Gå til innhold

Kartleggingsprøver i skolen

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om disse kartleggingsprøvene, som elevene blir utsatt for fra 1. klasse?

Tanken bak de er gode, men det legger unødvendig press på barn.

Jeg er selv lærer, og er den som står forran og utsetter barna for dette. Hva tenker dere som foreldre?

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/4qO8gq/Stoppeklokken-gar-Utviklingen-bestar 

Jeg er enig i det Daniel Bolstad-Hageland skriver om i denne kronikken!

Anonymkode: 22ee4...029

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144366261-kartleggingspr%C3%B8ver-i-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man har andre måter å fange opp de som sliter for å gi de hjelp er vel prøvene unødvendige.

som mor til en 2. klassing som er veldig skoleflink har prøvende vært et bevis på at han er på riktig vei og lærer mye. 

Anonymkode: 4e1a7...c7a

Hva mener du er alternativet da? 

Og at ungene sammenligner poengsummer er ikke sant her ihvertfall. Poengsummen finner læreren når han retter, og vi foreldre får vite den på neste konferansetime. Om det er noen i klassen som skårer så lavt som 12 av 72 regner jeg med læreren tar en samtale med foreldrene uten barnet tilstede. 

Anonymkode: 4505e...076

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man har andre måter å fange opp de som sliter for å gi de hjelp er vel prøvene unødvendige.

som mor til en 2. klassing som er veldig skoleflink har prøvende vært et bevis på at han er på riktig vei og lærer mye. 

Anonymkode: 4e1a7...c7a

De som er veldig skoleflinke trenger jo ikke disse prøvene for å vise det.

For de andre blir det en svart på hvitt sementering av at de ikke er gode nok. Det blir noe de gruer seg til og gir ekstra stress i forkant.

Anonymkode: 74324...95e

Jeg synes det er alt for mye fokus på disse prøvene. Her vil jeg også si de brukes til ansvarsfraskrivelse av lærerene. Vi foreldre får hjem resultatet med en liste over hva de forventer at vi har lært barna innen en viss dato. Skolen amser det ikke som lærerens men foreldrenes ansvar at alle huller tettes.

Anonymkode: 75490...73c

Jeg syns slike tester er bra, men jeg liker ikke at skoler øver til slike for å få ett høyere score på kommunens liste. Da blir faktisk vitsen borte. 

Jeg har to barn, en som er litt over gjennomsnittet flink og en som er langt over gjennomsnittet. Hun som r langt over gjennomsnittet har faktisk hatt mer bruk for disse resultatene enn hun andre. For når hun har vært veldig god har det for lærer og oss foreldre vært umulig å finne de små tingene hun ikke er god på. Så når disse testene klarer å fange opp dette, så har det gjort barnet bedre. Uten at disse tingene hadde blitt fanget opp, hadde hun slitt mer på ungdomskolen enn hun gjør nå. Hun har nemlig møtt motstand endelig, og jeg sier endelig for frem til ungdomskolen har hunbare fart igjennom ting og kan det. Hun har ikke måtte lære seg ting, øve og lese. Det må hun nå, så jeg syns det er helt topp at hun nå må lære seg dette før hun kommer høyere opp og dette blir enda vanskeligere. Hun gjør det bra på skolen, men jeg syns faktisk det er fint karakterene nå varierer litt for hun må nå lære noe som hun aldri har lært før. (Joda, hun har jo lært at det skal gjøres og hvorfor før, men når hun kan ta en prøve for en høyere klasse og fått topp karakter så sier det seg selv at en unge ikke gidder å øve og pugge. Hennes ene lærer gav henne en prøve en høyere klasse hadde engang i håp om at hun skulle gjøre det dårlig slik at hun skulle forstå at det måtte øving og læring til. Til lærerens store skuffelse fikk hun alt riktig, så dette hjalp mot sin hensikt) 

så jeg er kun positiv, men det er utifra hvordan skolen mine barn har gått på har brukt disse. Får ikke skolen den scoren de ønsker, ser de på hvordan undervisningen er lagt opp og prøver å gjøre den bedre. Her skal alle unger ta testen, for her får ingen fritak for at skolen ikke skal få en lav score. Her er vaktmesten inne i mattetimer feks slik at de barna som sliter med å forstå at matte trengs for mye her i livet. Noen unger lærer mer om matte når de gjør det i praksis og ikke bare på papiret. Og når en lærer må be om hjelp fra feks vaktmesteren ser han ofte på slike tester. 

Anonymkode: e892d...196

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns slike tester er bra, men jeg liker ikke at skoler øver til slike for å få ett høyere score på kommunens liste. Da blir faktisk vitsen borte. 

Jeg har to barn, en som er litt over gjennomsnittet flink og en som er langt over gjennomsnittet. Hun som r langt over gjennomsnittet har faktisk hatt mer bruk for disse resultatene enn hun andre. For når hun har vært veldig god har det for lærer og oss foreldre vært umulig å finne de små tingene hun ikke er god på. Så når disse testene klarer å fange opp dette, så har det gjort barnet bedre. Uten at disse tingene hadde blitt fanget opp, hadde hun slitt mer på ungdomskolen enn hun gjør nå. Hun har nemlig møtt motstand endelig, og jeg sier endelig for frem til ungdomskolen har hunbare fart igjennom ting og kan det. Hun har ikke måtte lære seg ting, øve og lese. Det må hun nå, så jeg syns det er helt topp at hun nå må lære seg dette før hun kommer høyere opp og dette blir enda vanskeligere. Hun gjør det bra på skolen, men jeg syns faktisk det er fint karakterene nå varierer litt for hun må nå lære noe som hun aldri har lært før. (Joda, hun har jo lært at det skal gjøres og hvorfor før, men når hun kan ta en prøve for en høyere klasse og fått topp karakter så sier det seg selv at en unge ikke gidder å øve og pugge. Hennes ene lærer gav henne en prøve en høyere klasse hadde engang i håp om at hun skulle gjøre det dårlig slik at hun skulle forstå at det måtte øving og læring til. Til lærerens store skuffelse fikk hun alt riktig, så dette hjalp mot sin hensikt) 

så jeg er kun positiv, men det er utifra hvordan skolen mine barn har gått på har brukt disse. Får ikke skolen den scoren de ønsker, ser de på hvordan undervisningen er lagt opp og prøver å gjøre den bedre. Her skal alle unger ta testen, for her får ingen fritak for at skolen ikke skal få en lav score. Her er vaktmesten inne i mattetimer feks slik at de barna som sliter med å forstå at matte trengs for mye her i livet. Noen unger lærer mer om matte når de gjør det i praksis og ikke bare på papiret. Og når en lærer må be om hjelp fra feks vaktmesteren ser han ofte på slike tester. 

Anonymkode: e892d...196

Tror du blander med nasjonale prøver? 

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er kartleggingsprøver obligatoriske?

Anonymkode: 70f66...e84

Selvfølgelig

Men har du et barn med iop som ikke følger vanlig undervisning har det selvfølgelig heller ikke prøvene etter hvert semester for å se at det har fått med seg alt. 

Jeg var positiv helt til jenta mi ikke fikk sove om natta fordi hun var nervøs for prøvene. Hun går i 2. klasse!

Har uansett såpass tillit til læreren hennes at jeh antar at hun har god kontroll på hvor dattera mi ligger faglig uten å ha behov for disse kartleggingsprøvene.

Anonymkode: 084f1...f64

Huff! Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal mene om disse prøvene! Jeg er enig med dere alle, både de som er negative og de som er positive! 

I fjor hadde jeg 5. klasse. Da var det veldig mange prøver; Carlsten, M-prøver, Multi hel- og halvårsprøve og 3 nasjonale prøver. 

Til høsten skal jeg ha 1. klasse. Har aldri hatt det trinnet før. Tror jeg skal begynne allerede nå å planlegge hvordan gjøre disse prøvene så stressfri som mulig for elevene. 

HI

Anonymkode: 22ee4...029

Annonse

Jeg opplever ikke noe spesielt press i forbindelse med kartleggingsprøver. Noen unger må pushes litt for å gjøre dem, noen har jo generelt motstand mot å jobbe med noe som helst eller prøve litt nye ting. Men jeg har ikke hørt verken barn eller foreldre si at de opplever det som press. Ungene blir forklart at disse prøvene blir gjort for å se hva de har lært så langt og hva de klarer og ikke klarer. De får beskjed om å gjøre så godt de kan, men at prøvene er laget sånn at noen spørsmål vil være så vanskelige at de bare er noen få som klarer å svare på akkurat det. Dette er for at læreren skal se hva de forskjellige må øve mer på og for å se om det er noen som trenger noen oppgaver som er litt vanskeligere enn det som står i boka. Ordleggingen tilpasses selvfølgelig trinnet man jobber med. 

Men om jeg synes de er nyttige og fornuftige eller ikke, er jeg ikke helt sikker på. Føler vel mest at det tar en del unødvendig tid. Det er heller ikke alltid samsvar mellom elevens kunnskaper og resultatet på prøvene. 

Anonymkode: 77557...fef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...