Gå til innhold

Dere som bor i Oslo...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva liker du med byen? Vokste du opp der eller flyttet du dit? Kunne du tenkt deg å bo et annet sted?

Anonymkode: 2809d...9ac

Fortsetter under...

Skrevet

Vokste opp her og bor her nå. Bodde litt i utlandet i 20-årene, men har aldri bodd noe annet sted i Norge. Jeg er veldig glad i denne byen (som har alt lett tilgjengelig: natur, restauranter, bråk, stillhet - nå endelig også kuul shopping)

Skulle jeg bo noe annet sted, måtte det være en fjellbygd med et visst trøkk. Elsker fjellet, men trenger å kjenne en «puls». Men vi har livene våre her og nettverk/familie her. Dessuten har vi jobber som ikke er så lette å finne makne til på bygda. 

Anonymkode: d7d0a...ea0

Skrevet

Har bodd her siden jeg var ferdig på videregående, dvs 20 år. Liker de samme tingene som hun overfor. Liker dessuten at jeg slipper å gå i byen og hilse på alle jeg treffer. Kunne ikke tenke meg å bo noe annet sted i Norge, men gjerne utlandet noen år.

Anonymkode: ad514...c2e

Skrevet

Flyttet hit som førtiåring. Liker at det er stort (i norsk målestokk) og variert. Liker at det er folk fra mange kulturer, at man kan kle seg i nesten hva man vil uten å bli glant på, at naboen ikke ligger bak gardinen og jakter på sladder, og at det er kort vei til resten av verden.

Savner fjell, og renere hav, ikke så mye annet.

Hvis jeg flytter igjen, så blir det ikke langt unna!

Anonymkode: 1a281...3fe

Skrevet

Vokste opp på gård på landet og flyttet hit etter jeg var ferdig med studiene. 

Flyttet hit pga jobbmulighetene.

Bor i et lite boligfelt med en liten skole der alle kjenner alle. Minste går i friluftsbarnehage. Bor rett ved marka og er mye ute.

Kunne aldri tenkt meg å flytte tilbake til bygda. Veldig begrenset med jobbmuligheter. Altfor mye bygdesladder. Veldig begrenset omgangskrets, også for ungene da klassene der er veldig små. 

Kommer til å bo her til jeg dør.

Anonymkode: c0c1e...da8

Skrevet

Flyttet hit som ung voksen, vokste opp i en liten vestlandsbygd. Kunne ikke tenke meg å bo noe annet sted. Det vil si; det er flere byer i utlandet jeg kunne tenke meg å bo i - men det er urealistisk i forhold til jobbmuligheter. Jeg elsker jobben min, og den er avhengig av ekstremt god språkbeherskelse, i en slik grad at jeg ikke har det selv om jeg snakker flytende engelsk.

Jeg liker store byer, generelt. Oslo er det nærmeste vi kommer i Norge, selv om den i internasjonal målestokk jo er en småby. Jeg liker puls og asfalt og trøkk og mangfold, samtidig som jeg liker at vi har natur i massevis midt i byen. Det eneste jeg savner er den type natur jeg vokste opp med - det finnes man ikke på Østlandet, men jeg ville aldri byttet bort bylivet for småbygda selv om jeg er veldig glad i den ville naturen jeg hadde rundt meg som barn. Vi får det i ferier.

Anonymkode: 3fbd3...ba6

Annonse

Skrevet

Er født og oppvokst i Oslo. Frem til jeg var 18 bodde jeg i Groruddalen. Fra jeg var 18 til 29 år bodde jeg på Grünerløkka, og nå de siste 6 årene på Torshov. De 6 siste årene har vi også hatt barn på Torshov, og det er helt fantastisk. Elsker alle mulighetene med byen. Nærhet til marka, sjøen, byen, mangfoldet av mennesker. Kunne være seg selv uten å være omringet av sladder. Det bor mange barn i nærmiljøet her og alltid noen å leke med ute rett utenfor i parken. Nå flytter vi rett utenfor bygrensa av Oslo til sommeren, og jeg har litt blandede følelser angående det. Vi flytter kun fordi vi måtte ha større plass og drømmen om stor hage var en av de. Jeg beholder jobben i byen og får ca 30 min reisevei med bil, så flytter heldigvis ikke så langt unna 😊

Anonymkode: 19d33...38d

Skrevet

Ikke at jeg bor i Oslo, men jeg stusser over alt dette sladderet dere snakker om? 

Jeg bor på en passe stort sted, 20.000 innbyggere i hele kommunen. I fjor skilte jeg meg, fikk barn og mistet faren min. Opplever stadig vekk at folk ikke har fått med seg en eller flere av delene. Jeg er også nokså samfunnsengasjert, har flere verv, skriver jevnlig i avisen osv. Mener ikke at jeg er eksepsjonell eller noe, men folk «burde» ha sladret litt her om det var så ille på bygda altså. 

Anonymkode: e08f0...378

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke at jeg bor i Oslo, men jeg stusser over alt dette sladderet dere snakker om? 

Jeg bor på en passe stort sted, 20.000 innbyggere i hele kommunen. I fjor skilte jeg meg, fikk barn og mistet faren min. Opplever stadig vekk at folk ikke har fått med seg en eller flere av delene. Jeg er også nokså samfunnsengasjert, har flere verv, skriver jevnlig i avisen osv. Mener ikke at jeg er eksepsjonell eller noe, men folk «burde» ha sladret litt her om det var så ille på bygda altså. 

Anonymkode: e08f0...378

Den plassen jeg kommer fra er mindre enn der du bor. Jeg bodde der i 20 år, og foreldrene mine har bodd der i ca 80 år, så bygdesladderet kjenner jeg godt til!

Anonymkode: c0c1e...da8

Skrevet

Vokste opp i Oslo. Nærmere Oslo syd. Jeg liker best ved Oslo, er utvalget. Tilgjengelighet. Flyttet 3 år til Halden, for å studere. Savnet Oslo heldig i løpet av de 3 årene, men det har nok noe med at jeg savnet familie og venner. Trenger ikke bil. 

I 2012 traff jeg kjæresten min som senere ble samboere. Han bodde i Akershus. Så jeg flyttet dit noen år senere. 

Den dag idag så savner jeg Oslo litt. Kanskje jeg flytter tilbake en gang 😁

Anonymkode: 0cabd...a8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...