Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #1 Skrevet 11. mai 2019 Prøver å finne på en litt morsom bursdagsgave til kjæresten som endelig flytter til Norge i løpet av sommeren. Tenker noe typisk norsk, eller noe man trenger/"må ha" når man flytter fra litt lenger sør i Europa til Norge? Typisk norsk ullgenser, lue og ullundertøy har han fått, og ble veldig glad. Håper på noen morsomme, kreative svar 😊 Anonymkode: d458e...cb1
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #4 Skrevet 11. mai 2019 Ostehøvel må han jo ha Og kanskje et norskt flagg. Nafs veibok, kanskje? Et norskkurs? Er han glad i krim kan du f.eks. kjøpe Jo Nesbøs bøker, god måte å få mengdetrening i lesing. Er han glad i annen litteratur kan du finne noen andre bøker. Et langrennskurs for voksne Anonymkode: ec0f2...b7c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #5 Skrevet 11. mai 2019 1 minutt siden, Valkyriemamma skrev: Ostehøvel 😄 Da MÅ hun legge ved en Brunost/Geitost også.😎 Evt gulost/hvitost. En av hver. Anonymkode: cc9c1...145
Valkyriemamma Skrevet 11. mai 2019 #6 Skrevet 11. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da MÅ hun legge ved en Brunost/Geitost også.😎 Evt gulost/hvitost. En av hver. Anonymkode: cc9c1...145 Absolutt! 👍 Og kanskje ein Nugatti! 😄
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #7 Skrevet 11. mai 2019 Akkurat nå, Valkyriemamma skrev: Absolutt! 👍 Og kanskje ein Nugatti! 😄 Enig!😁 Anonymkode: cc9c1...145
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #9 Skrevet 11. mai 2019 Liker dere å være i naturen og på tur kan sitteunderlag (du kan jo strikke og tove et) og termos også være bra. Anonymkode: ec0f2...b7c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #10 Skrevet 11. mai 2019 Det er skrevet flere humorbøker av utlendinger i Norge, jeg ville kjøpt en av disse. Noen finnes både på engelsk og norsk. Disse var de jeg kom på i farten, men vet det finnes flere: https://www.ark.no/boker/Jenny-K-Blake-The-Norway-way-9788251656283?gclid=EAIaIQobChMI4py8xvuT4gIVl-maCh2etQq_EAYYAiABEgKAX_D_BwE&gclsrc=aw.ds https://www.ark.no/search?text=tittel\%3A\"Brown cheese please\%3A Norway inside out from the outside in\" AND forfatter\%3A\"Jenny K. Blake\" Vet det var en som var skrevet av en mann også. Han ble intervjuet på TV en gang og han syntes det var spesielt gøy at vi nordmenn var redd for noen dyr, som veps og huggorm, men ingen av de er dødelig om du ikke er allergisk... Husker ikke hva den het. Anonymkode: aed28...9dd
nerdybirdy Skrevet 11. mai 2019 #11 Skrevet 11. mai 2019 Ville gitt boken «brown cheese please». Den er supermorsom og tar nordmenn på kornet
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #12 Skrevet 11. mai 2019 Rulleski! Ingenting kan vel fortelle bedre om et skigalt folk. Anonymkode: f9f81...c7b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #13 Skrevet 11. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er skrevet flere humorbøker av utlendinger i Norge, jeg ville kjøpt en av disse. Noen finnes både på engelsk og norsk. Disse var de jeg kom på i farten, men vet det finnes flere: https://www.ark.no/boker/Jenny-K-Blake-The-Norway-way-9788251656283?gclid=EAIaIQobChMI4py8xvuT4gIVl-maCh2etQq_EAYYAiABEgKAX_D_BwE&gclsrc=aw.ds https://www.ark.no/search?text=tittel\%3A\"Brown cheese please\%3A Norway inside out from the outside in\" AND forfatter\%3A\"Jenny K. Blake\" Vet det var en som var skrevet av en mann også. Han ble intervjuet på TV en gang og han syntes det var spesielt gøy at vi nordmenn var redd for noen dyr, som veps og huggorm, men ingen av de er dødelig om du ikke er allergisk... Husker ikke hva den het. Anonymkode: aed28...9dd Her var det en til, denne hørtes jo også morsom ut: https://www.tv2.no/a/9444780/ Anonymkode: aed28...9dd
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #14 Skrevet 11. mai 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ostehøvel må han jo ha Og kanskje et norskt flagg. Nafs veibok, kanskje? Et norskkurs? Er han glad i krim kan du f.eks. kjøpe Jo Nesbøs bøker, god måte å få mengdetrening i lesing. Er han glad i annen litteratur kan du finne noen andre bøker. Et langrennskurs for voksne Anonymkode: ec0f2...b7c Hvis man ikke kan norsk, skjønner man jo ikke bæret av norske bøker... Anonymkode: df5ec...063
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #15 Skrevet 11. mai 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis man ikke kan norsk, skjønner man jo ikke bæret av norske bøker... Anonymkode: df5ec...063 Men skal man bo i Norge forventer jeg at man lærer seg norsk godt, og da kan bøker fra en sjanger man liker være en fin måte å lære litt mer intensivt enn man ofte gjør bare fra lærebøker i norsk. Anonymkode: ec0f2...b7c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #16 Skrevet 11. mai 2019 55 minutter siden, Valkyriemamma skrev: Ostehøvel 😄 Verdens kjipeste gave. Og ikke veldig typisk norsk heller. Nederlendere er overbevist om at ostehøvelen først ble brukt i Nederland. Anonymkode: c94ec...f36
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #17 Skrevet 11. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men skal man bo i Norge forventer jeg at man lærer seg norsk godt, og da kan bøker fra en sjanger man liker være en fin måte å lære litt mer intensivt enn man ofte gjør bare fra lærebøker i norsk. Anonymkode: ec0f2...b7c Man må være på ca. nivå B2 for å kunne lese en norsk roman. Kjenner faktisk en som brukte Nesbø som norsktrening, men da hadde han lært språket i nesten to år først. Anonymkode: c94ec...f36
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2019 #18 Skrevet 11. mai 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man må være på ca. nivå B2 for å kunne lese en norsk roman. Kjenner faktisk en som brukte Nesbø som norsktrening, men da hadde han lært språket i nesten to år først. Anonymkode: c94ec...f36 Det som er så fint med krimbøker er at man mer eller mindre vet dette: det er en helt eller detektiv, det er en eller flere skurker, skurkene gjør noe galt, helten skal samle mange tråder og til slutt avsløre alt. Samme med klissbøker (de kommer i alt fra dårlig språk til godt språk og historisk korrekte), to møtes, to faller for hverandre, en eller flere som ikke vil at de skal bli sammen eller kompliserende faktorer, til slutt får de hverandre. Slike bøker trenger man ikke kunne et språk fullt ut for å forstå eller ha glede av det. Det er mange måter å lære seg et språk på, og dette er en metode jeg selv har brukt flere ganger i ulike land. Fungerer hver gang. Med de første bøkene har jeg ordboken liggene ved siden av, slår opp det jeg gidder, går tregt til å begynne med, men fantastisk rask læring. Pussig hvor negativt dette forslaget skulle bli. Vi vet jo ikke noe om His kjæreste kan noe norsk fra før. Og om han ikke kan noe norsk så kan en god roman på originalspråket være en god motivasjon for å lære fortere. Et abonnement på f.eks. Aftenposten kan også være en god måte å lære seg språket på. Anonymkode: ec0f2...b7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå