Gå til innhold

Trenger man å ha vondt hvis man har knekt et ben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"guttungen" min som er russ nå er/har vært på russetreff i helga. Han tråkket over på fredag/natt til lørdag, og hadde veldig vondt i foten/ankelen da, noe som varte til utpå formiddagen lørdag. Da sa han at han klarte å belaste foten igjen uten å få vondt. Han har da belastet foten hele lørdagen. Han sendte meg et bilde av ankelen i natt som virkelig ikke så bra ut, var hoven og omtrent dobbelt så stor i ankelen, samt veldig blå. Han sier i dag at "alle" som har sett foten hans tror den er knekt. Han har ikke smerter. Han er i en større by, og kommer ikke hjem før i morgen, sier at han ikke gidder å oppsøke lege i dag siden han ikke har smerter, sier at han gjør det i morgen når han kommer hjem.

Men spørsmålet er vel om han kan ha knekt noe i ankelen når han ikke har smerter?

Og, ja, jeg vet at han bør dra til lege, men 18 åringer er ikke så lett å snakke til fornuft når han helst vil være med kompisene. Og han er LANGT hjemmefra, er ikke bare å stikke bortom å sjekke.

Anonymkode: a3ad5...c0c

Fortsetter under...

Skrevet

I fjor sommer opplevde vi både brudd og forstuing her i huset og min erfaring er at en forstuing kan hovne ganske godt opp, men er ikke vondt i det hele tatt når du ikke belaster og ikke så veldig vondt når du belaster heller. Mens brudd gjør veldig vondt hele tiden, det dunker og dunker også når du ligger helt stille og går utover nattesøvnen fordi det gjør så vondt.

Var en vrikking av fot som bare var forstuet og et brudd i hånden dette. Mye mulig ting kan oppleves annerledes også, men sånn var det her.

Anonymkode: 4d9f3...595

Skrevet

Det er fullt mulig. Når han er så hoven så vil jo hevelsen også gi en viss "støtte" rundt skadestedet.

Men, drit i helsa bare han kan være russ. Jeg hadde fortalt ham at han SKAL til lege for en sjekk. Har han maks uflaks kan jo en skade gi langvarige problemer for ham - noe som kanskje ikke er så greit om han liker å være fysisk aktiv, eller det kan begrense visse yrkesvalg også. Men, han er myndig, han tar egen valg. Vil han være idiot og la være å ta vare på egen helse, så er det hans valg.

Anonymkode: 7ed1c...a52

Skrevet

Det er større sannsynlighet for at det er hevelse pga blødning/hematom siden han også belastet det dagen etter (og ikke lot foten hvile). Han burde tatt på is og holdt foten høyt med en gang, så hadde han sluppet mye av hevelsen. Det er veldig sjeldent et brudd ikke gjør vondt (i en kroppsdel som er i så mye bevegelse), men man vet jo ikke før man evt har sjekket. Det at det ikke gjør vondt tyder jo på at det ikke er selve ankelen i allefall, men kanskje en av småbena i foten. Faren er isåfall ikke stor for øvrig skade. 

Så lenge han er smertefri og er relativt fornuftig (trenger ikke å hoppe på foten likkssom), og klarer å kjenne at han har grei sirkulasjon i foten (ikke nummen og kald), så hadde jeg ikke stresset med det.

Fastlegen på mandag hvis det ikke er bedre 😉 

Anonymkode: 46c80...11b

Skrevet

Overtråkk kan hovne kraftig opp, så så lenge han kan gå på foten, og bevege leddet, er det ganske sannsynlig at det bare er overtråkk.

Anonymkode: 7ae15...f82

Skrevet

Ok. da vet jeg at det kan være brudd. Neida, tror ikke han akkurat blir å hoppe på foten, virket som sirkulasjonen var i orden. Jeg har sagt at jeg synes han skal dra til legen i dag, men jeg får jo ikke gjort noe med det når han nekter.

