Gå til innhold

Dere som har fått beskjed om stor baby uke 33? Svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos lege i fosterdiagnotistikk idag og der ble babyen målt til over gjennomsnittet stor,babyen er 2400g nå i uke 33, hvor store var deres i den uken og er det virkelig så mye over gjennomsnittet? Måinn på sukkerbelastningstest,men fikk ikke time før om 3 uker og terminen er om 5 uker burde hel sjekket det før. 

Anonymkode: 46b33...c02

Skrevet

Da ville jeg rett og slett ha gått ut fra at jeg hadde det og tilpasset kostholdet deretter. Det er jo bare et sunt kosthold uansett.

Ellers høres det veldig merkelig ut at du ikke får time før om tre uker. Du kan ta testen forskjellige steder, bl.a. sykehuslaboratorie, så sjekk rundt, høres veldig rart ut om de skal vente så lenge før du får tatt den, det tror jeg ikke de kan forsvare faglig siden du har fått stadfestet stor baby allerede.

Anonymkode: 4ea56...407

Skrevet

Jeg har fått store barn, og har hatt sånn glukosetest i alle svangerskapene mine uten å ha diabetes. Jeg produserer bare store barn.

Jeg mener de har sagt rundt uke 30 at barna har vært ca 50% over snittet.

Legen på sykehuset sa at jeg burde spise som om jeg hadde diabetes, selv om jeg ikke hadde det. For han mente at om jeg foret babyen i magen med raske karbohydrater og sukker så kunne det gi ihvertfall en halv kilo på  vekta til babyen. Så jeg burde spise grovt og grønt, lite sukker osv.

Største barnet mitt ble estimert til 5,5 kg til termin, men kom 17 dager før termin og veide 4858g, så de målte ganske nøyaktig egentlig. Har også barn på 4,7 og 4,5 kg. Var siste barnet som var minst, første nest størst og midterste størst.

Jeg har vært normalvektig og lagt på meg ca 12 kg i svangerskapene mine, og har som sagt ikke hatt svangerskapsdiabetes. Har blitt sjekket pga høye sf-mål og store barn, men det er nå bare sånn det er, de trives godt inni der ;)

Anonymkode: 58d5c...963

Skrevet

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes med nr 1 og hun veide 3450 g ved fødsel 10 dager før termin. Tok to glukosebelastninger med nr to pga høye symfysemål men hadde ikke svangerskapsdiabetes med han. Ut kom han dagen etter termin og veide 4600 g. Det var lang tid til du fikk time, kan ikke du bare svippe innom legekontoret og ta en glukosebelastninger der? Jeg trengte ikke noe time for dette hvertfall. 

Anonymkode: 21d99...5b2

Skrevet

Takk for svar:) de på legekontoret mente de ikke hadde time før så jeg måtte vente,men da får jeg jo tatt testen bare to uker før ks og det er lenge å vente synes jeg. 

Skrevet

Det er helt tullete. Jeg ville kontaktet sykehuset og spurt om det er mulig å ta det der. Det er det hvertfall mulighet for på sykehuset her i byen. Om du ikke får kommet inn kan du evt be lege om å få tatt en gjennomsnitts måling av blodsukkeret de siste tre månedene. Det er en blodprøve. Eller få hentet ut de drikkene og få tatt det hos jordmor om hun har blodsukkerapparat. Er jo en ukomplisert test.Håper det ordner seg :)

Anonymkode: 21d99...5b2

Skrevet

Med min første fikk jeg estimert at han estimert til 4000 gram en uke før termin. Da jeg fødte 24 timer etter var  han 3850. Skulle vært 4200 ved fødsel mente de. Nå var jeg overvektig fra før, gikk opp 6kg i svangerskapet.

Anonymkode: 5d72e...612

Skrevet

Jeg har tatt glukosebelastning med begge mine, og første mente de skulle bli 5 kg til termin, hun var 4 kg, 10 dager etter termin. De mente og siste skulle bli litt stor, men han var 3,5 kg. Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes med noen av de.

Anonymkode: 5db49...aa5

Skrevet (endret)
På 6.5.2019 den 19.36, Anonym bruker skrev:

Var hos lege i fosterdiagnotistikk idag og der ble babyen målt til over gjennomsnittet stor,babyen er 2400g nå i uke 33, hvor store var deres i den uken og er det virkelig så mye over gjennomsnittet? Måinn på sukkerbelastningstest,men fikk ikke time før om 3 uker og terminen er om 5 uker burde hel sjekket det før. 

Mine var 2400 og 2600 i uke 32 ble estimert til 4800 (fødte 18 dager før da var babyen 3745)

Nr 2 var estimert til 4100 (fødte 4 dager over termin og babyen var 4180) Hadde ikke svangerskapsdiabetes i svangerskapene.

Endret av Toneelise
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis slik at de måler rett. Jeg hadde utslag på sukker i urin (uten å få diagnosen svangerskapsdiabetes) og ble forespeilet at han kom til å bli stor (minst 4 kg). Ut kom en lang og smal type på 52 cm og 3200 g ved termin. Men jeg levde som om jeg hadde sv.diabetes, da. Lite raske karbohydrater, mye grønnsaker og proteiner og langsomme karbohydrater (det er jo bra, uansett!).

Vet om mange som har fått feilberegnet fosterets vekt totalt. Skjønner ikke hvordan de kan være så bombastiske! Men de var veldig klar i sin tale til meg. Mitt andre barn ble for øvrig også estimert til å veie godt over 4 kg, hun kom ut 3300 g ved termin ... 

Anonymkode: b9e31...9e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...