Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #1 Skrevet 3. mai 2019 Mange snakker om at det er de unge som fÄr i pose og sekk. SpÞr du meg er det  besteforelder generasjonen som fÄr i pose og sekk. Besteforeldre i 50- og 60-Ärene. Da de var smÄ hadde de foreldre som var hjemmevÊrende. De var ofte hos besteforeldrene sine. Den gangen var besteforeldrene deres svÊrt aktive i deres liv. Hvor mange av oss har ikke foreldre som forteller mange fine historier om minner med besteforeldrene? MÞdrene deres var ofte hjemme, men selvfÞlgelig fÞrte dette til at far var mindre hjemme.  Dagens besteforeldre fÄr i pose og sekk. Samtidig som de selv frydet seg med sine besteforeldre, er de selv alltid opptatt. NÄ som deres barn har flyttet ut, da har tiden kommet for Ä kose seg og realisere seg selv. Hele tiden. De reiser pÄ turer, rÞdvin i helgene, venninneturer osv samtidig som de ikke har tid til sine barnebarn. Overnatting? Nei de har ikke tid til det vettu. Det er strikkekafé, vinsmaking, bÄtturer osv. Helgene er fullbooket. De er heldige som har en barndom full av minner, gikk hjemme med egne barn i mange Är, samtidig som de har fri fra Ä vÊre besteforeldre i dag. NÄr vi var smÄ var det ikke vanlig Ä vÊre i barnehage fra 1Ärssalderen, dvs at besteforeldrene hadde laaaang permisjon! Ikke jobbet mÞdrene fult heller. I dag overlever man ikke pÄ en mÄnedslÞnning som den gangen.  heldige besteforeldre! Anonymkode: 3cd37...113
sug lut Skrevet 3. mai 2019 #2 Skrevet 3. mai 2019 Jeg tror du har noksÄ skjevt bilde bÄde av 50-Äringers oppvekst og hvordan besteforeldre nÄ lever.
NyttÄrs barn Skrevet 3. mai 2019 #3 Skrevet 3. mai 2019 Pose og sekk generasjonen finnes der nok, men du hÞres mest misunnelig ut. Jeg hadde hjemmevÊrende mamma jeg, men levestandarden var ikke i nÊrheten av den folk flest har i dag. Vi dro ikke til utlandet pÄ ferie og hadde kun en bil. Skulle vi skeie ut var det Ä invitere hjem, ingen som pleide Ä gÄ ut og spise. Om du vil ha mer hjelp sÄ be konkret om det fra den eldre generasjon. Og du kan vel unne foreldrene dine Ä reise, dra pÄ vinsmaking, strikkekafe osv. Husk at ikke alle besteforeldre har Þnske om Ä ha barnebarna pÄ overnatting, kanskje er det nok for dem Ä passe noen timer pÄ dagtid. NÄr det er sagt sÄ synes jeg godt besteforeldre kunne investere tid i Ä vÊre i lag med barnebarna sine, det er vel anvendt bruk av fritiden.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #4 Skrevet 3. mai 2019 Snakk for deg selv. Mine foreldre og svigerforeldre hadde ikke besteforeldre rett utenfor dÞren. De reiser heller ikke mye pÄ selvrealiseringsturer. Uten hjelp fra min nydelige svigerfar som stiller opp hver gang han blir spurt vet jeg ikke hvordan hverdagen vÄr skulle gÄtt opp. Mine unger forguder han.  Anonymkode: 4cbae...2df
NyttĂ„rs barn Skrevet 3. mai 2019 #5 Skrevet 3. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Snakk for deg selv. Mine foreldre og svigerforeldre hadde ikke besteforeldre rett utenfor dĂžren. De reiser heller ikke mye pĂ„ selvrealiseringsturer. Uten hjelp fra min nydelige svigerfar som stiller opp hver gang han blir spurt vet jeg ikke hvordan hverdagen vĂ„r skulle gĂ„tt opp. Mine unger forguder han.  Anonymkode: 4cbae...2df Nei det hadde ikke mine foreldre heller. Eneste jeg kan huske var at besteforeldrene mine passet meg en gang mamma og pappa skulle pĂ„ tur med Kielferjađ€ŁÂ
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #6 Skrevet 3. mai 2019 Beklager, HI, men dette var tilnÊrmet skivebom! Du idylliserer barndom pÄ 1960-70 tallet til noe ganske ugjenkjennelig for de fleste. Du beskriver vel ogsÄ heller din egen generasjon, ikke besteforeldrenes, i hvem som fÄr i pose og sekk i dag. I dag forventer man Ä skulle ha nytt hus, alt nytt av mÞbler og inventar, to nye, dyre biler, hytte og bÄt, merkeklÊr og accessoirer til svimlende summer, vesker til flere titusenvis kroner osv, osv. Det er dette jaget etter stÞrst, dyrest, mest perfekt som gjÞr at din generasjon mÄ ha to jobber, minst. PÄ 60- og 70-tallet var det ikke slik. Anonymkode: d26bc...9fa
NyttÄrs barn Skrevet 3. mai 2019 #7 Skrevet 3. mai 2019 Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev: Beklager, HI, men dette var tilnÊrmet skivebom! Du idylliserer barndom pÄ 1960-70 tallet til noe ganske ugjenkjennelig for de fleste. Du beskriver vel ogsÄ heller din egen generasjon, ikke besteforeldrenes, i hvem som fÄr i pose og sekk i dag. I dag forventer man Ä skulle ha nytt hus, alt nytt av mÞbler og inventar, to nye, dyre biler, hytte og bÄt, merkeklÊr og accessoirer til svimlende summer, vesker til flere titusenvis kroner osv, osv. Det er dette jaget etter stÞrst, dyrest, mest perfekt som gjÞr at din generasjon mÄ ha to jobber, minst. PÄ 60- og 70-tallet var det ikke slik. Anonymkode: d26bc...9fa Helt enig. Mange hadde nok klart seg pÄ en inntekt i dag ogsÄ om forbruket var et annet. Jeg vokste opp pÄ 70 og 80-tallet, vi hadde det bra og manglet ikke noe. NÄr jeg ser hvordan veldig mange har det i dag(familier med to arbeidende voksne) sÄ tenker jeg at vi egentlig velter oss i luksus. Venninneturer til London, fotpleie og frisÞrbesÞk hver mÄned. MerkeklÊr til barn og vaskehjelp. Alt dette er blitt helt vanlig i norske familier.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #8 Skrevet 3. mai 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange snakker om at det er de unge som fÄr i pose og sekk. SpÞr du meg er det  besteforelder generasjonen som fÄr i pose og sekk. Besteforeldre i 50- og 60-Ärene. Da de var smÄ hadde de foreldre som var hjemmevÊrende. De var ofte hos besteforeldrene sine. Den gangen var besteforeldrene deres svÊrt aktive i deres liv. Hvor mange av oss har ikke foreldre som forteller mange fine historier om minner med besteforeldrene? MÞdrene deres var ofte hjemme, men selvfÞlgelig fÞrte dette til at far var mindre hjemme.  Dagens besteforeldre fÄr i pose og sekk. Samtidig som de selv frydet seg med sine besteforeldre, er de selv alltid opptatt. NÄ som deres barn har flyttet ut, da har tiden kommet for Ä kose seg og realisere seg selv. Hele tiden. De reiser pÄ turer, rÞdvin i helgene, venninneturer osv samtidig som de ikke har tid til sine barnebarn. Overnatting? Nei de har ikke tid til det vettu. Det er strikkekafé, vinsmaking, bÄtturer osv. Helgene er fullbooket. De er heldige som har en barndom full av minner, gikk hjemme med egne barn i mange Är, samtidig som de har fri fra Ä vÊre besteforeldre i dag. NÄr vi var smÄ var det ikke vanlig Ä vÊre i barnehage fra 1Ärssalderen, dvs at besteforeldrene hadde laaaang permisjon! Ikke jobbet mÞdrene fult heller. I dag overlever man ikke pÄ en mÄnedslÞnning som den gangen.  heldige besteforeldre! Anonymkode: 3cd37...113 Jeg tror du har et overdrevent idyllisk syn pÄ fortiden. Jeg er 52. Mine foreldre jobbet hele tiden i min oppvekst. Min mor hadde 3 mnd fÞdselspermisjon. Mine besteforeldre pÄ morssiden jobbet ogsÄ ele min oppvekst. Jeg har mange gode minner med dem, men det var mest fordi jeg var med dem nÄr de jobbet. De var aldri noen gang pÄ et idrettstevne, en skoleabsluttning eller noe sÄnt med oss barnebarna. Min fafar dÞde fÞr jeg ble fÞdt og min farmor traff vi en gang i Äret. Hun bodde 60 mil unna. Det var en lang tur. Desuten var hun gammel og kjedelig og satt mest i en stol. Den eneste gangen jeg husker hun besÞkte oss var i min konfirmasjon. Faren min ringte henne kanskje en gang per mÄned. Rikstelefon var