Gå til innhold

Kjenner dere noen som alltid kommer for sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, seriøst. Reiser jeg 5 min før, så kan du banne på at jeg kommer bak en syklist eller trafikksinke eller noe annet. 

Uansett. Alle vet om det og jeg er helt ærlig med at jeg alltid er forsinket. Ingen etterlyser meg før det er gått 10 min heller. Blir det mer enn 10 min, så ringer jeg og sier fra

Anonymkode: 7ee45...663

Så du skjønner ikke at alle andre også må vente på syklister i trafikken osv? Det er noe man tar høyde for og beregner. Tar det 15 min under optimale forhold å kjøre fra a til b, så må man faktisk starte før hjemmefra for å komme tidsnok frem. For det er altid noe. Det er det for oss andre også.

Anonymkode: 5e69b...718

Fortsetter under...

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk mindre akseptert å komme 5 min for sent enn å komme 20 min for tidlig.

Det kommer helt an på hvem du spør. Disse friskusene som alltid står det og sitrer når man skal gjøre noe sammen med dem syns helt sikkert det er en velsignelse med dem som kommer for tidlig.

Jeg venter 10.000 ganger heller på noen som kommer litt sent enn å måtte ha noen sånne trippere rundt meg som stresser meg. Jeg planlegger tiden min, og er god til det.. så jeg er ikke interessert i å gå rundt ned en følelse av at jeg burde være klar - eller å måtte tre inn i vertinnerollen 20 min før den avtalte tiden

Det er faktisk en venninne jeg vegrer meg for å invitere eller avtale ned rett og slett fordi hun stresser meg hver eneste gang

Jeg opplever det som nevrotiske trekk og manglende evne til å planlegge dagen sin - og definitivt ikke effektivt. 

Anonymkode: 608f4...dba

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du skjønner ikke at alle andre også må vente på syklister i trafikken osv? Det er noe man tar høyde for og beregner. Tar det 15 min under optimale forhold å kjøre fra a til b, så må man faktisk starte før hjemmefra for å komme tidsnok frem. For det er altid noe. Det er det for oss andre også.

Om jeg beregner 10 min på en vei som tar 5 min, så kommer jeg likevel for sent. 

Du forstår vel at det ikke er med vilje?

Skrevet

Jeg kjenner ingen som kommer kronisk mer enn et par minutter for tidlig - men jeg kjenner 3 som konsekvent kommer for sent - og ikke bare 2 minutter, men slik at alle må vente. Hver gang. Driver meg til vanvidd!

Skrevet

Jeg kommer alltid 5-10 min. for sent. Ikke fordi jeg mangler respekt. Det er fordi jeg ALLTID må overtale meg til å gå. Jeg prøver alltid å finne grunner til å slippe fordi jeg stort sett vil unngå sosiale situasjoner. Dette vet kun et knippe mennesker. Jeg sier selvsagt ikke noe om dette til foreldrene i klassa. 

På grunn av en skade er jeg med på bassengtrening. Der kommer jeg også 5-10 minutter for sent. De andre må ikke vente på meg siden de driver med oppvarming. Ei dam der kommer ofte med en sur kommentar. Fysioterapeuten vet hvordan det er, at alternativet er at jeg ikke deltar, og hun har ikke noe i mot det. 

Anonymkode: c198b...2ef

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer helt an på hvem du spør. Disse friskusene som alltid står det og sitrer når man skal gjøre noe sammen med dem syns helt sikkert det er en velsignelse med dem som kommer for tidlig.

Jeg venter 10.000 ganger heller på noen som kommer litt sent enn å måtte ha noen sånne trippere rundt meg som stresser meg. Jeg planlegger tiden min, og er god til det.. så jeg er ikke interessert i å gå rundt ned en følelse av at jeg burde være klar - eller å måtte tre inn i vertinnerollen 20 min før den avtalte tiden

Det er faktisk en venninne jeg vegrer meg for å invitere eller avtale ned rett og slett fordi hun stresser meg hver eneste gang

Jeg opplever det som nevrotiske trekk og manglende evne til å planlegge dagen sin - og definitivt ikke effektivt. 

Anonymkode: 608f4...dba

Jeg har ikke kledd på med det jeg skal ha på en gang jeg når det er 20 min til avtalt tid hos meg. 

Annonse

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan tror du vi andre greier å komme til tiden?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner ingen som kommer kronisk mer enn et par minutter for tidlig - men jeg kjenner 3 som konsekvent kommer for sent - og ikke bare 2 minutter, men slik at alle må vente. Hver gang. Driver meg til vanvidd!

Men hvorfor venter dere da?

Skrevet

Hvordan tror du vi andre greier å komme til tiden?

Dere beregner 30 min på noe som tar 15 min og kommer 15 min for tidlig?

Skrevet
14 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg har ingen i omgangskretsen som kommer uakseptabelt tidlig. Ti min til eller fra er innafor.

Selvfølgelig har du ikke det! De har du jo droppet

Skrevet

Men hvorfor venter dere da?

På jobb er det begrenset hva vi får gjort uten denne personen mange ganger.

Er også stusselig å sitte alene på café når man skulle være to. 

Skrevet

Dere beregner 30 min på noe som tar 15 min og kommer 15 min for tidlig?

Og du ser ikke at det er bedre at du har 10 min for deg selv på jobben enn at alle andre blir forsinket fordi de er klar men må sitte og vente på at du gidder å dukke opp?

Det er DITT ansvar å være klar til tiden. Ikke alle andres plikt å vente på deg.

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er mulig. Men uansett hva jeg gjør for å komme tidsnok, så går det ikke

Du må rett pg søett beregne bedre tid. Det er normalt å komme bak en syklist eller at toget er 5 minutter forsinket. Sånne ting må du ta hensyn til.

Datteren min har en venninne som var kronisk forsentkommer. Hun var aldri klar til avtalt tid når de skulle gå sammen til skolen. Min datter begynte å gå nøyaktig på avtalt tidspunkt, ventet ikke 20 sekunder om hun så venninnen oppe i gata en gang og hvis jeg skulle kjøre dem kjørte vi nøyaktig til tiden uansett. Det tok faktidk ikke mer enn 2 uker før hun lærte seg å passe tiden.

Anonymkode: abdd9...c8d

Annonse

Skrevet

På jobb er det begrenset hva vi får gjort uten denne personen mange ganger.

Er også stusselig å sitte alene på café når man skulle være to. 

Vel. Det finnes folk som kommer senere enn meg. Jeg kommer som regel 5-10 min for sent. Da kjøper jeg meg en kaffe og begynner å drikke den mens jeg venter. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du ser ikke at det er bedre at du har 10 min for deg selv på jobben enn at alle andre blir forsinket fordi de er klar men må sitte og vente på at du gidder å dukke opp?

Det er DITT ansvar å være klar til tiden. Ikke alle andres plikt å vente på deg.

På jobben min er de ikke avhengig av meg. Jeg kommer mellom 07.55 og 08.05. Aldri fått en halv klage. Jeg går som regel mellom 16.15 og 16.30 fordi jeg ikke slipper alt jeg har i hendene når klokken er 15.45 slik de fleste andre gjør.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skjer dette bare med deg? Er det noe i universet som er innstilt på at tiden går fortere for deg? Du har funnet deg en tåpelig unnskyldning for å slippe å gjøre noe med din misbruk av andres tid. 

Anonymkode: b65dc...8ac

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må rett pg søett beregne bedre tid. Det er normalt å komme bak en syklist eller at toget er 5 minutter forsinket. Sånne ting må du ta hensyn til.

Datteren min har en venninne som var kronisk forsentkommer. Hun var aldri klar til avtalt tid når de skulle gå sammen til skolen. Min datter begynte å gå nøyaktig på avtalt tidspunkt, ventet ikke 20 sekunder om hun så venninnen oppe i gata en gang og hvis jeg skulle kjøre dem kjørte vi nøyaktig til tiden uansett. Det tok faktidk ikke mer enn 2 uker før hun lærte seg å passe tiden.

Om toget er 5 min forsinket så er jo ikke det min feil. Skal jeg ta toget en time før for så å suse rundt til jeg endelig kan ringe på mener du? Eller skulle jeg ringt deg «hei! Jeg kommer 45 min før den avtalte tiden, for det kan hende toget mitt er 5 min forsinket og da blir jeg 5 min for sen»?

Skrevet

Jeg kjenner en som ofte er for sent med 5 - 10 minutter. Dette er en nøkkelperson på jobben sin og en person som har mange jern i ilden (verv på fritiden). Personen er nok en tidsoptimist i planleggingen i utgangspunktet og legger litt for ambisiøse planer. Dvs. ikke av de verste tidsoptimistene, men heller en som vet at det muligens ikke går, men håper på det beste. Personen kommer alltid tidsnok til møter i arbeidstiden, for da kan oppgavene fortsettes på etterpå, det er i overganger personen er forsinket som til avtaler rett etter arbeidstid eller f.eks. avtaler rett etter forpliktelser på fritiden. Når denne personen skal rekke en avtale, kommer personen ofte i et dilemma. Rekker personen avtalen må den avslutte det den holder på med før det er fullført. Da kan det ikke overføres til de som skal jobbe videre med det og de må vente til neste dag. Disse mister da tid de kunne jobbet med denne saken (det er folk som jobber utover ettermiddagen/kvelden). Kommer personen 5 min. for sent til neste avtale blir oppgaven fullført. Noen ganger jobber personen med noe som når man starter oppgaven må den fullføres (kan ofte være oppgaver som varer over mange timer). Da kan oppgaven enten startes og personen komme litt for sent (5-10 minutter), eller hele oppgaven må vente til neste dag.  Personen liker ikke å komme for sent og kommer gjerne ganske svett til neste avtale, men velger som regel det alternativet.

På samme jobben kjenner jeg også en annen kollega med de samme type arbeidsoppgavene. Denne personen liker svært dårlig å komme for sent og beregner veldig god tid. Tror aldri denne personen har kommet senere enn 10 - 15 minutter før tiden (men venter f.eks. utenfor så stresser ikke de den skal møte). Denne personen får gjort mye mindre på jobb. Om ikke arbeidsoppgaver kan fullføres med god margin til når personen må gå, begynner denne personen ikke på oppgavene. Om noen kommer med et kjapt spørsmål når personen hadde tenkt å dra, blir de bedt om å komme tilbake neste dag. Oppgaver forlates selv om de er 1 minutt fra å bli ferdig om personen har et tidspunkt den har bestemt seg fra å dra. Jeg foretrekker måten person 1 jobber på ettersom den i de aller fleste tilfeller klarer å holde forsentkommingene under 10 minutter. Men de som ikke jobber med dem, men som skal møte dem privat etter jobb setter jo stor pris på person 2 som kommer tidsnok (altså de har ikke de samme avtalene etter jobb så person 2 står ikke å venter på person 1)

Anonymkode: 30a2f...2ad

Skrevet

Men hvorfor skjer dette bare med deg? Er det noe i universet som er innstilt på at tiden går fortere for deg? Du har funnet deg en tåpelig unnskyldning for å slippe å gjøre noe med din misbruk av andres tid. 

Det skjer med fler enn meg. Jeg er tidsoptimist. Men herrefred. Hva er problemet med at jeg kommer 5 min forsinket? 

Kan ha noe med at jeg hater å komme først også. Hater smalltalk og å sitte der og hilse en haug av folk velkommen og måtte tilby meg å hjelpe til med ting som ikke blir som verten tenkte seg uansett. 

Skrevet

Om toget er 5 min forsinket så er jo ikke det min feil. Skal jeg ta toget en time før for så å suse rundt til jeg endelig kan ringe på mener du? Eller skulle jeg ringt deg «hei! Jeg kommer 45 min før den avtalte tiden, for det kan hende toget mitt er 5 min forsinket og da blir jeg 5 min for sen»?

Er det jobb er du pliktig til å være på plass til tiden. Det holder ikke at "jammen bussen er her ikke før 5 min etter". Da må du finne en annen transportløsninger, evn forhandle om endret arbeidstid.

I private sammenhenger kan man når man gjør avtslen/får invitasjonen si "kan vi møtes 20.10 i stedet/er det ok om jeg kommer 5 min sent for da passer det med en buss". 

Men å bare gå ut fra at det selvfølgelig er greit for alle andre å måtte vente på deg hver gang, det er respektløst.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På jobben min er de ikke avhengig av meg. Jeg kommer mellom 07.55 og 08.05. Aldri fått en halv klage. Jeg går som regel mellom 16.15 og 16.30 fordi jeg ikke slipper alt jeg har i hendene når klokken er 15.45 slik de fleste andre gjør.

At du jobber lenger om ettermiddagen unnskylder ikke at du ikke respekterer arbeidstiden om morgenen, det ser du da?

Og siden du sier at du alltid kommer for sent, så gjelder vel det alle avtaler? Kino, kafé, legebesøk og middagsinvitasjoner?

Men jeg tipper at du når fly, båt og tog? Altså ting som ikke venter på deg? 

Skrevet

Ja, en av mine beste venner. Hun har blitt bedre med årene. Hun jobber med det men får det ikke alltid til. Jobb og slikt er hun ikke for sen til da. 

Da vi var yngre så var jeg en periode så drittlei dette at jeg gav henne ti minutter så bare dro jeg om hun ikke var der. 

Hun har uansett så mange gode sider at jeg får ta denne dårlige med på kjøpet. 

Anonymkode: 29838...930

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det jobb er du pliktig til å være på plass til tiden. Det holder ikke at "jammen bussen er her ikke før 5 min etter". Da må du finne en annen transportløsninger, evn forhandle om endret arbeidstid.

I private sammenhenger kan man når man gjør avtslen/får invitasjonen si "kan vi møtes 20.10 i stedet/er det ok om jeg kommer 5 min sent for da passer det med en buss". 

Men å bare gå ut fra at det selvfølgelig er greit for alle andre å måtte vente på deg hver gang, det er respektløst.

Jeg har fleksitid mellom 8 og 9, og mellom 15 og 15.45, så jeg er på plass med god margin da jeg sjelden kommer etter 8.05 og aldri etter 8.15. 

Når jeg får en invitasjon, så svarer jeg alltid «jeg kommer, men ta forbehold om at jeg alltid er 5 min forsinket» og så er jeg 5 min forsinket. Ser ikke problemet eller at det skal være respektløst å bli 5 min forsinket. Det er 5 min, ikke et helt liv.

Skrevet

Jeg har fleksitid mellom 8 og 9, og mellom 15 og 15.45, så jeg er på plass med god margin da jeg sjelden kommer etter 8.05 og aldri etter 8.15. 

Når jeg får en invitasjon, så svarer jeg alltid «jeg kommer, men ta forbehold om at jeg alltid er 5 min forsinket» og så er jeg 5 min forsinket. Ser ikke problemet eller at det skal være respektløst å bli 5 min forsinket. Det er 5 min, ikke et helt liv.

Men da er du jo ikke alltid for sen? 

Hvorfor svarte du som du gjorde i ditt første svar da? Om du har fleksitid og gir beskjed om at du blir litt forsinket så er du jo som de fleste andre da...

Så rart. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer litt an på hva du skal. Hvis det går bare et tog i timen bør du prøve å gjøre avtaler på et tidspunkt som passer med litt forsinkelse. Om du er så kronisk forsinket som du sier og kommer for sent uansett, så rekker du vel ikke toget heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...