Gå til innhold

Sikring i bil - barn nr.3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp funnet ut at barn nr.3 er på vei. Det er veldig hyggelig, men gir noen utfordringer mtp bil. 

Fra før har vi to barn, de vil være 5 og 8 når babyen kommer. Nå sitter begge i beltestoler, og det er ikke isofix i midtsetet. 7-åringen er stor, og er nå 139 cm. 

Hvordan har andre løst dette? 

Anonymkode: 6376a...282

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte større biler for å få plass til tre seter, ikke så mye annet å gjøre. Våre var tettere da. 

Anonymkode: 715d5...90c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi kjøpte større biler for å få plass til tre seter, ikke så mye annet å gjøre. Våre var tettere da. 

Hvilke biler har dere? 

Jeg lurer egentlig på om 8-åringen er så stor at han kanskje kan sitte på pute, men det skal jo være behagelig å kjøre lengre turer også. 🤔

Skrevet

Eldste kan på pute. Ellers ville jeg kjøpt smale beltestoler, besafe har noen som går til 150 cm som er smale.

Anonymkode: 8ed2b...7ab

Skrevet

7-8 åringen trenger ikke pute mer når han nå er 139 cm. Er godt over 140 når babyen kommer hvis du nå er 4-5? mnd på vei?

Sorry, feilinfo, sjekket reglene før jeg postet.

Men det står noe om godkjent sikkerhetsutstyr, vet du om det finnes slike belteforkortere eller hva det nå heter mer, sånn som man monterer på bilens belte, og gjør at det ligger ordentlig over skuldra, og ikke går i halsen på barnet, vet min mor hadde det til mine søsken, men dette  er jo snakk om snart 30 år siden. De brukte det jo sikkert fra 3 års alder når de satt på datidens sikringsutstyr, pute uten rygg. Du kan jo gå i en butikk som selger sikkerhetsutstyr og undersøke dette.

Anonymkode: cb677...19c

Skrevet

Det viktigste er å ha stor nok bil med individuelle bakseter. Da får du sikker plass til alle. 

Anonymkode: 264ce...3f0

Skrevet

Eldste kan sitte på pute når babyen kommer.

Anonymkode: 09b47...395

Skrevet

Bakovervendt i midten, beltestoler på hver side, burde gå i de fleste biler. Vi har den kombinasjonen i begge våre biler og den ene er en liten Toyota Yaris. Men man må ofte også ha rett kombinasjon av stoler for å få det til.

Ellers hadde jeg vært skeptisk til bare pute til en 7 åring, uansett størrelse. Vi har akkurat begynt med pute til vår 10 åring, jeg syns ikke han sitter optimalt og ser at spesielt på lengre turer sitter han tryggere i stol, da han gjerne vil lene seg over til siden for å hvile.

Anonymkode: 53309...65c

Skrevet

Vi har samme alder som dere og venter nr 3 nå. Vi skal ha eldste foran i beltestol, femåringen og baby bak i beltestol og babystol. Dette når vi bare er fire i bilen som faktisk et 80% av kjøreturene våre.

De gangene begge voksne skal med i bilen, legges beltestolen til eldste i bagasjerommet og han sitter i midten bak uten stol/pute. Han er 135 høy så det går, selv om det ikke er ideelt. Men vi tar oss ikke råd til å kjøpe ny bil.

Anonymkode: 537c1...768

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bakovervendt i midten, beltestoler på hver side, burde gå i de fleste biler. Vi har den kombinasjonen i begge våre biler og den ene er en liten Toyota Yaris. Men man må ofte også ha rett kombinasjon av stoler for å få det til.

Ellers hadde jeg vært skeptisk til bare pute til en 7 åring, uansett størrelse. Vi har akkurat begynt med pute til vår 10 åring, jeg syns ikke han sitter optimalt og ser at spesielt på lengre turer sitter han tryggere i stol, da han gjerne vil lene seg over til siden for å hvile.

Hvilke stoler har dere som får plass slik? Vi har skoda octavia og ikke sjanse til tre barneseter bak..

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke stoler har dere som får plass slik? Vi har skoda octavia og ikke sjanse til tre barneseter bak..

Britax Maxway i midten (som babystol hadde vi Maxi Cosi Cabriofix i Easyfixbase).

Beltestolene er Cybex Solution M-fix i den største bilen(Toyota Verso) og Britax Adventure i den minste bilen(Toyota Yaris)

Skrevet

Anbefaler Ford S-Max! 🚗

Anonymkode: 610e9...053

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke biler har dere? 

Jeg lurer egentlig på om 8-åringen er så stor at han kanskje kan sitte på pute, men det skal jo være behagelig å kjøre lengre turer også. 🤔

Ford S Max. Jeg personlig ville hatt 8 åringen i beltestol en stund til. Mye sikrere. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

7-8 åringen trenger ikke pute mer når han nå er 139 cm. Er godt over 140 når babyen kommer hvis du nå er 4-5? mnd på vei?

Sorry, feilinfo, sjekket reglene før jeg postet.

Men det står noe om godkjent sikkerhetsutstyr, vet du om det finnes slike belteforkortere eller hva det nå heter mer, sånn som man monterer på bilens belte, og gjør at det ligger ordentlig over skuldra, og ikke går i halsen på barnet, vet min mor hadde det til mine søsken, men dette  er jo snakk om snart 30 år siden. De brukte det jo sikkert fra 3 års alder når de satt på datidens sikringsutstyr, pute uten rygg. Du kan jo gå i en butikk som selger sikkerhetsutstyr og undersøke dette.

Anonymkode: cb677...19c

De finnes ikke lenger, ikke godkjent hvertfall. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har samme alder som dere og venter nr 3 nå. Vi skal ha eldste foran i beltestol, femåringen og baby bak i beltestol og babystol. Dette når vi bare er fire i bilen som faktisk et 80% av kjøreturene våre.

De gangene begge voksne skal med i bilen, legges beltestolen til eldste i bagasjerommet og han sitter i midten bak uten stol/pute. Han er 135 høy så det går, selv om det ikke er ideelt. Men vi tar oss ikke råd til å kjøpe ny bil.

Jeg skal ikke engang si hva jeg mener om å ikke ta seg råd til å sikre eldste barnet...

Skrevet

Vi har 3 barn, en i bakovervendt BeSafe, som da er i midten,  en 11 åring som sitter enten på pute eller ingenting og en 9 åring som fortsatt sitter i beltestol, BeSafe. Vi har Ford S-max og i den er det utrolig god plass, det er 3 separate seter så god plass til alle typer barnestoler. Sikkerhet kommer først, da må man kjøpe seter som passer bilen hvis man ikke kjøper en annen typebil.

Anonymkode: 67118...3b0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ikke engang si hva jeg mener om å ikke ta seg råd til å sikre eldste barnet...

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, jeg er ekstremt opptatt av sikkerhet og har feks hatt begge de to eldste bakovervendt til de var fem år. Men de få kjøreturene vi tar med fem i bilen en korte og aldri på motorvei, dvs lav fartsgrense og dermed lavere risiko for skade ved ulykker. Så vi landet på å gjøre det på denne måten, da ingen seter vi har prøvd får plass x 3 i baksetet, og ingen voksne får plass mellom to bilstoler i baksetet heller. Ville aldri lagt ut på lang tur eller motorvei uten tilstrekkelig sikring. Og 135 cm er faktisk grensen for å kunne sitte lovlig uten sete.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, jeg er ekstremt opptatt av sikkerhet og har feks hatt begge de to eldste bakovervendt til de var fem år. Men de få kjøreturene vi tar med fem i bilen en korte og aldri på motorvei, dvs lav fartsgrense og dermed lavere risiko for skade ved ulykker. Så vi landet på å gjøre det på denne måten, da ingen seter vi har prøvd får plass x 3 i baksetet, og ingen voksne får plass mellom to bilstoler i baksetet heller. Ville aldri lagt ut på lang tur eller motorvei uten tilstrekkelig sikring. Og 135 cm er faktisk grensen for å kunne sitte lovlig uten sete.

Lovlig betyr ikke at det er best eller trygt. Men det er jo dine barn...........

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For liten bil. 

Anonymkode: 264ce...3f0

Skrevet

elsdte kan sitte på pute

Anonymkode: 5efa9...be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...