Ja, han får ringe legevakta i morgen når det åpner, så får han dra dit med en gang han kommer hjem.

Annonse

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. da vet jeg at det kan være brudd. Neida, tror ikke han akkurat blir å hoppe på foten, virket som sirkulasjonen var i orden. Jeg har sagt at jeg synes han skal dra til legen i dag, men jeg får jo ikke gjort noe med det når han nekter.

Ja, han får ringe legevakta i morgen når det åpner, så får han dra dit med en gang han kommer hjem.

Venter han til i morgen så er riktig vei å gå om fastlegen først.

Skrevet

Mest sannsynlig ikke brudd. Dette er symptomer på et overtråkk. 

Anonymkode: e4f31...689

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Venter han til i morgen så er riktig vei å gå om fastlegen først.

Vet ikke hva som er vanlig praksis andre plasser, men kan hende han ikke får time hos fastlege før om 1 uke, så det er ikke vanlig praksis her, her ringer vi ø-hjelpa, så får man komme til den legen som har vakt.

Skrevet

Et brudd kan være dauslått i begynnelsen og da merker man nødvendigvis ikke så mye. Så er det brudd, så burde det vel gjøre veldig vondt å belaste nå, det er jo over et døgn siden det skjedde. Men kanskje han kan ha brukket et lite bein, det er mye småbein i foten.

Anonymkode: d5e7d...7f9

Skrevet

Datteren min gikk med knekt legg i 4 uker. Hun var så vidt hoven, ikke blå.

Det var fibula-benet som var knekt tvert av. Hun haltet ikke, men det var vondt om man trykket akkurat over det det viste seg å være brudd. 

Hun var da 7 år.

Anonymkode: 008d7...8c5

Skrevet

Hvis han er i en by er det jo bare å ta en tur på legevakta. Det er fort gjort. Jeg hadde bedt ham om det. Han kan påføre seg selv permanent skade om det er et brudd.

Anonymkode: 167e0...c0b

Skrevet

Ja

Anonymkode: 57619...244

Annonse

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han er i en by er det jo bare å ta en tur på legevakta. Det er fort gjort. Jeg hadde bedt ham om det. Han kan påføre seg selv permanent skade om det er et brudd.

Anonymkode: 167e0...c0b

Jeg har bedt han om det, har også sagt at det er jo mye bedre å gjøre det der, få tatt røntgen enn at vi må kjøre timesvis til nærmeste sykehus når han kommer hjem, men han nekter, er ingenitng jeg kan få gjort med det.

Skrevet

Har gått tre døgn med brukket ankel. Keg besvimte av smerte til slutt. (Legen ville ikke henvise til røntgen, den dusten.) Kan love at et ubehandlet brudd blir svært, svært vondt etterhvert. 

Endte med to operasjoner, skruer og det hele. 

Anonymkode: db5bd...7db

Skrevet

Ja

Anonymkode: 00363...cd0

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hva som er vanlig praksis andre plasser, men kan hende han ikke får time hos fastlege før om 1 uke, så det er ikke vanlig praksis her, her ringer vi ø-hjelpa, så får man komme til den legen som har vakt.

Ved mistanke brudd får du øhjelps time hos fastlegen. Alle legekontor er nå lovpålagt dette. 

Prøv i allefall først. 

Pga slike som ikke gidder fastlegen blir det lang ventetid på legevakter. Og dette du beskriver er ikke livsfarlig. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har gått tre døgn med brukket ankel. Keg besvimte av smerte til slutt. (Legen ville ikke henvise til røntgen, den dusten.) Kan love at et ubehandlet brudd blir svært, svært vondt etterhvert. 

Endte med to operasjoner, skruer og det hele. 

Anonymkode: db5bd...7db

Det trenger ikke bli så vondt etterhvert, det kommer an på bruddet.

Som nevnt over, så gikk datteren min med brukket legg i 4 uker. Vi dro til legen fordi jeg trodde hun kanskje hadde en betennelse eller noe... siden hun hadde ett eksakt punkt på leggen som ikke ble bra. Det var ikke veldig smertefullt, men nok til at jeg tenkte hun hadde en betennelse. Hun haltet ikke engang. 7 år gammel.

Uansett - bruddet var pent, og hadde allerede grodd da der ble tatt røntgen.

Nå nei, det behøver ikke bli ekstremt smertefullt.

Anonymkode: 008d7...8c5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved mistanke brudd får du øhjelps time hos fastlegen. Alle legekontor er nå lovpålagt dette. 

Prøv i allefall først. 

Pga slike som ikke gidder fastlegen blir det lang ventetid på legevakter. Og dette du beskriver er ikke livsfarlig. 

Hvorfor gidde å gå til en som er sur 

Anonymkode: 57619...244

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

I fjor sommer opplevde vi både brudd og forstuing her i huset og min erfaring er at en forstuing kan hovne ganske godt opp, men er ikke vondt i det hele tatt når du ikke belaster og ikke så veldig vondt når du belaster heller. Mens brudd gjør veldig vondt hele tiden, det dunker og dunker også når du ligger helt stille og går utover nattesøvnen fordi det gjør så vondt.

Var en vrikking av fot som bare var forstuet og et brudd i hånden dette. Mye mulig ting kan oppleves annerledes også, men sånn var det her.

Anonymkode: 4d9f3...595

Jeg fikk en kraftig fostuing av ankelen. Alle trodde jeg hadde brukket noe inni der. Jeg hyla og grein. Gul og blå i mange uker. Hoven og gjorde vondt 24/7. Gikk på krykker i 4 uker. Var helt forferdelige smerter. Men bare forstuet.

Så alle skader og opplevelser er forskjellige 😊

Anonymkode: 57397...0ab

Skrevet

Jeg knakk den tynne beinet i ankelen en gang. Pent brudd da. Klarte å gå på det rett etterpå, dagen derpå derimot var det så vondt at jeg måtte dra på legevakten. De var usikre på om det var brudd men pga smerten ble jeg sendt på sykehuset. De konstanterer brudd og måtte sette inn en skrue. 

Anonymkode: d6a2f...c66

Skrevet

Han har vært hos legen i dag, og her hos oss får man ikke ø-hjelps time hos fastlegen, men hos den legen som har vakt.

Legen konstaterte at det ikke var brudd, men overtråkk/forstuing, og han må ta det med ro fremover (si nå det til en russ). Han må regne med å bli bra i løpet av 3 måneder fikk han beskjed om. Og belaste foten minst mulig og holde den mest mulig i ro.

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har vært hos legen i dag, og her hos oss får man ikke ø-hjelps time hos fastlegen, men hos den legen som har vakt.

Legen konstaterte at det ikke var brudd, men overtråkk/forstuing, og han må ta det med ro fremover (si nå det til en russ). Han må regne med å bli bra i løpet av 3 måneder fikk han beskjed om. Og belaste foten minst mulig og holde den mest mulig i ro.

Få ham til å bruke krykker da i hvert fall, da avlaster han mer nå siste dagene av russetiden.

Om han ikke tar dette på alvor så risikerer han langvarige problemer som kan hindre ham fra å kunne ta visse utdanninger senere.

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra det ikke var brudd da 😊👍

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Få ham til å bruke krykker da i hvert fall, da avlaster han mer nå siste dagene av russetiden.

Om han ikke tar dette på alvor så risikerer han langvarige problemer som kan hindre ham fra å kunne ta visse utdanninger senere.

Han fikk beskjed om å ha på støttebandasje, jeg kom meg ikke til apoteket og fikk kjøpt det i dag, men får gjøre det i morgen, om han ikke kan gjøre det selv.
Tenker og håper at legen har fortalt han det som han trenger å vite, en mamma kan og vet ingenting. Vet i alle fall ikke best dersom legen har sagt noe annet.

Tenker at det er bra at det faktisk er over 3 mnd til han skal i militæret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...