Gå til innhold

Høytrykksspyler på en søndag...Innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Hvorfor det, egentlig? Jeg forstyrrer ingen ved å være ute. Du forstyrrer alle. Er det da alle andre som bør gå inn, altså?

I nabolaget her sysler de fleste rundt med hagearbeid på søndager. Plager virkelig ikke meg hvis de enten snekrer, maker, klipper gress eller hva det skulle være. Hvorfor skulle det plage meg?

Anonymkode: da270...183

Fortsetter under...

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det har vi og, men selv med en mann som aldri er hjemme før kl 19 mandag til fredag så klarer vi å la hviledagen være til hvile :) 

Anonymkode: 20d8c...943

Jaja, men da kan dere tviholde på å ikke gjøre noe på søndag så kan vi andre bruke fridagene til all jobb som ikke vi har rukket i ukedagene. 

Anonymkode: ee6c3...539

Skrevet

Jeg klarer bare ikke å fatte hvorfor vi ikke stort sett kan holde helgefred. I tidligere tider var det fysiske arbeidet så tungt at en hviledag var høyst nødvendig. I vår hverdag er det ikke så mange igjen som gjør tungt kroppsarbeid på den måten, men stresset og maset er mangedoblet. Dermed er det minst like viktig å hvile seg litt i dag, som det var. Hjernen og kroppen har godt av litt avveksling og ro. 

Det er heller ingen som har det SÅ travelt i hverdagen at de ikke rekker å bruke en times tid på å klippe plenen, klippe hekken, vaske bilen. Andre "bråkearbeider" kan gjøres på lørdager, lørdag er nemlig hverdag. Dette handler ene og alene om prioriteringer. 

Selvsagt, trenger plenen en rask klipp og det er meldt regn hele uka, så kan man klippe søndag ettermiddag, men ellers er det unødvendig å driver med støyende arbeid på helgedager. Maling, luke i bed, klestørk, rydde i boden - det bråker ikke. Gjør det akkurat når du vil. 

Anonymkode: f3f58...2e5

Skrevet

En annen ting er jo at det uansett tidspunkt altid forstyrrer noen om man bråker ute.

På formiddagen er det noen som sover etter nattarbeid. Rundt lunsjtid er det baby som sover ute i vogn. På ettermiddagen forstyrrer man noen som vil sitte ute og spise. Tidlig på kvelden kan man i alle fall ikke bråke for da legger de yngste barna seg. Og seinere på kvelden er det jo for seint.

Når vi velger å bo i by må vi faktisk være litt large mot hverandre og ikke la oss irritere av alle som har en annen rytme og andre behov enn oss selv. Uansett ukedag.

Anonymkode: 9633f...e01

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En annen ting er jo at det uansett tidspunkt altid forstyrrer noen om man bråker ute.

På formiddagen er det noen som sover etter nattarbeid. Rundt lunsjtid er det baby som sover ute i vogn. På ettermiddagen forstyrrer man noen som vil sitte ute og spise. Tidlig på kvelden kan man i alle fall ikke bråke for da legger de yngste barna seg. Og seinere på kvelden er det jo for seint.

Når vi velger å bo i by må vi faktisk være litt large mot hverandre og ikke la oss irritere av alle som har en annen rytme og andre behov enn oss selv. Uansett ukedag.

Så lenge søndag er helligdag og det ikke er lov å bråke, så må man ingenting

Anonymkode: ed039...335

Skrevet

Her er det helt normalt å bruke høytrykksspyleren. Vet om 4 stk. i gata her inkludert oss som har vasket biler osv idag. Her er alle i alder som man arbeider i så ingen har tid til alt ellers i uka

Anonymkode: 4a146...e62

Annonse

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, men da kan dere tviholde på å ikke gjøre noe på søndag så kan vi andre bruke fridagene til all jobb som ikke vi har rukket i ukedagene. 

Nei du må gjerne jobbe og styre på i hagen. Men du MÅ ikke bråke med maskiner akkurat den dagen. Det er ikke sånn at søndag betyr ligg rett ut og ikke gjør en dritt. Det betyr bare «la den forbanna gressklipperen stå»!

Skrevet

Helt greit 😊 Hadde min nabo gjort det hadde jeg ikke tenkt over det en gang.

Anonymkode: 3fcdf...52a

Skrevet
3 timer siden, sug lut skrev:

Hvorfor det, egentlig? Jeg forstyrrer ingen ved å være ute. Du forstyrrer alle. Er det da alle andre som bør gå inn, altså?

