Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #1 Skrevet 1. mai 2019 Vi skal besøke veganere i sommer. I det huset er det selvfølgelig kun vegansk mat. For meg er det ingen problem, men tenkte litt på barna. Hvilke "vanlige" matvarer er lov i vegansk kosthold. Kommer på frukt, bær og grønnsaker. Er vanlig brødmat ok? Wasa knekkebrød? Hvilke typer pålegg? Middager? Mellombarer og snacks er det lov? Anonymkode: 1d32c...68b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #2 Skrevet 1. mai 2019 Svigerinnen min var veganer i ca 1 år, og det jeg husker av hva hun kunne spise, var bønner. Og hun spiste myyyyye bønner! 😄 Ang. frukt, bær og grønnsaker, må du huske at det er ikke alt som kan spises. F.eks. avokado. Anonymkode: c7079...3d7
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #3 Skrevet 1. mai 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Svigerinnen min var veganer i ca 1 år, og det jeg husker av hva hun kunne spise, var bønner. Og hun spiste myyyyye bønner! 😄 Ang. frukt, bær og grønnsaker, må du huske at det er ikke alt som kan spises. F.eks. avokado. Anonymkode: c7079...3d7 Hvorfor mener du at en veganer ikke kan spise avokado?? Du kan spise alt som er plantebasert. Ikke kjøtt eller produkter laget av animalia, eks egg, melkeprodukter, gelantin osv Anonymkode: ddfd3...1fb
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #4 Skrevet 1. mai 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor mener du at en veganer ikke kan spise avokado?? Anonymkode: ddfd3...1fb Fordi avokado er avhengig av bier, på samme måte som honning er avhengig av bier. Men det kommer ann på hvor strengt en følger veganer-dietten. Anonymkode: c7079...3d7
Roheryn Skrevet 1. mai 2019 #5 Skrevet 1. mai 2019 Vegansk betyr at det ikke skal være noen animalske produkt. Det vil si ting som er laget av dyr, eller produkter som kommer fra dyr (egg, melk osv). Altså alt plantebasert - frukt, grønnsaker, korn, ris... Mange av erstatningsproduktene er soyabasert, ellers kan man lage mye godt av kikerter og ymse bønner. Min stedatter er veganer, og når vi f.eks. lager taco har vi alt felles unntatt kjøttdeigen - der vi "rovdyr" spiser vanlig kjøttdeig med kryddermiks og hun spiser en blanding av bønner, sopp, løk og kikerter tilsatt vanlig tacokrydder. Ingen av oss spiser ost, da minstebror er såpass allergisk at vi uansett ikke kan ha melkeprodukter i hus. Ting man bør være obs på er at det ofte er melk i produkter du ikke skjønner at det skal kunne være melk i (for eksempel potetgull...), og at veganere ikke kan spise produkter med animalsk gelatin. Det står som regel kun deklarert som "gelatin" i innholdsfortegnelsen, så man må sjekke med produsenten men som regel er det animalsk. Dette gjelder for eksempel mye "gummi"-godteri, typ seigmenn og vingummi. Vanlig brød er som regel greit, sjekk om det er melk i. Knekkebrød er det ofte melk i, men det finnes typer uten. pålegg kan være litt kinkig - særlig for barn, men det finnes endel "spesialprodukter" laget for veganere (coop extra har ofte en egen hylle for vegan- og vegetarprodukter. Vær da obs på at mange av vegetarproduktene inneholder melk, og det går jo ikke). Ellers er jo syltetøy brukbart, og man kan skjære opp f.eks. banan og ha på. Ut over det ville jeg gått i dialog med veganeren, for jeg synes det er litt i overkant å pålegge besøkende barn helvegansk kosthold hvis de skal være der mer enn noen timer...
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #6 Skrevet 1. mai 2019 Hvis det ikke kommer fra et dyr kan det spises. Ikke noe dyr i knekkebrød, så det går så bra. Anonymkode: ff1b2...3a0
Roheryn Skrevet 1. mai 2019 #7 Skrevet 1. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi avokado er avhengig av bier, på samme måte som honning er avhengig av bier. Men det kommer ann på hvor strengt en følger veganer-dietten. Anonymkode: c7079...3d7 Mulig jeg er litt dum, men tar biene skade av at man høster avokado i større grad enn om du høster en hvilken som helst annen grønnsak som åpenbart trenger pollinering (som igjen som regel utføres av bier eller andre insekter)? Honning spiser man jo ikke fordi man da "stjeler" fra biene, det er et produkt de produserer til seg selv. Men jeg har aldri sett en bie lage en avokado...
Roheryn Skrevet 1. mai 2019 #8 Skrevet 1. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvis det ikke kommer fra et dyr kan det spises. Ikke noe dyr i knekkebrød, så det går så bra. Anonymkode: ff1b2...3a0 Kan godt være melk i knekkebrød, melk er et animalsk produkt og ikke vegan.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 4 minutter siden, Roheryn skrev: Mulig jeg er litt dum, men tar biene skade av at man høster avokado i større grad enn om du høster en hvilken som helst annen grønnsak som åpenbart trenger pollinering (som igjen som regel utføres av bier eller andre insekter)? Honning spiser man jo ikke fordi man da "stjeler" fra biene, det er et produkt de produserer til seg selv. Men jeg har aldri sett en bie lage en avokado... Som nevnt, det kommer ann på hvor streng en er. Det er ikke alle som mener at avokado ikke er vegansk. Det har ikke med å «stjele» fra biene, men hvordan biene blir brukt i produksjonen. “Because they’re so difficult to cultivate naturally, all of these crops rely on bees, which are placed on the back of trucks and taken long distances across the country. It’s migratory bee-keeping and an unnatural use of animals and there are lots of foods that fall foul of this.” https://www.veganlifemag.com/vegan-myths-avocados-arent-vegan/ Anonymkode: c7079...3d7
Roheryn Skrevet 1. mai 2019 #10 Skrevet 1. mai 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som nevnt, det kommer ann på hvor streng en er. Det er ikke alle som mener at avokado ikke er vegansk. Det har ikke med å «stjele» fra biene, men hvordan biene blir brukt i produksjonen. “Because they’re so difficult to cultivate naturally, all of these crops rely on bees, which are placed on the back of trucks and taken long distances across the country. It’s migratory bee-keeping and an unnatural use of animals and there are lots of foods that fall foul of this.” https://www.veganlifemag.com/vegan-myths-avocados-arent-vegan/ Anonymkode: c7079...3d7 Aha! Da er det jo strengt tatt ikke avokadoen, men produsenten det er noe galt med Altså - at man forsåvidt kan spise avokado om man påser at den ikke kommer fra en produsent som behandler biene kjipt. Uansett har jeg aldri hørt om noen veganer som skyr unna planteprodukter som er pollinert av ulykkelige bier, så det tenker jeg er litt utafor hva man kan forventes å ha kontroll på når man er på besøk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå