Anonym bruker Skrevet 6. mai 2019 #1 Skrevet 6. mai 2019 Hvilken alder fikk barnet diagnosen? Hvilke symptomer hadde barnet og hvordan foregikk utredningen. Setter pris på svar. Anonymkode: 66102...a60
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2019 #3 Skrevet 6. mai 2019 BUP brukte 2 år på utredning, fikk diagnosen da hen var 11. Symptomer var kognitive og motoriske vansker, sosiale vansker, språkvansker, sensoriske utfordringer, engstelse. Generelt hengt etter i utvikling på alle plan hele livet. Anonymkode: 98547...3ad
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2019 #4 Skrevet 6. mai 2019 Datteren min fikk diagnose uspesifisert lett pu, da hun var 3,5 år. Hun hadde ingen språk, men brukte tegn til tale. Gikk da hun var 2,5 år. Men språkforståelsen var også forsinket, men forstod litt. Utredet av habilitering ved Ullevål og PPT flere ganger. Idag er hun 12 år. Fyller 13 i år og har ikke lenger uspesifisert, men lett pu. I fjor fikk hun også diagnosen epilepsi. Anonymkode: cc5d0...202
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2019 #5 Skrevet 7. mai 2019 Har du selv et barn med generelle lærevansker siden du er interessert i temaet ? Min datter fikk diagnosen generelle lærevansker av habiliteringen på ungdomsskolen. Her har hun hengt etter de andre i forhold til skolefag, lesing og matematikk. Og er generelt noe mer barnslig enn andre på samme alder. Her er det kognitive vansker, vansker med fin-og grovmotorikk, matematikk, fobier, sensitivitet i forhold til blant annet lyder. Anonymkode: ffbdf...217
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2019 #6 Skrevet 7. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du selv et barn med generelle lærevansker siden du er interessert i temaet ? Min datter fikk diagnosen generelle lærevansker av habiliteringen på ungdomsskolen. Her har hun hengt etter de andre i forhold til skolefag, lesing og matematikk. Og er generelt noe mer barnslig enn andre på samme alder. Her er det kognitive vansker, vansker med fin-og grovmotorikk, matematikk, fobier, sensitivitet i forhold til blant annet lyder. Anonymkode: ffbdf...217 Ja, er bekymret for at min gutt får denne disgnosen. Han er 5 år og psykomotorisk forsinket, dog ikke i den grad dere beskriver. Han begynte å krabbe tidlig, gikk da han var 1,5 år. Er tospråklig og vært forsinket med språk, men det har kommet seg masse. Han snakker mye nå, men er nok noe etter jevnaldrende fortsatt. Han er noe klønete på både grov og finmotorikk. Han klarer å sykle med støttehjul, sparkesykler, stuper kråke ol. Finmotorikken har også vært noe vanskelig, eks. Klippe med saks ol. God på å perle. Så er det det kognitive som jeg er usikker på og som han skal testes for nå. Ikke alltid han har klart/ forstått visse oppgaver. Som mindre klarte han ikke puslespill( de enkle), nå pusler han puslespill 4+ uten problemer. Han har god hukommelse. Leser vi en bok på kvelden så husker han dagen etter hva som skjedde i boken. Han har derimot strevd med å bygge eks lego etter et mønster. Som sagt bekymrer meg mye for hvordan ting ender. Anonymkode: 66102...a60
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2019 #7 Skrevet 7. mai 2019 Jeg skjønner veldig godt at du er bekymret. Min jente kan også sykle på vanlig sykkel , men foretrekker å bruke en vanlig sparkesykkel. Hukommelsen til min jente, er også ganske god. Men her er har hun problemer med finmotoriske aktiviteter. Hun må også bli forklart ting på en enklere måte enn de andre på samme alder. Hun går i ordinær skole, det har hun alltid gjort. Og det har nok også bidratt til den fine utviklingen hun har hatt. Anonymkode: ffbdf...217
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2019 #8 Skrevet 7. mai 2019 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner veldig godt at du er bekymret. Min jente kan også sykle på vanlig sykkel , men foretrekker å bruke en vanlig sparkesykkel. Hukommelsen til min jente, er også ganske god. Men her er har hun problemer med finmotoriske aktiviteter. Hun må også bli forklart ting på en enklere måte enn de andre på samme alder. Hun går i ordinær skole, det har hun alltid gjort. Og det har nok også bidratt til den fine utviklingen hun har hatt. Anonymkode: ffbdf...217 Kjenner du igjen beskrivelsene av min gutt ifht din jente når hun var 5 år eller sammenligner du mer med hennes fungering nå? Anonymkode: 66102...a60
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #9 Skrevet 9. mai 2019 På 07.05.2019 den 8.39, Anonym bruker skrev: Anonymkode: 66102...a60 Jeg sammenligner nok med hvordan hun er nå. Det er over 10 år siden hun var 5 år, så jeg har dessverre glemt en del. Anonymkode: ffbdf...217
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #10 Skrevet 9. mai 2019 På 7.5.2019 den 8.05, Anonym bruker skrev: Ja, er bekymret for at min gutt får denne disgnosen. Han er 5 år og psykomotorisk forsinket, dog ikke i den grad dere beskriver. Han begynte å krabbe tidlig, gikk da han var 1,5 år. Er tospråklig og vært forsinket med språk, men det har kommet seg masse. Han snakker mye nå, men er nok noe etter jevnaldrende fortsatt. Han er noe klønete på både grov og finmotorikk. Han klarer å sykle med støttehjul, sparkesykler, stuper kråke ol. Finmotorikken har også vært noe vanskelig, eks. Klippe med saks ol. God på å perle. Så er det det kognitive som jeg er usikker på og som han skal testes for nå. Ikke alltid han har klart/ forstått visse oppgaver. Som mindre klarte han ikke puslespill( de enkle), nå pusler han puslespill 4+ uten problemer. Han har god hukommelse. Leser vi en bok på kvelden så husker han dagen etter hva som skjedde i boken. Han har derimot strevd med å bygge eks lego etter et mønster. Som sagt bekymrer meg mye for hvordan ting ender. Anonymkode: 66102...a60 Har du skrevet her tidligere om at barnet ditt skulle ta wisc eller noe sånt? Mitt barn er nå 10 år og har ikke denne diagnosen. Han har (eller har hatt) alvorlige språkvansker (uten diagnose) og ADHD. Til sammenligning med din sønn har min også hatt dårlig fin og grovmotorikk. Han kunne ikke sykle før i fjor (mest pga konsentrasjonsvansker), sliter med svømming, sparkesykkel, ski, osv. Mye pga konsentrasjonsvansker, men også fordi vansker med motorikk visstnok ses ofte i sammenheng med ADHD. Han har alltid slitt med sosiale koder, språkforståelse, beskjeder og instrukser. Han har veldig dårlig arbeidsminne. Har alltid avskydd alt som krever konsentrasjon (lesing, puslespill, tegning, perling, osv). Men han har også knallgod hukommelse og husker detaljer langt tilbake i tid. Det er som om hjernen hans løper raskere enn han får ut ordene. Han har selvfølgelig andre gode kvaliteter og sider han utmerker seg. F.eks er han utrolig god i matematikk og logiske oppgaver, har ekstrem fantasi, kreativ, lager musikk, filmer, osv. Hvis man har PU-diagnose henger man vel generelt etter på alle plan i forhold til jevnaldrende. Ut fra det du skriver syns jeg ikke det høres ut som om barnet ditt faller i den kategorien. Men jeg vet hvordan det er når det føles som om barnet ditt strever på alle områder man ser «alle andre» barn får til. Men som jeg sier til mitt barn - dette er sånn du er skapt og noen ting må du bare jobbe hardere enn andre for å få til. Jeg sier alltid til han at han aldri må gi opp og skryter av at han jobber knallhardt! For det gjør han virkelig! Så forteller jeg han at absolutt alle har sine ting de må jobbe med. Jeg bruker å gi han noen eksempler, f.eks nevner noen i klassen, og ikke minst forteller at mange sliter med ting andre ikke kan se. Vi fokuserer heller på styrkene han har og oppmuntrer han i det han utmerker seg i. F.eks så er han ikke noe god i lesing, men det pirker vi ikke på og sier alle ikke kan være god i alt. Derimot fokuserer vi veldig på matten han elsker og utmerker seg i. Det koooooser vi oss