Ja, hvis ikke du tåler lyden av vanlig gressklipper får du holde deg inne eller flytte langt ut på landet. Nå i 2019 er det ikke noe problem å bruke søndagen på slike ting så lenge det ikke er før 12:00 og etter 20:00

Anonymkode: 24570...aec

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hvis ikke du tåler lyden av vanlig gressklipper får du holde deg inne eller flytte langt ut på landet. Nå i 2019 er det ikke noe problem å bruke søndagen på slike ting så lenge det ikke er før 12:00 og etter 20:00

Anonymkode: 24570...aec

Du bare ignorer at det faktisk ikke er lov?

Anonymkode: ed039...335

Skrevet

Det er faktisk ganske irriterende med en bråkete høytrykkspyler eller gressklipper når man endelig har tid til å sitte ute litt, kanskje har besøk og spiser ute. Enkelte naboer har aldri hensyn. Uansett om man har konfirmasjon eller bursdag...

Anonymkode: bff8f...b1b

Skrevet
6 timer siden, TinaK 1990 skrev:

Ja, politiet med sine små ressurser prioriterer nok å snakke alvor til en som klipper gresset sitt kontra bruke sine ressurser alvorlig kriminalitet 

De gjorde det her jeg bor i hvert fall. Naboen fikk bot for å klippe gresset på en søndag 👍🏻

Er der OK å bryte alle lover, eller bare dem dere er uenige i?

Anonymkode: 9c801...6aa

Annonse

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, tvert imot. Når vi velger å bo i by, er det EKSTRA viktig at man faktisk tar hensyn den ene dagen i uka hvor man faktisk har mulighet til å få litt pusterom fra all den støyen det medfører å bo i by. 

Skrevet
7 timer siden, TinaK 1990 skrev:

Ja, politiet med sine små ressurser prioriterer nok å snakke alvor til en som klipper gresset sitt kontra bruke sine ressurser alvorlig kriminalitet 

De gjør faktisk ofte det, om de har tid.

Der jeg bodde før var det en som konsekvent klippet plenen på søndager. Hver eneste uke. Ikke bare en liten hageflekk, men familien hadde nærmere tre mål med gress. Det tok sin tid, for å si det slik. Jeg freste omtrent av sinne flere ganger og vurderte å melde fra. Men så sluttet de plutselig å gjøre det på søndagene... visstnok fordi noen andre hadde meldt det til politiet og de hadde tatt en tur innom når de likevel hadde en patrulje ute. Vet også om andre som har fått besøk av politiet etter bruk av motoriserte maskiner på søn- eller helligdager, eller om de på annen måte har bråket mye, f.eks. høy musikk.

Det er vel knapt noen gang mennesker har hatt så stort behov for stillhet én dag i uken som i dag, hvor vi bombarderes av inntrykk på alle måter ellers. Nå, mer enn noengang, har folk behov for ro og stillhet. Mer enn den gangen mødrene var hjemme, som du skriver et annet sted.

Anonymkode: 98949...436

Gjest Havfruene
Skrevet

Nei, jeg hadde holdt meg for god til å forstyrre. Man kan gjøre det alle andre dager i året, og vi har flere av disse enn motsatt.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei du må gjerne jobbe og styre på i hagen. Men du MÅ ikke bråke med maskiner akkurat den dagen. Det er ikke sånn at søndag betyr ligg rett ut og ikke gjør en dritt. Det betyr bare «la den forbanna gressklipperen stå»!

Akkurat som alle andre naboene her så brukes høytrykkspyler, gressklipper ol på søndag hvis vi trenger det. Vi har til og med en politi som nabo og han bråker like mye som alle oss andre. Kjenner jeg er dypt takknemlig over å ha slike naboer istedefor naboer som deg.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat som alle andre naboene her så brukes høytrykkspyler, gressklipper ol på søndag hvis vi trenger det. Vi har til og med en politi som nabo og han bråker like mye som alle oss andre. Kjenner jeg er dypt takknemlig over å ha slike naboer istedefor naboer som deg.

Politimann som ikke klarer å forholde seg til norsk lovgivning? Sjarmerende.

Anonymkode: 9c801...6aa

Skrevet

Her var det vasking av biler i går. Ingen av naboene bryr seg. MEN vi er flinke til å ta hensyn. Har en nabo besøk, så de sitter ute feks på en onsdag ettermiddag, så er det ingen av de andre naboene som setter igang gressklipperen da. Selv om vi har all rett til å klippe da. Vi tar hensyn! Pluss at vi venter jo til alle er våkne før vi bråker (etter 12). Går an å være fornuftige. Mye bedre at naboen klipper gresset søndag klokka 14 enn midt under middagsbesøket i hagen på fredag...

Anonymkode: 5dacf...d64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...