dyrt. Mine fpreldre er nÄ rundt 80. I deres omgangskrets er det mange som sluttet Ä jobbe da de bar 67. Mange har savnet det veldig. Mine foreldre er fortsatt i jobb, men de har fortsatt mye mer kontakt med barnebarna enn det mine besteforeldre hadde. Mannens foreldre derimot har minimal kontakt med barnebarn. Selv er jeg ikke bestemor selv om jeg er i det du tenker pÄ som bestefpreldrealder. Det er det ingen av mine venner som er heller, men det blir nok noen fÞr vi blir 60. De besteforeldrene jeg kjennner i dag er av begge typer. Noen er veldig involvert i barnebarna, andre lite, men generelt tror jeg besteforeldre er mer engasjert i det daglige med barnebarn i dag enn for 50 Är siden. Anonymkode: 79d60...168
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #9 Skrevet 3. mai 2019 Det hÞres ut som mine foreldre og de er fÞdt pÄ 50-tallet. De hadde begge mÞdre som var hjemme . De hadde besteforeldre i nabohuset som var veldig involvert. Min far jobbet mens min mor var hjemmevÊrende i alle Är. NÄ pensjonerte min fÄr seg da han var 62 og mamma har jo aldri jobbet sÄ de nyter pensjonisttilvÊrelsen med reiser flere ganger i Äret og helgene er ofte fullbooket. De har aldri hatt ungene pÄ overnatting og vi er bare i veien nÄr vi er pÄ besÞk. Akkurat det samme gjelder samboer sine foreldre . Forskjellen er at De begge jobbet fulltid. Men de har alltid planer i helgene og aldri tid til barnebarn. Ser de kun i bursdager og dÄp. Anonymkode: 2566c...68f
Valkyriemamma Skrevet 3. mai 2019 #10 Skrevet 3. mai 2019 Det er ikkje alle besteforeldre som ikkje stiller opp i dag. Mine foreldre (besteforeldre til jenta mi) kjĂžrte i fleire timer, berre fordi eg fekk litt lyst Ă„ tapetsere rommet til dattera mi. Svigers (som bur i gĂ„avstand frĂ„ oss), maser om nĂ„r eg vil sende ho pĂ„ overnatting Ă„leine. Meg og mannen fekk gavekort pĂ„ hotellovernatting til jul, og eg mistenker det er berre fordi dei vil har ho pĂ„ overnatting. Ikkje for at vi skal fĂ„ ein frikveld. đ Mine besteforeldre stilla aldri opp dĂ„ eg var liten, men det hadde med alderdom Ă„ gjera. DĂ„ mine foreldre var smĂ„, var begge foreldre heime (dei var bĂžnder), men det var ikkje lett Ă„ vokse opp pĂ„ den tida. Mine foreldre hadde det greit, men bestefar sleit psykisk. PĂ„ den tida var det ikkje noko sĂŠrleg hjelp Ă„ fĂ„. Det var og opptil fleire naboer som sleit med alkoholisme. Det var ikkje berre fryd fĂžr i tida.Â
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #11 Skrevet 3. mai 2019 Her er jeg i midten av 40 Ärene, men da jeg var liten, var begge foreldrene mine ute i jobb. Og pÄ 70 tallet, var vel permisjonen pÄ noen fÄ uker. Nei, det var ikke vanlig med barnehage fra 1 Ärs alder, de begynte vel gjerne ved 18 uker. I 1977 ble foreldrepermisjonen utvidet fra 12 uker til 18 uker. Og selv om besteforeldre bodde i samme hus, sÄ jobbet gjerne de ogsÄ pÄ den tiden. Det var ikke alle som bodde pÄ en gÄrd. SÄ jeg synes du lager et veldig idyllisk bilde av livet i gamle dager. Og mennesker i 50 Ärene kan jo gjerne ennÄ ha barn i skolen de mÄ fÞlge opp. Og er jo selvfÞlgelig i arbeid ennÄ. Ja, jeg hadde en super kontakt med besteforeldre, det samme har min jente ogsÄ. Anonymkode: f24f2...1ab
