Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Skal inn til undersĂžkelse om et par uker og jeg gruer meg sĂ„ veldig. Leser mye blandet pĂ„ nett, noen merker nesten ingenting, andre har sĂ„ vondt at de grĂ„ter og mĂ„ avbryte hele undersĂžkelsen đ Gjelder ene benet.  Noen som har gjort det samme? Blir veldig takknemlig for svar og erfaringer uansett om det var greit eller jĂŠvlig. Forklar gjerne litt hvordan prosessen er ogsĂ„ om du orker? Anonymkode: 96069...a85
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Jeg kan ikke huske at det var noe sÊrlig vondt, bare litt ubehagelig. Tok pÄ begge bein og begge armer Anonymkode: 5eb49...543
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 Jeg har tatt den undesÞkelsen to ganger og mÄ muligens ta den enda en gang fÞr sommeren, mistenker jeg. Jeg gruer meg ikke for Ä ta det igjen. FÞrste gang mÄtte de ta en undersÞkelse som de noen ganger gjÞr, men ikke sÄ ofte. Da setter de strÞm i en elektrode som ligger direkte mot en nerve i foten (innsiden av ankelen, om jeg husker rett), og sÄ skal mÄ du holde deg helt i ro i 10 sekunder. Det var den tÞffeste, for den var smertefull. Men iflg. spesialisten som gjorde undersÞkelsen av meg den gang sa han at det varierer veldig hvor mye folk kjenner av den. Noen greier ikke gjennomfÞre den, andre er det helt greit for (om enn ganske sÄ ubehangelig). For meg var det en sterk, veldig intens smerte akkurat der, men det som skjedde med meg var at refleksene mine koblet inn og trakk til seg beinet. SÄ jeg mÄtte prÞve igjen og igjen. Greide til slutt 8 sekunder fÞr refleksene koblet inn. Jeg hadde rett og slett ikke kontroll til Ä stoppe disse refleksene. Til tross for at det var sÄpass sterke smerter sÄ tolket jeg smerten greit, lÄ i ro, pustet rolig, men sÄ tok refleksene overstyringen, og trakk benet bort fra smerten. Legen sa det allerede fÞrste gang det skjedde, at han sa at det var refleksene som koblet inn (ikke viljestyrt), men jeg ville sÄ gjerne fÄ gjennomfÞrt alle undersÞkelsene, og derfor prÞvde vi igjen og igjen. Men normalt sÄ er den altsÄ ferdig pÄ 10 sekunder Og mange slipper Ä ta akkurat denne. Andre gangen jeg skulle gjennom emg og nevrografi sa de at de ikke trengte den. Om jeg skulle ta denne en gang til sÄ hadde jeg egentlig ikke grudd meg heller, for det er jo sÄpass kortvarig. Resten av undersÞkelsen er ikke veldig ubehagelig, noe kjenner du ingenting av, noe kjenner du en del av, men helt greit. De setter en nÄl i en muskel, sÄ setter de litt strÞm pÄ, da kan du kjenne litt pulsering. NÄlestikkene kjenner du lite av. Hvis en av dem likevel svir veldig nÄr den er satt sier du bare fra, for da kan de bare endre den litt sÄ forsvinner det. Sist jeg var der mÄtte jeg ogsÄ ta den siste jeg beskrev i nakken, og da satte de pÄ en ganske sterk strÞm. Det var ganske sÄ ubehagelig, men hadde vÊrt greit Ä gjÞre det igjen ogsÄ, selv om det var mye verre enn Ä ta det i beinet. Og det slipper du Jeg har tatt det i begge bein og armer og nakke ene siden samt sete, fordelt pÄ to ganger. Ikke noe Ä grue deg veldig til. Og kanskje slipper du den fÞrste jeg beskrev ogsÄ, for den tar de ikke like ofte iflg. spesialistene som har gjort det. Anonymkode: a20bf...4a4
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 Takker sĂ„ mye for utfyllende og informativt svar, og for at dere er ĂŠrlige!  HĂ„per jeg er en av de som ikke syns det er sĂ„ vondt đ Har bare sĂ„ dĂ„rlig erfaring med slike undersĂžkelser de sier skal vĂŠre «litt ubehagelig», tok spinalpunksjon hvor de bomma 3 ganger fĂžr de traff, det var noe av det vondeste og ekleste jeg har vĂŠrt med pĂ„, fikk i tillegg spinalhodepine som ikke ga seg og mĂ„tte sette blodlapp etter 15 dager. Hvordan fĂžles det dagen etter? Blir man stĂžl, liksom? đ Anonymkode: 96069...a85
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takker sĂ„ mye for utfyllende og informativt svar, og for at dere er ĂŠrlige!  HĂ„per jeg er en av de som ikke syns det er sĂ„ vondt đ Har bare sĂ„ dĂ„rlig erfaring med slike undersĂžkelser de sier skal vĂŠre «litt ubehagelig», tok spinalpunksjon hvor de bomma 3 ganger fĂžr de traff, det var noe av det vondeste og ekleste jeg har vĂŠrt med pĂ„, fikk i tillegg spinalhodepine som ikke ga seg og mĂ„tte sette blodlapp etter 15 dager. Hvordan fĂžles det dagen etter? Blir man stĂžl, liksom? đ Anonymkode: 96069...a85 Jeg kan ikke huske noen som helst bivirkninger i ettertid, heller ikke av den mest ubehagelige som jeg fortalte om. Tror jeg hadde et lite blĂ„merke etter en av nĂ„lene siste gangen, men ikke noe annet. FĂžrste gangen traff forresten legen et par triggerpunkt i den muskelen han satte en nĂ„l i, da kjente jeg et lite rykk idet spenningen forsvant. Var bittelitt stĂžl der etterpĂ„ - og sĂ„ bedre enn jeg hadde vĂŠrt pĂ„ forhĂ„nd. SĂ„ slik sett ble det en liten minibehandling fordi jeg ble kvitt en muskelspenning samtidig Anonymkode: a20bf...4a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