Gå til innhold

Kjenner dere noen som alltid kommer for sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en stund en kollega som konsekvent kom 15 minutter for seint til møter. Virkelig påfallende presist. Og da var det stor entre og kasten med håret og hva vet jeg. Til slutt sa vi et tidspunkt 15 min før til henne. Da kom hun presis, og herlighet så sur hun ble! Hun mugget over det i flere dager. 

Men kroniske forseintkommere er fryktelige å jobbe sammen med! 

Anonymkode: 5e69b...718

Fortsetter under...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde en stund en kollega som konsekvent kom 15 minutter for seint til møter. Virkelig påfallende presist. Og da var det stor entre og kasten med håret og hva vet jeg. Til slutt sa vi et tidspunkt 15 min før til henne. Da kom hun presis, og herlighet så sur hun ble! Hun mugget over det i flere dager. 

Men kroniske forseintkommere er fryktelige å jobbe sammen med! 

Og de skyter seg selv i foten, for de vil aldri få de mest spennende oppgave som innebærer ansvar 

Anonymkode: 608f4...dba

Skrevet

Nei. Og eksen min kom ALLTID for tidlig. Alltid. 🙄

Anonymkode: 29838...930

Skrevet

Jeg er faktisk alltid presis. Men når jeg skal rekke noe sammen med mannen min så skjærer det seg hver gang. Og jeg fatter ikke hvorfor, siden det stort sett er jeg som ordner alt det praktiske.

Jeg merket det når han startet i ny jobb i Nordsjøen, og var borte i uker i strekk. Da kom jeg alltid presis, og så snart han var hjemme så kom vi alltid for seint. 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har noen i familien som er kronisk sene. De får beskjed om at selskap begynner f.eks kl 16, og de andre kl 16.30. Da er alle på plass når maten serveres kl. 16.30😂 

Selv er jeg alltid for tidlig ute. Hater tanken på at andre skal vente på meg. Har vokst opp med foreldre som var nøye med å passe tiden. 

Anonymkode: 070e2...b06

Hvorfor invitere dere til kl 1630 hvis maten er klar da? Da rekker jo ingen å si hei til hverandre før dere setter dere til bords. 

Er jeg bedt bort til kl 19, så beregnet jeg å komme mellom kl 19 og 19.10. Hvis jeg av en eller annen grunn kommer etter det (trafikk el), så sier jeg fra og det er sjelden det skjer. Jeg syns det er mer frekt å komme 20 min for tidlig enn  10 min etter tidspunktet man er bedt. 

Hvis jeg skal møte noen er sted kommer jeg presis og da er det dårlig gjort å komme for sent. Kommer man med er tog som går en gang i timen, så sier man at man kommer med toget og blir toget forsinket er det helt greit, men da sier man fra så fort man vet det. 

Anonymkode: 91b30...f34

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du klarer å komme tidsnok til jobb, men ikke for å treffe venner, betyr det bare at du ikke bryr deg når fu skal treffe venner. Da er det bare latsksp og egoisme.

Hvordan synes du selv det vile vært når du kommer dinglende 10 minutter for sent om du får beskjed om å vente 10 minutter utenfor mens venninna di leser ut kapittelet eller ser ferdig et tv-program?

Anonymkode: abdd9...c8d

Jeg har fleksitid på jobb, men har likevel bestemt meg for at jeg begynner 08.00 for å ikke kunne ha den muligheten. 

Å vente 10 min er helt ok. Jeg er jo ofte forsinket selv, så å vente på andre er ikke et problem

Anonymkode: 7ee45...663

Annonse

Skrevet

HI her.

Jeg tenkte i utgangspunktet ikke på de som er 5-10 minutter forsinket.

Hun jeg snakker om er konsekvent minst 15 min forsinket, men det kan bli mye lenger også.

Utrolig kjedelig når man selv og kanskje familien også kanskje har hatt dårlig tid og anstrengt seg for å rekke avtalen i tide. En hel gjeng som står og venter på henne. Hun beklager seg ikke og tenker nok ikke over at vår tid er vel så verdifull som hennes.

Vurderer å begynne med å gi henne beskjed om en annen tid enn den egentlige avtalen.

Anonymkode: a5c27...ed6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bare en kommentar.. jeg syns det er skikkelig kjipt når maten serveres med en gang man kommer. Det tror jeg jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har opplevd.. 

