Gå til innhold

Er det noen her som har tatt gastroskopi i narkose, eller andre som vet hvordan det foregår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått time til det, og gruer meg. Noen som kan fortelle litt om hvordan det var, husker du noe av det, hvor lang tid tok det før du kunne reise hjem?

Anonymkode: b1565...cf0

Skrevet

Hvorfor skal du ta det i narkose da? Er det bestilt til deg pga angst eller noe?

Jeg har tatt det uten narkose, fikk en sånn bedøvelsesspray inn i munnen som skal hemme brekningsrefleksen litt, så fikk jeg en sånn "dings" som jeg skulle tygge fast i munnen, det er fordi du ikke skal tygge på slangen de putter inn. Så stakk de en slange ned gjennom svelget. Det var ekkelt, men så fort de var forbi der du brekker deg gikk det greit altså.

Man kunne få noe likeglad-medisin eller beroligende, men de prøvde uten først og siden det gikk greit fikk jeg ingenting.

Jeg synes det var ekkelt, og jo lenger de holdt på jo mer slitsomt og ekkelt ble det. Jeg lukket øynene, pustet med nesa og konsentrerte meg om det. Ingen vits å få panikk tenkte jeg, for da må de gjøre hele undersøkelsen på nytt, best å holde ut. Så vips var de ferdig og dro alt sammen ut igjen. Jeg hadde siklet litt, men ellers var det greit ;)

Jeg fikk ikke spise på 2 timer tror jeg det var, pga den bedøvelsessprayen, men ellers kunne jeg dra med en gang. Sikkert litt annerledes om man får beroligende eller i ditt tilfelle narkose?

Anonymkode: acc41...788

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du ta det i narkose da? Er det bestilt til deg pga angst eller noe?

Jeg har tatt det uten narkose, fikk en sånn bedøvelsesspray inn i munnen som skal hemme brekningsrefleksen litt, så fikk jeg en sånn "dings" som jeg skulle tygge fast i munnen, det er fordi du ikke skal tygge på slangen de putter inn. Så stakk de en slange ned gjennom svelget. Det var ekkelt, men så fort de var forbi der du brekker deg gikk det greit altså.

Man kunne få noe likeglad-medisin eller beroligende, men de prøvde uten først og siden det gikk greit fikk jeg ingenting.

Jeg synes det var ekkelt, og jo lenger de holdt på jo mer slitsomt og ekkelt ble det. Jeg lukket øynene, pustet med nesa og konsentrerte meg om det. Ingen vits å få panikk tenkte jeg, for da må de gjøre hele undersøkelsen på nytt, best å holde ut. Så vips var de ferdig og dro alt sammen ut igjen. Jeg hadde siklet litt, men ellers var det greit ;)

Jeg fikk ikke spise på 2 timer tror jeg det var, pga den bedøvelsessprayen, men ellers kunne jeg dra med en gang. Sikkert litt annerledes om man får beroligende eller i ditt tilfelle narkose?

Anonymkode: acc41...788

Det er pga ekstrem klaustrofobi

Skrevet

Dytter litt

Hi

Skrevet

Er det snakk om ekte narkose eller bare beroligende? Jeg har vært til gastroskopi to ganger. Første gangen tror jeg jeg fikk Propofol. Da sov jeg under hele undersøkelsen og kan ikke huske noe som helst før jeg våknet opp i et annet rom etterpå. Andre gangen fikk jeg Midazolam. Da var jeg våken og fikk med meg hva som skjedde, men jeg halvsov på en måte. Nesten som når man er kjempefull og barer hører stemmer i det fjerne og ikke kjenner så mye. Det gikk helt fint, men var litt ør etterpå.

Anonymkode: e4124...3fc

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det snakk om ekte narkose eller bare beroligende? Jeg har vært til gastroskopi to ganger. Første gangen tror jeg jeg fikk Propofol. Da sov jeg under hele undersøkelsen og kan ikke huske noe som helst før jeg våknet opp i et annet rom etterpå. Andre gangen fikk jeg Midazolam. Da var jeg våken og fikk med meg hva som skjedde, men jeg halvsov på en måte. Nesten som når man er kjempefull og barer hører stemmer i det fjerne og ikke kjenner så mye. Det gikk helt fint, men var litt ør etterpå.

Tja, si det? Det står gastroskopi i narkose som overskrift på timen jeg har fått. Men det står ingenting annet enn at jeg må faste fra midnatt og ikke kan kjøre på 24 timer. Det står ingenting om hva jeg jeg vil få, hva som skjer før og etterpå. Jeg har fått et skjema jeg må fylle ut, og der er det et spørsmål om jeg har hatt problemer med narkose tidligere. Jeg tror det egentlig er et skjema som fylles ut når man skal ha operasjon, for det spør om tidligere operasjoner og. Jeg får virkelig håpe at jeg får sove hele tiden, jeg blir helt kvalm bare ved tanken på at jeg kan komme til å være halvveis våken.
Kan jeg spørre hvorfor du fikk beroligende? Hvor lang tid tok det før du fikk reise hjem?

Hi

Skrevet

Ok. Da høres det ut som du får ordentlig narkose. Første gangen fikk jeg det siden det var rutine (i utlandet) og jeg dessuten ønsket det. Da sov jeg tungt. Jeg har vært med og sett på mange gastroskopier både med og uten beroligende og hadde ikke lyst å prøve uten. Andre gangen spurte jeg om jeg kunne få og at jeg hadde fått det tidligere. Legen sa da etterpå at det var godt jeg fikk det siden det ellers kunne blitt litt vanskelig siden jeg tydeligvis hadde en veldig sterk brekningsrefleks.

Skrevet

Husker ikke hvor lenge jeg var der etterpå, men var ikke så lenge. Kanskje en time? Ikke noe mer andre gangen hvert fall.

Skrevet

Vi bruker ikke «ordentlig» narkose ved gastroscopi lenger på sykehuset her( jobber på anestesi). Men vi gir dyp sedasjon og andre medikamenter enn de på gastrolab gir. Du husker ikke noe etterpå. Dette går fint👍🏻  Lykke til. 

Anonymkode: 7db21...229

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi bruker ikke «ordentlig» narkose ved gastroscopi lenger på sykehuset her( jobber på anestesi). Men vi gir dyp sedasjon og andre medikamenter enn de på gastrolab gir. Du husker ikke noe etterpå. Dette går fint👍🏻  Lykke til. 

Tusen takk :) Tror du andre sykehus bruker narkose, eller tror du at det bare er den måten de formulerer det på, at de sederer, men kaller det narkose? Hvor lang tid tar det ca før pasienten kan reise hjem igjen da tror du? Jeg må ha sjåfør, så litt greit fpr den å vite.

Hi

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk :) Tror du andre sykehus bruker narkose, eller tror du at det bare er den måten de formulerer det på, at de sederer, men kaller det narkose? Hvor lang tid tar det ca før pasienten kan reise hjem igjen da tror du? Jeg må ha sjåfør, så litt greit fpr den å vite.

Hi

Vi har de til observasjon ca 30-60 min. Vet ikke hva andre gjør. Hvis man gir narkose, må man intuberes,( pusterør ) derfor unngår vi det. 

Skrevet

Sønnen min på 4 år, tok det for ett par mnd siden. Fikk narkose, og husket ingenting etterpå. Løp rundt i gangene etter en halvtime, like fin og rask :)

Anonymkode: 7bc95...be6

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min på 4 år, tok det for ett par mnd siden. Fikk narkose, og husket ingenting etterpå. Løp rundt i gangene etter en halvtime, like fin og rask :)

Anonymkode: 7bc95...be6

Det høres bra ut :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...