Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #1 Skrevet 28. april 2019 Ser på en fb gruppe for gravide og småbarnsforeldre at veldig mange gir barna movicol, og det ser ut som de får det fast, og i samarbeid med lege. Er dette veldig vanlig? Og hvorfor? Har aldri vært borti noen i min vennekrets som gir friske barn avføringsmidler. Hjelper det ikke lenger med svisker for å få smidigere avføring? Og over hvor lang tid står barna fast på dette? Vet kun om 2 personer som står fast på avføringsmidler, den ene er en eldre person som hele sitt voksne liv har slitt med avføring, dette er etter det jeg forstår etter traumer etter å ha bodd på institusjon i barndommen. Den andre er en person som er lam, og ikke har muskler i magen eller der omkring som kan hjelpe til med å tømme tarmen selv. Selv er jeg veldig skeptisk til å bruke avføringsmidler uten at alt er prøvd, og før det finnes en medisinsk grunn til at man må. Er det slik at man lettere får utskrevet og anbefalt dette nå enn tidligere? Har det å gjøre med at barn er mer stillesittende enn tidligere? Mener ikke å være negativ til de som faktisk må bruke dette, men jeg lurer bare på hvorfor noen må begynne med dette? Også babyer? Og hvordan får man bukt med problemet, og får sluttet med dette igjen? Anonymkode: 439f3...d0c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #2 Skrevet 28. april 2019 Nå har mitt barn en diagnose da så jeg er ikke i den gruppen du henvender deg til. Movicol er et avføringsmiddel som påvirker tarmens innhold og ikke tarmen, forskning gjort på St.Olavs viser at langvarig bruk av movicol ikke er skadelig. Problemer med tarm og avføring er et langt større problem enn det folk er klar over, det er litt tabu å snakke om dette derfor hører man kanskje ikke så mye om dette. Jeg tenker det er flott at små barn får hjelp til å bæsje og tømme seg skikkelig. Å være forstoppet er fryktelig vondt, det kan også skade endetarmsåpningen å ha veldig hard avføring. På godt norsk kan man få små rifter og sprekker som igjen fører til at det gjør enda vondere å bæsje. Mulig at movicol prøves for raskt men jeg tenker at samfunnet beveger seg videre og tar små barns plager på alvor fremfor «å se om det går seg til». Mitt barn har gått på dette i tre år og kommer trolig til å bruke dette langt opp i tenårene og kanskje også resten av livet. Per nå er det altså konkludert av leger at dette ikke skader tarmen eller er vanedannende. Jeg tenker også det er bra at små barn får legehjelp fremfor at foreldre prøver seg frem på egenhånd med alskens naturpreparater og enda verre setter de på diett for å se om det feks er melk de reagerer på. Anonymkode: ab178...c85
Pobie Skrevet 28. april 2019 #3 Skrevet 28. april 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser på en fb gruppe for gravide og småbarnsforeldre at veldig mange gir barna movicol, og det ser ut som de får det fast, og i samarbeid med lege. Er dette veldig vanlig? Og hvorfor? Har aldri vært borti noen i min vennekrets som gir friske barn avføringsmidler. Hjelper det ikke lenger med svisker for å få smidigere avføring? Og over hvor lang tid står barna fast på dette? Vet kun om 2 personer som står fast på avføringsmidler, den ene er en eldre person som hele sitt voksne liv har slitt med avføring, dette er etter det jeg forstår etter traumer etter å ha bodd på institusjon i barndommen. Den andre er en person som er lam, og ikke har muskler i magen eller der omkring som kan hjelpe til med å tømme tarmen selv. Selv er jeg veldig skeptisk til å bruke avføringsmidler uten at alt er prøvd, og før det finnes en medisinsk grunn til at man må. Er det slik at man lettere får utskrevet og anbefalt dette nå enn tidligere? Har det å gjøre med at barn er mer stillesittende enn tidligere? Mener ikke å være negativ til de som faktisk må bruke dette, men jeg lurer bare på hvorfor noen må begynne med dette? Også babyer? Og hvordan får man bukt med problemet, og får sluttet med dette