med. Poenget er at du som mamma må bare la testene komme og tenke at alle testene er bare for å finne ut hvordan det kan tilrettelegges for at barnet sitt skal få optimalt utbytte av sine evner. Du må bare prøve å legge litt bekymringer fra deg og fokusere på de gode og sterke kvalitetene som barnet ditt har For det er sikkert mange! Selv om språk og motorikk må jobbes med så går det bra! Mitt barn er forresten veltilpasset, han har mange god venner og stortrives på skolen. Vanskene hans tilrettelegges og jobbes med, men ellers er det ikke noe fokus på det i hverdagen mer etter at alle tester og utredninger var gjort. Anonymkode: 70b04...050
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #11 Skrevet 9. mai 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du skrevet her tidligere om at barnet ditt skulle ta wisc eller noe sånt? Mitt barn er nå 10 år og har ikke denne diagnosen. Han har (eller har hatt) alvorlige språkvansker (uten diagnose) og ADHD. Til sammenligning med din sønn har min også hatt dårlig fin og grovmotorikk. Han kunne ikke sykle før i fjor (mest pga konsentrasjonsvansker), sliter med svømming, sparkesykkel, ski, osv. Mye pga konsentrasjonsvansker, men også fordi vansker med motorikk visstnok ses ofte i sammenheng med ADHD. Han har alltid slitt med sosiale koder, språkforståelse, beskjeder og instrukser. Han har veldig dårlig arbeidsminne. Har alltid avskydd alt som krever konsentrasjon (lesing, puslespill, tegning, perling, osv). Men han har også knallgod hukommelse og husker detaljer langt tilbake i tid. Det er som om hjernen hans løper raskere enn han får ut ordene. Han har selvfølgelig andre gode kvaliteter og sider han utmerker seg. F.eks er han utrolig god i matematikk og logiske oppgaver, har ekstrem fantasi, kreativ, lager musikk, filmer, osv. Hvis man har PU-diagnose henger man vel generelt etter på alle plan i forhold til jevnaldrende. Ut fra det du skriver syns jeg ikke det høres ut som om barnet ditt faller i den kategorien. Men jeg vet hvordan det er når det føles som om barnet ditt strever på alle områder man ser «alle andre» barn får til. Men som jeg sier til mitt barn - dette er sånn du er skapt og noen ting må du bare jobbe hardere enn andre for å få til. Jeg sier alltid til han at han aldri må gi opp og skryter av at han jobber knallhardt! For det gjør han virkelig! Så forteller jeg han at absolutt alle har sine ting de må jobbe med. Jeg bruker å gi han noen eksempler, f.eks nevner noen i klassen, og ikke minst forteller at mange sliter med ting andre ikke kan se. Vi fokuserer heller på styrkene han har og oppmuntrer han i det han utmerker seg i. F.eks så er han ikke noe god i lesing, men det pirker vi ikke på og sier alle ikke kan være god i alt. Derimot fokuserer vi veldig på matten han elsker og utmerker seg i. Det koooooser vi oss med. Poenget er at du som mamma må bare la testene komme og tenke at alle testene er bare for å finne ut hvordan det kan tilrettelegges for at barnet sitt skal få optimalt utbytte av sine evner. Du må bare prøve å legge litt bekymringer fra deg og fokusere på de gode og sterke kvalitetene som barnet ditt har For det er sikkert mange! Selv om språk og motorikk må jobbes med så går det bra! Mitt barn er forresten veltilpasset, han har mange god venner og stortrives på skolen. Vanskene hans tilrettelegges og jobbes med, men ellers er det ikke noe fokus på det i hverdagen mer etter at alle tester og utredninger var gjort. Anonymkode: 70b04...050 Tusen tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette. Det er så mye i det du sier. Det er slik du sier at det er så lett å sammenligne og da kan man føle at han henger etter på alle plan. Er spent på de kognitive testene men som du sier vi må gjennom det slik at vi får svar som kan gjøre at vi forstår ham bedre og at han får den hjelpen han trenger . Anonymkode: 66102...a60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå