Gå til innhold

Hvordan koke havregrøt (på melk) så den blir smoothe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får så nydelig havregrøt i kantina på jobb, den er som fløyel og ikke kornete. Når jeg prøver hjemme blir det mye mer tyggemotstand og ikke like fluffy og fløyelaktig. Jeg koker på melk og bruker lettkokte havregryn.

Anonymkode: 0e192...5b5

Fortsetter under...

Skrevet

Hva med å kjøre havregrynene i en foodprossor først, så de blir litt malt, evt bruke havremel. Jeg tror det er umulig å få den som fløyel hvis man bruker vanlige havregryn

Anonymkode: 6174a...870

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å kjøre havregrynene i en foodprossor først, så de blir litt malt, evt bruke havremel. Jeg tror det er umulig å få den som fløyel hvis man bruker vanlige havregryn

F.eks sånn, bare med melk i stedet for havremelk

https://www.instagram.com/p/BwlvdnxJzum/

Skrevet

Du må koke grynene i vann før du har i melk. Og bruke visp

Anonymkode: 78c2e...137

Skrevet

Takker for svar dere! Skal prøve alt!

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor jeg ble anonym i hi...

Annonse

Skrevet

Kok opp grynene i vannet/melken og bruk vanlige gryn, ikke store. Min mormor sa at tilsettes grynene kokende vann, blir de mer kornete. Vet ikke hvor riktig det er, men hun skjemte oss bort med god havregrøt :) Merkelig hva man kommer på at man har lært for 100 år siden altså :)

Skrevet

Fant ut i dag morrest at dersom man har for mye havregryn, så blir den mer hard/kornete.

Fikk tips av en kollega, 2 dl melk og 1 dl havregryn er en passelig stor posjon, og passelig forhold.

Jeg bruker små havregryn, og kokser melka i skål i microen, men går kanskje enda bedre med å koke i kasserolle, har i havregryn når melka er varm/kokt og koker opp. I microen lar jeg den gjerne stå og svelle en stund(5 min) fordi det bare koker over hvis microen skal gå hele tiden.

Anonymkode: ee33a...797

Skrevet

Du kan òg kjøpe havre mjøl og koke graut på dei. 

Skrevet

Jobber i bhg, så jeg koker havregrøt ofte. Får alltid skryt av min, så det må da være noe 😉

Mitt triks er å koke opp vann, så ha i melken, koke væsken litt opp igjen, så ha i grynet. Rør godt og ha i nok med væske. Den sveller jo etterhvert som den står over varmen. 

Anonymkode: c1749...344

Skrevet

Den smootheste grøten får du om du rører inn en (rå) eggeplomme eller to når grøten er ferdig kokt. Blir helt nydelig konsistens, bare prøv :)

Skrevet

Lite gryn, mye væske (gjerne 1:4 melk:venn) og koke lenge.
Eventuelt dersom det skal være til frokost, koke opp på kvelden, legge på lokk og la stå på kjøkkenbenken over natten.
Da vil den være tykk og fløyelsmyk på morgenen.
Koke opp på nytt og spise

Anonymkode: 8eb00...19b

Skrevet

Jeg hadde spurt i kantina etter oppskrift 😉

Anonymkode: a7029...8eb

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...