Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #76 Skrevet 12. mai 2019 2 minutter siden, Mostly Harmless skrev: Hvorfor tror du veien tar fem minutter hvis du aldri kommer frem på fem minutter? Fem minutter er ikke så farlig med mindre man skal rekke toget/jobb uten fleksitid/eksamen eller lignende. Men så har man sjarmørene som klarer å rekke eksamen, men synes det er helt kurant å la andre vente i tre kvarter når ikke får konsekvenser for dem selv. Jeg hadde en slik venninne, og endte med å gi henne ti minutter, og var hun ikke kommet til da, så gikk jeg. Hun fikk alltid velge tidspunkt, men lærte aldri å respektere tiden med et ok slingringsmonn, så vi mistet kontakten. Aner ikke hvorfor. Men. Å komme 5-10 min forsinket et faktisk ikke krise Anonymkode: 7ee45...663
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #77 Skrevet 12. mai 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke respektløst å komme 5 min for sent. Det ødelegger ikke noe Anonymkode: 7ee45...663 Jo, det er det. Jeg kaster vekk tid om jeg må sitte og vente på deg. 5 minutter jeg kunne brukt på noe annet. Du bestemmer ikke om det er respektløst at du kommer for sent. Det er de som sitter og venter på deg som bestemmer. Jeg hadde kkke satt pris på deg som kollega om du alltid var for sen. Mulig jeg med ujevne mellomrom hadde gitt deg innkalling 15 min før resten og latt deg vente 10 minutter på resten av oss. Så kan du jo bestemme om du synes det er å behandle deg med respekt. Anonymkode: a5869...360
Mostly Harmless Skrevet 12. mai 2019 #78 Skrevet 12. mai 2019 (endret) 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aner ikke hvorfor. Men. Å komme 5-10 min forsinket et faktisk ikke krise Anonymkode: 7ee45...663 Neida, det er i de fleste tilfeller ikke krise. Men aner du virkelig ikke hvorfor du tror veien tar fem minutter når du aldri kommer frem på fem minutter? Du ser ikke sammenhengen mellom hvor lang tid du bruker og hvor lang tid det tar? Vi som hovedsakelig kommer tidsnok, lærer av slike feilberegninger. Hvis vi trodde veien tok fem minutter, men vi ikke kom frem før etter ti, vet vi at vi må beregne mer enn ti minutter neste gang om vi vil være noenlunde sikre på å komme tidsnok. Endret 12. mai 2019 av Mostly Harmless
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #79 Skrevet 12. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Seriøst! Om du starter hjemmefra 5 min før, kommer du 5 min før frem. Det er ikke rakettvitenskap... Anonymkode: 5e69b...718 Jeg har aldri klart å planlegge tid! Jeg kommer stort sett innafor 5-10 minutter, men jeg klarer ikke å beregne hvor lang tid ting tar. Jeg prøver å beregne god tid, og noen ganger lykkes jeg. Da kommer jeg altfor tidlig. Jeg lever veldig i øyeblikket, og glemmer å se på klokken. Gir alltid beskjed hvis jeg ser ut til å bli forsinket, selv om det er 5-10 minutter. Anonymkode: b49ae...5f3
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #80 Skrevet 12. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er det. Jeg kaster vekk tid om jeg må sitte og vente på deg. 5 minutter jeg kunne brukt på noe annet. Du bestemmer ikke om det er respektløst at du kommer for sent. Det er de som sitter og venter på deg som bestemmer. Jeg hadde kkke satt pris på deg som kollega om du alltid var for sen. Mulig jeg med ujevne mellomrom hadde gitt deg innkalling 15 min før resten og latt deg vente 10 minutter på resten av oss. Så kan du jo bestemme om du synes det er å behandle deg med respekt. Anonymkode: a5869...360 Det er forskjell på å lyve og å komme 5 min for sent. Det ville ikke vært respektløst å bomme på tiden eller komme 10 min forsinket, men det ville vært respektløst å lyve for å «ta igjen». Og barnslig. Heldigvis jobber jeg sammen med voksne mennesker som ikke mener at hevn er voksen oppførsel. Vi har møte en gang i uken og da kommer mange av oss enten for sent eller de kommer ikke fordi de må gjøre noe annet. Ingen som sier noe på det. hvor mye får du gjort på de 5 minuttene egentlig? Anonymkode: 7ee45...663
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #81 Skrevet 12. mai 2019 5 minutter siden, Mostly Harmless skrev: Neida, det er i de fleste tilfeller ikke krise. Men aner du virkelig ikke hvorfor du tror veien tar fem minutter når du aldri kommer frem på fem minutter? Du ser ikke sammenhengen mellom hvor lang tid du bruker og hvor lang tid det tar? Vi som hovedsakelig kommer tidsnok, lærer av slike feilberegninger. Hvis vi trodde veien tok fem minutter, men vi ikke kom frem før etter ti, vet vi at vi må beregne mer enn ti minutter neste gang om vi vil være noenlunde sikre på å komme tidsnok. Jepp. Og om jeg ikke rekker det på 10, ikke rekker det på 15, men kommer 15 min for tidlig om jeg beregner 20..... for det ender ofte opp sånn. Enten 5 min for sen eller 20 min for tidlig. Anonymkode: 7ee45...663
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #82 Skrevet 12. mai 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på å lyve og å komme 5 min for sent. Det ville ikke vært respektløst å bomme på tiden eller komme 10 min forsinket, men det ville vært respektløst å lyve for å «ta igjen». Og barnslig. Heldigvis jobber jeg sammen med voksne mennesker som ikke mener at hevn er voksen oppførsel. Vi har møte en gang i uken og da kommer mange av oss enten for sent eller de kommer ikke fordi de må gjøre noe annet. Ingen som sier noe på det. hvor mye får du gjort på de 5 minuttene egentlig? Anonymkode: 7ee45...663 Helt uenig med deg. 5 minutter 5 ganger i uka, det er 2 timer per måned. Du må bare fortelle deg selv at de 5 minuttene ikke irriterer andre, men sånne kolleger som deg er bare kjipe. Anonymkode: a5869...360
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #83 Skrevet 12. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det aller, aller verste er folk som alltid kommer for tidlig. Enten om man skal ha barnebursdag, fest, har en avtale og skal bli hentet til et gitt klokkeslett.. Jeg har både folk som er litt sent ute og folk som er for tidlig ute i min omgangskrets. Og sistnevnte gir meg magesår, fordi de påfører meg stress selv om jeg er i rute. De står der liksom og tripper, sånn at jeg føler at jeg er sent ute, selv om det er 20 min til vi egentlig skulle møtes. Anonymkode: 608f4...dba Dette! Hvis gjestene skal komme 1600, så ligger jeg på alle fire og vasker dassen når klokka er tjue på fire. Ti på fire skifter jeg til penkjole. De som kommer et kvarter for tidlig, plager meg ved å forstyrre vaskingen og skiftingen! En gang skulle jeg passe et tantebarn. Faren skulle avlevere barnet 10.00. Da jeg svinset splitternaken gjennom hallen klokka 09.40, for å finne noen klær på badet, sto han selvsagt midt i gangen med barnet. Ikke mitt stolteste øyeblikk... Anonymkode: bf9ff...f5a
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #84 Skrevet 12. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette! Hvis gjestene skal komme 1600, så ligger jeg på alle fire og vasker dassen når klokka er tjue på fire. Ti på fire skifter jeg til penkjole. De som kommer et kvarter for tidlig, plager meg ved å forstyrre vaskingen og skiftingen! En gang skulle jeg passe et tantebarn. Faren skulle avlevere barnet 10.00. Da jeg svinset splitternaken gjennom hallen klokka 09.40, for å finne noen klær på badet, sto han selvsagt midt i gangen med barnet. Ikke mitt stolteste øyeblikk... Anonymkode: bf9ff...f5a Jeg kjenner jeg klikker bare ved å lese om det 😂😂😂 Anonymkode: 608f4...dba
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #85 Skrevet 12. mai 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt uenig med deg. 5 minutter 5 ganger i uka, det er 2 timer per måned. Du må bare fortelle deg selv at de 5 minuttene ikke irriterer andre, men sånne kolleger som deg er bare kjipe. Anonymkode: a5869...360 Hvorfor snakker du hele tiden om kolleger til meg? Jeg har gjentatte ganger svart at jeg ikke kommer for sent på jobb Anonymkode: 7ee45...663
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #86 Skrevet 12. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det må du gjerne mene. Men det har veldig lite med latskap å gjøre. Det er til og med forsket på dette. Anonymkode: 7ee45...663 Jeg dør 🤣 Forsket på? Det er jo bare å dra ut 10 min før du pleier, så kommer du tidsnok. Anonymkode: bc64f...786
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #87 Skrevet 12. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor snakker du hele tiden om kolleger til meg? Jeg har gjentatte ganger svart at jeg ikke kommer for sent på jobb Anonymkode: 7ee45...663 Så du klarer å planlegge tiden i jobbsammenheng, men ikke på privaten? Det er ikke noe annerledes, altså. Anonymkode: 87a5b...173
