Gå til innhold

Gave til lærere, hvorfor er det ok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet flere gir gaver til lærerene til barna sine, hvorfor er dette ok at læreren tar mot?  

Jeg jobber i helsesektoren og vi har klare regler på at vi har ikke lov å ta mot gaver fra pasientene. Hvorfor skal det være ok at lærere gjør det? Opplever også at dette blir en form for smisk fra foreldrene? 

Nå tenker jeg på gaver som foreldrene kjøper privat ene og alene fra enkelt elev, ikke tegninger osv barna velger tegne.

Anonymkode: 90a2c...d73

Skrevet

Også helsepersonell har lov til å ta imot symbolske gaver. Jeg anser gaver til lærere for å være i samme kategori, de skal være symbolske for å vise at man setter ekstra pris på den innsatsen som læreren gjør. Dyre gaver har jeg ikke sansen for heller til lærere.

Anonymkode: 1aa9b...ea6

Skrevet

Samme det da. 

Anonymkode: 2ef7f...540

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vet flere gir gaver til lærerene til barna sine, hvorfor er dette ok at læreren tar mot?  

Jeg jobber i helsesektoren og vi har klare regler på at vi har ikke lov å ta mot gaver fra pasientene. Hvorfor skal det være ok at lærere gjør det? Opplever også at dette blir en form for smisk fra foreldrene? 

Nå tenker jeg på gaver som foreldrene kjøper privat ene og alene fra enkelt elev, ikke tegninger osv barna velger tegne.

Anonymkode: 90a2c...d73

Jeg er lærer, vel å merke i voksenopplæringen. Vi har regler om at vi ikke kan ta imot gaver fra enkeltpersoner på mer enn 100 kroner. Småting, som en pose Twist, kan vi ta imot. Hvis hele klasser har spleiset, får vi ta imot litt større ting, der er det egentlig ikke en klar grense på verdi (skulle ønske det var det). 

Anonymkode: 18fd0...9c8

Skrevet

Jeg er lærer på barneskole, og har fått noen gaver. F.eks. har jeg fått armbånd, telysholdere, blomster og fin kaffekopp fra klassekontaktene på vegne av alle foreldre og elever. Jeg har også fått julegave fra noen elever, kreasjoner de har laget selv. 

Dette er gaver som har koster maks 200,-. Jeg syntes det er koselig, og jeg føler da at de setter pris på meg og den jobben jeg gjør. Jeg er jo med på å oppdra barna deres, og vi jobber tett sammen i noen år.

Jeg vet og om andre lærere som får svære gaver, som koster opp mot 1.000,-. Det synes jeg er litt vel mye. Gavene skal være symbolske, og ikke ta opp for mye plass.

Anonymkode: 0078c...7b2

Skrevet (endret)

På gamlehjemmet har vi lov til å ta imot symbolske gaver (f. eks strikkede klær eller andre hjemmelagede ting) fra beboerne. Jeg tenker at gaver til lærerne også kommer inn under kategorien symbolske gaver. Sikter du til sommeravslutningene der FAU kjøper blomst/gavekort til læreren som takk for innsatsen det året? Har aldri hørt om foreldre som forsøker å bestikke læreren ved å overøse vedkommende med dyre gaver... 

Jeg tenker også at det er forskjell på utdanning- og helsesektoren. Lærere følger gjerne barna i flere år, og har et personlig forhold til barna/foreldrene og er en sentral del av livene deres. Det blir litt mer som at du gir gave til en hjelpsom nabo som du setter pris på.

Pasienter på sykehus er derimot i en sårbar posisjon, og noen ganger påvirket av fysiske/mentale tilstander som kan svekke dømmekraften. Loven er der som en beskyttelse slik at det ikke blir økonomien som avgjør hvor god behandling vi får. Men skjønner at det kan føles litt sårt å ikke kunne ta imot gaver fra pasienter som vil uttrykke sin takknemlighet. 

Endret av ~Kiwi~
Skrevet

Som helsepersonell kan vi ta i mot små gaver, eller gaver som gagner hele avdelingen.

Konfekt og blomster er en gjenganger..

Anonymkode: 84121...b1c

Skrevet

Det er utrolig hyggelig å få en liten oppmerksomhet fra elever/foreldre, men ikke noe som forventes. Det varierer fra klasse til klasse. Jeg gir selv en oppmerksomhet til både voksne på avd i barnehage og til kontaktlærer fordi jeg setter pris på jobben de gjør. Det er ikke mange klapp på skulderen å få i skoleverket/bhg. De har ungene våre hver dag i flere år, og følger de så godt opp!  Du høres misunnelig ut, i bunn og grunn. 

Anonymkode: 62735...5ba

Skrevet

Spør heller: Hvorfor skulle det være et problem at noen gir en gave til noen de sannsynligvis setter stor pris på...?

Anonymkode: edbb6...d8e

Gjest Havfruene
Skrevet

Gaver er noe «herk». Den aller beste gaven er ord som beskriver hvorfor læreren er bra, eller som kan tilføye dem noe kunnskapsmessig. 

Skrevet
8 timer siden, Havfruene skrev:

Gaver er noe «herk». Den aller beste gaven er ord som beskriver hvorfor læreren er bra, eller som kan tilføye dem noe kunnskapsmessig. 

Og du lurer på hvorfor du sliter med å ha venner?

Anonymkode: 90a98...0ca

Skrevet

Fordi: Vi har helt fra barna var små, forsøkt å fokusere på gleden ved å gi framfor å få. Og hvis barna vil gi en liten ting får de lov til det. Ikke lett å forstå at nei, vi har ikke lov å gi gaver til læreren din....

Anonymkode: ae987...6ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...