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #12 Skrevet 3. mai 2019 Jeg synes jeg har fÄtt i pose og sekk. er fÞdt i begynnelsen av 80-tallet. Var mye sammen med mine besteforeldre, var der minimum annenhver helg og flere ganger i uka. Sikkert mer nÄr jeg var i barnehagealder enn skolealder. Fikk vÊre med bestefar i fjÞsen, pÄ havet og var med pÄ alt han gjorde, mye utearbeid. LÊrte hÄndarbeid hos bestemor, og koset meg med det i sofakroken, eller spilte spill og lekte med henne. Ute var vi ogsÄ, sÄdde poteter og jordbÊr, plukket bÊr i bÞtter og spann, samt hÞstet det vi hadde plantet, lÊrte meg Ä luke og gjÞre det fint i hagen. Gikk i fjÊra og plukket stein og lekte med tanglopper, LÊrte Ä lage saft og syltetÞy. Det var alltid ro hos besteforeldrene mine, jeg lÊrte noe dagens barn ikke lÊrer, jeg lÊrte Ä kjede meg, og finne pÄ ting Ä gjÞre selv. Der hadde jeg ikke flust av leker, men lekte med det som fantes, og var glad for det, jeg trengte ikke mer. I tillegg til tegnebÞker og noen nye spill, var det puzzlespill, spill, dukker og lego fra 50-60 tallet. Var eldste barnebarn, og neste barnebarn som bodde i nÊrheten kom ikke fÞr jeg var 8 Är, sÄ jeg hadde alt av voksenpersoner for meg selv. Var pÄ opptil 3 ferier pÄ en sommer, med mine besteforeldre, med tante og onkel, og med mamma. Verken besteforeldre eller mine foreldre hadde mye penger, men jeg fikk alt av kjÊrlighet jeg hadde behov for og mer enn det. Vi var stort sett pÄ ferie hos familie, noe jeg satt stor pris pÄ. NÄ har jeg selv barn, og foreldre som ikke har tid til barnebarna, men hva gjÞr vel det, de har vel nok med seg selv, mine besteforeldre hadde en helt annen hverdag, hvor begge jobbet hjemme. Jeg gleder meg til jeg selv blir bestemor, da skal jeg ha tid til barnebarna, og hÄper jeg fÄr tilbringe mye tid sammen med dem, fordi jeg vet hvor verdifullt det er. Det vet i grunnen ikke mine foreldre, for de har ikke selv opplevd Ä tilbringe sÄ mye tid med besteforeldre som jeg har gjort. Anonymkode: b8f0a...0f9
Himmel og hav Skrevet 3. mai 2019 #13 Skrevet 3. mai 2019 Jeg er i det du kaller besteforeldrealder. Er ikke bestemor enda, men har venner og kollegaer pĂ„ min alder som er. Vil du vite noe om hvordan det er Ă„ vĂŠre noen og femti i dag? Jeg jobber. Jeg har hus, hage, gamle foreldre som trenger hjelp, gamle svigerforeldre som trenger hjelp og maser om besĂžk selv om de bor flere timer unna, barn som er i etableringsfasen og trenger hjelp, en mann som synes det er hyggelig Ă„ se meg i ny og ne og en kropp som begynner Ă„ merke at over halve livet i den er levd. Utholdenheten og styrken er ikke hva den en gang var, og om jeg skal opprettholde det nivĂ„et jeg har i dag, sĂ„ krever det mer trening enn fĂžr. Jeg er sliten. Ei arbeidsuke i en krevende jobb tar pĂ„. Helga gĂ„r altfor fort. Jeg sover dĂ„rligere. Jeg kan ikke flyte pĂ„ nĂ„ at jeg hadde en mamma som var hjemme til jeg begynte pĂ„ skolen eller at jeg hadde en bestemor som bodde i gangavstand. Hva synes du at det er rimelig at jeg kutter ut den dagen jeg blir bestemor for Ă„ oppfylle dine krav ? Den ene korĂžvelsen jeg er pĂ„ i uka? De to treningsĂžktene? SĂžvn? Jobb? Hagen? Venninner? Jeg tror du mĂ„ slutte Ă„ se bakover og rosemale en tid som var. Ting er annerledes nĂ„. VĂ„r tids besteforeldre er ikke hjemmevĂŠrende, de er i jobb. De har brukt 20-30 Ă„r av sitt liv pĂ„ Ă„ fostre opp unger, og om de er heldige har de 5 Ă„r pause fĂžr de har foreldre som trenger dem like mye som ungene trengte dem. Unn dem en pause. NĂ„r du blir 54, vil du forstĂ„ hvorfor de av og til velger ei langhelg i Krakow framfor Ă„ vĂŠre barnevakt sĂ„ du kan sove lenge.Â
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #14 Skrevet 3. mai 2019 De finnes nok ja, men det er mange flotte besteforeldre der ute i dag ogsĂ„ â€ïž SĂ„ ikke alle er akkurat sĂ„nn. Anonymkode: d86bf...1af