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #88 Skrevet 12. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg dør 🤣 Forsket på? Det er jo bare å dra ut 10 min før du pleier, så kommer du tidsnok. Anonymkode: bc64f...786 Å kronisk feiberegne tid er faktisk forsket på. Og det er ikke bare-bare for de som er tidsoptimister Anonymkode: 7ee45...663
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #89 Skrevet 12. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så du klarer å planlegge tiden i jobbsammenheng, men ikke på privaten? Det er ikke noe annerledes, altså. Anonymkode: 87a5b...173 Jeg har fleksitid på jobb Anonymkode: 7ee45...663
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #90 Skrevet 12. mai 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner jeg klikker bare ved å lese om det 😂😂😂 Anonymkode: 608f4...dba Og det rare er jo at det er JEG som sier unnskyld. Anonymkode: bf9ff...f5a
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #91 Skrevet 12. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor snakker du hele tiden om kolleger til meg? Jeg har gjentatte ganger svart at jeg ikke kommer for sent på jobb Anonymkode: 7ee45...663 Hvis du klarer å komme tidsnok til jobb, men ikke for å treffe venner, betyr det bare at du ikke bryr deg når fu skal treffe venner. Da er det bare latsksp og egoisme. Hvordan synes du selv det vile vært når du kommer dinglende 10 minutter for sent om du får beskjed om å vente 10 minutter utenfor mens venninna di leser ut kapittelet eller ser ferdig et tv-program? Anonymkode: abdd9...c8d
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #92 Skrevet 12. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du klarer å planlegge tiden i jobbsammenheng, men ikke på privaten? Det er ikke noe annerledes, altså. Anonymkode: 87a5b...173 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Og det rare er jo at det er JEG som sier unnskyld. Anonymkode: bf9ff...f5a Ja 😂😊😂 Hun som alltid er for tidlig hvis vi har en avtale om kino, trene osv blir gjerne stående med ytterklærne på i gangen, og ser på klokka gang på gang. Jeg ber henne sette seg ned, siden det tross alt er et kvarter til vi skulle gå.. Men Neida, også spør hun gjerne om jeg er ferdig snart. Det er så SYKT irriterende. Og det gjør at jeg går helt i lås fordi jeg blir stressa.. Nå avtaler jeg konsekvent å møte henne på stedet vi skal - så får hun heller sitte der og blomstre.. Og hun er ikke alene om å være slik. Felles for dem er at de går rundt og tror at de er så himla effektive. De bruker jo bare tiden sin på å stå og vente på dem som er presis.. ikke noe effektivt i det.. Anonymkode: 608f4...dba
Himmel og hav Skrevet 12. mai 2019 #93 Skrevet 12. mai 2019 Jeg har en sånn kollega, og hun gir meg mark. Om et møte skal starte kl.10, så er vi andre på møterommet og klare når klokka er 10. Vi starter møtet og etter 5-15 minutter så kommer hun dinglende. Hadde hun da enda hatt vett til å snike seg inn og sette seg ned uten å forstyrre, men neida. Da skal hun inn med sakene sine, be noen om å flytte seg så hun kan få sitte sånn og slik i forhold til skjermen/lyset/ventilasjonen, og så skal hun ut og hente kaffe og komme inn igjen. Tidligere stoppet møtet til hun hadde rigget seg ferdig, men da trodde hun tydeligvis at det var helt greit. Nå fortsetter vi møtet mens hun styrer på, men det virker ikke ikke som det affiserer henne at hun forstyrrer, og hun stopper gjerne og ber om å bli oppdatert. Vet at det har blitt tatt opp med henne mange ganger, uten at det hjelper, så jeg har ingen råd.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #94 Skrevet 12. mai 2019 3 minutter siden, Himmel og hav skrev: Jeg har en sånn kollega, og hun gir meg mark. Om et møte skal starte kl.10, så er vi andre på møterommet og klare når klokka er 10. Vi starter møtet og etter 5-15 minutter så kommer hun dinglende. Hadde hun da enda hatt vett til å snike seg inn og sette seg ned uten å forstyrre, men neida. Da skal hun inn med sakene sine, be noen om å flytte seg så hun kan få sitte sånn og slik i forhold til skjermen/lyset/ventilasjonen, og så skal hun ut og hente kaffe og komme inn igjen. Tidligere stoppet møtet til hun hadde rigget seg ferdig, men da trodde hun tydeligvis at det var helt greit. Nå fortsetter vi møtet mens hun styrer på, men det virker ikke ikke som det affiserer henne at hun forstyrrer, og hun stopper gjerne og ber om å bli oppdatert. Vet at det har blitt tatt opp med henne mange ganger, uten at det hjelper, så jeg har ingen råd. Det er helt ekstremt. Kunne mange steder endt med oppsigelse.. Anonymkode: 608f4...dba