I min omgangskrets legger man alltid inn en time med «aperitiff» og mingling før maten serveres. Da har praten satt seg og man har rukket å hilse på dem man eventuelt ikke kjenner før man setter seg til bords

Jeg, som vertinne, synes den måten å gjøre det på er skikkelig kjedelig. Da blir jeg stående på kjøkkenet og kokkelere mens alle prater og koser seg. Jeg foretrekker å ha maten klar når gjestene kommer, servere etter ca 15.minutter, og så kan man småprate rundt bordet. Jeg presiserer forøvrig alltid at "maten serveres kl.17.", så sånn er det hos meg. Om man da er av typen som foretrekker å komme slentrende en halvtime etter det, så har vi satt oss og er halvveis i maten. Det verste jeg vet er å bli bedt på middag til et klokkeslett, for så å komme og oppdage at maten ikke er påbegynt en gang, og at den heller ikke er planlagt ferdig før om en tre timers tid. Det er grenser for hvor mett man blir av saltstenger og oliven. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer alltid for sent. Bare 5-10 min. Men alle vet det 

Samme her...🙈

Har virkelig prøvd å endre det, men det skjer alltid noe på vei ut av døra, kommer på noe jeg MÅ gjøre (fylle i kattedoen måtte jeg i går før jeg dro feks😂), glemmer noe viktig og må snu, osvosvosv.

Prøver virkelig, men må bare innrømme at jeg er kronisk forsinka🤷🏻‍♀️

Anonymkode: c416e...879

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du alltid er for tidlig ute så håper jeg du venter med å ringe på døren før invitasjonstidspunktet kommer.. 

I min omgangskrets er det helt greit å være litt tidlig ute. Da hjelper man gjerne til med ting som må gjøres. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare en kommentar.. jeg syns det er skikkelig kjipt når maten serveres med en gang man kommer. Det tror jeg jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har opplevd.. 

I min omgangskrets legger man alltid inn en time med «aperitiff» og mingling før maten serveres. Da har praten satt seg og man har rukket å hilse på dem man eventuelt ikke kjenner før man setter seg til bords

Når vi inviterer (eller blir innbudt) til mat et gitt tidspunkt, er det helt vanlig hos oss å servere maten til det gitte tidspunktet, ikke 60 min senere. 

Mitt eksempel beskrev familiemiddagene våre, sjeldent det er med ukjente. Vi klemmer og hilser og tar praten rundt bordet. 

Skrevet
2 timer siden, Himmel og hav skrev:

Jeg, som vertinne, synes den måten å gjøre det på er skikkelig kjedelig. Da blir jeg stående på kjøkkenet og kokkelere mens alle prater og koser seg. Jeg foretrekker å ha maten klar når gjestene kommer, servere etter ca 15.minutter, og så kan man småprate rundt bordet. Jeg presiserer forøvrig alltid at "maten serveres kl.17.", så sånn er det hos meg. Om man da er av typen som foretrekker å komme slentrende en halvtime etter det, så har vi satt oss og er halvveis i maten. Det verste jeg vet er å bli bedt på middag til et klokkeslett, for så å komme og oppdage at maten ikke er påbegynt en gang, og at den heller ikke er planlagt ferdig før om en tre timers tid. Det er grenser for hvor mett man blir av saltstenger og oliven. 

Maten er klar, vertskap kan mingle med resten, og forsvinner så ut på kjøkkener for siste forberedelser 10-15 min før det serveres. Har aldri vært noe problem. Og jeg tar heller hensyn til gjestene mine enn hvordan jeg som vertinne opplever det når vi har selskap - og får glede av at andre gjør det samme når vi er invitert bort. 

Vi har veldig ofte middagsavtaler med venner i helgene, og jeg kan nesten ikke huske sist vi satte oss til bords idet vi kom inn døra.

Det du skriver om at maten ikke er påbegynt og at man venter i tre timer mens vertskapet kokkelerer har ingen relevans i forhold til mitt eksempel.. det er et ekstremt tilfelle som ikke kan brukes som motargument til det jeg trekker frem som ideelt. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I min omgangskrets er det helt greit å være litt tidlig ute. Da hjelper man gjerne til med ting som må gjøres. 

Det er kanskje slik at like folk søker hverandre.. 

Annonse

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle begrunner forsentkomming med mangel på respekt for andres tid, og da kan det være rimelig å spørre om man anser det som respekt for andres tid å komme for tidlig.

Det er respektløst å alltid komme for sent. Men det er ikke greit å komme mye før tiden. Man kommer PÅ tiden, eventuelt 5 minutter før. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Maten er klar, vertskap kan mingle med resten, og forsvinner så ut på kjøkkener for siste forberedelser 10-15 min før det serveres. Har aldri vært noe problem. Og jeg tar heller hensyn til gjestene mine enn hvordan jeg som vertinne opplever det når vi har selskap - og får glede av at andre gjør det samme når vi er invitert bort. 

Vi har veldig ofte middagsavtaler med venner i helgene, og jeg kan nesten ikke huske sist vi satte oss til bords idet vi kom inn døra.

Det du skriver om at maten ikke er påbegynt og at man venter i tre timer mens vertskapet kokkelerer har ingen relevans i forhold til mitt eksempel.. det er et ekstremt tilfelle som ikke kan brukes som motargument til det jeg trekker frem som ideelt. 

Det som er ideelt for en er ikke nødvendigvis ideelt for andre.

Jeg er vant med at middagen serveres så snart alle har komt. Med mindre det er bryllup eller noe slikt er det ikke så mange som ikke kjenner hverandre, og det er uansett lidelse å skulle småsnakke påtvunget med sultne folk i en hel time om man ikke er veldig gode venner fra før.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp. Og om jeg ikke rekker det på 10, ikke rekker det på 15, men kommer 15 min for tidlig om jeg beregner 20..... for det ender ofte opp sånn. Enten 5 min for sen eller 20 min for tidlig.

Men hvorfor skal alle rundt deg bare godta at du suger på å disponere tiden din? 

Det er faktisk ikke normalt at voksne folk ikke klarer å forholde seg til klokken. 

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har ei i min krets som alltid er forsinket, noen ganger mye også. 

Syns der er slitsomt og respektløst, men er usikker på hva men kan gjøre med det.

Kjenner du noen kroniske forsentkommere,  og hva gjør du med det?

Anonymkode: a5c27...ed6

opptil flere

Anonymkode: 538b9...bf3

Skrevet

Har to venninner som har holdt på sånn. Hun ene ble sur da jeg sa ifra hva jeg mente om det.Vi treffes nesten ikke lenger, for hun ble fryktelig fornærmet. Jeg måtte vente minimum ti minutter hver gang vi skulle treffes. Gikk lei tilslutt. Den andre venninna tok til seg det jeg sa og kommer nå nesten alltid på tida og hun ringer og har en god grunn dersom hun er forsinket. Min tid er like mye verd som deres, så jeg finner meg ikke i å bli behandlet så respektløst!

Skrevet
2 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Men hvorfor skal alle rundt deg bare godta at du suger på å disponere tiden din? 

Det er faktisk ikke normalt at voksne folk ikke klarer å forholde seg til klokken. 

Det er bare sånn jeg er. De som godtar det, godtar det. De som ikke godtar det, kan la være. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om jeg beregner 10 min på en vei som tar 5 min, så kommer jeg likevel for sent. 

Du forstår vel at det ikke er med vilje?

«Kan man skylde på andre? Problemet løst»

Du planlegger for dårlig når du vet at du konsekvent kommet for seint. 

Anonymkode: 12907...b11

Skrevet

Der jeg jobbet tidligere kom de fleste altfor tidlig i forhold til når de skulle begynne (alle, bortsett fra en var selvstendig, så selv om det var et fellesskap var alle ansvarlig for seg selv og egne kunder). Jeg kom alltid i siste liten, men jeg kom likevel presis, var alltid i jobbklærne når jeg skulle begynne. Det var lite populært hos de andre, de ble av en eller annen grunn stresset av at jeg kom så presis. På fire år der var jeg forsinket to ganger. Ene gangen ble jeg ti minutter forsinket fordi jeg forsov meg. Andre gangen var plutselig to tog innstilt, info om at også det siste var innstilt kom to minutter etter at toget skulle vært der. Så de visste at jeg var presis, likevel fikk jeg stygge blikk når jeg kom så presis.

Det pussige var at jeg var den som alltid kom tidsnok til møter vi hadde. Da var det helt ok at andre var veldig forsinket. Jeg var alltid den som ytte ekstra service til både mine og deres kunder. Jeg var alltid den som gjorde ekstra ting som overhodet ikke var mitt ansvar, noe som kom både de andre og alle kunder til gode. Men siden de ble stresset av at jeg kom så presis som jeg gjorde om morgenen så ble jeg alltid sett ned på. Helt pussig miljø, utrolig at jeg holdt ut så lenge som jeg gjorde.

Ellers er jeg en tidsoptimist, og det kommer jeg sikkert til å være hele livet. Jeg bestreber hele tiden å være presis, og det er et evig stress for meg, men jeg gjør mitt beste alltid. Blir jeg to, fem eller ti minutter forsinket så gir jeg alltid beskjed. Og en sjelden gang kan jeg til og med komme for tidlig ;) Heldigvis er de i min bekjentskapsgjeng fleksible og tolerante med hverandre. Det er ei som nesten alltid er altfor sen, vi andre ler av henne, for hun har alltid tusen ting hun sjonglerer med mye jobb, flere barn, frivillige verv osv. Men hun sier fra hver gang at det kan være hun blir en halvtime forsinket. Og hun forventer ikke at noen skal vente med å begynne til hun kommer. Men fordi hun på alle andre områder er en god venninne (og innimellom faktisk slår til og er presis ;) ) så godtar vi henne som hun er. Det er hverken uvilje eller latskap som gjør at hun er slik.

De fleste jeg kjenner synes 5-10 minutter hver vei på et gitt tidspunkt er greit. De som skal til meg vet at de ikke bør komme før tiden, for da er jeg som noen andre i tråden - 20 minutter før har jeg gjerne akkurat kommet ut av dusjen og har igjen å ordne meg ;)

Apropos det med jobb og forsentkomming igjen - jeg har jobbet i ulike yrker, og det jeg har observert er at de som er kronisk med å komme 5-10 minutter sent, de tar det som regel igjen i løpet av dagen, enten med kortere lunsj eller at de sitter igjen litt etter arbeidsdagen. De som derimot virkelig stjeler tid fra arbeidsgiver, det er røykerne som ofte tar seg 5-10 minutters røykepause i timen og likevel har full lunsj og går til tiden. Av en eller annen grunn kan disse snakke stygt om de som kanskje kommer fem minutter sent. Ofte er dette også de samme som i selskapelige jobbsettinger synes det er helt greit at alle andre må vente på en middag eller på informasjon fordi de bare må ut og ta seg en blås.

Anonymkode: a0911...313

Skrevet

Ja 

Anonymkode: 70389...f69

Skrevet

Har to venninner som absolutt alltid kommer for sent. Det mest irriterende er at de ikke innser det selv.

Den ene er alltid 10-15 min for sein på jobb . Endte faktisk med at hun ble oppsagt fra forrige arbeidssted pga dette

Den andre er også alltid for sein på jobb. Private avtaler er helt håpløst , da kan hun gjerne være 1-1 1/2 time for sein. Masse unnskyldninger når hun dukker opp. En gang vi var en venninnegjeng som hadde avtalt å treffes for å spise på restaurant , bestemte vi andre oss for at vi ikke gadd møte til avtalt tid, men komme en time for seint. Vi ville jo allikevel bare bli sittende å vente på sistemann i timesvis. Men for en gangs skyld hadde hun bare vært en halv time forsinket og vi fikk den skjenneprekenenen da vi kom. Gikk virkelig ikke an å behandle folk slik, sa hun. Hun hadde til og med bedt kelneren ringe politiet for å høre om det hadde vært en ulykke.,. Da vi påpekte at hun jo alltid kom mye senere enn det vi hadde gjort til avtaler , så hevdet hun selvsagt at NEI, hun kom aaaaaldri for sent. 

Anonymkode: 5b1fb...c68

Skrevet

Det kalles tidsoptimisme. Folk planlegger ikke å komme for seint. Noen tror bare at ting tar mindre tid enn det faktisk gjør.. 🤷‍♀️

Skrevet
3 minutter siden, ~Kiwi~ skrev:

Det kalles tidsoptimisme. Folk planlegger ikke å komme for seint. Noen tror bare at ting tar mindre tid enn det faktisk gjør.. 🤷‍♀️

Tidsoptimisme er en eufemisme for en vanvittig dårlig, selvsentrert og respektløs vane. 

Anonymkode: 87a5b...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...