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #15 Skrevet 3. mai 2019 Slik jeg ser det, stÄr besteforeldre generasjonen helt bra. Mora mi er fÞdt 1951. Et par Är etter andre verdenskrig sÄ merket det lite eller ingenting i oppveksten. Hippy generasjonen i ungdomstiden. Sex drugs and rock and roll. FrigjÞring av kvinner. Hadde alle muligheter til Ä reise, utdanne seg,fikk hus og hytte. Hadde god stÞtte fra besteforeldre bÄde mens de reiste rundt i europa og ellers (helger, ferier jeg spente med besteforeldre). Siden hun fikk barn rundt trettiÄrsalderen, er vi barna store nok men hun var i femtiÄrene sÄ kunne slappe av en del Är uten Ä bekymre seg for oss. Har nÄ god pensjon. Hun er god stÞtte for oss,dog. Min far ogsÄ. Jeg ser at de har lÞst sine bekymringer rundt oss barna, pensjon, bolig, reise og er helt avslappet. Synes de har fÄtt i pose og sekk. Jeg hÄper at jeg opplever det samme. Anonymkode: 7f640...492
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #16 Skrevet 4. mai 2019 19 timer siden, NyttÄrs barn skrev: Helt enig. Mange hadde nok klart seg pÄ en inntekt i dag ogsÄ om forbruket var et annet. Jeg vokste opp pÄ 70 og 80-tallet, vi hadde det bra og manglet ikke noe. NÄr jeg ser hvordan veldig mange har det i dag(familier med to arbeidende voksne) sÄ tenker jeg at vi egentlig velter oss i luksus. Venninneturer til London, fotpleie og frisÞrbesÞk hver mÄned. MerkeklÊr til barn og vaskehjelp. Alt dette er blitt helt vanlig i norske familier. StÞtter! Anonymkode: 0b567...88d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #17 Skrevet 4. mai 2019 21 timer siden, NyttÄrs barn skrev: Helt enig. Mange hadde nok klart seg pÄ en inntekt i dag ogsÄ om forbruket var et annet. Jeg vokste opp pÄ 70 og 80-tallet, vi hadde det bra og manglet ikke noe. NÄr jeg ser hvordan veldig mange har det i dag(familier med to arbeidende voksne) sÄ tenker jeg at vi egentlig velter oss i luksus. Venninneturer til London, fotpleie og frisÞrbesÞk hver mÄned. MerkeklÊr til barn og vaskehjelp. Alt dette er blitt helt vanlig i norske familier. Jeg er helt enig med deg, men dette gjelder jo i like stor grad besteforeldregenerasjonen. SÄ vidt jeg vet er det besteforeldregenerasjonen som sitter pÄ de stÞrste verdiene. Anonymkode: 79d60...168
NyttÄrs barn Skrevet 4. mai 2019 #18 Skrevet 4. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er helt enig med deg, men dette gjelder jo i like stor grad besteforeldregenerasjonen. SÄ vidt jeg vet er det besteforeldregenerasjonen som sitter pÄ de stÞrste verdiene. Anonymkode: 79d60...168 Ja og det er jo naturlig iom at de har levd noen Är. Poenget mitt var at i HI skrives det at folk i den genersjonen var sÄ heldige som vokse opp med hjemmevÊrende mÞdre. Mange har rÄd til at en forelder er hjemme i dag ogsÄ, eventuelt at foreldrene jobber deltid nÄr barna er smÄ. NÄ snakker jeg om familier med to arbeidende voksne. Det krever likevel at vi reduserer pÄ det enorme forbruket vi har. Jeg selv nÊrmer meg vel aldersmesssig den generasjonen HI sikter til. NÄr jeg vokste opp var det helt vanlig at barnefamilier bodde i samme hus som besteforeldrene. bestemor og bestefar bodde f.eks i 1 etasjen og i 2 kunne det bo en familie med to voksne og to barn. Min mor var hjemme nÄr jeg var liten ja, men hun brukte svÊrt lite penger pÄ seg selv. Vi har helt andre forventninger til levestandarden i dagens moderne samfunn.
Hjertefru Skrevet 4. mai 2019 #19 Skrevet 4. mai 2019 22 timer siden, Himmel og hav skrev: Jeg er i det du kaller besteforeldrealder. Er ikke bestemor enda, men har venner og kollegaer pĂ„ min alder som er. Vil du vite noe om hvordan det er Ă„ vĂŠre noen og femti i dag? Jeg jobber. Jeg har hus, hage, gamle foreldre som trenger hjelp, gamle svigerforeldre som trenger hjelp og maser om besĂžk selv om de bor flere timer unna, barn som er i etableringsfasen og trenger hjelp, en mann som synes det er hyggelig Ă„ se meg i ny og ne og en kropp som begynner Ă„ merke at over halve livet i den er levd. Utholdenheten og styrken er ikke hva den en gang var, og om jeg skal opprettholde det nivĂ„et jeg har i