Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk litt sjokk da jeg leste dette etter at sønnen min har gjennomgått wisc V test. 

Han har hatt sine utfordringer og vært utredet for autismespekterforstyrrelse. Dette har han ikke (litt under cut-off), men han har fått diagnosen ADD og dysleksi. 

Da han for tre år siden ble testet med wisc IV for ADHD (og fikk diagnosen ADD), lå han helt på gjennomsnittet til øvre gjennomsnitt intellektuelt.

Fagene hvor han,med noe språklig tilrettelegging pga. dysleksi, gjør det best - og hvor han ligger på gjennomsnitt/øvre gjennomsnitt er realfagene. Algebra, geometri og brøk er da helt uproblematisk. 

Språkfagene gjør han det selvsagt ikke bra i, og han har enda ikke fått retteprogram for dysleksi. I engelsk har han aldersadekvat ordforråd, mens han sliter med begrepe i norsk.

Bup klarer ikke å forstå den droppen han har hatt i løpet av tre år. Dvs. han har ikke utviklet seg mtp. språk slik han burde. Eneste skår over gjennomsnittet (90 percentilen) var arbeidsminne. Er det mulig at wisc-testene ikke gir et nøyaktig bilde?

Jeg får det ikke til å rime at han ligger rett over mental retardasjon. Han blir oppfattet som normalt oppegående, men med noe sosiale utfordringer (grunnen til utredning for ASF). Jeg merker at jeg synes det er vanskelig. Mest av alt fordi heg frykter utfordringene det vil gi i forhold til utdanning og jobb videre. 

Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget. 

Anonymkode: 987ab...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen fagperson, men mener å ha hørt at det har vært en del strid rundt og feil med de tidligere wisc-testene?

Jeg tenker at hvis han ikke har fått retteprogram for dysleksi etter tre år så er det kanskje også annet i hans norsk-/språkundervisning som gjør at han faller bak pga. dette, og kanskje det også spiller inn på denne testen han har tatt? Jeg mener at jeg en eller annen gang har lest noe om at enkelte evnerike barn ikke takler slike tester psykisk fordi de vet/tror de testes for feil eller mangler og derfor får falskt dårlige resultater - men husker ikke hvor jeg leste det, så ta det med en liten klipe salt.

Det er jo mye som kan spille inn på resultatet man får på en slik test også. Jeg var gjennom en nevropsykologisk utredning for en del år tilbake, inkl. en intelligenstest. Det var en del der hvor jeg etterpå diskuterte med psykologen fordi jeg mente at hva jeg svarte på en del ikke nødvendigvis ville si noen om min intelligens, eller rettere sagt, om noen ikke kunne svart på mange av de spørsmålene så trengte de ikke ha lavere intelligens enn meg, fordi jeg mente det var en del spørsmål der som strengt tatt gikk mer på interesse, hva man har hatt mulighet for å lære, men som egentlig ikke sier så mye om evnene. Videre mente jeg at dagsform, stress/stressmestring o.a. også kunne spille inn på resultatet. Da vi snakket om dette var min test over, vi bare snakket litt i etterkant. Han var enig med meg, at ingen tester er helt nøyaktige, og at han noen ganger tok tester på nytt fordi han innså at det var andre omstendigheter som påvirket prestasjonen til pasienten. Han sa at også den som er ansvarlig for testen også kan gjøre feil og dermed påvirke testresultatene - noe denne studien fra 2016 på Wisc V også sier en god del om: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780124046979000029

Jeg tenker at hvis din sønn sliter mye med dysleksien så kan det spille inn, uten at jeg kjenner denne wisc-testen.

Det at han gjør det så godt som han gjør det i matematikk, normalt i engelsk og ellers også fungerer såpass bra tross alt, det hadde jeg tillagt større vekt enn det en enkelt test en enkelt dag sier. Hvis det var generell språkferdigheter som han ikke greide så skulle han jo heller ikke prestert i engelsk. Men om jeg har forstått engelskundervisning i lavere klasser riktig så er det mindre skrift og mer snakking? I så fall er det heller ikke rart om han der gjør det bedre enn i norsk hvor det blir krevd langt mer av skrift og lesing. (med forbehold om at jeg ikke er helt oppdatert på undervisningen i dag ;) )

Jeg forsøkte å google, på norsk fant jeg lite, men fant bl.a. denne når jeg googlet på engelsk. Her står noe av det jeg selv reflekterte over da jeg ble testet den gangen, nemlig at det er mye annet som spiller inn. Denne siden sier også at det er spesielt vanskelig å bedømme barn. https://www.oxfordlearning.com/whats-the-score-problems-with-iq-tests-for-kids/

Denne studien i pubmed er riktignok ti år gammel og forsket på wisc III, men interessant likevel fordi den tar opp en del av samme problematikken. Selv om de har forsket på en spesifikk diagnose så sier de at dette trolig også gjelder andre nevrologiske diagnoser. Og interessant nok så viser testene dårligere resultater for guttene. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2768415/

Denne tar opp hvis man får veldig ulike resultat på de ulike delene av testen: https://www.smartkidswithld.org/first-steps/evaluating-your-child/understanding-iq-test-scores/

Jeg tenker at du og skolen kjenner gutten din og vet hva han er i stand til, stol på det, men vær også realistisk på at han trenger hjelp på de områdene han sliter, som dere vet om, og det virker det jo som om du er. Skynd litt på skolen slik at han får de redskapene han har rett på mtp. dysleksien.