igjen? Anonymkode: 439f3...d0c Vi brukte dette en periode. Hadde da prøvd svisker og pære og ekstra vann i flere uker med svært lite suksess og endte på legevakta etter at babyen skrek av smerter i ett døgn fordi hun ikke klarte å bæsje. Vi fikk beskjed om å bruke avføringsmidler etter behov, babyen var da 6 mnd gammel. Til å begynne med var dette hver dag til det verste gikk over, deretter 3-4 ganger i uka, som sakte men sikkert ble 1 gang i uka og deretter kun en gang i blant. Nå er hun 11 mnd og har ikke fått avføringsmidler på ca 6 uker. Vet ikke hvorfor det plutselig ble et problem og heller ikke hvorfor det plutselig løste seg. Men fikk beskjed av legen om at det ikke finnes noe vitenskapelig bevis for at regelmessig bruk skader tarmen på noen som helst måte og vi kunne fortsette å bruke avføringsmidler 3-4 ganger uka på ubestemt tid dersom det var behov for det.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #4 Skrevet 28. april 2019 Nei det hjelper ikke! Min 4 åring hadde kronisk fulle tarmer og lege skrev resept. I din lille verden er ting enkelt skjønner jeg. Anonymkode: 3e662...1b9
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #5 Skrevet 28. april 2019 Her var det kronisk forstoppelse med encoprese som gjorde at vi måtte holde avføring myk. Det viste seg etterhvert at problemet var glutenallergi, så hun kunne slutte med Movicol når hun kuttet gluten fra kosten, Dersom lege har rådet foreldre til dette så tenker jeg at du kan slå deg til ro med det. Det er ingen grunn for en person uten medisinsk kompetanse å stille spørsmålstegn ved legens avgjørelser. Anonymkode: aa487...52d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #6 Skrevet 28. april 2019 Vi bruker det også etter avtale med lege, som de aller fleste gjør. Så du kan stole på at de nok vet hva de gjør Anonymkode: 6b8e0...a8f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #7 Skrevet 28. april 2019 Har selv et barn på 3,5 år som har stått på Movicol i lengre perioder fra hun var ett år. Det var lege på helsestasjonen som skrev ut til oss første gang. Vi har prøvd alt vi har kommet over av kjerringråd, matvarer og reseptfrie legemidler uten at det har hatt effekt. Ved flere anledninger måtte det til slutt settes klyster på henne da hun hadde voldsomme smerter og avføringen var så «pakket» at det var helt umulig å få den ut. Klyster er virkelig siste utvei, og er veldig traumatisk for barnet, så lege på helsestasjonen var helt klar på at fordelene ved bruk av Movicol laangt overgikk eventuelle betenkninger vi foreldre måtte ha. At er det er så vanlig har ikke jeg inntrykk av. Det kan selvsagt være helt tilfeldig, men i vår bekjentskapskrets har ingen erfaring med bruk av Movicol. Anonymkode: 95cd7...c0d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #8 Skrevet 28. april 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Her var det kronisk forstoppelse med encoprese som gjorde at vi måtte holde avføring myk. Det viste seg etterhvert at problemet var glutenallergi, så hun kunne slutte med Movicol når hun kuttet gluten fra kosten, Dersom lege har rådet foreldre til dette så tenker jeg at du kan slå deg til ro med det. Det er ingen grunn for en person uten medisinsk kompetanse å stille spørsmålstegn ved legens avgjørelser. Anonymkode: aa487...52d Jeg har medisinsk kompetanse, og det er nok grunnen til at jeg faktisk stiller spørsmål ved det. Jeg er sykepleier. Forstår jo at det er lege som har skrevet ut movicol, og anbefalt det. Og ja, i min lille verden så er sikkert ting veldig enkelt. Synes bare i forhold til min kompetanse på medisiner at mange står på altfor mange medisiner. Mener selvfølgelig ikke at disse barna dette gjelder står på for mye medisin, det har jo ikke jeg noen grunnlag for å si, men spør av ren nysgjerrighet, og lurer bare på om dere foreldre alltid tar legens ord for god fisk, eller om dere noen ganger stiller spørsmålstegn og tenker selv? Jeg var faktisk ikke klar over at movicol ikke på noen måte er skadelig eller avhengighetsskapende, i min "lille enkle verden" kan alt unaturlig man tilfører kroppen være skadelig eller skape unormalitet i kroppen. Jeg stiller også spørsmål ved at man putter i små friske barn pulver over tid i stedet for å finne årsaken til problemene. Men jeg har jo full forståelse for at man må tømme tarmen fremfor å bli forstoppet. HI Anonymkode: 439f3...d0c
Pobie Skrevet 28. april 2019 #9 Skrevet 28. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har medisinsk kompetanse, og det er nok grunnen til at jeg faktisk stiller spørsmål ved det. Jeg er sykepleier. Forstår jo at det er lege som har skrevet ut movicol, og anbefalt det. Og ja, i min lille verden så er sikkert ting veldig enkelt. Synes bare i forhold til min kompetanse på medisiner at mange står på altfor mange medisiner. Mener selvfølgelig ikke at disse barna dette gjelder står på for mye medisin, det har jo ikke jeg noen grunnlag for å si, men spør av ren nysgjerrighet, og lurer bare på om dere foreldre alltid tar legens ord for god fisk, eller om dere noen ganger stiller spørsmålstegn og tenker selv? Jeg var faktisk ikke klar over at movicol ikke på noen måte er skadelig eller avhengighetsskapende, i min "lille enkle verden" kan alt unaturlig man tilfører kroppen være skadelig eller skape unormalitet i kroppen. Jeg stiller også spørsmål ved at man putter i små friske barn pulver over tid i stedet for å finne årsaken til problemene. Men jeg har jo full forståelse for at man må tømme tarmen fremfor å bli forstoppet. HI Anonymkode: 439f3...d0c Man må jo veie risikoen opp mot hverandre. Forstoppelse over lenger tid og smerter hver gang man skal bæsje er skadelig. Pulveret er ikke bevist å være skadelig. Da nekter man ikke å bruke avføringsmidler fordi de ikke er "naturlige". Som sykepleier burde du også vite bedre enn å tro at alt som ikke er naturlig er skadelig. Naturlig er ikke nødvendigvis positivt, kreft og død er også naturlige. Og ikke alt unaturlig er skadelig. F eks vaksiner er unaturlige, men de er mye bedre enn alternativet.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #10 Skrevet 28. april 2019 Min datter brukte movicol i et års tid, fra hun var 1,5 år. Vi hadde prøvd alle kjerringtriks, men hun var forstoppet og spiste dårlig. På et halvt år gikk hun kun opp 500 gram, og på et tidspunkt måtte hun inn på sykehuset for klyster. Anonymkode: 7dda4...07b
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #11 Skrevet 28. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har medisinsk kompetanse, og det er nok grunnen til at jeg faktisk stiller spørsmål ved det. Jeg er sykepleier. Forstår jo at det er lege som har skrevet ut movicol, og anbefalt det. Og ja, i min lille verden så er sikkert ting veldig enkelt. Synes bare i forhold til min kompetanse på medisiner at mange står på altfor mange medisiner. Mener selvfølgelig ikke at disse barna dette gjelder står på for mye medisin, det har jo ikke jeg noen grunnlag for å si, men spør av ren nysgjerrighet, og lurer bare på om dere foreldre alltid tar legens ord for god fisk, eller om dere noen ganger stiller spørsmålstegn og tenker selv? Jeg var faktisk ikke klar over at movicol ikke på noen måte er skadelig eller avhengighetsskapende, i min "lille enkle verden" kan alt unaturlig man tilfører kroppen være skadelig eller skape unormalitet i kroppen. Jeg stiller også spørsmål ved at man putter i små friske barn pulver over tid i stedet for å finne årsaken til problemene. Men jeg har jo full forståelse for at man må tømme tarmen fremfor å bli forstoppet. HI Anonymkode: 439f3...d0c Med medisinsk kompetanse så kunne du jo ha funnet ut av bivirkninger eller langvarige effekter av et legemiddel du stiller spørsmålstegn ved at legene skriver ut? Som mor så kan jeg si et klart ja til at jeg tar alt legen sier for god fisk. Jeg har ingen grunn til å tro at jeg vet bedre enn lege. Merker jeg at det ikke blir bedring eller at det blir en forverring søker jeg en second opinion fra en annen lege, men nei - jeg tenker aldri selv ut en løsning. Det at du som sykepleier stiller spørsmålstegn ved legers vurderinger er jo bare bra. Men da spør du ut vel fra en situasjon hvor du har detaljene i pasientens situasjon, og selv er en del av behandlingsapparatet Anonymkode: aa487...52d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2019 #12 Skrevet 28. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har medisinsk kompetanse, og det er nok grunnen til at jeg faktisk stiller spørsmål ved det. Jeg er sykepleier. Forstår jo at det er lege som har skrevet ut movicol, og anbefalt det. Og ja, i min lille verden så er sikkert ting veldig enkelt. Synes bare i forhold til min kompetanse på medisiner at mange står på altfor mange medisiner. Mener selvfølgelig ikke at disse barna dette gjelder står på for mye medisin, det har jo ikke jeg noen grunnlag for å si, men spør av ren nysgjerrighet, og lurer bare på om dere foreldre alltid tar legens ord for god fisk, eller om dere noen ganger stiller spørsmålstegn og tenker selv? Jeg var faktisk ikke klar over at movicol ikke på noen måte er skadelig eller avhengighetsskapende, i min "lille enkle verden" kan alt unaturlig man tilfører kroppen være skadelig eller skape unormalitet i kroppen. Jeg stiller også spørsmål ved at man putter i små friske barn pulver over tid i stedet for å finne årsaken til problemene. Men jeg har jo full forståelse for at man må tømme tarmen fremfor å bli forstoppet. HI Anonymkode: 439f3...d0c Forøvrig så tømmer ikke Movicol tarmen. Det holder avføringen myk og hindrer forstoppelse. Vi måtte kombinere Movicol med periodisk bruk av toilax når en propp hadde satt seg. Anonymkode: aa487...52d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2019 #13 Skrevet 29. april 2019 Jeg vet jo også at det står på movicolen: Må ikke brukes lengre enn (husker ikke antall dager) uten samråd med lege. Og, ja, jeg vet dere har samråd med lege, men tenker uansett at når det står sånn på eska, så er det en grunn til det. Ja, jeg kunne nok funnet ut om bivirkninger og langtidseffekter som sykepleier, eller som hvem som helst annen for øvrig. Jeg har lært på skolen at hvis pasienten står på flere enn 9 ulike medisiner, så slår de hverandre i hjel. Likevel vet jeg flere pasienter som står på flere enn 9 ulike medisiner, og selv om man trekker fra vitaminer de står fast på(som ikke trenger regnes som legemidler) så kommer man opp i flere enn 9. Dette regner jeg også med at er noe legene vet om. Jeg har også selv fått legemidler "som jeg selv burde forstå at skulle brukes med forsiktighet". Hvilken 18 åring forstår at noe en lege har skrevet ut må brukes med forsiktighet når legen ikke sier noe om det? Jeg er litt eldre nå, og stiller derfor spørsmålstegn også ved en leges vurdering. HI Anonymkode: 439f3...d0c
topaz Skrevet 29. april 2019 #14 Skrevet 29. april 2019 Vår sønn hadde også forstoppelse og enkoprese både før og etter bleieslutt. På grunn av avføringslekkasjen hadde han nesten alltid sår rumpe, og det gjorde at han i alle fall ikke ville bæsje. Han er også en kresen gutt som aldri har stilt villig opp for å ha et optimalt kosthold, uansett hvor mye vi prøver. Movicol reddet oss, sammen med en streng timeplan for å få ham til å bæsje på samme tidspunkt hver dag. Etter å ha brukt Movicol i rundt et halvt år, kunne vi sakte trappe ned på dosene, og etter det har han klart seg fint uten. Synes det er rart at du bruker argumentet at det står på boksen at "man ikke skal bruke det lengere enn x antall dagen uten konsultasjon med lege" som at det betyr at legemidlet i seg selv er farlig. Det er jo like mye at hvis middelet ikke fungerer på den tiden, så bør det sjekkes ut med lege at det ikke er noe annet som er galt medisinsk sett. Movicol junior (til barn) må man forresten ha resept på, fordi barn ikke skal bare behandles uten at en lege kan sjekke om det er bakenforliggende ting som må behandles på andre måter. Midlet i seg selv er ikke farlig - men det er viktig å sjekke at det ikke er noe annet galt.