Gå til innhold

Kan man parkere i helling uten å bruke håndbrekket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig, eller vil man bare trille avsted da? I så fall hvordan?

Anonymkode: e2f88...8ed

Skrevet

Spørs på bilen. Vi har automat og ikke håndbrekk så den kan man fint parkere i bakke. Den står i parkering. Biler med manuelt gear så må man sette på håndbrekket ellers triller bilen. 

Anonymkode: b6328...5b2

Skrevet

Du kan parkere på giret. Står du med snuta oppover og har den i gir vil den kunne stå om ikke hellingen er bratt.  Motsatt i revers.

Anonymkode: 58212...748

Skrevet

Så lenge du parkerer i gir kan du fint gjøre det i slake hellinger. Jeg hr aldri brukt brekk, av frykt for at det skulle fryse fast, og har aldri trillet noe sted. Men så bor jeg ikke superbratt heller. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørs på bilen. Vi har automat og ikke håndbrekk så den kan man fint parkere i bakke. Den står i parkering. Biler med manuelt gear så må man sette på håndbrekket ellers triller bilen. 

Anonymkode: b6328...5b2

Jeg tenkte på girbil.

Skrevet

Du setter den i gir, men jeg ville ikke stolt på det om det var superbratt.

Anonymkode: 76308...443

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan parkere på giret. Står du med snuta oppover og har den i gir vil den kunne stå om ikke hellingen er bratt.  Motsatt i revers.

Anonymkode: 58212...748

Hvor bratt er for bratt da? Jeg er helt ekstrem brekkbruker, er så redd den skal trille etter at jeg har gått vekk. Så det har bare blitt en så vane at jeg knapt vet hvordan parkere uten å bruke håndbrekket. Så hvis jeg står med rumpa opp, så skal jeg parkere i revers, og da står den?

Skrevet
8 minutter siden, Optatium skrev:

Så lenge du parkerer i gir kan du fint gjøre det i slake hellinger. Jeg hr aldri brukt brekk, av frykt for at det skulle fryse fast, og har aldri trillet noe sted. Men så bor jeg ikke superbratt heller. 

I 1 gir da regner jeg med? Jeg bruker håndbrekket hele tiden, det er helt latterlig, til og med på flat mark :roll: Jeg har fått kjeft for det, siden det kan fryse fast, men inngrodde vaner er ikke alltid like lett å snu

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I 1 gir da regner jeg med? Jeg bruker håndbrekket hele tiden, det er helt latterlig, til og med på flat mark :roll: Jeg har fått kjeft for det, siden det kan fryse fast, men inngrodde vaner er ikke alltid like lett å snu

Jeg har alltid parkert i første gir og så forlatt bilen, ja. Men jeg har opplevd fastfrosset brekk, hverken gøy eller billig🙈

Skrevet
7 minutter siden, Optatium skrev:

Jeg har alltid parkert i første gir og så forlatt bilen, ja. Men jeg har opplevd fastfrosset brekk, hverken gøy eller billig🙈

Måtte du på verksted med den da? Satt det helt fast?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva står det der? Jeg har ikke tilgang til + artikler der

Det er ikke + artikkel.

Anonymkode: e70b2...505

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke + artikkel.

Å, jeg bare regnet med det siden jeg fikk beskjed om jeg var logget ut og måtte logge inn igjen. Men jeg fikk åpnet den nå, sikkert bare jeg som knotet med noe :)

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig sjelden et brekk fryser fast. Det er derimot ikke så sjelden at en bil begynner å trille. Bruk håndbrekket!

https://www.namdalsavisa.no/artikkel/2017/08/29/Husk-å-ta-på-håndbrekket-neste-gang-du-parkerer-bilen-15223179.ece

I fjor så opplevde jeg at bilen ved siden av meg på parkeringsplassen trillet avsted etter at eier var gått inn i butikken, og der var det nesten ikke helling i det hele tatt. men nå vet ikke jeg hva han hadde parkert i da. Største skrekken er at bilen min skal trille på et barn eller noe.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I fjor så opplevde jeg at bilen ved siden av meg på parkeringsplassen trillet avsted etter at eier var gått inn i butikken, og der var det nesten ikke helling i det hele tatt. men nå vet ikke jeg hva han hadde parkert i da. Største skrekken er at bilen min skal trille på et barn eller noe.

Ganske dyrt blir det fort også. Forsikkringsselskapene kan gi avkortning for uaktsomhwt om du ikke har satt på brekket og bilen triller.

Skrevet

Må og må... Det vil jo for det aller meste gå bra så lenge man ikke setter bilen i fri. Men kan jo være lurt å sette på brekket uansett. 

Skrevet
7 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Må og må... Det vil jo for det aller meste gå bra så lenge man ikke setter bilen i fri. Men kan jo være lurt å sette på brekket uansett. 

Det er ikke så lenge siden jeg fikk "kjeft" for å bruke håndbrekket for mye, han mente jeg sleit det ut, og at jeg var helt unormal som brukte det så mye. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje burde slutte med det da.. :)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så lenge siden jeg fikk "kjeft" for å bruke håndbrekket for mye, han mente jeg sleit det ut, og at jeg var helt unormal som brukte det så mye. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje burde slutte med det da.. :)

Nå har vi bil med automatisk håndbrekk, så nå parkerer vi alltid med brekket på. Men jeg brukte sjelden håndbrekket tidligere, kun i skikkelig bratte bakker. Men sjekket alltid at den stod skikkelig i gir, selvfølgelig. 

Skrevet

Antar at kjørelæreren min må ha innprentet bruk av brekk uansett hvor jeg står, for det gjør jeg helt automatisk. Setter alltid bilen i gir også - revers av alle ting, siden jeg lærte å kjøre i en SAAB. 🤓

Skjønner ikke hent argumentet med at brekket blir slitt? Er ikke delene i en bil laget for å tåle vanlig bruk? 

Anonymkode: f8780...e7c

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det får eg og kjeft for. Men så seier mekanikarkompisen min at det er dumt å ikkje bruke handbrekket, fordi det lettare vil sette seg fast om du må bruke det eingong. Einaste viss du har køyrt på salta og våte vegar i kulden, då er det lurt å la vere. 

Skrevet

20-22 år siden jeg tok lappen, da kunne vi risikere å stryke om vi ikke satte på håndbrekken da vi var ferdig med oppkjøringen...

Håndbrekk er en ekstrasikring, lurt å bruke, kan bli fatalt å ikke bruke det.

Anonymkode: e62fb...608

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...