Gå til innhold

Nye regler for nedbetaling av kredittkort

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fra juni måned økes måneds beløpene, så selvom avtalen ble signert for 2 år siden. Så endrer de plutselig vilkårene nå. Dette har jeg fått varsel om. 

Anonymkode: 87044...487

Flott for inkassoselskapene 👌🏻 Det sies det skal hjelpe og skjerme forbrukere, da tar de skammelig feil. 

Anonymkode: 78483...72b

Fortsetter under...

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Står ingenting hos DnB. 

Det sto på min kredittkortfaktura fra DNB. Nå betaler jeg det ned hver måned, men det sto på fakturaen at vilkårene er forandret og at man nå må betale minimum 3 % av utestående sum. 

Anonymkode: 8de8f...91e

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sto på min kredittkortfaktura fra DNB. Nå betaler jeg det ned hver måned, men det sto på fakturaen at vilkårene er forandret og at man nå må betale minimum 3 % av utestående sum. 

Bare 3? For hos meg står det 4..

Anonymkode: 2ad15...126

Skrevet

I min studenttid, hvor jeg jobbet uforutsigbart, gikk hele månedsutbetalingen rett inn på kredittkortkontoen, slik at den omtrent ble nullet for hver måned. Så levde jeg på minimum hvis jeg ikke nullet den helt. Gjør det samme nå med andre kredittkorr, de betales uansett helt ned hver måned, og så får de heller trekkes av igjen fort hvis det trengs. 

Kan godt være jeg er økonomisk idiot, men kan man ikke betale inn alt av lønn/inntekt direkte, og så heller trekke det igjen etter behov? Det går vel kanskje ikke på lån som ikke er fleksilån/kredittkortregning? 

Anonymkode: 4b5c1...274

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Står ingenting her og minimumsum er som normal. Betaler også hver måned. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Står på faktura for både mars og april når jeg gikk inn og sjekket fakturaarkivet hos santander

C5CCBC05-A7FA-4E63-A689-8D959AAFB902.jpeg

Så rart. Jeg har og Santander, det står ingenting på mine regninger. Men min sum hos Santander er ikke så stor. Er det kort eller forbrukslån du har hos Santander, er summen høy?

Anonymkode: 05ead...e2d

Annonse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig. Jeg har og DNB, det står ingenting på mine regninger. Jeg har både kredittkort og forbrukslån der. Har du høy gjeld på det? Kan det ha noe med summen man skylder tro?

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så rart. Jeg har og Santander, det står ingenting på mine regninger. Men min sum hos Santander er ikke så stor. Er det kort eller forbrukslån du har hos Santander, er summen høy?

Kredittkort, står 15000,- der nå, det sto på side 2 av fakturaen

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kredittkort, står 15000,- der nå, det sto på side 2 av fakturaen

Dette er så merkelig. Jeg har handlekonto på ca 11000. På side 2 hos meg så står det bare den vanlige firkanten med eksempler på betalingsalternativer, ingenting annet.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig. Jeg har og DNB, det står ingenting på mine regninger. Jeg har både kredittkort og forbrukslån der. Har du høy gjeld på det? Kan det ha noe med summen man skylder tro?

Jeg er saga kunde og har et kredittkort med grense på 200.000 da jeg reiser mye i jobb. Bruker nok opp mot 150.000 kr hver måned i forbindelse med jobbreiser, men betaler alltid når reiseregninger utbetales sammen med lønn måneden etter og hele summen betales hver måned. Fakturaen for april hadde utestående 77.896 kr da jeg har reist litt mindre i mars og minstebeløpet som ble oppgitt er 3 % av utestående sum. Saga kunder hadde i utgangspunktet ingen krav på minimumsbetaling hver måned, men nå er det 3% av utestående.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er så merkelig. Jeg har handlekonto på ca 11000. På side 2 hos meg så står det bare den vanlige firkanten med eksempler på betalingsalternativer, ingenting annet.

https://www.santanderconsumer.no/globalassets/dokumenter/kredittkort/kredittavtaler/kredittavtale-santander-red-010419.pdf

Dette fant jeg på hjemmesiden til Santander, her står det 4 % gjeldende fra 15. mai

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan de endre det uten å varsle kunder? Jeg ante ingenting om dette før jeg så denne tråden.

De har jo varslet så lenge det står på de to siste fakturaene, da har du fått vite det 8 uler før, det er også fristen for varsling

Annonse

Skrevet

Hvordan er det med oss som har betalingsutsettelse da tro?

Jeg kjøpte en sofa på januarsalget med 9 mnd rentefri betalingsutsettelse, altså skulle jeg ikke betale noe før det var gått 9 mnd. Nå hadde jeg tenkt å cashe ut lånet da, har spart 1000 kr måneden og får en del både igjen på skatten og i feriepenger så jeg hadde tenkt å innfri det før rentene begynner løpe, men skjer det noe med slike lån tro?

Anonymkode: 03eb9...898

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har jo varslet så lenge det står på de to siste fakturaene, da har du fått vite det 8 uler før, det er også fristen for varsling

Men som jeg har skrevet tidligere, så står det ikke på noen av mine fakturaer. Jeg har sjekket alle tilbake til og med desember

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men som jeg har skrevet tidligere, så står det ikke på noen av mine fakturaer. Jeg har sjekket alle tilbake til og med desember

Kanskje det ikke gjelder for handlekonto, du må nesten bare kontakte de og høre

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det ikke gjelder for handlekonto, du må nesten bare kontakte de og høre

Det er kun den hos Santander som er handlekonto. Jeg har både forbrukslån og kredittkortgjeld hos andre, står ikke noe på regningene heller. Kanskje det bare gjelder nye kunder? Alle mine lån er flere år gamle.
Jeg er glad du lagde tråden her, så jeg ble obs på det, takk :)

Skrevet
På 26.4.2019 den 16.31, Anonym bruker skrev:

Det er jo bra, for da hindrer det de kreditorene som bare fakturerer minimumsbeløp, som gjør at gjelden omtrent ikke går ned. Men at eksisterende kunder ikke har fått beskjed om dette, synes jeg er ille. For meg er dette ganske ille, jeg lever allerede på minimums og har ikke stort mer å legge i gjeld.

Du velger jo selv om du vil betale mer enn minimum. Ikke fraskriv deg ansvaret.

Anonymkode: aab24...592

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kun den hos Santander som er handlekonto. Jeg har både forbrukslån og kredittkortgjeld hos andre, står ikke noe på regningene heller. Kanskje det bare gjelder nye kunder? Alle mine lån er flere år gamle.
Jeg er glad du lagde tråden her, så jeg ble obs på det, takk :)

Bare hyggelig 😊. Ser ut til å gjelde også eksisterende lån og kredittkort, sjekket litt rundt på nettet.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du velger jo selv om du vil betale mer enn minimum. Ikke fraskriv deg ansvaret.

Ikke meg du svarer, men har man ikke pengene kan man ikke betale et høyere avdrag. Sier seg selv. For en del er det ikke et reelt valg å kunne betale mere enn minimum.

Anonymkode: e1058...4d3

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men har man ikke pengene kan man ikke betale et høyere avdrag. Sier seg selv. For en del er det ikke et reelt valg å kunne betale mere enn minimum.

Anonymkode: e1058...4d3

"Det hindrer de kreditorene som bare fakturerer minimumsbeløpet..." - det er ikke kreditorene sin feil at noen bare betaler minimum.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

"Det hindrer de kreditorene som bare fakturerer minimumsbeløpet..." - det er ikke kreditorene sin feil at noen bare betaler minimum.

Det hindrer de kreditorene som bevisst fakturer så små beløp at gjelden enten bare står stille eller går opp, i stedet for at den går ned. Mange betaler bare den regningen som kommer inn, og lbir dermed sittende i gjeldsfellen. Derfor er det bra ta det nå kommer strengere retningslinjer. Så vanskelig var det vel ikke å skjønne.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hindrer de kreditorene som bevisst fakturer så små beløp at gjelden enten bare står stille eller går opp, i stedet for at den går ned. Mange betaler bare den regningen som kommer inn, og lbir dermed sittende i gjeldsfellen. Derfor er det bra ta det nå kommer strengere retningslinjer. Så vanskelig var det vel ikke å skjønne.

Men at "mange betaler bare den regningen som kommer inn" er jo deres egen hjelpeløse feil. Folk får da virkelig ta ansvar for eget liv.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men at "mange betaler bare den regningen som kommer inn" er jo deres egen hjelpeløse feil. Folk får da virkelig ta ansvar for eget liv.

Men når man vet hvor mange som sliter med å betale tilbake en gjeld som har vokst lenge, hvor mange som sitter nærmest som gjeldsslaver, så er det mange som ikke klarer det, og det kan det være mange grunner til. Det er altfor lett å ta opp forbrukslån og kredittkort og det er altfor lett å ta ut igjen penger man har betalt inn. Hver eneste måned får jeg tilbud i postkassa med mitt navn på, tilbud om forbrukslån og kredittkort, fra selskaper som jeg aldri har vært borti engang. Nordax Bank er helt ekstreme på det.

Jeg fraskriver meg absolutt ikke ansvaret mitt, jeg holder på å rydde opp i livet mitt og betaler for gamle synder. Jeg betaler gjelden min hver eneste måned, en gjeld som jeg bygget opp i en ekstrem vanskelig tid, en tid hvor jeg ikke så de økonomiske langtidsfølgene av det jeg gorde. Med de nye reglene, så ville ikke jeg fått flere av de lånene engang, og det hadde spart meg for mye trøbbel og stress. Jeg synes det er kjempebra at det kommer strengere regler, så kanskje det er flere som ikke havner i gjeldsproblemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...