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2019 #15 Skrevet 29. april 2019 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet jo også at det står på movicolen: Må ikke brukes lengre enn (husker ikke antall dager) uten samråd med lege. Og, ja, jeg vet dere har samråd med lege, men tenker uansett at når det står sånn på eska, så er det en grunn til det. Ja, jeg kunne nok funnet ut om bivirkninger og langtidseffekter som sykepleier, eller som hvem som helst annen for øvrig. Jeg har lært på skolen at hvis pasienten står på flere enn 9 ulike medisiner, så slår de hverandre i hjel. Likevel vet jeg flere pasienter som står på flere enn 9 ulike medisiner, og selv om man trekker fra vitaminer de står fast på(som ikke trenger regnes som legemidler) så kommer man opp i flere enn 9. Dette regner jeg også med at er noe legene vet om. Jeg har også selv fått legemidler "som jeg selv burde forstå at skulle brukes med forsiktighet". Hvilken 18 åring forstår at noe en lege har skrevet ut må brukes med forsiktighet når legen ikke sier noe om det? Jeg er litt eldre nå, og stiller derfor spørsmålstegn også ved en leges vurdering. HI Anonymkode: 439f3...d0c Nå vrir du jo samtalen over til et helt annet tema. Temaet var «hvorfor får små barn movicol» nå er «temaet hvorfor får mennesker flere enn 9 medisiner samtidig»? Anonymkode: ab178...c85
Pobie Skrevet 29. april 2019 #16 Skrevet 29. april 2019 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet jo også at det står på movicolen: Må ikke brukes lengre enn (husker ikke antall dager) uten samråd med lege. Og, ja, jeg vet dere har samråd med lege, men tenker uansett at når det står sånn på eska, så er det en grunn til det. Ja, jeg kunne nok funnet ut om bivirkninger og langtidseffekter som sykepleier, eller som hvem som helst annen for øvrig. Jeg har lært på skolen at hvis pasienten står på flere enn 9 ulike medisiner, så slår de hverandre i hjel. Likevel vet jeg flere pasienter som står på flere enn 9 ulike medisiner, og selv om man trekker fra vitaminer de står fast på(som ikke trenger regnes som legemidler) så kommer man opp i flere enn 9. Dette regner jeg også med at er noe legene vet om. Jeg har også selv fått legemidler "som jeg selv burde forstå at skulle brukes med forsiktighet". Hvilken 18 åring forstår at noe en lege har skrevet ut må brukes med forsiktighet når legen ikke sier noe om det? Jeg er litt eldre nå, og stiller derfor spørsmålstegn også ved en leges vurdering. HI Anonymkode: 439f3...d0c Grunnen til at de skal brukes i samråd med lege er fordi legen kan veie fordeler og ulemper opp mot hverandre på en måte vanlige folk ikke kan. Noen ganger må man bruke medisiner med bivirkninger som ikke er ideelle fordi alternativet er verre.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2019 #17 Skrevet 29. april 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har medisinsk kompetanse, og det er nok grunnen til at jeg faktisk stiller spørsmål ved det. Jeg er sykepleier. Forstår jo at det er lege som har skrevet ut movicol, og anbefalt det. Og ja, i min lille verden så er sikkert ting veldig enkelt. Synes bare i forhold til min kompetanse på medisiner at mange står på altfor mange medisiner. Mener selvfølgelig ikke at disse barna dette gjelder står på for mye medisin, det har jo ikke jeg noen grunnlag for å si, men spør av ren nysgjerrighet, og lurer bare på om dere foreldre alltid tar legens ord for god fisk, eller om dere noen ganger stiller spørsmålstegn og tenker selv? Jeg var faktisk ikke klar over at movicol ikke på noen måte er skadelig eller avhengighetsskapende, i min "lille enkle verden" kan alt unaturlig man tilfører kroppen være skadelig eller skape unormalitet i kroppen. Jeg stiller også spørsmål ved at man putter i små friske barn pulver over tid i stedet for å finne årsaken til problemene. Men jeg har jo full forståelse for at man må tømme tarmen fremfor å bli forstoppet. HI Anonymkode: 439f3...d0c Synes faktisk det er litt skremmende at du som sykepleier ikke vet hvordan movikol virker. Movikol junior er førstevalget av medisiner mot forstoppelse hos barn. Etter dette kommer laktulose. Hvis barnet forbinder avføring med smerte vil det begynne å holde igjen, og da blir det en ond sirkel som er vanskelig å bryte. Bra at foreldre tar barne til lege før barnet blir redd for å gå på do! Anonymkode: 01be3...791
Anonym bruker Skrevet 29. april 2019 #18 Skrevet 29. april 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå vrir du jo samtalen over til et helt annet tema. Temaet var «hvorfor får små barn movicol» nå er «temaet hvorfor får mennesker flere enn 9 medisiner samtidig»? Anonymkode: ab178...c85 Nei, jeg stiller spørsmålstegn til at legen alltid vet best. Tenker at legen har kjennskap til medisiner og virkning av dem, men kanskje ikke alltid ser mennesket og hva annet som kunne vært prøvd før medisinering. Men for all del, som dere sier i "min lille verden" så er alt sort eller hvitt. HI Anonymkode: 439f3...d0c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2019 #19 Skrevet 29. april 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har medisinsk kompetanse, og det er nok grunnen til at jeg faktisk stiller spørsmål ved det. Jeg er sykepleier. Forstår jo at det er lege som har skrevet ut movicol, og anbefalt det. Og ja, i min lille verden så er sikkert ting veldig enkelt. Synes bare i forhold til min kompetanse på medisiner at mange står på altfor mange medisiner. Mener selvfølgelig ikke at disse barna dette gjelder står på for mye medisin, det har jo ikke jeg noen grunnlag for å si, men spør av ren nysgjerrighet, og lurer bare på om dere foreldre alltid tar legens ord for god fisk, eller om dere noen ganger stiller spørsmålstegn og tenker selv? Jeg var faktisk ikke klar over at movicol ikke på noen måte er skadelig eller avhengighetsskapende, i min "lille enkle verden" kan alt unaturlig man tilfører kroppen være skadelig eller skape unormalitet i kroppen. Jeg stiller også spørsmål ved at man putter i små friske barn pulver over tid i stedet for å finne årsaken til problemene. Men jeg har jo full forståelse for at man må tømme tarmen fremfor å bli forstoppet. HI Anonymkode: 439f3...d0c Sykepleier her også, og jeg ser ikke problemet med movicol, og jeg ser Hvert fall ikke hvordan denne tråden og spørsmålet kan sidestilles med overforbruk av andre medisiner? Movicol er mye brukt nettopp fordi det er harmløst. Anonymkode: 6b361...afd
Anonym bruker Skrevet 29. april 2019 #20 Skrevet 29. april 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sykepleier her også, og jeg ser ikke problemet med movicol, og jeg ser Hvert fall ikke hvordan denne tråden og spørsmålet kan sidestilles med overforbruk av andre medisiner? Movicol er mye brukt nettopp fordi det er harmløst. Anonymkode: 6b361...afd Sidestiller bruk av movicol med overforbruk av andre legemidler for å forklare at kanskje ikke alltid legens råd er det beste, uten at jeg kan komme med andre løsninger på problemet med overforbruk av medisiner. Noen medisiner får man kanskje for å døyve bivirkningene av andre, kanskje det da er den medsinen som gir bivirkninger som skal kuttes for å minske medisinmengden, men det virker som ikke alle leger tenker sånn. Men, ja , jeg gir meg, har ikke lest meg opp på movicol, og vet somsagt ikke om så mange som bruker det, men virket bare på meg som at det er mange barn som bruker det. I mitt hode kan mangel på aktivitet/bevegelse føre til obstipasjon, det ser jeg ofte i min jobb, og er jo et problem i samfunnet generelt. Men da har jeg fått svar på spørsmålet mitt, og jeg tenker at man uansett skal være kritisk til medisinering, men ja, forstår at det i enkelte tilfeller er det eneste rette. HI Anonymkode: 439f3...d0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå