Gå til innhold

Vil far kunne kreve meg for barnebidrag hvis jeg går?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er stor forskjell i inntekt mellom meg og samboeren, han har 440.000 i året, jeg har 1,3 mill i 80% stilling, vil gå opp til 100% om noen år og ligge på 1,5-1,6 mill. Har det ikke bra i dette forholdet og har planer om å forlate han. Ser for meg at det blir 50/50 ordning om barna, men han har ikke råd til å betale noe for klær/utstyr og fritidsaktiviter for dem så det må jeg dekke (noe jeg allerede gjør idag), men vil han i tillegg kunne kreve meg for bidrag selv om jeg må betale alt?

Anonymkode: b2286...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, han kan kreve deg for bidrag. Det å forsørge barna fordeles etter inntekt, så den som tjener mest betaler mest. 

Men om han krever deg for bidrag skal selvfølgelig ikke du betale alt, da skal dere dele på utgiftene. 

Det beste er jo om dere blir enige dere to om hvordan ting skal fordeles. Dere kan fint bli enige om at du skal dekke fritidsaktiviteter o.l mot at han ikke krever bidrag 

Anonymkode: 8e99c...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo ikke riktig om jeg skal ha alle utgiftene med barna og fortsatt betale bidrag til han? Han kommer ikke til å betale noe for barna hvis han får bidrag, han har dårlig økonomisk styring så alt han har igjen etter at regninger er betalt kommer til å bli sløst vekk. 

Anonymkode: b2286...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har så dårlig kontroll på økonomien så bør du vurdere om du skal kreve hovedomsorg og han få samvær. Du skal ikke kreve hovedomsorgen for å unngå å betale bidrag, men hvis han roter så med økonomien at han ikke gir barna det de trenger så bør han ikke ha dem 50 % av tiden.

Anonymkode: 70f56...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i følge NAV sin kalkulator kan han kreve deg for ca. 1700-1800 kr i mnd selv om dere vil ha barnet 50-50, men da skal ikke du betale for noe den tiden barnet ikke er hos deg. Dere kan derimot ordne en privat avtale der du betaler alt rundt barnet utenom f.eks. mat når barnet er hos får.

Anonymkode: 9501f...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han har så dårlig kontroll på økonomien så bør du vurdere om du skal kreve hovedomsorg og han få samvær. Du skal ikke kreve hovedomsorgen for å unngå å betale bidrag, men hvis han roter så med økonomien at han ikke gir barna det de trenger så bør han ikke ha dem 50 % av tiden.

Anonymkode: 70f56...580

Jeg vil jo ikke frata han barna, vet han vil ha 50/50 hvis det ble situasjonen at vi gikk fra hverandre. Men ser for meg at han ikke kommer til å ha styring på økonomien sin (det er det jeg som har idag). Så et eventuelt bidrag fra meg vil ikke komme barna til gode der. Men hadde han gått med på at jeg sto for utgiftene for barna, så hadde det vært greit for meg. Det er jo sånn det er idag uansett.

Anonymkode: b2286...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, i følge NAV sin kalkulator kan han kreve deg for ca. 1700-1800 kr i mnd selv om dere vil ha barnet 50-50, men da skal ikke du betale for noe den tiden barnet ikke er hos deg. Dere kan derimot ordne en privat avtale der du betaler alt rundt barnet utenom f.eks. mat når barnet er hos får.

Anonymkode: 9501f...161

Ok. Takk for svar, får snakke med han å høre hva han mener etter påsken.

Anonymkode: b2286...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfælgelig skal du betale bidrag. Jeg skjønner ikke at du kan tenke noe annet selv engang, det er jo til barna dine

Anonymkode: ed3fb...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil jo ikke frata han barna, vet han vil ha 50/50 hvis det ble situasjonen at vi gikk fra hverandre. Men ser for meg at han ikke kommer til å ha styring på økonomien sin (det er det jeg som har idag). Så et eventuelt bidrag fra meg vil ikke komme barna til gode der. Men hadde han gått med på at jeg sto for utgiftene for barna, så hadde det vært greit for meg. Det er jo sånn det er idag uansett.

Anonymkode: b2286...957

Et eventuelt bidrag skal være med på å netale for ting som strøm, møbelslitasje, utgofter til større bolig osv, ikke bare for løpende utgifter i det daglige. Selv om du skulle betale alt av klær, aktiviteter, sportsutstyr ol er det ikke sikkert det ville være nok. Med så stor forskjell i intekt kan det hende du bør betale mer. 

For far vil det også kunne være ubehaglig å overlate alle avgjørelser om utgifter til barnet til deg, selv om det bor like mye hos ham. Det er jo ikke sikkert dere vil være enige om hva som er "nødvendige" eller ønsklige utgifter. Det er ikke holdbart om far skal måtte spørre deg om penger eller utstyr hvis han har lyst til å ta med barnet på noe som krever ekstra innkjøp.

Jeg synes det vil være mer fornuftig å la bidraget gå via nav og at du bruker pengene dine slik du mener er best og far bruker sine penger slik han vil. Når dere går fra hverandre må dere godta at den andre prioriterer annerledes enn dere selv.