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #95 Skrevet 12. mai 2019 Min eksmann. Vi er generelt gode venner, og samarbeider bra, men dette med tid er i ferd med å gå meg på nervene. Han kommer kronisk for sent, samme hvor god tid han har på seg, og det gjør det umulig å avtale noe ift barna. En ting er når det "bare" er han, selv om de blir skuffa over at han kommer tjue minutter for seint for å se fotballkamp. Verre er det når han skal være sjåfør, og fire på laget kommer for seint. Skjer hver gang! Barna nekter at han skal være ansvarlig for noe lenger, noe som betyr at jeg er på "vakt" uansett. Er det derimot noen som kommer seint til noe HAN skal, blir han forbanna. Han kobler bare ikke... 😠 Anonymkode: 0696b...aba
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #96 Skrevet 12. mai 2019 Har noen i familien som er kronisk sene. De får beskjed om at selskap begynner f.eks kl 16, og de andre kl 16.30. Da er alle på plass når maten serveres kl. 16.30😂 Selv er jeg alltid for tidlig ute. Hater tanken på at andre skal vente på meg. Har vokst opp med foreldre som var nøye med å passe tiden. Anonymkode: 070e2...b06
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #97 Skrevet 12. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har noen i familien som er kronisk sene. De får beskjed om at selskap begynner f.eks kl 16, og de andre kl 16.30. Da er alle på plass når maten serveres kl. 16.30😂 Selv er jeg alltid for tidlig ute. Hater tanken på at andre skal vente på meg. Har vokst opp med foreldre som var nøye med å passe tiden. Anonymkode: 070e2...b06 Bare en kommentar.. jeg syns det er skikkelig kjipt når maten serveres med en gang man kommer. Det tror jeg jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har opplevd.. I min omgangskrets legger man alltid inn en time med «aperitiff» og mingling før maten serveres. Da har praten satt seg og man har rukket å hilse på dem man eventuelt ikke kjenner før man setter seg til bords Anonymkode: 608f4...dba
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #98 Skrevet 12. mai 2019 37 minutter siden, Himmel og hav skrev: Jeg har en sånn kollega, og hun gir meg mark. Om et møte skal starte kl.10, så er vi andre på møterommet og klare når klokka er 10. Vi starter møtet og etter 5-15 minutter så kommer hun dinglende. Hadde hun da enda hatt vett til å snike seg inn og sette seg ned uten å forstyrre, men neida. Da skal hun inn med sakene sine, be noen om å flytte seg så hun kan få sitte sånn og slik i forhold til skjermen/lyset/ventilasjonen, og så skal hun ut og hente kaffe og komme inn igjen. Tidligere stoppet møtet til hun hadde rigget seg ferdig, men da trodde hun tydeligvis at det var helt greit. Nå fortsetter vi møtet mens hun styrer på, men det virker ikke ikke som det affiserer henne at hun forstyrrer, og hun stopper gjerne og ber om å bli oppdatert. Vet at det har blitt tatt opp med henne mange ganger, uten at det hjelper, så jeg har ingen råd. Da bør hun få beskjed om at hun kan lese i referatet det hun gikk glipp av. Deretter er det bare å fortsette møtet. Anonymkode: 995f9...60a
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #99 Skrevet 12. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Møter klokken 08.00 er meningsløst. Alle møter ved arbeidsstart er meningsløse. Det kan skje mye i trafikken om morgenen Anonymkode: 7ee45...663 Når vi kjører prosjekter er det alle mann på dekk fra start til slutt. Vi kan ikke ta hensyn til at du har lyst å daffe en halv times tid på kontoret først. Da får du bare komme tidligere så du er klar når du skal være klar. Anonymkode: 5e69b...718
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #100 Skrevet 12. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har noen i familien som er kronisk sene. De får beskjed om at selskap begynner f.eks kl 16, og de andre kl 16.30. Da er alle på plass når maten serveres kl. 16.30😂 Selv er jeg alltid for tidlig ute. Hater tanken på at andre skal vente på meg. Har vokst opp med foreldre som var nøye med å passe tiden. Anonymkode: 070e2...b06 Hvis du alltid er for tidlig ute så håper jeg du venter med å ringe på døren før invitasjonstidspunktet kommer.. Anonymkode: 608f4...dba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå