Gå til innhold

Vaske bunadskjorte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg syntes skjorta er blitt litt gul, og vil gjerne ha den kvit igjen. 

Kva er dine beste tips?

Fortsetter under...

Skrevet

Legg den i kaldt vann og la den ligge til i morgen, så vasker du den med såpespon og skyller godt.

Legg den så ut i sola og la sola bleke den. Sola gjør en god jobb altså, og har blitt brukt til å bleke hvitt tøy bestandig.

Anonymkode: 70575...a8a

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legg den i kaldt vann og la den ligge til i morgen, så vasker du den med såpespon og skyller godt.

Legg den så ut i sola og la sola bleke den. Sola gjør en god jobb altså, og har blitt brukt til å bleke hvitt tøy bestandig.

Kult!! Det vil eg prøve!! Kan ta finskjortene til mannen i same slengen! 😅 

Men kor får eg tak i såpespon? 🤔

Skrevet
7 minutter siden, Valkyriemamma skrev:

Kult!! Det vil eg prøve!! Kan ta finskjortene til mannen i same slengen! 😅 

Men kor får eg tak i såpespon? 🤔

Husfliden skal ha det

Anonymkode: 3720b...c61

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Finnes det alternativ til såpespon? Eg bur litt ute i gokk, og må kjøre over 1 time til næraste plass som selger dette! Det ønskjer eg å unngå! 😕

Skrevet

Er det lin/bomull kan du klore den. Bare ikke gjør dette for ofte siden klorin ødelegger fibrene i stoffet over tid. 

Annonse

Skrevet

Ser du har fått noen tips. Jeg anbefaler deg å vaske bunadskjorta etter hvert bruk, da vil den ikke bli gul igjen. 

Anonymkode: df1da...59a

Skrevet
10 minutter siden, Valkyriemamma skrev:

Finnes det alternativ til såpespon? Eg bur litt ute i gokk, og må kjøre over 1 time til næraste plass som selger dette! Det ønskjer eg å unngå! 😕

Du kan bruke biotex.

Skrevet

Av en gammel bunadsyerske på over 70 år fikk jeg råd om å vaske skjorta i Lactacyd-såpe, den mest tyntflytende typen. Husk på at bunadsskjorter alltid skal skylles i 7 skyllevann,for å unngå at det er såperester i skjorta som gir misfarging ved stryking.

Anonymkode: f93d9...585

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Av en gammel bunadsyerske på over 70 år fikk jeg råd om å vaske skjorta i Lactacyd-såpe, den mest tyntflytende typen. Husk på at bunadsskjorter alltid skal skylles i 7 skyllevann,for å unngå at det er såperester i skjorta som gir misfarging ved stryking.

Det rådet gjelder enda det, men det er bare første vasken etter brodering at skjorta skal vaskes med lactacyd, for den såpen fjerner fargen på stoffet som er under stingene. Det er jo gjerne trykt på et mønster som de broderer etter, og dette trykket fjerner lactacyd-såpen.

Etter første vask trenger man ikke den lenger.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det rådet gjelder enda det, men det er bare første vasken etter brodering at skjorta skal vaskes med lactacyd, for den såpen fjerner fargen på stoffet som er under stingene. Det er jo gjerne trykt på et mønster som de broderer etter, og dette trykket fjerner lactacyd-såpen.

Mi skjorte har ikkje brodering. Vil lactacyd kunne fjerne den ekle gulfargen? 

Skrevet
1 minutt siden, Valkyriemamma skrev:

Hvis du ikke har broderi er det ingen grunn til at du ikke skal kunne bleke den forsiktig med klor. Om den er laget av lin eller bomull tåler den det fint. Så vasker du den etter bruk og legger den bort i strøket. Da er den hvit neste gang også.

Skrevet
2 minutter siden, Valkyriemamma skrev:

Det tviler jeg på. Ville heller prøvd biotex.

Men du skal aldri bruke vanish på bunadskjorter, og for de fleste er også kloring bannlyst.

Annonse

Skrevet
Akkurat nå, amandine skrev:

Hvis du ikke har broderi er det ingen grunn til at du ikke skal kunne bleke den forsiktig med klor. Om den er laget av lin eller bomull tåler den det fint. Så vasker du den etter bruk og legger den bort i strøket. Da er den hvit neste gang også.

Nei, nei, nei. Stryker du den før du legger den bort blir den lettere gul. Du skal bare vaske den og tørke den godt, før du legger den vekk. Så skal du væte den og stryke den før du skal bruke den igjen.

https://bunadsaum.no/tips_og_rad/oppbevaring_og_stell_av_bunadskjorte/

https://www.online.no/trender/kritthvit-skjorte

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sikkert forskjellige varianter av dette rådet. Jeg fikk rådet av henne da min bunadsskjorte hadde gulnet på en av ermene,og den tok faktisk gulfargen fint vekk. Og min bunadsskjorte var da ca 25+ år,og vasket på "alle mulige måter" tidligere uten ønsket resultat,og det visste hun. Så Lactacyd funket helt fint på min "gamle" skjorte!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nei, nei. Stryker du den før du legger den bort blir den lettere gul. Du skal bare vaske den og tørke den godt, før du legger den vekk. Så skal du væte den og stryke den før du skal bruke den igjen.

Det du også kan gjøre er å tørke skjorta nesten helt,og deretter rulle den pent sammen,legge den i en gjennomsiktig plastpose og putte den i fryseren. Når du da tar den opp og lar den henge et øyeblikk er den akkurat passelig fuktig til at den er lett å stryke.

Skrevet
11 minutter siden, Valkyriemamma skrev:

Den fjernet en "satt" gulfarge på min skjorte som ingenting annet hadde klart å fjerne. Vøt den passelig med Lactacyd først og la den ligge litt,så vasker du den i vann etterpå.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. Når jeg skrev "i strøket " var det telefonen som omgjorde min USTRØKET! epic fail.

Skrevet

Ei på jobben min sa at bunadsskjorter (i lin) kunne vaskes på finvask 30 grader med Milo. Noen som vet om det er riktig? Er livredd for å ødelegge bunadsskjorta😁

Skrevet
14 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Ei på jobben min sa at bunadsskjorter (i lin) kunne vaskes på finvask 30 grader med Milo. Noen som vet om det er riktig? Er livredd for å ødelegge bunadsskjorta😁

Jeg vasker min broderte linskjorte på 60 grader. Ellers blir den ikke ordentlig ren og kan lukte svette. 

Skrevet

Jeg vasket min på finvask 30 grader med neutral hvit vask, uten sentrifugering. Den ble helt hvit 😊 Tørket den først litt i et håndkle før jeg hang den til tørk på kleshenger 😊 Vet ikke om dette er riktig måte, men det gikk bra med min skjorte hvertfall.  

Anonymkode: c270c...939

Skrevet
Akkurat nå, Optatium skrev:

Jeg vasker min broderte linskjorte på 60 grader. Ellers blir den ikke ordentlig ren og kan lukte svette. 

Ok😀Hva vasker du med?

Skrevet
Akkurat nå, Hengebukksvinet skrev:

Ok😀Hva vasker du med?

Vanlig omo stort sett. Nylonvask om det kom flekker på☺️

Skrevet
1 minutt siden, Optatium skrev:

Vanlig omo stort sett. Nylonvask om det kom flekker på☺️

Takk for svar😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...