Gå til innhold

Nå er jeg forbanna og samtidig dårlig samvitighet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min niåring trenger rett og slett mindre søvn enn andre. Har sovet mindre hele livet. Vi har en regel om at alle spørsmål SKAL tas før leggetid. Hun har en flaske med vann ved senga. Skal hun på do så går hun på do og så tilbake til senga. Hun kan lese bok eller leke stille i senga. Etter jeg ble streng på dette fungerer det mye bedre. Hun sovner innen 40 minutter 9 av 10 ganger. 

Anonymkode: a6eb7...ffc

Skjønner. Det som er utfordringen her og det som gjør at jeg i perioder går på veggen er hennes uro. Hun da son sagt står opp, frem og tilbake og begynner også ofte å gråte. Jeg skjønner st det ikke er hennes feil at hun ikke klarer å sovne , men blir sur når hun ikke hører etter st jeg sier st hun må ligge i senga, prøve å roe seg itd...

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner. Det som er utfordringen her og det som gjør at jeg i perioder går på veggen er hennes uro. Hun da son sagt står opp, frem og tilbake og begynner også ofte å gråte. Jeg skjønner st det ikke er hennes feil at hun ikke klarer å sovne , men blir sur når hun ikke hører etter st jeg sier st hun må ligge i senga, prøve å roe seg itd...

Anonymkode: 132d9...9f8

Hvorfor gråter hun da? Fordi du blir sint? Noe utløser gråten og er kanskje svaret på hvorfor hun er urolig. 

Min gråter ikke da. Hun var en urokråke da hun var yngre. Lot vi henne være oppe så sovnet hun bare enda senere. Hun trenger rett og slett å roe ned i senga før hun sovner. Viktig med faste rutiner i trygge rammer. Hvorfor gråter hun, viktig spørsmål. 

Anonymkode: a6eb7...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gråter hun da? Fordi du blir sint? Noe utløser gråten og er kanskje svaret på hvorfor hun er urolig. 

Min gråter ikke da. Hun var en urokråke da hun var yngre. Lot vi henne være oppe så sovnet hun bare enda senere. Hun trenger rett og slett å roe ned i senga før hun sovner. Viktig med faste rutiner i trygge rammer. Hvorfor gråter hun, viktig spørsmål. 

Anonymkode: a6eb7...ffc

Nei, gråter ikke fordi jeg blir sint. Begynner å gråte da fordi hun ikke får sove. Og det er lenge før jeg da mister tålmodigheten.

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tro meg det har jeg også gjort. Ligget til og med ved siden av. 

Anonymkode: 132d9...9f8

Har hun det bra på skolen? Har fire barn, og her ligger de på madrass rundt senga mi. Sikkert ikke pedagogisk riktig, men det har i hvertfall dempet uroen her. Før sovnet de hos meg, også bærte jeg de opp på rommene sine. En ting jeg vet er at sinne ikke hjelper. Har selv mange barn, og er konsekvent, men ikke sint. Også burde du ha samme leggerutine hver dag, har du flere barn så kan det rett og slett være at hun trenger din oppmerksomhet. Hun får en uro på kvelden. Det gjør ofte voksne også,  og overse dette synes jeg ikke er riktig. Men hosting også videre bare overser du, men ta hun inn med på rommet, sett fokus på noe helt annet. Overse alt det negative, og snu ordene med en god tone. Ikke legg for mye fokus på det hun sier for det kan godt ligge mer bak. Hun er bare et barn. Hun ser ikke alt du har gjort i løpet av en dag. Det eneste hun vet er at hun trenger mamma. 

Anonymkode: cfecf...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, gråter ikke fordi jeg blir sint. Begynner å gråte da fordi hun ikke får sove. Og det er lenge før jeg da mister tålmodigheten.

Anonymkode: 132d9...9f8

Tror Du ja.. Men hun gråter jo pga din frustrasjon.

Anonymkode: cfecf...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner. Det som er utfordringen her og det som gjør at jeg i perioder går på veggen er hennes uro. Hun da son sagt står opp, frem og tilbake og begynner også ofte å gråte. Jeg skjønner st det ikke er hennes feil at hun ikke klarer å sovne , men blir sur når hun ikke hører etter st jeg sier st hun må ligge i senga, prøve å roe seg itd...

Anonymkode: 132d9...9f8

Men du sier det går i perioder? Så hvorfor kan du ikke gi hun det hun trenger i de periodene hun har det litt vanskeligere? Noe utløser det. 

Anonymkode: cfecf...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Dette har pågått av og på siden hun var 8. I lengere perioder sovner hun greit, problemet blir nok klokka bikker over 22.00 og det et skole dagen etter. 

Vurderer faktisk å søke litt hjelp, både en vi voksne kan få råd fra og kanskje en hun kan prate litt med også. Synes det er trist at hun skal gå med de tankene hvor hun skal grue seg til leggetid.

Vet dere hvor jeg evt henvender meg. Fastlege/ psykolog? 