Ikke la ham bli stemplet som noe han ikke er, for det er for mye som kan spille inn til at man kan si at det resultatet han fikk nå sist faktisk stemmer. Trolig gjør det jo ikke det siden han hadde et helt annet og veldig mye bedre resultat sist. En så stor endring som denne siste testen indikerte tror jeg ville vært merkbar i hverdagen og på skolen hvis den var reell. Siden det ikke er det vil jeg anta at det er større sjanse for at noe har gått galt i utførelsen av testen, enten det nå er gutten din som har hatt en uheldig dag, om det er testeren som har gjort feil eller at det er dysleksien/ADD'en som gjør at han får et feilaktig dårlig resultat.

Da jeg søkte nå så søkte jeg bare på måfå på engelsk, men det kom jo opp en del gode resultater og forskning bare på første side. Jeg skal hoppe i køya, men du finner sikkert mer her, eller søk med litt bedre engelsk enn jeg presterte i halvsøvne ;) : https://www.google.com/search?biw=1536&bih=727&ei=JHzTXLvRI-mBk74Pm_uHuA4&q=wisc+test+V+gave+wrong+results&oq=wisc+test+V+gave+wrong+results&gs_l=psy-ab.3...324483.330857..331160...0.0..0.160.2808.1j21......0....1..gws-wiz.......0i71j33i22i29i30j0i22i30j33i160j33i21j33i10i21.2KKSH8hxOBo

Du kjenner barnet ditt, stol på det og ikke aksepter et resultat som stemmer så dårlig med både familiens og skolens erfaring med gutten tilsier om hans evner.

Anonymkode: 844a3...2fc

Skrevet

Datteren min har tatt WISC to ganger. Første gangen scoret hun borderline utviklingshemmet, andre gangen spriket resultatene veldig. Da hun fikk god tid, klarte hun 100% av oppgavene på logikkdelen, og hadde svært sterk språkforståelse. Hun sliter med arbeidsminne og prosesseringshastighet. 

Folk som er rundt henne vet at hun på ingen måte er borderline utviklingshemmet tross for resultatene på WISC. Hun blir stadig flinkere på skolen med modning og innsats. 

Anonymkode: 6ae3a...de2

Skrevet

Man kan da ikke stole 100% på en slik test, veldig mange faktorer spiller inn på hvordan de scorer. Bare så enkle ting som at han kanskje var litt sulten eller sliten den dagen, litt lei og orket ikke konsentrer seg e.l. kan påvirke veldig.

Anonymkode: 1e7be...abb

Skrevet

Tror ikke du skal vektlegge det for mye. Min sønn med ADHD scoret 90 og tok testen på en skikkelig dårlig dag. Han er 16 år nå og om han bare klarer å fokusere, får han 5-ere i de fleste fag, 6-ere i noen, det ville han aldri klart med en iq på 90.

Anonymkode: 29f81...bf5

Skrevet

Jeg tenker at på slike tester kan mye spille inn.

Min datter scoret på 0 percentilen på ABC test da hun var 5 år. Det vil vel egentlig si ute av stand til å fungere normalt fysisk? Ikke vet jeg, fysioterapeuten kommuniserte utrolig dårlig med oss foreldrene. 

Nå har det seg slik at hun hadde store problemer med lav selvfølelse og prestasjonsangst fordi hun alltid gjorde det dårligst i fysisk aktivitet. Og ja, hun hadde trøbbel med det fysiske, og vil aldri bli idrettsstjerne, men hun fungerte helt fint i hverdagen.

Når hun da kom i en situasjon hvor hun skulle filmes og det ble tatt tiden med stoppeklokke, så låste det seg helt. Resultatene ble tolket dit at hun da altså scoret helt abnormalt dårlig. Vi forsøkte å forklare problemene med prestasjonsangst, og at de øvelsene hun ikke klarte på testen var noe hun klarte til vanlig. Men test var test og resultat var resultat. 

Hun er fortsatt lite glad i fysisk aktivitet. Hun går på dans, og vi er på tur og sånt, men hun misliker gym og ballsport. Men hun løper som en helt til bussen, sprinter trapper når det er noe fristende i andre enden.. 

Det er en annen test, men jeg mener helt bestemt at alle tester kan ha utslag som følge av omgivelser og situasjoner og tolkninger. Jeg vet at det er kritiske røster mot det å teste barn og sette all lit til resultatene.. 

Anonymkode: 903c1...349

Skrevet

Min sønn ble testet på nytt nå nylig, og rapporten viste omtrent samme resultat som for din sønn. Tidligere tester viste at han lå på 50 persentilen på iq, altså veldig gjennomsnittlig. Han har språkvansker, og har vansker med hurtig benevning og prosesseringshastighet, bla. Han har utfordringer med læring, men fra å ha primærdiagnosen spesifikk språkvanske, ble det nå endret til generelle lærevansker der språkvanskene er en del av dette. Veldig nedslående. Samtidig kjenner jeg min sønn, han blir fort sliten av tester og kan dermed svare på måfå. Så jeg har slått meg til ro at dette ikke skal definere ham, og det viktigste utfallet fra testene er at PPT får skrevet ny sakkyndig der det presiseres hva og hvordan han kan hjelpes på skolen. 

Anonymkode: 32a15...62f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...