Gå til innhold

Leker i konfirmasjon.

Anbefalte innlegg

Vi er vestlendinger, ja. Store kakebord og leker/underholdning er vanlig i bryllup, konfirmasjon og runde dager. Vi inviterer familie og venner som vi vet liker leker, så ingen fare med det :) Viktigste er at konfirmanten liker det. Hun ble overrasket da ene konfirmasjonen hun var i kun var mat og taler, det syntes hun ble veldig tørt og stivt. Tenker at det må være et forknytt menneske som ikke vil gå i et selskap fordi de har et par leker? Men det er jo selvsagt ingen tvang om å delta. Man kan se på om man heller vil det. 

Anonymkode: ffe2b...c4d

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høytid og høytid. Det blir borgerlig konfirmasjon, og vi er ikke så høytidelige av oss. Synes egentlig konfirmasjon er litt tullete, men håper hun får noe ut av kurset. Stas å ha en unnskyldning til å gjøre litt ekstra stas på barnet da. Og så er det noe med at “alle andre gjør det”, og vil ikke frarøve henne det samme..

Det blir jo bunad og fin middag med taler, så løsner vi på snippen til kakene tenker jeg. Sånn liker vi det :)

Kanskje dere kan leke med lego? Og øve på å fargelegge innenfor strekene? 

Helt ærlig så syntes jeg det hørtes topp ut med leker! Jeg synes konfirmasjoner (og barnedåp) er grusomt kjedelig. Supert med noe som løsner litt på stemninga! Her er det ikke vanlig (Vestlandet), men mulig jeg tar det med meg videre når datteren min skal konfirmeres 😉

3 timer siden, Tøystykke skrev:

Kanskje dere kan leke med lego? Og øve på å fargelegge innenfor strekene? 

Du hinter til at vi er barnslige som vil ha leker? Du er ikke voksen før du tør å leke, vet du ;)

At vi ikke konfirmerer kirkelig er gjennomtenkt, da vi ikke vil hykle og lyve i kirken om at vi tror dåp eller konfirmasjon er noe viktig for vår tro, menneskelig eller åndelig fellesskap, eller frelse av noe slag. Ikke trer vår datter inn i de voksnes rekker på lenge enda heller. Borgerlig konfirmasjon er bare et påfunn for å gi et alternativ til religiøs seremoni, og noe de fleste gjør (akkurat som de som velger kristelig) for å få gaver. Men jeg ofrer ikke mitt barn for mine prinsipper. Så lenge alle andre gjør det, skal hun også få gaver og feires! Derfor synes vi ikke dette er noen høytidelig greie. 

Synes din kommentar var mest barnslig her. 

Uansett, dette var ikke en tråd hvor jeg spurte om folk har eller liker leker i konfen. Her må alle få gjøre som de vil. Men ønske om tips og idéer til leker dere (som liker leker) synes er kjekke. Så tusen takk til alle som har kommet med tips! Keep’em coming! 😁

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du hinter til at vi er barnslige som vil ha leker? Du er ikke voksen før du tør å leke, vet du ;)

At vi ikke konfirmerer kirkelig er gjennomtenkt, da vi ikke vil hykle og lyve i kirken om at vi tror dåp eller konfirmasjon er noe viktig for vår tro, menneskelig eller åndelig fellesskap, eller frelse av noe slag. Ikke trer vår datter inn i de voksnes rekker på lenge enda heller. Borgerlig konfirmasjon er bare et påfunn for å gi et alternativ til religiøs seremoni, og noe de fleste gjør (akkurat som de som velger kristelig) for å få gaver. Men jeg ofrer ikke mitt barn for mine prinsipper. Så lenge alle andre gjør det, skal hun også få gaver og feires! Derfor synes vi ikke dette er noen høytidelig greie. 

Uansett, dette var ikke en tråd hvor jeg spurte om folk har eller liker leker i konfen. Her må alle få gjøre som de vil. Men ønske om tips og idéer til leker dere (som liker leker) synes er kjekke. Så tusen takk til alle som har kommet med tips! Keep’em coming! 😁

Dette var iallefall barnslig. Påfunn for å få gaver.. say no more...

Anonymkode: 27b00...7b5

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Påfunn som et alternativ til religiøs seremoni, var det jeg skrev. At mange konfirmerer seg for å få gaver tror jeg ikke er noen hemmelighet.

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Påfunn som et alternativ til religiøs seremoni, var det jeg skrev. At mange konfirmerer seg for å få gaver tror jeg ikke er noen hemmelighet.

Har du virkelig barn som er gamle nok til konfirmasjon? Du begynte tidlig da...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil tørre og påstå at de fleste sekulære ungdommer i dag, konfirmerer seg utelukkende pga. gavene. De velger kanskje kirkelig konfirmasjon fordi det er tradisjon, vennene velger det, eller de må velge det for å få lov til og konfirmere seg. Det er et fåtall som konfirmerer seg fordi de faktisk tror på treenigheten, ikke bare en religionsnøytral skaperkraft, og at den evangelisk-lutherske reformasjonskirken representerer deres gudssyn og har en doktrine de ønsker å etterleve. I så måte vil jeg påstå at det er mer ærlig å konfirmere seg borgerlig. De legger i alle fall ikke særlig skjul på intensjonene sine. 

Anonymkode: e39f1...eba

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil tørre og påstå at de fleste sekulære ungdommer i dag, konfirmerer seg utelukkende pga. gavene. De velger kanskje kirkelig konfirmasjon fordi det er tradisjon, vennene velger det, eller de må velge det for å få lov til og konfirmere seg. Det er et fåtall som konfirmerer seg fordi de faktisk tror på treenigheten, ikke bare en religionsnøytral skaperkraft, og at den evangelisk-lutherske reformasjonskirken representerer deres gudssyn og har en doktrine de ønsker å etterleve. I så måte vil jeg påstå at det er mer ærlig å konfirmere seg borgerlig. De legger i alle fall ikke særlig skjul på intensjonene sine. 

Eller så er det pga tradisjonen, hyggelig med selskap og markering at man blir «voksen»? Gaver er en bonus, ingen grunn. Har ikke møtt noen som er så overfladiske altså. Men disse som er det kjenner jo sikkert du...

På ‎08‎.‎05‎.‎2019 den 10.09, Nyttårs barn skrev:

Du kan jo lage en kahoot med tema konfirmanten😃  

Hjelp de eldre familiemedlemmene med å logge på.

Dette hadde vi til sønnen vår som konfirmerte seg nå i helgen. Veldig kjekt både for store og små:-) Premie hadde vi også, gull, sølv og bronsemedalje  av sjokolade :-)

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller så er det pga tradisjonen, hyggelig med selskap og markering at man blir «voksen»? Gaver er en bonus, ingen grunn. Har ikke møtt noen som er så overfladiske altså. Men disse som er det kjenner jo sikkert du...

Jeg nevner tradisjon som en grunn, men jeg vil vedde på at antall konfirmanter hadde stupt om du fjernet alle gaver. 

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er ikke borgerlig konfirmasjon høytidelig :) Så dere gjør rett i å latterliggjøre seremonien og nærmest gjøre det om til en barnebursdag for 8-åringer. Det passer perfekt! 

Jeg støtter absolutt leker i borgerlige konfirmasjoner. 

Annonse

1 minutt siden, Tøystykke skrev:

Selvfølgelig er ikke borgerlig konfirmasjon høytidelig :) Så dere gjør rett i å latterliggjøre seremonien og nærmest gjøre det om til en barnebursdag for 8-åringer. Det passer perfekt! 

Jeg støtter absolutt leker i borgerlige konfirmasjoner. 

Leker er gøy samme om det er humanetisk eller kristen konfirmasjon. Sermonien er et annet sted. Den blir ikke ødelagt av at vi leker flere timer senere. Vi setter jo ikke i gang med lekene hverken under sermonien eller middagen.

Anonymkode: b759b...b07

• 5 år senere...

Her var det jammen meg mye oppgulp. Konfirmasjoner, overgangsmarkeringer kall det hva du vil har vært høytidelig markert siden tidenes morgen og i alle overbevisninger både religiøse og andre. Jeg synes det er leit, HI, at du snakker ned er valg ditt barn har gjort, at du får det til å fremstå som noe useriøst tull for å få gaver. Du har ikke gjort jobben din som foresatt når du ikke har satt deg inn i hva ungdommene går gjennom i opplæringen, og det burde du. Det er faktisk en god læringsarena og det er et veldig godt utgangspunkt for å kunne ha gode samtaler og diskusjoner med ungdommen din.

Anonymkode: 13416...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...