet
10 minutter siden, Valkyriemamma skrev:

SpÞrsmÄl: i oppskrifta til Nigella Lawson stÄr det «balsamic vinegar». Har og lest om kvitvinseddik i andre oppskrifter. Eg har berre vanleg eddik og fant ikkje noko anna eddik pÄ butikken i dag. 

Tror Du kan bruke vanlig eddik

Skrevet

Bruker TORO posen. Har bare i vann og pisker i 15-20 min

Anonymkode: 2e403...d00

Skrevet
1 time siden, Valkyriemamma skrev:

Balsamico er jo bare for den smaker godt, det du trenger er det sure, sÄ eplesidereddik, sitron eller tilsvarende er ok.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruker TORO posen. Har bare i vann og pisker i 15-20 min

Anonymkode: 2e403...d00

Den har jeg prþvd. Smakte hþgg. Mulig jeg ikke en gang kan lage posepavlova😭 hi

Skrevet

Pisk pÄ middels hastighet, ikke fort. Det var lÞsningen for meg. 20 min med rolig/middels tempo pÄ eggehviter og sukker, sÄ eddik i mot slutten.

Anonymkode: 28b99...af0

Skrevet

Jeg bruler ei klype med salt istedet for eddik 👍

Pisk eggehvite , ha i salt, oisk til stivt skum, ha i sukker i 2-3 omganger, pisk dette blankt, stek

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Pisk pÄ middels hastighet, ikke fort. Det var lÞsningen for meg. 20 min med rolig/middels tempo pÄ eggehviter og sukker, sÄ eddik i mot slutten.

Det skal jeg prÞve :) 

4 minutter siden, snurripÄsnei skrev:

Jeg bruler ei klype med salt istedet for eddik 👍

Pisk eggehvite , ha i salt, oisk til stivt skum, ha i sukker i 2-3 omganger, pisk dette blankt, stek

Blir den seig da? 

Skrevet

Du vet at du skal kunne tĂžmme bollen opp ned uten at 'deigen' renner ut? Da er den klar for steking.

Jeg steker den pÄ 150 grader i 1 time. SprÞ uttapÄ og seig inni. Det er slik jeg liker det best :)

Anonymkode: fd379...031

Skrevet

Eg prĂžvebaka sjokoladepavlovaen til Nigella Lawson i dag!! Den smakte himmelsk!! đŸ€€đŸ€€đŸ€€đŸ€€

Takk til alle erfarne pavlovabakere her inne! đŸ„°

MEN, eit nytt spÞrsmÄl: dÄ eg skulle flytte bunnen frÄ brettet og over pÄ eit fat, lÄg halve kaka igjen. Eg mÄtte skrape av og gjemme det inni den sprÞ delen. Finnes det nokon triks for Ä unngÄ det? (Estetisk sett gjorde det ingenting, det blei skjult av kremen. Men det var ein kjedeleg jobb Ä gjera).

Skrevet
11 timer siden, Valkyriemamma skrev:

Eg prĂžvebaka sjokoladepavlovaen til Nigella Lawson i dag!! Den smakte himmelsk!! đŸ€€đŸ€€đŸ€€đŸ€€

Takk til alle erfarne pavlovabakere her inne! đŸ„°

MEN, eit nytt spÞrsmÄl: dÄ eg skulle flytte bunnen frÄ brettet og over pÄ eit fat, lÄg halve kaka igjen. Eg mÄtte skrape av og gjemme det inni den sprÞ delen. Finnes det nokon triks for Ä unngÄ det? (Estetisk sett gjorde det ingenting, det blei skjult av kremen. Men det var ein kjedeleg jobb Ä gjera).

Hadde du ikke pÄ bakepapir? I sÄ fall er det noe du mÄ gjÞre neste gang. NÄr bunnen er 100 % avkjÞlt peeler du forsiktig av bakepapiret og legger bunnen over pÄ kakefatet. 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...