Anonymkode: 84b70...e50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bidrag beregnes etter inntekt og samværsgrad. Så du vil måtte betale bidrag. Men samtidig skal utgifter til barnehage, sfo, fritidsaktiviteter, sykkel, ski, vintertøy osv. deles likt mellom dere. 

Hvis det stemmer som nevnt ovenfor, at bidraget du skal betale er 1700-1800 kroner, vil du jo komme «heldig» ut av det. Utgiftene som er nevnt ovenfor koster som regel mer enn det. Du kommer jo heller ikke til å dekke mat, bursdagsgaver, drivstoff til og fra aktiviteter og diverse annet halvparten av tiden...

Anonymkode: 8375c...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan lage en privat avtale som sier hva som helst egentlig. Så om dere blir enige om at du betaler fritidsaktiviteter feks, så kan dere også bli enige om at du ikke betaler bidrag til han. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50/50 er en løsning som er laget som foreldres ego, ikke barnets beste. La barna få ha et fast hjem, i stedet for å måtte være på flyttefot én gang i uken. Så kan far ha de 1 ettermiddag i uken og annenhver helg. 

Anonymkode: 1d8f4...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfælgelig skal du betale bidrag. Jeg skjønner ikke at du kan tenke noe annet selv engang, det er jo til barna dine

Anonymkode: ed3fb...9a9

Vel, HI sier jo at han har så dårlig kontroll på egen økonomi at pengene ikke kommer til å gå til barna. Hun sier at hun kommer til å måtte betale alt for dem likevel, i tillegg til å betale bidrag til far. Jeg regner med HI kjenner mannen sin bedre enn oss, så da må man gå ut i fra at det stemmer, og i så fall er det jo absolutt noe å tenke på, for det blir ikke riktig i det hele tatt.

Anonymkode: b6d10...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, HI sier jo at han har så dårlig kontroll på egen økonomi at pengene ikke kommer til å gå til barna. Hun sier at hun kommer til å måtte betale alt for dem likevel, i tillegg til å betale bidrag til far. Jeg regner med HI kjenner mannen sin bedre enn oss, så da må man gå ut i fra at det stemmer, og i så fall er det jo absolutt noe å tenke på, for det blir ikke riktig i det hele tatt.

Anonymkode: b6d10...866

Slik er det for mange som går fra hverandre. De er ikke enige med eksens pengebruk og prioriteringer, men de må betale bidrag likevel. Man går jo sjelden fra hverandre om man er enige om alt og synes partneren er et fantastisk menneske som man stoler på på alle områder. Om bidraget skulle avhenge av at den som betaler skal ønske å betale ville nesten ingen gjøre det. For i praksis ser den som betaler på det som å gi penger til eksen. Ikke å gi penger til barnet.  

Anonymkode: 64f57...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik er det for mange som går fra hverandre. De er ikke enige med eksens pengebruk og prioriteringer, men de må betale bidrag likevel. Man går jo sjelden fra hverandre om man er enige om alt og synes partneren er et fantastisk menneske som man stoler på på alle områder. Om bidraget skulle avhenge av at den som betaler skal ønske å betale ville nesten ingen gjøre det. For i praksis ser den som betaler på det som å gi penger til eksen. Ikke å gi penger til barnet.  

Anonymkode: 64f57...f24

Men det handler jo ikke om å være "enig" om eksens pengebruk, men om at dersom far skal få bidrag av mor, så må han faktisk også betale for klær, utstyr og fritidsaktiviteter, da disse tingene regnes med i utregningen av bidraget. Hva han bruker resten av pengene sine på, det er totalt opp til han, men mor skal jo ikke betale alle utgifter OG bidrag. Enten må hun betale bidrag og de deler på hvert fall de store og sjeldne utgiftene (barnehge/sfo, fritidsaktiviteter, nødvendig utstyr (sykkel, ski). Om han ikke vil det, så burde han heller ikke kunne kreve bidrag, for da er det jo HI som står for mer av utgiftene enn det hun egentlig skal.

Men HI, jeg vil ikke anbefale dere 50/50 ordning. For det første er det sjelden en god ordning for barna, for det andre krever det svært godt samarbeid - noe det høres ut som dere to ikke klarer.

Anonymkode: b6d10...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det som er helt forrykt med hele bidragsordningen. Den er utdatert. Det at en forelder skal subsidiere den andres livsopphold under proxyargumentasjon «best for barna» er perverst. Det mest rettferdige ville vært om begge foreldre betalte inn en lik sum på konto hvor alle utgifter til barna ble trukket. Overskytende ble deretter delt på to. Om en forelder ikke har råd til å ha barna sine boende hos seg plassmessig eller «slitasjemessig» som en over her påpekte, har man mangelfull forsørgerevne og bør ikke ha barna boende hos seg 50 prosent av tiden.

og det pisset om uenighet om hvordan man bruker penger....alvorlig talt. Når HI flere ganger skriver at far ikke har økonomisk sans og bruker opp penger på tøys heller enn å klare å delta i forsørgelse av sine barn er ikke det en uenighet, det er udugelighet. 

Anonymkode: 38157...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han har så dårlig styring på økonomi så må du ha hovedomsorgen! Du tar da ikke barna fra han da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...