Gå til innhold

Vil gå på fjelltur, men er så redd for huggorm

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg går mye på fjellet, ofte flere ganger i uka fra mai-oktober, har aldri sett orm i hele mitt liv! Tror du kan senke skuldrene og ta det med ro😊 Aner ikke om gamasjer beskytter, men vil absolutt tro det hjelper. 

Anonymkode: d39db...b74

Det er da ikke mye hoggorm på fjellet? Ville vært mer engstelig i skogen, der er det mange flere...

Men det er en grunn til at hoggormen er fredet altså, det er jo fordi det ikke er så mange av den lenger. Den er dessuten mer redd for deg enn du er for den, så er det uoversiktelige steder så tramp litt og lag litt lyd så gjemmer den seg så fort den kan.

De gangene jeg har sett hoggorm har de ligget på steiner/fjell på stien i skogen og solt seg, ikke vanskelig å få øye på, og så fort du lager litt lyd forsvinner den.

Anonymkode: 42c92...ce3

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke mye hoggorm på fjellet? Ville vært mer engstelig i skogen, der er det mange flere...

Men det er en grunn til at hoggormen er fredet altså, det er jo fordi det ikke er så mange av den lenger. Den er dessuten mer redd for deg enn du er for den, så er det uoversiktelige steder så tramp litt og lag litt lyd så gjemmer den seg så fort den kan.

De gangene jeg har sett hoggorm har de ligget på steiner/fjell på stien i skogen og solt seg, ikke vanskelig å få øye på, og så fort du lager litt lyd forsvinner den.

Må kanskje legge til at jeg er 45 år, og går turer i skogen flere ganger i året. Har sett huggorm 3-4 ganger i mitt liv, så det er ikke noe som skjer så ofte...

Har sett rådyr, elg, grevling og bever hver eneste år, men ikke orm.

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Må kanskje legge til at jeg er 45 år, og går turer i skogen flere ganger i året. Har sett huggorm 3-4 ganger i mitt liv, så det er ikke noe som skjer så ofte...

Har sett rådyr, elg, grevling og bever hver eneste år, men ikke orm.

og jeg går tur i skogen flere ganger i uken, ikke i året ;)

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og jeg går tur i skogen flere ganger i uken, ikke i året ;)

Syns du var flink som gikk flere ganger i året 😂👍

Anonymkode: d3928...59e

Jeg har hytte i ett naturreservat, der er det masse huggorm. Vil du finne huggorm er det ikke noe problem å finne noen for å si det slik. Men i hele mitt liv har vi hørt ett menneske har blitt bitt og han mener selv det var hans skyld. Han gikk opp i en steinrøys i slippers, han viste det ikke var lurt, men han skulle bare.... vi har huggorm som bor undr bua vår, ungene har alltid lekt i nærheten uten at vi syns det er noe skummelt. Vi ser de, men aldri vært ett problem siden de holder seg unna når det er mye tramping i bakken. Når vi går ut av den ene porten må vi alltid titte over gjerdet før vi åpner for å se om det er noen fotgjengere der. De har sin lille sti rett forbi, så der ser vi de ofte. Det er bare å vente ett minutt til de har gått forbi. Ingen av de fem ungene som er på hytta syns de er skumle og lever fint med de. Jeg og min søster syns heller ikke de var skumle når vi var små. Men vi skvetter like mye hver gang vi ser stålorm, for disse møter vi andre steder enn vi møter huggorm. 

Jeg tenker ikke huggorm er ett problem om du tar visse forhåndsregler. Krabber du inn i en steinhaug så er det en fare for å bli bitt. Tramper du i bakken før du går over en steinhaug og har øyne med deg så går det helt fint. Les deg litt opp på hvor huggorm  liker seg og hvor den pleier å bo, så vil det gå veldig fint og du vil nok ikke møte noen. 

Anonymkode: e9a9e...f9e

Jeg er langt mer redd for flått enn for huggorm.

Hi, på varme dager liker ormer å finne varme stener eller stubber å ligge på. De er vekselvarme dyr, så de trenger varme for å bevege seg. På kalde dager er de veldig trege i bevegelsene fordi de ikke kan produsere varme selv. De har sensorer som gjør at de merker vibrasjon i bakken, så som regel vil de forsvinne når de merker at du kommer, før du en gang har sett dem.

Sjansen for å bli bitt er ørliten, så ikke la det skremme deg fra turer i naturen!

Anonymkode: f2e7f...dcd

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ormen hører ikke det spøtt, den har ikke ører. Ormen merker derimot den minste bevegelse og vibrasjon i bakken. Ormen er dessuten mye mer redd for deg, enn du for den. 

Anonymkode: 0340d...ad0

Annonse

Jeg tror ikke det er så mye hoggorm på fjellet, men det er vel enkelte fjell hvor det er mere hoggorm enn andre fjell. Vi har hytte på fjellet, og der er det hvert fall ingen hoggorm. 

Anonymkode: b067a...1f2

Hi her

Takk for svar alle. Jeg tok meg en tur likevel. Så ingen orm i dag. Men vet det er en god del orm her jeg bor. 

Dere som sier de er i skog og ikke fjell. De aller fleste fjellturene startet i skog. Man må gjennom skog og kratt på vei opp før man kommer til selve fjellet. 

Skal dog ikke la frykten hindre meg. Godt mulig jeg kjøper ankelgamasjer da for fjellskoene mine er lave. 

Ble en liten tur i dag, på 261 moh. Fin start 😊

Anonymkode: fa7a4...e32

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her

Takk for svar alle. Jeg tok meg en tur likevel. Så ingen orm i dag. Men vet det er en god del orm her jeg bor. 

Dere som sier de er i skog og ikke fjell. De aller fleste fjellturene startet i skog. Man må gjennom skog og kratt på vei opp før man kommer til selve fjellet. 

Skal dog ikke la frykten hindre meg. Godt mulig jeg kjøper ankelgamasjer da for fjellskoene mine er lave. 

Ble en liten tur i dag, på 261 moh. Fin start 😊

Anonymkode: fa7a4...e32

Så bra! :) Fortsett å nyte naturen :)

Anonymkode: f2e7f...dcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...