dag, sĂ„ krever det mer trening enn fĂžr. Jeg er sliten. Ei arbeidsuke i en krevende jobb tar pĂ„. Helga gĂ„r altfor fort. Jeg sover dĂ„rligere. Jeg kan ikke flyte pĂ„ nĂ„ at jeg hadde en mamma som var hjemme til jeg begynte pĂ„ skolen eller at jeg hadde en bestemor som bodde i gangavstand. Hva synes du at det er rimelig at jeg kutter ut den dagen jeg blir bestemor for Ă„ oppfylle dine krav ? Den ene korĂžvelsen jeg er pĂ„ i uka? De to treningsĂžktene? SĂžvn? Jobb? Hagen? Venninner? Jeg tror du mĂ„ slutte Ă„ se bakover og rosemale en tid som var. Ting er annerledes nĂ„. VĂ„r tids besteforeldre er ikke hjemmevĂŠrende, de er i jobb. De har brukt 20-30 Ă„r av sitt liv pĂ„ Ă„ fostre opp unger, og om de er heldige har de 5 Ă„r pause fĂžr de har foreldre som trenger dem like mye som ungene trengte dem. Unn dem en pause. NĂ„r du blir 54, vil du forstĂ„ hvorfor de av og til velger ei langhelg i Krakow framfor Ă„ vĂŠre barnevakt sĂ„ du kan sove lenge. Tja. Jeg er ogsĂ„ over 50. Ăkonomisk har vĂ„r generasjon fĂ„tt i pose og sekk. Vi har vĂŠrt med pĂ„ oppgang i boligpriser, og vi er pensjonsvinnere. Det gjelder i enda stĂžrre grad de som nĂ„ er i 60-70-Ă„ra. I tillegg har de vĂŠrt med pĂ„ veksten i velferdsstaten. Allerede nĂ„ ser vi tegn pĂ„ at velferdsstaten er i ferd med Ă„ stagnere eller i verst fall, bryte sammen. Det spares pĂ„ alle bauger og kanter. FĂždeavdelinger legges ned. Barselkvinner skal komme seg hjem fort som fy (uten fungerende stĂžtteapparat pĂ„ utsida). Det sies at 1/3 av de som utdanner seg nĂ„ mĂ„ jobbe innen omsorg for Ă„ opprettholde fex eldreomsorgen pĂ„ det nivĂ„et vi har i dag. Er det realistisk/Ăžnskelig? Vi stĂ„r etter min mening overfor en kommende krise, som vĂ„re politikere naturlig nok ikke tĂžr Ă„ fortelle oss om. Noen kommer til Ă„ fĂ„ seg en overraskelse, og vĂ„re barn og barnebarn tror jeg vil fĂ„ et tĂžffere liv enn oss. De kan bare glemme Ă„ gĂ„ av ved 62. I tillegg er det ikke sikkert de fĂ„r plassert oss pĂ„ et sykehjem nĂ„r den tid kommer. Sett i lys av dette er jeg mer enn villig til Ă„ stille opp for barn og fremtidige barnebarn. Tror vi mĂ„ basere oss mye mer pĂ„ familien i fremtida. Litt bra og kanskje? đ€·ââïž En del besteforeldre hadde stĂ„tt seg pĂ„ Ă„ prioritere litt annerledes, av ren egeninteresse. Familie er viktigere enn venninner og to treningsĂžkter i uka, etter min mening. Samtidig er det en del yngre foreldre som er ekstremt bortskjemt og helst Ăžnsker Ă„ plasser barna til besteforeldre hver helg....
NyttĂ„rs barn Skrevet 4. mai 2019 #20 Skrevet 4. mai 2019 45 minutter siden, Hjertefru skrev: Tja. Jeg er ogsĂ„ over 50. Ăkonomisk har vĂ„r generasjon fĂ„tt i pose og sekk. Vi har vĂŠrt med pĂ„ oppgang i boligpriser, og vi er pensjonsvinnere. Det gjelder i enda stĂžrre grad de som nĂ„ er i 60-70-Ă„ra. I tillegg har de vĂŠrt med pĂ„ veksten i velferdsstaten. Allerede nĂ„ ser vi tegn pĂ„ at velferdsstaten er i ferd med Ă„ stagnere eller i verst fall, bryte sammen. Det spares pĂ„ alle bauger og kanter. FĂždeavdelinger legges ned. Barselkvinner skal komme seg hjem fort som fy (uten fungerende stĂžtteapparat pĂ„ utsida). Det sies at 1/3 av de som utdanner seg nĂ„ mĂ„ jobbe innen omsorg for Ă„ opprettholde fex eldreomsorgen pĂ„ det nivĂ„et vi har i dag. Er det realistisk/Ăžnskelig? Vi stĂ„r etter min mening overfor en kommende krise, som vĂ„re politikere naturlig nok ikke tĂžr Ă„ fortelle oss om. Noen kommer til Ă„ fĂ„ seg en overraskelse, og vĂ„re barn og barnebarn tror jeg vil fĂ„ et tĂžffere liv enn oss. De kan bare glemme Ă„ gĂ„ av ved 62. I tillegg er det ikke sikkert de fĂ„r plassert oss pĂ„ et sykehjem nĂ„r den tid kommer. Sett i lys av dette er jeg mer enn villig til Ă„ stille opp for barn og fremtidige barnebarn. Tror vi mĂ„ basere oss mye mer pĂ„ familien i fremtida. Litt bra og kanskje? đ€·ââïž En del besteforeldre hadde stĂ„tt seg pĂ„ Ă„ prioritere litt annerledes, av ren egeninteresse. Familie er viktigere enn venninner og to treningsĂžkter i uka, etter min mening. Samtidig er det en del yngre foreldre som er ekstremt bortskjemt og helst Ăžnsker Ă„ plasser barna til besteforeldre hver helg.... De som er vinnere pĂ„ boligmarkedet og med tanke pĂ„ pensjon er de som har eid bolig de siste 10/20 Ă„rene og de som har faste jobber. Det gjelder jo ikke alle.. Og eldrebĂžlgen kommer men vĂ„r generasjon kan kanskje ogsĂ„ bli sprekere som eldre rett og slett fordi vi har bedre helse og har hatt lettere liv. Det er slett ikke alle eldre som ender pĂ„ sykehjem, mange bor hjemme livet ut. Det er klart at generasjonene skal hjelpe hverandre. Besteforeldre skal bruke tid pĂ„ barnebarna sine og de eldre i familien skal og ivaretas. Jeg tror mange unge foreldre i dag har et urealistisk bilde pĂ„ hvordan hverdagen skal vĂŠre. Du kan ikke fĂ„ flere barn og forvente mye egentid de fĂžrste Ă„ra. Om du vil jobbe redusert sĂ„ mĂ„ levestandarden gĂ„ ned en periode. Du kan heller ikke forvente at besteforeldrene skal hive fra seg alt nĂ„r du trenger hjelp pĂ„ kort varsel, spandere turer og gi forskudd pĂ„ arv. Alt dette siste ser jeg folk her inne etterlyser
Hjertefru Skrevet 4. mai 2019 #21 Skrevet 4. mai 2019 1 time siden, NyttÄrs barn skrev: Du kan heller ikke forvente at besteforeldrene skal hive fra seg alt nÄr du trenger hjelp pÄ kort varsel, spandere turer og gi forskudd pÄ arv. Alt dette siste ser jeg folk her inne etterlyser DET er jeg helt enig i. Tror at mange undervurderer hvor slitsomt der er med barn, sÊrlig tette. Men det er en vesentlig forskjell pÄ Ä forvente litt hjelp nÄr det oppstÄr smÄ «kriser» i hverdagen, kontra Ä bli sur for at ikke bestefar spanderer stortur pÄ alle fordi han feirer rundt Är, som jeg sÄ var er tema her inne for litt siden.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #22 Skrevet 4. mai 2019 Du beskriver mine svigerforeldre, men gÄr i generaliseringsfellen. Mine foreldre er helt omvendt. De setter barn og barnebarn fÞrst av alt og bidrar med tid, penger og praktisk hjelp, selv om de har arbeidet hele livet til de gikk av nÄ ved fylte 67. Anonymkode: 4e540...047
prekĂŠs Skrevet 4. mai 2019 #23 Skrevet 4. mai 2019 5 timer siden, Hjertefru skrev: Tja. Jeg er ogsĂ„ over 50. Ăkonomisk har vĂ„r generasjon fĂ„tt i pose og sekk. Vi har vĂŠrt med pĂ„ oppgang i boligpriser, og vi er pensjonsvinnere. Det gjelder i enda stĂžrre grad de som nĂ„ er i 60-70-Ă„ra. I tillegg har de vĂŠrt med pĂ„ veksten i velferdsstaten. Allerede nĂ„ ser vi tegn pĂ„ at velferdsstaten er i ferd med Ă„ stagnere eller i verst fall, bryte sammen. Det spares pĂ„ alle bauger og kanter. FĂždeavdelinger legges ned. Barselkvinner skal komme seg hjem fort som fy (uten fungerende stĂžtteapparat pĂ„ utsida). Det sies at 1/3 av de som utdanner seg nĂ„ mĂ„ jobbe innen omsorg for Ă„ opprettholde fex eldreomsorgen pĂ„ det nivĂ„et vi har i dag. Er det realistisk/Ăžnskelig? Vi stĂ„r etter min mening overfor en kommende krise, som vĂ„re politikere naturlig nok ikke tĂžr Ă„ fortelle oss om. Noen kommer til Ă„ fĂ„ seg en overraskelse, og vĂ„re barn og barnebarn tror jeg vil fĂ„ et tĂžffere liv enn oss. De kan bare glemme Ă„ gĂ„ av ved 62. I tillegg er det ikke sikkert de fĂ„r plassert oss pĂ„ et sykehjem nĂ„r den tid kommer. Sett i lys av dette er jeg mer enn villig til Ă„ stille opp for barn og fremtidige barnebarn. Tror vi mĂ„ basere oss mye mer pĂ„ familien i fremtida. Litt bra og kanskje? đ€·ââïž En del besteforeldre hadde stĂ„tt seg pĂ„ Ă„ prioritere litt annerledes, av ren egeninteresse. Familie er viktigere enn venninner og to treningsĂžkter i uka, etter min mening. Samtidig er det en del yngre foreldre som er ekstremt bortskjemt og helst Ăžnsker Ă„ plasser barna til besteforeldre hver helg.... Jeg og er over 50. Jeg var med pĂ„ boligmarkedet da renten lĂ„ pĂ„ 15% og husker godt at min foreldregenerasjon fikk seg boliger til en pris jeg bare kunne drĂžmme om. PĂ„ samme mĂ„te hadde jeg det og nĂ„r jeg forteller hva jeg ga for min bolig, er det mange som tror det er tull. Jeg tenker at de som er nye pĂ„ boligmarkedet i dag, vil fĂ„ det pĂ„ samme mĂ„ten. Jeg husker godt at den eldre generasjon pĂ„pekte hvor vanskelig et var for unge da jeg var nyetablert. Vi mĂ„tte til og med jobbe begge to :). Jeg tror den store forskjellen muligens ligger i Ăžnske om standard. Tidligere jobbet man seg oppover, kjĂžpte seg litt etter hvert og ble etter en tid veletablert, uten for mye gjeld. PĂ„ den mĂ„ten er mange i stand til Ă„ sikre ungene, med store egenkapitaltilskudd og muligens ogsĂ„ med sikkerhet i egen bolig. Problemet er muligens at siden foreldre bidrar, kan yngre starte pĂ„ en standard og et prisnivĂ„ som blir dratt opp pĂ„ grunn av foreldrenes stĂžtte. Jeg tenker at de fleste besteforeldre gjĂžr sĂ„ godt de kan. Dessverre tenker jeg ogsĂ„ at ungene har hatt det sĂ„ godt at de noen ganger har Ăžnske om at de skal fortsette med det. Har man 2-3 unger med to barn hver, kan man fort bli barnepike de fleste av mĂ„nedens helger, muligens fordi hver av barna ikke syns det er mye Ă„ spĂžrre om barnepass 1 helg i mĂ„neden. Jeg vil gjerne ha barnebarna i livet mitt og har det ofte. Jeg vil samtidig ha rett til Ă„ si at "i dag skal jeg gjĂžre ingenting og har tenkt til Ă„ fortsette med det". Jeg vil ha rett til Ă„ bestemme at i dag, etter jobb, skal jeg ha to timer i marka. Det er ikke slik som noen kanskje tror at "sĂ„ lenge de ikke skal noe, kan de passe unger". Skal man gjĂžre ingenting er det ogsĂ„ noe man skal.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #24 Skrevet 4. mai 2019 Tror du har oppfattet noe feil her. Min mor er 62 Är. Hun var aldri hos besteforeldrene sine. BestemÞdrene dÞde begge i barsel lenge fÞr hun ble fÞdt. Bestefedrene var gamle av hardt arbeid og orket knapt barn. De dÞde begge fÞr min mor var tenÄring. Moren hennes var hjemme, men hun var psykisk syk. Det snakket man ikke om. Hun var paranoid, schizofren og kunne bli voldelig. Hun lÞp rundt i huset og skrek halve natten. Moren min var utslitt. For som eneste hjemmeboende barn, mÄtte hun ta seg av moren sin, ikke omvendt. Hennes far mÄtte pÄ jobb for Ä tjene penger. Da fikk det gÄ pÄ bekostning av hennes skolegang. Flere av henne venninner hadde en vanlig oppvekst. De var hos besteforeldre fordi de bodde i nÊrheten og fordi de kunne gÄ dit pÄ egenhÄnd uten Ä bli pÄkjÞrt fordi det ikke var like mye trafikk. Jeg hadde en mor som var hjemme. Det var bare 12 uker permisjon den gangen og den kunne kun mor ta ut. De fleste sluttet derfor Ä jobbe i det de fikk barn. Jeg fÞler ikke at jeg fikk i pose og sekk. Mine barn fÄr alt de trenger. Blir de mobbet, sÄ tar skolen tak i det. GjÞr de ikke lekser er det ingen konsekvenser. Se i trÄden om hva 18-Äringer fÄr i gave av foreldrene sine. Se hvor mye penger barn fÄr av foreldrene sine generelt. Familier som klager pÄ dÄrlig Þkonomi har en iPad til hvert barn. Jeg drÞmte om levisbukse og fruit of the loom genser. Mamma Þnsket seg en amerikadukke. Barn i dag har alt de trenger og foreldrene vier all fritid til Ä gi barna oppmerksomhet og opplevelser. Det fikk de ikke for 50-60 Är siden. MÞdrene var hjemme, men hva gjorde de sammen med barna? Anonymkode: 379a2...4af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