Anonymkode: 132d9...9f8

Jeg ville gått vi skolens helsesøster

Anonymkode: 810f4...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste jente hadde problemer med å sove. Vi fikk et tips om å la henne høre rolig musikk når hun prøver å sove. Det fungerte som en drøm. Altså hun hadde musikk på nattbordet, stille, rolig musikk. Etter ca 2 måneder klarte hun å sovne av seg selv uten musikk.Men noen ganger bruker hun det fortsatt hvis hun strever litt. Hun er 11 år. Ikke sikkert det fungerer på andre barn, men her fungeret det utrolig bra.

Anonymkode: 53188...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vår eldste jente hadde problemer med å sove. Vi fikk et tips om å la henne høre rolig musikk når hun prøver å sove. Det fungerte som en drøm. Altså hun hadde musikk på nattbordet, stille, rolig musikk. Etter ca 2 måneder klarte hun å sovne av seg selv uten musikk.Men noen ganger bruker hun det fortsatt hvis hun strever litt. Hun er 11 år. Ikke sikkert det fungerer på andre barn, men her fungeret det utrolig bra.

Anonymkode: 53188...a58

Det skal vi prøve👍🏻

Anonymkode: 132d9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også å forslå rolig musikk, ev. lydbok. 

Jeg tror også at det er viktig å ufarliggjøre det med å ikke å sove. Kroppen trenger ikke bare søvn, den trenger hvile også, det kan det være verdt å snakke om. Lage gode nedtrappingsrutiner til sengetid. Noen minutters egentid med en av de voksne i familien på sengekanten eller på kjøkkenet med ei skive og en kopp kakao, eller noe sånn kan også være gull verd. Ofte er det rett før sengetid, eller etter sengetid at ungene virkelig har mye de vil prate om. Spurte vi ungene hva de hadde gjort på skolen (etc) rett etter vi kom hjem, var svarene alltid forholdsvis intetsigende. Men på sengekanten hadde de mye å snakke om.  Det var nok flere ganger at vi voksne egentlig hadde mer lyst på vår egen egentid, men vi angrer ikke et sekund på den tiden vi har brukt "på sengekanten".  Den ene ville gjerne bli klødd på ryggen, den andre likte best å snakke. Noen ganger hørte vi på musikk sammen. Deretter var reglene: Det er ok å gå på do, lese litt, forsette å høre på musikk (men ikke fra teletonen), ligge å slappe av i senga (det er ikke farlig å ikke få sove med en gang), men ikke herje med noe og ikke komme ned i stua. 

Det er sikkert ingen fasit, men jeg har stort tro på ro og trygghet. Irritasjon må vi voksne bite i oss, selv om det kan være vanskelig noen ganger. 

Anonymkode: 7d017...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange barn får angst og vanskelige tanker i den alderen. Kanskje hun trenger at du ligger litt sammen med henne!? Lese litt, snakke sammen? Jenta mi har hatt perioder med katastrofetanker, dødsangst, er mørkeredd. Det eneste som hjalp var tid, prat, kos, anerkjennelse og å lære henne teknikker for å snu tankestrømmen. Hun gikk også til helsesøster. 

Det siste hun trenger er at du blir sint. Hun kan ikke noe for at hun sliter med å sove! Unngå skjerm/spill/stimuli før legging. Gi dn kopp kakao, lag en koselig kveldsrutiner for dere to. Hjelp jenta di! Ikke kjeft på henne. 

Anonymkode: 3845d...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det likt med min 11 åring. Hun er verdens snilleste og hjelpsomme unge til vanlig, men enkelte kvelder kan hun få meg ut av mitt gode skinn. Orker ikke gå i detalj, men hun holder og holder på, nekter å gå opp etter å ha gått opp og ned 100 ganger. Hun har til og med sovet i trappa! Det bunner som regel i at hun vil sove hos oss. Men da er det 3 til som vil det samme. Hun er nest eldst. Jeg har til slutt vært så sinna at jeg har hatt lyst til å slå! Altså. Hun står og flirer(usikkerhet) når hun blir irettesatt. Heldigvis så er dette innimellom,men Gud som den ungen kan terge oss når hun har bestemt seg. Skjønner deg veldig godt!

Anonymkode: 81d96...19c

 

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for at du normaliserer dette noe. Ble så mange med pekefinger her og det er i orden, jeg ville jo ha inspill og visste at det jeg gjorde nok ikke var ok. Selv om livet drier seg om barn og de er det kjæreste man har så kan de som du sier drive til vannvid i noen situasjoner og da kan man reagere på en lite hensiktsmessig måte. 

Og ja nå ligger hun på madrass ved siden av senga vår og har roet seg 🙈

Anonymkode: 132d9...9f8

Men helt ærlig - hva er grunnen til at disse ungene ikke kan få samsove, da? Dere ser jo begge at dere har barn som trenger trygghet om natta. Å si at "da er det 3 til som vil det samme" er feighet. Det går fint an å la èn få det hun må ha i en periode, og si til de andre at sånn må det være. 

Tror dere de vil velge å samsove til de blir 18, liksom?

Anonymkode: 8a080...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...