Gå til innhold

Emg og nevrografi, noen som har tatt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal inn til undersøkelse om et par uker og jeg gruer meg så veldig. Leser mye blandet på nett, noen merker nesten ingenting, andre har så vondt at de gråter og må avbryte hele undersøkelsen 😕 Gjelder ene benet. 

Noen som har gjort det samme? Blir veldig takknemlig for svar og erfaringer uansett om det var greit eller jævlig. Forklar gjerne litt hvordan prosessen er også om du orker? :)

Anonymkode: 96069...a85

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kan ikke huske at det var noe særlig vondt, bare litt ubehagelig. Tok på begge bein og begge armer

Anonymkode: 5eb49...543

Skrevet

Jeg har tatt den undesøkelsen to ganger og må muligens ta den enda en gang før sommeren, mistenker jeg. Jeg gruer meg ikke for å ta det igjen.

Første gang måtte de ta en undersøkelse som de noen ganger gjør, men ikke så ofte. Da setter de strøm i en elektrode som ligger direkte mot en nerve i foten (innsiden av ankelen, om jeg husker rett), og så skal må du holde deg helt i ro i 10 sekunder. Det var den tøffeste, for den var smertefull. Men iflg. spesialisten som gjorde undersøkelsen av meg den gang sa han at det varierer veldig hvor mye folk kjenner av den. Noen greier ikke gjennomføre den, andre er det helt greit for (om enn ganske så ubehangelig). For meg var det en sterk, veldig intens smerte akkurat der, men det som skjedde med meg var at refleksene mine koblet inn og trakk til seg beinet. Så jeg måtte prøve igjen og igjen. Greide til slutt 8 sekunder før refleksene koblet inn. Jeg hadde rett og slett ikke kontroll til å stoppe disse refleksene. Til tross for at det var såpass sterke smerter så tolket jeg smerten greit, lå i ro, pustet rolig, men så tok refleksene overstyringen, og trakk benet bort fra smerten. Legen sa det allerede første gang det skjedde, at han sa at det var refleksene som koblet inn (ikke viljestyrt), men jeg ville så gjerne få gjennomført alle undersøkelsene, og derfor prøvde vi igjen og igjen. Men normalt så er den altså ferdig på 10 sekunder ;) Og mange slipper å ta akkurat denne. Andre gangen jeg skulle gjennom emg og nevrografi sa de at de ikke trengte den. Om jeg skulle ta denne en gang til så hadde jeg egentlig ikke grudd meg heller, for det er jo såpass kortvarig.

Resten av undersøkelsen er ikke veldig ubehagelig, noe kjenner du ingenting av, noe kjenner du en del av, men helt greit.

De setter en nål i en muskel, så setter de litt strøm på, da kan du kjenne litt pulsering. Nålestikkene kjenner du lite av. Hvis en av dem likevel svir veldig når den er satt sier du bare fra, for da kan de bare endre den litt så forsvinner det.

Sist jeg var der måtte jeg også ta den siste jeg beskrev i nakken, og da satte de på en ganske sterk strøm. Det var ganske så ubehagelig, men hadde vært greit å gjøre det igjen også, selv om det var mye verre enn å ta det i beinet. Og det slipper du ;)

Jeg har tatt det i begge bein og armer og nakke ene siden samt sete, fordelt på to ganger. Ikke noe å grue deg veldig til. Og kanskje slipper du den første jeg beskrev også, for den tar de ikke like ofte iflg. spesialistene som har gjort det.

Anonymkode: a20bf...4a4

Skrevet

Takker så mye for utfyllende og informativt svar, og for at dere er ærlige! :) 

Håper jeg er en av de som ikke syns det er så vondt 😅 Har bare så dårlig erfaring med slike undersøkelser de sier skal være «litt ubehagelig», tok spinalpunksjon hvor de bomma 3 ganger før de traff, det var noe av det vondeste og ekleste jeg har vært med på, fikk i tillegg spinalhodepine som ikke ga seg og måtte sette blodlapp etter 15 dager. 

Hvordan føles det dagen etter? Blir man støl, liksom? 😛

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker så mye for utfyllende og informativt svar, og for at dere er ærlige! :) 

Håper jeg er en av de som ikke syns det er så vondt 😅 Har bare så dårlig erfaring med slike undersøkelser de sier skal være «litt ubehagelig», tok spinalpunksjon hvor de bomma 3 ganger før de traff, det var noe av det vondeste og ekleste jeg har vært med på, fikk i tillegg spinalhodepine som ikke ga seg og måtte sette blodlapp etter 15 dager. 

Hvordan føles det dagen etter? Blir man støl, liksom? 😛

Jeg kan ikke huske noen som helst bivirkninger i ettertid, heller ikke av den mest ubehagelige som jeg fortalte om.

Tror jeg hadde et lite blåmerke etter en av nålene siste gangen, men ikke noe annet.

Første gangen traff forresten legen et par triggerpunkt i den muskelen han satte en nål i, da kjente jeg et lite rykk idet spenningen forsvant. Var bittelitt støl der etterpå - og så bedre enn jeg hadde vært på forhånd. Så slik sett ble det en liten minibehandling fordi jeg ble kvitt en muskelspenning samtidig ;)

Anonymkode: a20bf...4a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...